گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی تنکابن یا شهسوار زیبا و سبز

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-03-26
تنکابن

تنکابن یا شهسوار از جمله مناطق معروف و زیبای این استان همیشه سرسبز است، که در متن امروزمان قصد مسافرتی کوتاه به آن را داریم. پس با ما همراه باشید.

استان زیبای مازندران علاوه بر مکان‌های تجاری شامل پاساژها، مجتمع‌های خرید، بازارها و… جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی و خارق‌العاده‌ای دارد که شاید وصف زیبایی و بکر بودنشان به قلم درنیاید. سراسر استان مازندران زیبا و دیدنی است و در هر نقطه ‌ای از این خاک سبز قدم بگذارید شاهد شکوه طبیعت خواهید بود. 

شهسوار

شهسوار اما در لغت به چه معناست ؟ کلمه شهسوار معنی شاه سوار، شوالیه یا عیار دارد. شهرستان تنکابن در غربی‌ترین قسمت مازندران قرار گرفته است. تنکابن از نظر بزرگی با ۲۱۴۰ کیلومتر وسعت خود، پنجمین شهر از غرب مازندران است. همچنین از نظر جمعیت که بررسی کنیم، لقب پرجمعیت‌ترین شهر غرب مازندران را دارا است.

این منطقه از سمت شرق به شهرستان چالوس، غرب به شهرستان رامسر، از جنوب به رشته‌کوه‌‌های نام آشنای البرز و از شمال نیز به دریای زیبای خزر منتهی می‌شود.

خشکه دران

خشکه‌دران نام تنها جنگل جلگه‌ای  بکر باقیمانده از بازمانده‌های جنگل‌ های جلگه ‌ای زیبا و سرسبز شمال ایران ماست. جنگل خشکه‌دران، جلگه‌ای تقریباً با ۲۶۰۰۰۰۰ متر مربع مساحت است که گونه‌ ها و انواع گوناگون گیاهان و جانوران در این منطقه یافت می‌شوند.

 گونه‌های جانوری این جنگل : شغال، گرگ، خوک و. .. و پرندگان : قره، حواصیل، غاز و مرغابی، اگوت بزرگ و کوچک و… است.

گونه‌های گیاهی خشکه‌دران نیز: توسکا، سه قلو انجیلی، ممرز، بلوط، انار، لیلکی، ازگیل جنگلی، یاس وحشی و… است.

اما زیبایی خشکه‌دران به جنگل ختم نمی‌شود. علاوه بر مواردی که گفتیم، این ناحیه از ساحل دریای خزر نیز برخوردار است. یعنی تلاقی بی‌نظیر دریا و جنگل! موزه‌ای از تاریخ طبیعی هم در حاشیه خشکه‌دران وجود دارد. این موزه مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات این منطقه را به نمایش گذاشته است.

تنکابن

چشمه و آب معدنی تنکابن

تنکابن دو چشمه آب گرم معدنی دارد. فلکده در روستای لیره ‌سر و دیگری سه هزار نام دارند. آب گرم معدنی فلکده لیره ‌سر، چشمه آب گرمی با حرارت معتدل است. این چشمه در کنار رودخانه لیره ‌سر و البته جنگل‌ های انبوه و زیبا و کوه ‌های پوشیده شده از لباسی به جنس درخت است.

آب گرم معدنی سه هزار نیز از جذابیت‌های تنکابن است که به آبگرم حضرت سلیمان یا نرگس معروف است. این آب گرم در منطقه ‌ای زیبا در دره سه هزار تنکابن قرار دارد و هم‌جوار تخت سلیمان است. این چشمۀ دارای آبی زلال و گرم در حدود ۴۰ درجه است.

بر خواص درمانی چشمه‌های آب گرم، زیبایی بی‌نظیر مناظر اطراف را با چاشنی سبز اضافه کنید و در ذهنتان تصورش کنید. به‌نظر زمان مسافرت به تنکابن رسیده است.

غار‌های تنکابن

تنکابن دو غار زیبا و معروف دارد. غار دانیال و دیگری غار کبود آبی ور که در ادامه توضیحی از آن ارائه می‌کنیم.

داخل غار دانیال بسیار سرد است و همچنین آب سرد و گوارایی در آن جریان دارد. این نکته از این نظر جالب است که داخل غارها معمولاً دمای ثابت ۲۵ درجه‌ سانتی‌گراد جریان دارد. اما شگفت‌انگیز است که غار دانیال در این مورد با سایر غارها تفاوت دارد. پهنای غار دانیال از ۲ متر تا ۵ متر متغیر است. بومیان منطقه می ‌گویند این غار  ۶۰۰۰ متر طول دارد.

آبشارهای تنکابن

تنکابن، این مروارید درخشان مازندران، دو آبشار جذاب نیز دارد. آبشار فرهاد جوی و آبشار کوهسر، که آبشار فرهاد جوی از ۱۰ متر تا ۵۰ متر ارتفاع دارد.

این بهشت سبز و بکر در کیلومتر ۳۰ تنکابن به چالوس بعد از نشتارود و قبل از عباس‌آباد واقع‌ شده و تنها ۱۲۰ متر با دریا فاصله دارد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×