گیلان، زیباکنار
0133416

تالاب بوجاق گیلان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1396-12-10
تالاب بوجاق گیلان

تالاب بوجاق گیلان یا پارک ملی بوجاق نخستین پارک ملی خشکی-دریایی به‌ثبت رسیده در ایران است که وسعتی بالغ بر 3250 هکتار دارد. این منطقه حفاظت‌شده در استان گیلان و در شمال شرقی شهرستان رشت، در بندر کیاشهر واقع‌شده است. بیشتر وسعت پارک ملی بوجاق یعنی حدود 1600 هکتار را محوطه دریایی و حدود 160 هکتار را محوطه تالابی تشکیل می‌دهد. باقی مساحت که محوطه خشکی این پارک ملی است، شامل زمین‌های ساحلی، جلگهای و علفزار است.

تالاب بوجاق از شمال به دریای خزر و از جنوب به بندر کیاشهر و از غرب به شهر زیباکنار و رودخانه اوشمک و از شرق به روستای کیاسر راه دارد. به زبان ساده تالاب بوجاق در محدوده بندر کیاشهر تا زیباکنار واقع‌شده و بخشی از نوار ساحلی دریای مازندران را شامل می‌شود. پارک ملی بوجاق دلتای رودخانه سپید‌رود را در دل خود جای داده است و زیستگاه مهمی برای پرندگان و آبزیان است. همچنین گونه‌های متنوع گیاهی نیز در این منطقه وجود دارد که آزولا ‌آلاله، نیلوفر آبی، توسکا و آقسطی از این گونه ها هستند. البته تعداد گونه‌های گیاهی شناسایی شده در این منطقه ۲۴۸ گونه است که نام برخی دیگر از آنان عبارت است از: نی، لویی، تمشک، عدسک آبی، تراپا ( سه کله خیز )، میریوفیلوم، سراتوفیلوم، اسپرغان، کلونی درختچه‌های گز، انار، توده دست کاشت درختان سوزنی برگ شامل گونه‌های مختلف سرو و پوشش‌های علفی شامل بوته های سازو و تمشک زار است.

پرندگان تالاب بوجاق گیلان

تنوع پرندگان مهاجر در پارک ملی بوجاق چیزی بالغ بر 239 گونه است که در فصل پاییز با مهاجرت از نقاط مختلف دنیا به تالاب بوجاق، زیبایی وصف‌ناپذیری را به این منطقه می‌دهند. وجود گونه‌های نادر پرندگان در پارک ملی بوجاق، اهمیت این زیستگاه را دو چندان می‌کند. به‌همین علت هم ابتدا در سال 1377 تالاب بوجاق به‌عنوان منطقه شکار ممنوع شناخته شد و در سال 1381 رسما به پارک ملی بوجاق تغییر نام یافت.

البته از 239 گونه پرنده در پارک ملی بوجاق تنها 20 پرنده بومی آن هستند. با وجود اینکه صدای شلیک گلوله در این منطقه زیاد به گوش نمی‌رسد اما متاسفانه شکارچیان به‌جای آن با استفاده از دام‌های پاگیری که به کلکوم معروف هستند، مشغول شکار خاموش پرندگان می‌شوند. شکارچیان، کلکوم را در زیر آب پهن می‌کنند و هنگامی که پرنده به‌دنبال خوراکی برای خود است در آن گرفتار می‌شود.

یکی از ویژگی‌های جالب تالاب بوجاق این است که در هر سوی آن زیبایی خاصی برای مشاهده است. از یک سو که نگاه کنیم قله درفک را که معمولاً پوشیده از برف است می‌بینیم. از سوی دیگر قوهای گنگ به‌صورت دسته جمعی پرواز می‌کنند و صدای زیبای پرواز با شکوه آنها در آسمان طنین‌انداز می‌شود. خوب که به آسمان بنگریم سنقر تالابی را بر فراز آسمان در جست و جوی شکار می‌بینیم. وقتی سر را پایین می‌آوریم و به تالاب می نگریم اردک سر حنایی، اردک تاجدار و فیلوش زیبا را می‌بینیم. برای تماشای بهتر پرندگان تالاب بوجاق می بایست به آب زد تا بتوان عکس‌های نابی از این پرندگان زیبا گرفت.

پرندگان پارک ملی بوجاق فراوانند و در اینجا نام برخی از آنان را برای آشنایی بیشتر شما می‌آوریم:

سینه سرخ، اردک سرحنایی، اردک تاجدار، باکلان بزرگ، کاکایی پازرد، گیلانشاه بزرگ، چنگر نوک سرخ، سهره جنگلی، حواصیل بزرگ سفید، کاکایی نوک سبز، کاکایی سر سیاه، حواصیل کوچک، گاوچرانک، دم جنبانک ابلق، سنقر تالابی، زردپره تالابی، پاشلک کوچک، پاشلک معمولی، اردک سرسیاه، اردک سیاه کاکل، چنگر، اردک ارده ای، کشیم کوچک، کاکایی کوچک، ماهی خورک، فیلوش، بلبل خال دار، گیلار، اگرت کوچک، پیپت تالابی، اردک نوک پهن، خروس کلی، غاز خاکستری، تلیله سفید، چنگر نوک سرخ، خوتکا، قرقی، چیف چاف، الیکایی، آبچلیک تک زی.

تالاب بوجاق سرشار از زیبایی و نکات منحصربه‌فرد است. مثلا یکی از این نکات جالب این است که پارک ملی بوجاق به‌طور متسط 26 متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد است. اما نکات جالب و منحصربه‌فرد در خصوص پرندگان تالاب بوجاق این است که می‌توان به شناگر بلوطی، پرنده نادری اشاره کرد که تاکنون فقط 2 بار در ایران رویت شده است که یک‌بار در تالاب بوجاق و بار دیگر در جنوب کشور بوده است. از جمله پرندگان نادر دیگری که در تالاب زیبای بوجاق دیده شده‌اند می‌توان عروس غاز، فالاروپ، غاز پازرد، و غاز پیشانی‌سفید کوچک را نام برد. اما چیزی که بیشتر از همه تعجب پرنده شناسان را برانگیخته است، حضور پرندگانی مثل طرقه کوهی و چکچک ابلق در تالاب بوجاق است، چرا که این پرندگان معمولاً در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند و حضور آن‌ها در یک تالاب واقعاً باعث تعجب است.

زیباکنار در نزدیکی تالاب بوجاق گیلان

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، تالاب بوجاق در محدوده بندر کیاشهر تا زیباکنار واقع‌شده و بخشی از نوار ساحلی دریای مازندران را شامل می‌شود. از طرفی با افزایش محدوه منطقه آزاد در سال 1392، کیاشهر نیز به محدوده منطقه آزاد که شامل شهرستان‌های رشت و انزلی بود اضافه شد. همین هم فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در مناطق نزدیک پارک ملی بوجاق کیاشهر با کاربری گردشگری و طبیعت‌گردی است. زیباکنار گزینه بسیار خوبی برای این سرمایه‌گذاری است، زیرا که محل گذر طبیعت گردانی که مقصد آنها پارک ملی بوجاق است است.

پارک ملی بوجاق

 

شرکت انبوه‌سازان آرش که در حوزه ساخت‌وساز شهرک‌های ویلایی در حوزه منطقه آزاد انزلی مشغول به فعالیت است و طراحی و ساخت بیش از 1000 واحد مسکونی در قالب شهرک‌های ویلایی آرش و دهکده ویلایی در زیباکنار انجام داده است می‌تواند راهنمای خوب و حرفه‌ای سرمایه‌گذارانی باشد که قصد خرید ویلا در زیباکنار به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری اقتصادی را دارند. البته خرید ویلا در زیباکنار تنها گزینه برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری شما کشور نیست و گزینه‌های فراوان دیگری نیز پیش روی شماست که می‌توانید با تماس با واحد جذب سرمایه‌گذاری شرکت انبوه‌سازان آرش بهترین مشاوره ها را دریافت نمایید.

ویدئوی زیبا از پارک ملی بوجاق بعنوان بزرگترین پارک خشکی-دریایی ایران و پل چوبی زیبای بندر کیاشهر

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×