گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی تالاب سیاه‌درویشان صومعه‌سرا

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-08-21

از نقاط دیدنی و خاص در شهرستان صومعه‌سرا می‌توان به تالاب سیاه‌درویشان صومعه‌سرا اشاره کرد که در شمال این شهرستان قرار دارد. در اطراف این تالاب مردمی‌زندگی می‌کنند که شغل آن‌ها کاشت برنج، مرکبات، توتون و صیفی جات است و همین امر باعث‌شده که این تالاب از نظر اقتصادی و گردشگری اهمیت پیدا کند.
در تالاب  انواع مختلفی از پرندگان مثل کیلار، لک لک، خوتکای پر سفید و فیلوش و آبزیان زندگی می‌کند. ماسوله رودخان، قلعه رودخان و پسیخان از رودخانه‌های مهمی هستند که به تالاب سیاه درویشان می ریزند. هر ساله پرندگانی همچون مثل خوتکا پر سفید، کیلار و فیلوش به شهرستان صومعه‌سرا مهاجرت می‌کنند و علتش این است که این شهرستان در قسمت جنوب تالاب انزلی قرار دارد، از نظر بین‌المللی نیز سالانه گردشگران زیادی به این منطقه آمده و از آنجا بازدید می‌کنند.

تالاب درویشان 23 کیلومتر از مرکز استان فاصله دارد. استان گیلان حدود 40 رودخانه دارد که از این تعداد بیشتر از 10 رودخانه مربوط به شهرستان صومعه‌سرا است، تمام این رودخانه‌ها سرچشمه شان از ارتفاعات ماسال و فومن است که بعد از گذشتن از چندین روستا به تالاب می ریزند.
برای اینکه به تالاب های سلکه، سیاه درویشان و نرگستان بروید ابتدا به‌سمت هنده خاله بروید که در دهستان هندخاله به فاصله 15 کیلومتر از شهر رشت قرار دارد و یکی از مکان‌های توریستی است که در طول سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آنجا دیدن می‌کنند.

در طول مسیر درختان صنوبر و شالیزارهای برنج فراوانی دیده می‌شود. برای اینکه به سیاه درویشان بروید ابتدا از پل رودخانه که در فاصله 5 کیلومتری از روستای سیاه درویشان است بگذرید و سپس سوار بر قایق به‌سمت تالاب حرکت کنید. بعد از تالاب انزلی سیاه درویشان و نرگستان صومعه‌سرا است که سازمان محیط‌زیست از آن‌ها حفاظت می‌کند.

 

تالاب سیاه درویشان

 

نشانی تالاب تالاب سیاه‌درویشان صومعه‌سرا

این تالاب در روستایی به‌نام سیاه درویشان واقع‌شده که برای رفتن به آن‌جا باید با قایق بروید. بین تالاب انزلی و تالاب سیاه درویشان فاصله کمی وجود دارد و اندکی پس از سوار شدن بر قایق به تالاب می‌رسید. مسیر رفتن به تالاب سلکه، سیاه درویشان و نرگستان راه هنده خاله است. به‌هنگام گذر از مسیر از مسجد پیرولی مردخه کوچک عبور می‌کنید. به فاصله یک کیلومتر از مسجد زمین‌های تنباکو که در روستای سیاه تن تولم است وجود دارد و با کمی فاصله آرامگاه آقا سیدعباس واقع‌شده است. در طی مسیری که به‌سمت تالاب می‌روید می‌توانید از مناظر زیبای شالیزارها و درختان نهایت استفاده را ببرید.

جاذبه‌های اطراف تالاب سیاه‌درویشان صومعه‌سرا

تالاب هندخاله

نام این تالاب از دو کلمه هند و خاله به معنی بزرگ و رودخانه (رودخانه بزرگ) است. تالاب هندخاله در شمال شرق شهرستان صومعه‌سرا واقع‌شده است و همسایه دو روستای تولم و کسماء است. این تالاب به‌دلیل زیبایی که دارد با جذب گردشگر می‌تواند یک منبع درآمد برای مردم این روستا باشد. تالاب های نرگستان، سلکه و سیاه درویشان نیز در این ناحیه هستند و باعث‌شده‌اند که اهمیت این منطقه بیش از پیش افزایش پیدا کند.

 

تالاب سیاه درویشان

 

تالاب سلکه
تالاب سلکه در نزدیکی شهرستان صومعه‌سرا قرار دارد. وسعت این تالاب به 360 هکتار می‌رسد. با این که مساحت کوچکی دارد ولی به‌دلیل اینکه تعداد پرندگان آبزی این تالاب زیاد است نام پناهگاه حیات وحش را بروی آن نهاده اند. برای کسانی که به دیدن پرنده ها علاقه دارند بهترین زمان آخر پاییز و اول زمستان است. این تالاب دارای برج پرنده نگری است که رو به تالاب قرار دارد و همچنین مکانی مناسب برای پیاده‌روی دارد.
اگر به‌هنگام بارندگی قصد پیاده‌روی در تالاب دارید حتماً به‌همراه خود چکمه داشته‌باشید. از وسایل دیگر که باید همراه خود ببرید دوربین دوچشمی و کتاب راهنما در مورد شناخت پرندگان است.
در زمان‌هایی که تالاب کم‌آب است تعداد پرندگان آبزی از 5 هزار تا کمتر است ولی در زمان‌هایی که تالاب پر آب است تعداد آن‌ها به 15 هزار تا می‌رسد که بیشتر این پرندگان مرغابیان هستند. در این تالاب انواع مختلفی از پرندگان شامل گیلار، قوی فریادکش، طاووسک و پلیکان خاکستری زندگی می‌کنند.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×