گیلان، زیباکنار
0133416

درختان جنگل راش سنگده

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-09-14
جنگل راش سنگده

جنگل راش سنگده درختان سربه‌فلک‌کشیده‌ای دارد. این جنگل، در استان زیبای مازندران مقصد امروز مقاله ماست. درختان جنگل راش سنگده از یک طرف، صدای جریان آب که از میان جنگل می‌گذرد و ریزش آب از آبشار از طرف دیگر … این جا به هر طرف که نگاه کنید، سوژه‌ای برای ثبت تصاویری خارق‌العاده در ذهن‌تان موجود است.

در هر فصلی امکان دل‌زدن به این جنگل تاریخی وجود دارد. به‌عبارتی هر فصل زیبایی خاصی دارد که کل فضای این تابلوی نقاشی را به یک باره تغییر می‌دهد. اما بهتر است در فصل بهار و یا پاییز بار سفر را ببندید و از مسیر دسترسی: فیروزکوه – لمزر – فلورد – وزملا و در نهایت سنگده، به جنگل‌های هیرکانی و هیجان‌انگیزی برسید که خاطرات چند صد ساله این سیاره را به دوش می‌کشند.

جنگل راش سنگده تا تهران ۲۰۰ کیلومتر و تا مرکز استان مازندران یعنی ساری ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. نزدیک‌‌ترین فرودگاه به این مکان فرودگاه ساری و نزدیک‌ترین راه‌آهن، راه‌آهن پل سفید است.

اندکی درباره درختان جنگل راش سنگده

نوع درختان جنگل راش سنگده عمدتاً راش است که باعث‌شده این جنگل نیز راش نامیده شود. ولی جنگل راش سوادکوه را درختان کهنسالی پوشانده‌اند که شامل درختان افرا، سرخدار، ملج، توسکا و … می‌شوند. راش عمده درخت غالب این جنگل است که از همه این گونه‌ها با ارزش‌تر است.

درخت راش یا سایه‌پسند، شاخ و برگ‌های زیادی دارد و در مناطق سرد چندان رشد خوبی ندارد. معمولاً مناطقی گرم و مرطوب مثل شمال ایران برای رشد آن مناسب‌تر است. ریشه‌های سطحی این درخت مناسب جنگل‌هایی است که خاک کم‌عمقی دارند.

درخت راش قادر است تا ارتفاع ۳۵ متری رشد کند و قطر تنه آن حتی تا ۱.۵ متر نیز می‌رسد و بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال می‌تواند عمر کند.

چوب درخت راش از جمله پرمصرف‌ترین چوب‌هاست. در اموری مانند ساخت کلبه‌های روستایی جذاب، درب و پنجره و صندلی، مبل و … کاربرد بسیاری دارد. زغال و هیزم راش بسیار مشهور است. جالب است بدانید که برای تولید پارچه‌های ابریشمی مرغوب و لطیف می‌توان از آن استفاده کرد.

امکانات تفریحی

در این جنگل که به فضایی برای تفریح و تفرج خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است، امکاناتی جهت رفاه حال مسافرین عزیز تعبیه شده که از جمله آن می‌توان به اقامت‌گاه‌های اجاره‌ای اشاره کرد. از اتومبیل‌های محلی برای رفتن به دل جنگل می‌توانید استفاده کنید. اما حتماً لباس گرم و خوراک همراه داشته‌ باشید.

در این جنگل نیاز به راهنما وجود دارد و برای جنگل‌نوردی و پیمایش مناسب است. توجه کنید که تلفن همراه در این مکان آنتن‌دهی ندارد.

به جنگل راش سنگده که آمدید از جاذبه‌های دیدنی اطراف آن مثل آبشار ابن، ارفع ده، دریاچه شورمست، سایت ستاره‌نگری آلاشت نیز دیدن‌ کنید.

این مکان خارق‌العاده برای دوستداران پاییز یکی از بهترین مقاصد گردشگری و طبیعت‌گردی است. پای درختان سربه‌فلک‌کشیده راش، فرشی سرخ و زرد گسترده شده که تار و پودی از جنس برگ‌های همین درختان دارد.

درختان جنگل راش، بخشی از جنگل‌های باستانی هیرکانی هستند که عمرشان به‌دوره ژوراسیک بازمی‌گردد. نام باستانی این منطقه هیرکانیا بوده و از این رو این جنگل‌ها را جنگل هیرکانی می‌نامند.

یاد بگیریم که طبیعت پاکبان ندارد. پس در سفر به‌ طبیعت با خود کیسه زباله ببریم و همان کیسه زباله را نیز برگردانیم.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×