گیلان، زیباکنار
0133416

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری بندرگز

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1400-02-25
جاذبه های گردشگری بندرگز

بندرگز یکی از شهرهای دیدنی استان گلستان است و جاذبه‌های گردشگری آن کم نیست. از چشمه و ساحل و جنگل‌های پرطراوت آن که بگذریم باید گفت که بندرگز شهری با پیشینه تاریخی است. آری رد پای تاریخ و پیشینه غنی این کشور در گلستان و در شهرهایی چون بندرگز نمود پیدا کرده است. مارقلعه، قدیم قلعه و عروس قلعه از سازه‌های تاریخی بندرگز هستند که شاید کمتری کسی سراغ آن‌ها رفته باشد.

اگر به‌ دنبال یک شهر ساحلی و آرام در خطه شمال می‌گردید که تعطیلات خود را در آن سپری کنید، دست از مازندران و گیلان بکشید و مسیر خود را به‌ سمت گلستان کج کنید. این استان زیبا که در نوار شمالی کشور واقع‌ است، شاید به اندازه دو استان شمالی دیگر معروف نباشد. اما آنقدر پتانسیلی برای کشف و شهود دارد که می‌توانید از قدم‌به‌قدم شهرهای این استان دیدن‌ کنید و شگفت‌زده شوید.

تپه‌های باستانی بندرگز نمادی از تاریخ کهن در این شهر بوده است که روزگاری حکومت‌های تاریخی در آن حکمرانی کرده‌اند. بندرگز شهری کوچک اما شگفت‌انگیز است که حرف‌ها برای گفتن دارد. پیوند هرچه زیبای ساحل و جنگل در این شهر و آب‌وهوای خوش آن شما را مجاب خواهد کرد که برای گردش‌های مهیج و منحصربه‌فرد در مکانی آرامش‌بخش لزوماً نباید مقصدتان را مازندران یا گیلان انتخاب کنید.

در ادامه قصد داریم گشت‌وگذاری در بندرگز داشته باشیم. پس اگر چمدان‌تان را بسته‌اید و آماده سفری دلنشین و خاطرانگیز هستید با ما همراه شوید تا جاذبه‌های گردشگری بندرگز را بیان کنیم.

بندرگز کجاست؟ 

بندرگز آستانه ورود شما به استان گلستان است. طبیعت رنگارنگ و دلنشین آن همچون فرشی قرمز در زیر پای شما هنگام ورود به استان گلستان پهن خواهد شد و خوشامدگویی جانانه‌ای به شما خواهد گفت. جایی که سال‌هاست پناهگاه حیات وحش و مرغان مهاجر بوده و مردمان مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی آن با هنر دست خود صنایع‌دستی بی‌نظیری را تولید و به جهان صاد کرده‌اند. نمونه آن فرش‌های سنتی و اصیل ترکمن است که در دنیا مثال ندارد.

بندرگز در غربی‌ترین نقطه استان گلستان واقع‌ است. جایی که اگر پای‌تان را چند قدم آن طرف‌تر بگذارید وارد محدوده مازندارن می‌شوید. می‌دانید که؟ روزگاری مازندارن و گلستان یک استان واحد بودند و زمانی که جدا شدند بندرگز در مرز این دو استان قرار گرفت. فاصله بندرگز تا گرگان 44 کیلومتر است و دسترسی آن به مرکز استان بسیار سهل و راحت است.

جاذبه‌های گردشگری بندرگز

بندرگز نه امروز و نه دیروز بلکه از دوران قاجار منطقه‌ای پررونق بوده و به‌‌عنوان یکی از قطب‌های قدرتمند تجاری و بازرگانی شناخته می‌شده است. اسکله چوبی این بندر که در زمان ناصدرالدین شاه برپا شد، یکی از دیدنی‌های منحصربه‌فرد بندرگز است که باید از نزدیک ابهت و شکوه آن را نظاره‌ کنید. بیشتر از این نمی‌گوییم و سراغ جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری بندرگز می‌رویم. اگر شما به بندرگز سفر کنید به کدام مناطق آن خواهید رفت؟ با ما همسفر شوید تا جاذبه‌های گردشگری بندرگز را بشناسید.

اسکله تاریخی بندرگز

بندرگز یکی از زیباترین سواحل شمال را نصیب خود کرده. جای که ساحل آن برعکس بسیاری از مناطق شمالی پوشیده از سنگ‌ها و صخره‌های مستحکمی است که با کوبیدن هر باره موج دریا به آن، شما نیز از طراوت و تازگی لبریز خواهید شد. دریای زیبا و پرخروش بندرگز مکانی عالی برای قایق‌سواری و تنی به آب‌زدن است. شاید این اسکله تاریخی بندرگز را بتوان زیباترین مکان دیدنی آن دانست. اگر اهل خرید و گشت‌وگذار در بازارهای محلی هستید، بازارچه ساحلی بندرگز را از دست ندهید.

جنگل جهان مورا

جنگل‌های بندرگز از جمله بکرترین جنگل‌هایی هستند که پای کمتر آدمی به آن‌ها رسیده و از همین رو فضایی هیجان‌انگیز و دلچسب دارند. به‌ ویژه برای افرادی که به‌ دنبال کسب آرامش و نقاط دنج و از هیاهو و مکان‌های شلوغ فراری هستند.

جنگل جهان مورا که با نام وطنا هم از آن یاد می‌کنند، یکی از زیباترین جنگل‌های بندرگز است که در دامنه‌های شمالی البرز واقع‌ است و رنگ و بویی از صلابت و شکوه البرز را با خود به‌ همراه دارد. اگر عاشق گونه‌های متنوع گیاهی هستید، این جنگل شما را شگفت‌زده خواهد کرد. چراکه گونه‌های گیاهی متنوعی را در آن خواهید دید. از بوته‌های پیچک و تمشک‌های وحشی و گیاهان دارویی تا درختان سربه‌فلک‌کشیده راش و افرا و بلوط.

این جنگل مأمن و پناهگاه گونه‌های مختلف حیواناتی است که جنگل‌های بندرگز خانه اصلی آن‌هاست. حیواناتی همچون روباه، خرگوش، شغال و پرندگانی که صدای لطیف و آهنگین آن‌ها نوازشگر گوش‌های شما خواهد بود.

آبشار چلم ریز

اگر عاشق سنگ نوردی، کوهنوردی و تفریحاتی هستید که نمک هیجان آن‌ها بیشتر است، سراغ آبشار چلم ریز بیایید چرا که برای رسیدن به آن باید از صخره‌های این آبشار بالا بروید. هرچند مسیر پیمایش آن می سخت است اما منظره زیبایی که در ارتفاع انتظار شما را می‌کشد حیرت انگز است. این آبشار 15 متر ارتفاع دارد و جوش و خروش رودهای طغیانگر آن باعث‌شده تا هیچ‌گاه آب آن گل آلود نشود. بنابراین فرقی ندارد در کدام فصل به این آبشار سفر کرده‌اید حتی در بارندگی های پیاپی بهاری و پاییزی نیز شاهد آب زلال و پاک این آبشار خواهید بود.

آبشار چلم ریز را به‌ واسطه نوعی پوشش گیاهی به‌ نام چلم که در این حوالی رشد می‌کند به‌ نام چلم ریز نامگذاری کرده‌اند. پس اگر هیجان بیشتری می‌خواهید می‌توانید به‌دنبال این گیاه باشید که سرشار از خاصیت است. فراموش نکنید که برای صعود به این آبشار باید تجهیزات کافی همراه داشته‌ باشید.

پارک جنگلی باغو

بندرگز در داشتن جنگل‌های بکر و زیبا کم نمی‌آورد. یکی از این جنگل‌های خوش آب‌وهوا پارک جنگلی باغو است که در جنوب شرقی بندرگز واقع‌ است. جاده‌ی رسیدن به این جنگل آسفالته است. نه‌ تنها مسافران و گردشگران بلکه بومیان منطقه نیز برای تفریح و تفرج راهی آن می‌شوند. امکانات تفریحی و رفاهی پارک جنگلی باغو برای استراحت شما تکمیل است. بنابراین اگر قصد کمپ‌زدن در جنگلی رویایی و دل‌انگیز را داشتید تجهیزات کمپ را با خود ببرید.

فانوس دریایی 

نام این مکان احتمالاً شما را به یاد فیلم‌های مهیج و تخیلی خواهد انداخت. فانوس دریایی همانطور که از اسم آن پیداست در ساحل بندرگز قرار دارد و تاریخچه آن به‌ دوران قاجار بازمی‌گردد. این فانوس را در واقع روس‌ها در این مکان بنا کرده‌اند و کاربرد اصلی آن در زمان‌های قدیم راهنمایی کشتی‌های تجاری بوده است. ارزش فانوس دریایی به قدری است که در سال هشتاد و چهار به‌‌عنوان یکی از آثار ارزشمند در فهرست تاریخی ایران به‌ ثبت رسید. بنابراین اگر به بندرگز و ساحل زیبای آن سفر کردید، دیدن از فانوس دریایی را فراموش نکنید.

جنگل نرگسی

اگر نام مناطق شگرف و ییلاقی هزار جریب را شنیده‌اید باید بگوییم که مسیر دسترسی جنگل نرگسی متصل به این مناطق ییلاقی و زیباست. هرچند این منطقه دارای راه‌های دسترسی مختلفی است. همچون لیوان، تلور و نوکنده. این جنگل از جمله بکرترین و دست‌نخورده‌ترین جنگل‌های بندرگز است که پای کمتر انسانی به آن باز شده است.

از امکانات متعدد اینجا سرویس بهداشتی، آب لوله‌کشی و مسیرهای آسفالته است. اما اگر برای اقامت در آن بار و بندیل بسته‌اید باید گفت که راه پرخطری را انتخاب کرده‌اید. این جنگل مأمن حیواناتی چون خرس، روباه، عقاب، گربه وحشی و گراز است. هرچند این موضوع هیجان قصه را بیشتر می‌کند، اما ریسک روبه‌روشدن با این حیوانات را نیز دربردارد. بنابراین توصیه می‌کنیم برای اقامت روز را انتخاب کنید.

بنای تاریخی گمرک بندرگز

گمرک بندرگز یک سازه آجری است که قطر دیوارهای آن به 40 سانت می‌رسد. این سازه در سال 1281 توسط مهندسین بلژیکی بنا شده و با گذشت این همه سال، استحکام و مقاومت آن مثال‌زدنی است. اگر اهل بازدید از مکان‌های تاریخی و قدیمی هستید، ساختمان گمرک بندرگز را فراموش نکنید. این بنا دارای ایوان و پنجره‌هایی قدیمی است و در ساخت آن از چوب و سفال بهره گرفته‌اند.

نتیجه‌گیری

بندرگز شهری کوچک اما مثال‌زدنی است که در  حوالی دریای خزر واقع‌ است و زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. هرچند که بندرگز همچون سایر شهرهای شمالی از دریا و ساحل و جنگل بهره‌مند است، اما با گشت‌وگذار در این شهر خواهید فهیمد که جنس زیبایی‌های آن قابل مقایسه با هیچ‌کجای دیگر نیست و در نوع خود خاص و شگفت‌انگیز است. اگر به‌ دنبال تنوع در سفرهای شمالی خود هستید، بندرگز انتخابی عالی برای سفر هیجان‌انگیز شما خواهد بود.

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×