گیلان، زیباکنار
0133416

تفاوت ایوان و تراس در ساخت ویلا در شمال

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
ایوان و تراس در ساخت ویلا

آیا تفاوت ایوان و تراس در ساخت ویلا را می‌دانید؟ اگر برای خرید ویلا در شمال اقدام کنید، مشاورین املاک ویلاهای مختلفی را به شما معرفی خواهند کرد و چنانچه به صحبت‌های آنان دقت کنید متوجه می‌شوید که در طی صحبت‌های خود به واژه‌هایی چون بالکن و تراس اشاره می‌کنند. برای برخی از ویلاها نام بالکن و برای برخی دیگر نام تراس را به‌ کار می‌برند.

به‌‌عنوان مثال ممکن است ویلایی به شما معرفی کنند که دارای تراس بوده و ویلایی دیگر معرفی کنند که در آن بالکن وجود دارد. ممکن است تصور کنید هر دوی این‌ها یک چیز است و درواقع فضایی با چشم‌انداز گسترده در پیش روی خود است که با نرده محاط شده و می‌توان در آن میز و صندلی قرار داد. هرچند این شمای کلی از ایوان و تراس است اما این دو در جزئیات با هم تفاوت دارند.

بنابراین اگر می‌خواهید در حین خرید ویلا دچار گنگی نشوید و دقیقاً بدانید که مشاورین املاک و فروشندگان از چه حرف می‌زنند در ادامه همراه ما باشید. قصد داریم تفاوت‌های اصلی ایوان و تراس در ویلای شمال را با هم بررسی کنیم.

برای خرید ویلا اکازیون در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

تعریف ایوان و تراس در ساخت ویلا

ایوان چیست؟

اگر بخواهیم گریزی به زبان معماری ایرانی بزنیم، باید گفت که ایوان به فضایی می‌گویند که بین فضای داخلی و بیرونی خانه یا ویلا قراردارد و دارای طاق هستند. ایوان از دوران اشکانیان وارد معماری ایرانی شد و تا امروز توانسته به شیوه‌های مختلفی ظاهر شود. ویژگی مهم ایوان دارابودن ارتفاع از سطح زمین و جلوگیری از ورود گرد و غبار و آلودگی‌های محوطه به داخل ویلا است.

ایوان ها دارای وسعت بالایی هستند و دارای اشراف کامل به حیاط هستند. به‌ طور ویژه در فصول گرم سال مانند تابستان، ایوان‌ها می‌توانند پذیرای اهل خانه باشند و هوایی خنک و مطبوع را روانه ویلا کنند.

ایوان‌ها به‌ طور اختصاصی در معماری‌های ایرانی استفاده می‌شوند و اغلب در ویلاهایی با رد پایی از حال و هوای معماری ایرانی وجود دارند. ایوان‌ها از سه طرف بسته هستند و مقابل آن‌ها راه‌پله‌هایی به‌ سمت محوطه ویلا قرار دارد.

برای اطلاع از قیمت کاخ ویلا در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید

تراس چیست؟

تراس را اگر بخواهیم به زبان فارسی بازگردانیم و معادل مناسبی برای آن انتخاب کنیم باید به واژه بهارخواب متوسل شویم. از منظر معماری به منطقه‌ای تراس می‌گویند که به فضای خانه و ویلا الحاق شده و در متراژ و مساحت خانه و ویلا تأثیرگذار نیست. بنابراین مساحت تراس وارد مساخت ویلا نمی‌شود. تراس‌ها به‌ طور معمول برای مواردی چون استراحت، قدم‌زدن و سپری‌کردن اوقات فراغت استفاده می‌شوند. تراس‌ها عمدتاً توسط نرده‌های چوبی، نرده‌های آهنی یا دیوارهای سیمانی احاطه می‌شوند و فضای آن‌ها نسبت به ایوان کوچک‌تر است.

تفاوت ایوان و تراس در معماری ویلا

آنچه که ایوان را از بالکن و تراس متمایز ساخته نوع معماری آن است. ایوان‌ها دارای معماری خاص و منحصربه‌فردی هستند و به نمای ویلا شکوه و صلابت ویژه‌ای می‌دهند.

اغلب طراحان سعی در این دارند که با ایجاد طاق‌های گچبری‌شده، کاشی‌کاری، آجرکاری و ایجاد مقرنس در ایوان زیبایی خاصی به نمای ویلا بدهند و این در حالی ست که چنین تزئیناتی در بالکن به‌ طور عمده اجرا نمی‌شود.

بالکن‌ها طراحی‌های ساده و یا کلاسیک دارند و هدف از ساخت آن‌ها دادن صلابت و اصالت به معماری ویلا نیست، بلکه هدف اصلی کاربرد آن است.

برای اجاره ویلا ساحلی در گیلان با کارشناسان مجموعه آرش در ارتباط باشید.

تفاوت این دو از لحاظ ابعاد و مساحت

یکی از تفاوت‌های دیگر ایوان و تراس را می‌توان ابعاد آن‌ها دانست. ایوان‌ها به‌ طور عمده دارای فضای بزرگ‌تری هستند و ابعاد بیشتری را در بر می‌گیرند. این در حالی است که تراس‌ها عمدتاً کوچک‌تر هستند و به بزرگی ایوان‌ها طراحی نمی‌شوند.

ایوان‌ها را می‌توان در ویلاهای بزرگ و عمارت‌گونه مشاهده کرد. در واقع هر نوع ویلایی دارای ایوان نیست با این حال دست طراحان برای طراحی و تعبیه تراس در اغلب ویلاها باز است. چراکه تراس‌ها با هر نوع ویلایی سازگاری دارند و قابل طراحی در ویلاهای مختلف هستند.

 دارابودن سقف تفاوت دیگر ایوان و تراس

نکته مهمی که موجب تفاوت بین تراس و ایوان است عدم دارابودن سقف در تراس است. تراس‌ها برخلاف ایوان دارای سقف نیستند و شاید نتوانند به‌خوبی ایوان فضای خنکی را در حدوده خود ایجاد کنند از این رو به آن‌ها بهارخواب هم می‌گویند. چراکه فضای آن‌ها بازتر از ایوان است و برای خوابیدن زیر آسمان پر ستاره شب‌های بهار عالی هستند.

بنابراین اگر می‌خواهید فضای خنک‌تری در ویلا در محوطه آزاد داشته‌باشید می‌توانید اقدام به طراحی ایوان نمایید. سقف ایوان مانند یک سایبان در روزهای گرم و آفتابی عمل می‌کند.

برای اجاره ویلا در محمود آباد با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

تفاوت ایوان و تراس در محاسبه مساحت ویلا

از دیگر تفاوت‌های تراس و ایوان می‌توان به محاسبه متراژ این دو در مساحت کلی ویلا اشاره کرد. مساحت ویلاهایی که دارای تراس هستند در سند ویلا بدین گونه عنوان می‌شود. ویلایی به مساحت 200 متر مربع و تراسی به مساحت 15 متر مربع.

در واقع مساحت تراس از مساحت ویلا جدا است و به‌ طور جداگانه محاسبه می‌شود در حالی که مساحت ایوان و مساحت ویلا به‌ طور یکپارچه مطرح می‌شود.

نتیجه‌گیری از تفاوت‌های ایوان و تراس در ساخت ویلا

تراس و ایوان هر دو چشم‌اندازی زیبا و خیره‌کننده رو به محوطه بیرونی ایجاد می‌کنند و می‌توان از آن‌ها برای قراردادن میز و صندلی‌های فضای باز و مکانی برای کسب آرامش و استراحت استفاده کرد.

با این حال ایوان جزئی جدانشدنی از معماری اصیل ایرانی است و تفاوت‌های آن با تراس در دارابودن سقف، مساحت و ابعاد بزرگ‌تر، اصالت و نوع طراحی و معماری آن است که با ظرافت‌های هنری موجب شکوه و زیبایی هر چه بیشتر نمای ویلا خواهد شد.

برای خرید ویلا در چابکسر با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×