گیلان، زیباکنار
0133416

تأثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت ویلا

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-11-01
تأثیر قیمت ارز

تأثیر نرخ ارز بر قیمت ویلا چیست؟ در سال‌های اخیر دلار به‌عنوان واحد پولی برای خریدوفروش کالا در سطح جهانی برای کشور ما به اثبات رسیده است و تمام معادلات خارجی کشور ایران با دلار انجام می‌شوند.

به‌همین دلیل است که افزایش نرخ ارز باعث می‌شود تا قیمت تمامی کالاها و خدمات در کشور بالا بروند و نقدینگی در دست مردم کاهش پیدا کند.

بازار خرید فروش ویلا نیز از این قاعده مستثنا نیست و تحت تأثیر  قیمت دلار قرار دارد. دلار از جنبه‌های مختلف بر قیمت ویلا و فروش ویلا اثر دارد که در ادامه مقاله به هر یک اشاره خواهیم کرد.

قیمت دلار

یکی از عواملی که در تعیین قیمت ویلا ها در شمال کشور نقش اساسی دارد قیمت دلار است. بله شاید برایتان عجیب باشد اما این واقعیت وجود دارد که با بالا رفتن قیمت دلار در کشور قیمت تمام  اقلام و خدمات در کشور بالا می‌روند به هر حال نمی‌توان تأثیر دلار را بر خرید و فروش کالا ها نادیده گرفت.

برخی از اقلامی که در ویلاها استفاده می‌شوند از خارج از کشور خریداری می‌شوند‌ و  همین امر باعث می‌شود تا قیمت‌شان همزمان با بالا رفتن قیمت دلار بالا برود.

این امر در ویلاهای لوکس بیشتر به‌چشم می‌خورد. با بالا رفتن  قیمت دلار در کشور تمام هزینه‌ها و مواد مصرفی افزایش قیمت را تجربه می‌کنند به طبع نیاز است تا دستمزد کارگران نیز افزایش پیدا کند در چنین شرایطی است که قیمت تمام ده سایت ویلا بیشتر از گذشته می‌شود. پیش بینی قیمت دلار در سال می‌تواند کمک بزرگی به شما در میزان سرمایه مرود نیاز برای ساخت یا خرید ویلا بکند هرچند که خود قیمت دلار نیز تحت تأثیر عوامل مختلف درونی و بیرونی قرار دارد و نمی‌توان به‌طور دقیق قیمت آن را پیش بینی کرد.

درست که ممکن است قیمت دلار تنها در یک بازه چند ماهه افزایش پیدا کند اما در همین بازه مصالح زیادی خریداری می‌شوند و ویلاها با این مصالح ساخته می‌شوند در نتیجه ویلاهایی ساخته می‌شوند.

هزینه خرید ویلا در سال‌های اخیر

که مصالح به‌کار رفته در آن‌ها مربوط به زمان گرانی دلار است و حتی پس از چند سال از ثبات در قیمت دلار هم هنوز ویلاها با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند.

چرا که سازندگان ویلا می‌خواهند هزینه‌ای که در آن بازه کرده‌اند را دریافت کنند و حاضر نیستند به قیمت ارزان‌تر ویلاها بفروشند این عامل هم باعث می‌شود تا قیمت ویلا همچنان بالا بماند و پایین نیاید.

خود قیمت دلار و نوسانات آن به عوامل مختلفی بستگی دارد، هر جه قدر که دلالی در بازار دلار افزایش پیدا کند نرخ دلار روزبه‌روز بالاتر می‌رود و این امر باعث می‌شود. تأثیر قیمت ارز

تا افرادی که برای وارد کردن کالا به دلار نیاز دارند مجبور باشند تا دلار را با قیمت چند ده برابر قیمت واقعی خریداری کنند و کالا وارد کنند هنگامی که خریدار با این دلار کالا را وارد می‌کند مسلم است که به قیمت دلار واقعی کالا را به فروش نمی‌رساند چرا که نمی‌خواهد سرمایه اش را از دست بدهد.

همین عامل باعث افزایش قیمت مصالح و مواد اولیه موردنیاز برای ساخت ویلا می‌شود و نقدینگی را کاهش می‌دهد. متاسفانه در حال حاضر قیمت دلار روزانه بالا می‌رود و به طبع قیمت ویلا نیز روزانه تعیین می‌شود که اصلاً برای بازار خرید و فروش ویلا مناسب نیست.

در سال‌های اخیر اغلب سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا با خرید ویلا علاوه بر اینکه سرمایه‌گذاری می‌کنند مکانی  را بر استراحت و گذراندن اوقات فراغت داشته‌باشند.

همین امر باعث‌شده است تا قیمت ویلا در چند سال اخیر  در شمال کشور افزایش چشم‌گیری داشته باشد. بررسی های انجام‌شده و تحلیل ها نشان می‌دهند که در دهه 80 خرید ویلا لوکس شمال رشد زیادی داشت، زیرا نقدینگی در دست خریداران بیشتر شد و از طرفی مسافرت‌های شمال کشور سبب شد تا افراد بیشتری به فکر خرید ویلا بیفتند.

مردمی که ویلا خریداری می‌کردند عموماًً دو دسته بودند دسته اول افرادی که دوست داشتند مکانی  برای استراحت در شمال کشور داشته‌باشند و دسته دیگر افرادی بودند که می خواستند  علاوه بر حفظ سرمایه‌شان با اجاره ویلا در شمال کسور درامد زایی داشته‌باشند.

افزایش تقاضا برای ویلا در استان‌های شمالی سبب شد تا به یک‌باره قیمت ویلای شمال افزایش زیادی را نشان دهد؛

اما در اواخر دهه 80 تا سال 96 یک رکود در بخش ملک ایجاد شد، این رکود شامل ویلا نیز شد چراکه در طی این سال‌ها  به تدریج قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و میزان نقدینگی در دست مردم کاهش پیدا کرد.

هرچند که ویلا نسبت به مسکن کمتر دچار این رکود شد در این سال برای اولین بار بود که قیمت دلار روزانه بالا می رفت و این اتفاق شوک بزرگی برای بازار خرید و فروش بود، قیمت اجناس روزانه تغییر می‌کرد و این امر با ثباتی که در چند سال گذشته وجود داشت اصلاً  مطابقت نداشت و همین امر باعث سردرگمی خریداران و فروشنده ها شده بود.

احتمال افزایش قیمت ویلا در سال 99

در اواخر سال 96 تا اواخر سال 97 تغییراتی شدید در قیمت ملک به‌وجود آمد و  در اقدامی عجیب قیمت ویلا به دو برابر رسید که برای خریداران ویلا شوک بزرگی به‌حساب می‌آید چرا که افراد با توجه به قیمت ویلا در سال‌های گذشته و حتی در ماه‌های اخیر اقدام به  جمع کردن و سرمایه‌گذاری  مالی برای خرید ویلا کرده بودند اما به یک‌باره قیمت ویلا دو برابر شد.

در این شرایط بود که عده‌ای از ترس افزایش مجدد قیمت‌ها، به‌سرعت خرید ویلا در شمال را در اولویت قرار دادند؛ اما همین امر نیز به افزایش قیمت‌ها دامن زد چرا که عرضه بر اساس تقاضا تعیین می‌شود. تأثیر قیمت ارز

اگر هر چه قدر قیمت‌ها افزایش پیدا  کنند باز هم تعداد خریداران ثابت باشند و تغییری نکنند مسلم است که قیمت ویلا بالا می‌ماند و کاهش پیدا نمی‌کند چون این احتمال داده می‌شود که بازار هنوز کشش این قیمت را دارد. پس از مدتی قیمت ویلا و ملک در شمال کشور به ثبات نسبی رسید و خیال فعالان در این حوزه را کمی راحت کرد.قیمت ویلا کاهش پیدا نکرد اما دیگر روزانه و ماهانه بالا نرفت.

همان‌طور که در ابتدای مقال توضیح دادیم فاکتور های زیادی در تعیین قیمت ویلا در شمال کشور دخیل هستند. بررسی قیمت ویلا در شمال کشور بر عهده کارشناسان است و این کارشناسان هستند.

که نقش مهمی در قیمت‌گذاری ویلا در شمال کشور دارند.همانطور که گفته شد افزایش قیمت ویلای شمال در سال 99 بر اساس یک سری فاکتورها تعیین می‌شود که تمام این فاکتور ها باید به‌دقت بررسی شوند.

تا بتوانیم یک پیش‌بینی نزدیک به‌واقعیت برای قیمت ویلا داشته باشیم عواملی مختلفی در تعیین قیمت ویلا نقش دارند اما عواملی که در ادامه اشاره می‌کنیم عواملی هستند که حتی در لحظه هم باعث تغییر قیمت ویلا در شمال کشور می‌شوند.

– فزایش تقاضا:

هر چه قدر که تقاضا برای خرید ویلا در شمال کشور افزایش پیدا کند و نقدینگی در دست مردم بیشتر باشد مسلم است که قیمت ویلا افزایش پیدا می‌کند برعکس هر چه قدر که خریداران ویلا در شمال کشور کمتر باشند فروشندگان مجبور هستند برای شکست رکود ویلایشان را با قیمت کمتری بفروشند.

– شرایط اقتصادی:

هر چه قدر که شرایط اقتصادی جامعه سخت تر باشد مردم اقبال کمتری به سرمایه‌گذاری دارند در شرایطی که مردم برای امرار معاش و تأمین نیاز های روزانه زندگی خودشان دچار مشکل هستند ترجیح می‌دهند تا نیاز های اولیه  زندگی شان را تأمین کنند تا این که در شمال کشور ویلا بسازند یا خریداری کنند

نتیجه‌گیری درباره نرخ ارز بر قیمت ویلا

تغییراتی که در قیمت دلار رخ می‌دهد تمام حوزه‌های خرید و فروش،  قیمت زمین، قیمت ساخت و هزینه کارگر و مصالح را افزایش می‌دهد. درست است.

که  در چند سال اخیر  به‌دلیل رشد قیمت دلار قیمت ویلا نیز افزایش پیدا کرده است اما هنوز هم خرید ویلا و زمین یکی از راه‌های امن سرمایه‌گذاری است به هر حال زمین و ویلا در طولانی مدت رشد مثبت دارند و شاید مثل خرید دلار یک شله سود زیادی به شما ندهند اما رشد منفی هم ندارند و شما ضرر نخواهید کرد.

بازار خرید و فروش ویلا  هم مانند سایر بازار ها تحت تأثیر قیمت دلار و نوسانات نرخ ارز قرار دارد و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. بهترین راه برای اینکه شما در هنگام خرید ویلا ضرر نکنید و گرفتار دلالان نشوید خرید ویلا از شرکت‌هایی است.

که دارای مجوز و سابقه کافی در امر فروش ویلا هستند  شرکت انبوه‌سازان آرش یکی از شرکت‌های پیشگام در ساخت ویلاهای معمولی فلت و دوبلکس است.

و انواع ویلاهای دوبلکس و فلت را  در مدل‌های مختلف را باتوجه به نیاز و سلیقه شما طراحی و عرضه می‌کند. تمامی افرادی که در این شرکت مشغول به‌کار هستند و زبده‌ترین و ماهرترین افراد درزمینه ساخت ویلا هستند.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×