گیلان، زیباکنار
0133416

تونل جنگلی روستای سرسبز صفرابسته گیلان

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1397-08-09
صفرابسته گیلان

اگر شما هم جزء یکی از افرادی هستید که برای تعطیلات پاییزی خود به مکانی زیبا و آرام مجاور جنگل و دریا در شمال کشور فکر می‌کنید، روستای سرسبز صفرابسته در گیلان یکی از بهترین انتخاب‌های پیش روی شما در روزهای آتی است.
روستای صفرابسته مکانی بسیار دیدنی و زیبا به خصوص جهت پیاده‌روی گردشگران در فصل‌های پاییز و بهار است. چرا که در این ایام در فصل پاییز به‌طور متوسط دمای هوا 15 درجه و توام با بارش‌های ملایم پاییزی است.

این روستا جزء یکی از بهترین مکان‌های توریستی و گردشگری استان گیلان و از توابع بخش کیاشهر شهرستان آستانه اشرفیه است که در کیلومتر 25 آن قرار دارد. روستای صفرابسته قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد و به‌همین دلیل از نظر تاریخی هم بسیار قابل توجه گردشگران داخلی و خارجی است. این روستای زیبا بر اساس سرشناسی مرکز آمار ایران در سال 1385، ۱۲۵۸ نفر جمعیت دارد که به ۳ روستا با فاصله اندکی تقسیم شده و تحت نام‌های متفاوت صفرابسته بالا محله، میان محله و پایین محله قابل تشخیص است و در گویش های محلی به ترتیب: پشل صفرابسته، بپته نپته و بازارسر نامیده می‌شود.

این روستا در گذشته دهی از دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان آستانه اشرفیه بوده، اما اینک جزء دهستان دهسرِ بندر کیاشهر است. دهسر دشتی معتدل و مرطوب است که در 9 کیلومتری شمال شهرستان آستانه اشرفیه و در کنار جاده آسفالته آستانه به بندر کیاشهر واقع‌شده است. کار اهالی روستای صفرابسته غالبا کشاورزی، دامداری، باغداری، ماهیگیری و پرورش کرم ابریشم است و کشت محصولات آنان آبی و دیمی می‌‌باشد. عمده فراورده های آنان برنج، تره بار و مرکبات است که در طی مسیر اغلب آنان در کنار پخت نان های محلی منطقه توسط زنان، جهت عرضه به گردشگران رویت می‌شود.

از جاذبه‌های توریستی روستای صفرابسته وجود جاده‌های تونلی و در واقع تونل های جنگلی است که سرپوشیده شده از درختان توسکا در پارک جنگلی صفرابسته است. به‌دلیل رشد تونلی درختان در کنار جاده، این پارک به تونل جنگلی صفرابسته شهرت پیدا کرده است. پارک جنگلی صفرابسته در حدفاصل آستانه اشرفیه به کیاشهر (در 12 کیلومتری شمال شرقی آستانه اشرفیه) قرار دارد که از شمال به اراضی سایت گردشگری ساحل کیاشهر، از جنوب به بافت شهری، از شرق به دهکده ساحلی و از غرب به نهالستان کیاشهر متصل می‌شود.

این روستای سرسبز دارای درختانی به‌هم پیوسته و زنجیروار است که در انتهای مسیر تونل مانند خود و پس از عبور از روستا، به سواحل دریا در بندر زیبای کیاشهر می‌رسد. فضای کاملاً سرسبز و سرپوشیده این تونل جنگلی در کنار سکوت آرامش‌بخش آن لحظات بسیار لذت بخشی را برای گردشگران رقم می‌زند.
درختان توسکا بخش زیادی از پوشش گیاهی این پارک جنگلی را تشکیل می‌دهند که تقریباً به‌طور خالص و یکنواخت در سطح پارک و در مجاورت جاده و مزارع برنج پراکنده شده‌اند. در بخش‌های دیگری نیز گیاهان بالا رونده با ساقه‌های در هم پیچیدهای وجود دارد. وجود این درختان و گیاهان ضمن ایجاد زیبایی وحشی، نمایی از جنگل طبیعی و چشم‌نواز را برای گردشگران به‌وجود آورده است.

تونل جنگلی روستای سرسبز صفرابسته گیلان

این روستا از نظر گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار متنوع بوده که هر ساله مورد توجه علاقه‌مندان به حیات وحش و عکاسان منظره و حیات وحش قرار می‌گیرد. چرا که این روستا با وجود طبیعتی بکر، محل رویش درختانی مانند: توسکا، ارگ، لرگ، صنوبر گیلان، بید، تبریز، طوس، سرو و انجیر بوده و همچنین وجود حیوانات و پرندگانی مانند: روباه، شغال، خوک و قرقاول در پارک جنگلی این روستا گزارش شده است. به‌همین دلیل این مکان تفرجگاه مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود. علاوه بر این، فضای منحصربه‌فرد این تونل های جنگلی زیبا یکی از بهترین مکان‌ها برای قدم‌زدن و لذت‌بردن از آرامش طبیعت و ثبت عکس‌های خاطره انگیز گردشگران و همراهانشان است. در حالی که با خیالی آسوده می‌توانند خودروهای شخصی خود را در پارکینگ های عمومی و انفرادی پارک کنند و بدون ایجاد آلاینده به تنفس هوای پاک در کنار جنگل و دریا بپردازند.

تونل درختی صفرا بسته در اردیبهشت ماه سال 1396 به مناسبت روز جهانی زمین پاک، از هرگونه زبالهای نیز پاک‌سازی شد. حوالی درختان تو در توی این تونل جنگلی، مکان مناسبی برای برپایی یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه است که گردشگران می‌توانند محلی را در سایه سار درختان انتخاب کرده و بساط پیک نیک خود را برپا کنند. اگر شما هم قصد اقامت چند روزه در این مکان زیبا را دارید،

خانه‌های محلی و ویلاها همیشه یکی از دم دست ترین گزینه‌ها در سفر به استان گیلان هستند. در هر نقطه‌ای از این استان می‌توانید یکی از این گزینه‌ها را بیابید و شبی آرام را در آنها سپری کنید. کمپینگ نیز یکی دیگر از گزینه‌های پیش روی شماست که اگر با اصول آن و رعایت نکات ایمنی آن آشنا باشید، می‌توانید در طبیعت زیبا و بکر پارک جنگلی صفرابسته آن را انتخاب کنید.

اما اگر به‌دنبال یک اقامت طولانی مدت و یا دائمی در حوالی این طبیعت زیبا می باشید، می‌توانید به‌شرایط استثنایی شرکت انبوه‌سازان آرش برای فروش ویلا زیباکنار به فاصله 20 کیلومتری روستای صفرابسته هم سری بزنید.

ویژگی مثبت دیگری که در سفر به تونل جنگلی صفرابسته وجود دارد، این است که به‌دلیل قرارگیری آن ما بین آستانه اشرفیه و کیاشهر، گردشگران می‌توانند سوغاتی‌های هر دو شهر را پس از طبیعت‌گردی خود تهیه کنند. اگر مایل به تهیه سوغاتی‌های آستانه اشرفیه هستید که باید حتماً بادام زمینی و برنج آستانه را در لیست خود داشته‌باشید.

علاوه بر این، حصیر بافی، بامبو بافی، مروار بافی، کدوی منقوش، قالی بافی و گلیم بافی و کدو حلوایی نیز همواره مورد توجه گردشگران در آستانه اشرفیه است. اما اگر سری به بازار ماهی‌فروشان کیاشهر هم بزنید، قطعاً دست خالی بر نمی‌گردید. چرا که صیادان، ماهیان صید شده از رودخانه و دریا را اول صبح در بازار به حراج می‌گذارند. مسافرانی که به‌سمت کیاشهر می‌آیند اولین جایی که قدم می‌گذارند بازار ماهی‌فروشان است تا به خرید ماهی سفید اقدام کنند.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×