گیلان، زیباکنار
0133416

تغییر اکوسیستم شمال ایران و تأثیر آن بر دریای خزر

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1397-04-02
تغییر اکوسیستم شمال

در سطح کره زمین دریاچه خزر یکی از بزرگترین آب‌های جهان محسوب می‌شود که در طول سال‌های گذشته دارای تغییرات زیادی در میزان ارتفاع خود بوده است. در این مقاله به تغییر اکوسیستم شمال ایران و تأثیر آن بر دریای خزر می‌پردازیم با شرکت انبوه ­سازان آرش طراح و سازنده شهرک‌های ویلایی آرش، معتبرترین شرکت در زمینه ساخت ویلا در زیباکنار، ویلا شمال و ویلا گیلان، ویلا انزلی همراه شوید.

عواملی که باعث تغییر اکوسیستم شمال کشور و دریای خزر شده‌اند

قدمت دریای خزر به حدود 5 میلیون سال قبل بر می‌گردد اما در حدود 100 سال گذشته سطح آب این دریاچه 5 متر کاهش ارتفاع داشته است. این مسئله یکی از بحران های اصلی برای ناحیه شمالی کشور محسوب می‌شود.

انتقال آب و تأثیرات آن

دریاچه خزر دارای تالاب های مختلفی است که زیستگاه گونه‌های مختلفی برای پرندگان، جانوران و آبزیان است. اما اکنون عوامل مختلفی موجب تغییر اکوسیستم شمال ایران و تأثیر آن بر دریای خزر شده‌اند. به‌عنوان مثال ارسال آب دریای خزر به شهر سمنان است. دریای خزر جزء اب های شیرین محسوب نمی‌شود ولی میزان شوری آن نیز چندان زیاد نیست. گفته شده است که میزان شوری آب این دریاچه حدود یک سوم آب‌های شور است. اگر مسئله تصفیه آب شور را در نظر نگیریم و به هزینه‌ای که برای انجام این کار باید بشود توجه نکنیم، اما نمی‌توانیم به تأثیر این کار بر تغییر اکوسیستم شمال ایران و تأثیر آن بر دریای خزر بی توجه باشیم. دریای خزر یکی از آب‌های محصور است. به‌همین دلیل هر تغییری که در آن ایجاد شود، می‌تواند به‌عنوان یک تغییر جبران نا پذیر محسوب شود چرا که راه جبرانی برای آن وجود ندارد. از جمله خسارت های جبران‌ناپذیری که موجب تغییر اکوسیستم شمال ایران و تأثیر آن بر دریای خزر می‌شود عبارت است از شور شدن بیشتر آب دریای خزر، گرم شدن تدریجی آب، از بین رفتن زیستگاه طبیعی انواع حیوانات و …. برای شیرین کردن این آب از دستگاهایی استفاده می‌شود که بعد از تصفیه نمک را به آب دریای خزر باز می گردانند. در نتیجه آب دریاچه به‌مرور زمان شرور می‌شود و این چیزی است که آب زیان موجود رد این دریاچه به آن عادت ندارند و به‌مرور زمان از بین می‌روند.

تغییر اکوسیستم شمال

وضعیت تالاب های دریای خزر

یکی از مسائلی که بسیاری از افراد محلی به آن معترض هستند، خشک شدن تالاب های دریای خزر است. چرا که بسیاری از آن‌ها از این آب ها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود استفاده می‌کردند.

از طرف دیگر انتقال آب از ارتفاعات پست دریا به ارتفاعات بالاتر کاری بسیاری سخت و هزینه بر است که مستلزم به مصرف بیش از اندازه میزان انرژی است که باز هم این مسئله می‌تواند تغییر اکوسیستم شمال ایران و تأثیر آن بر دریای خزر را به‌دنبال داشته باشد. این کاهش ارتفاعی که به‌مرور زمان در سطح دریای خزر ایجاد می‌شود، باعث می‌شود که زندگی کمی تغییر شکل پیدا کند. به‌عنوان مثال تصور کنید شما یک ویلای ساحلی خریداری کرده‌اید چرا که می‌خواهید چشم‌اندازی زیبایی از دریا داشته‌باشید و همچنین در نزدیکی دریا باشید اما با این تغییر اکوسیستم شمال ایران و تأثیر آن بر دریای خزر شما دیگر چندان به ساحل نزدیک نخواهید بود. همین مسئله برای اسکله هایی که در این دریا در حال فعالیت هستند شدت بیشتری پیدا می‌کند. و به‌مرور زمان شهذ به گل نشستن بسیاری از این کشتی‌ها خواهیم بود.

تغییر اکوسیستم شمال

تأثیر آلودگی آب

مسئله بعدی که در رابطه با تغییر اکوسیستم شمال ایران و تأثیر آن بر دریای خزر وجود دارد افزایش میزان آلودگی آب این دریاچه است. در شهرهای شمالی کشور دفن غیرقانونی بسیاری از پسماند ها کاری معمول است که هنوز فکری به حال آن نشده است. این روش‌های غیرقانونی برای رهایی از پسماند ها وزباله‌ها موجب راه افتادن شیرآبه هایی در زیر زمین می‌شود که همگی به دریای خزر راه پیدا کرده و در نتیجه موجب آلودگی آب می‌شوند. البته طرح‌هایی برای ایجاد تصفیه خانه وجود دارند ولی با وجود این مراکز باز هم نمی‌توان از تأثیر این شیرابه ها بر زندگی آبزیان این دریاچه غافل ماند. از طرف دیگر مسئله آلودگی‌های نفتی است که در تغییر اکوسیستم شمال ایران و تأثیر آن بر دریای خزر بسیار تأثیرگذار هستند. به‌عنوان مثال کشور آذربایجان در افزایش میزان آلودگی نفتی بسیار بی ملاحظه عمل می‌کند.

 

بنابراین زمانی که شرایط جوی دریاچه خزر مانند همیشه مناسب نباشد نمی‌توان انتظار داشت مانند سابق بسیاری از پرندگان این منطقه را برای مهاجرت خود انتخاب کنند. کاهش ارتفاع آب نیز باعث می‌شود که بحران آب به شهرهای شمالی کشور با وجود بارش‌های شدید نیز برسد. از طرف دیگر مسئله افزایش میزان مهاجرت معکوس به ناحیه شمالی کشور است که این مسئله هم موجب خراب‌شدن زیستگاه‌های طبیعی این منطقه می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت که تغییر اکوسیستم شمال ایران و تأثیر آن بر دریای خزر مشابه با یک سیکل بی نهایت است. یعنی اگر فکر درستی برای حل مسائل آن ارائه نشود به زودی می‌توان شاهد از بین رفتن زیبایی‌های شمال کشور بود.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×