گیلان، زیباکنار
0133416

جنگل سه‌هزار تنکابن منطقه‌ای بکر و بسیار زیبا

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-03-28
جنگل سه هزار

جنگل سه‌هزار تنکابن نام منطقه‌ای بکر و بسیار زیباست که شاید بارها نام آن را شنیده باشید. منطقه سه‌هزار در شهرستان تنکابن و در استان همیشه سرسبز مازندران قرار گرفته است. این جنگل با داشتن چمن زارها و درختان انبوه بسیار زیبا، جلگه دیدنی و رودخانه پر جوش و خروش و. .. مکان و مجموعه بی‌نظیری را برای مشتاقان طبیعت و طبیعت‌گردی به‌طور خاص ایجاد کرده است. این جنگل رویایی و زیبا یکی از مکان‌های دیدنی شمال ایران است که هر ساله گردشگران زیادی را به‌خود جذب می‌کند.

اما علت نام گذاری دوهزار و سه هزار چیست ؟ گویند که در زمان قدیم رودخانه را هراز می گفتند. از این رو چون منطقه سه هزار دارای 3 رود اصلی است. نام این رود ها شلف رود، گرمارود و مران رود است، که به آن‌ها سه هراز می گفته اند. با گذر زمان و گردش کلمات در گویش ها و با جا به‌جایی نقطه، هراز به هزار تبدیل گشته است.

رودخانه پر جوش و خروش و البته پر آب سه هزار در تنکابن، مجموعه زیستی و طبیعی کم نظیری در ایران ایجاد کرده است. رودخانه سه هزار یکی از شاخه رودخانه‌های اصلی رود چشمه کیله است که حتی در نوشته ها و کتب قدیمی، این رود را به‌نام سه هزار، یعنی بزرگ ترین شاخه اش می‌شناسند.

طول رودخانه سه هزار 57 کیلومتر است. دورترین سرچشمه منطقه سه هزار از کوه‌های معروف تخت سلیمان، با ارتفاع بیش از 4600 متر از دریا است. سه هزار در نهایت پس از عبور از مسیر کوهستان، به دریای خزر جریان دارد. رود معروف ما ضمن سیراب ساختن جلگه‌های حاصلخیز منطقه تنکابن، وارد دریای زیبای خزر می‌شود.

 

جنگل سه هزار

 

شهر خرم آباد در قسمت جنوبی از شهر تنکابن قرار دارد. خرم آباد شروع جاده‌ای به‌سمت دو هزار است. در این جاده پیش بروید تا به دریای خزر برسید. حدوداً 10 کیلومتر پیش بروید تا به ابتدای جاده سه هزار برسید. در اینجا جاده دوهزار و سه هزار ازهم جدا می‌شوند.

جنگل‌ های دوهزار و سه هزار تنکابن از مناطق جنگلی معروف ایران است که بدون اتلاف وقت باید به‌سراغ ‌شان برویم. برای بازدید از این مناطق، بهتر است در فصلی که دما و رطوبت درون جنگل کمتر است، به سراغشان برویم. جنگل زیبای دوهزار بهترین مکان برای پیاده ‌روی کردن و در عین حال گوش سپردن به صدای گوش نواز پرندگان است.

این ناحیه از استان مازندران، از نظر هر گردشگری جالب و جذاب است. آب‌وهوای معتدل کوهستانی این منطقه باعث‌شده تا در تابستان بیشتر مورد توجه گردشگران باشد.

اکثر مردم منطقه های دو هزار و سه هزار به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. محصولاتی مثل : سیب، فندق، گردو، گندم و البته گل گاو زبان، از محصولات اصلی قابل کشت و بهره‌برداری در این منطقه هاست.

دره جنگل سه هزار تنکابن منطقه‌‌ای بی‌نظیر و زیبا، با فضای سبز بکر، چمنزارهای همیشه سبز، جنگل‌های انبوه و بی‌نظیر است. رودخانه سه هزار از همین دره عبور می کند. آبشار ‌ها و چشمه ‌هایش با آب گوارا و فضای رویایی وصف نشدنی، در کنار آب‌وهوای مطبوع این منطقه، دلیلی محکم برای قطعی شدن تصمیم تان برای رفتن به این سفر است. دره سه هزار در سمت غربی قله علم کوه قرار گرفته است. اغلب مسافرانی که به شهرهای رامسر یا چالوس مسافرت می‌کنند از دو هزار  و سه هزار نیز دیدن می‌کنند.

در ماه‌های فصل زمستان به‌دلیل بارش برف و سختی شرایط عبور و مرور، سفر به این ناحیه کمی دشوار می‌شود و به این دلیل هم توصیه نمی‌ شود. اما در بهار، ‌تابستان و اوایل پاییز این منطقه شاهکار خلق زیبایی خداوند است. روستا های منطقه سه هزار به دو دسته کلی جنگلی و کوهستانی تقسیم می‌شوند که بازدید از هرکدام از این‌ها زیبایی خاص خودش را به شما نشان می‌دهد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×