گیلان، زیباکنار
0133416

آشنایی با جنگل‌های هیرکانی گیلان

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
جنگل های هیرکانی

در گیلان، شما جنگل‌های زیبایی را مشاهده می‌کنید که بسیار دیدنی و جذاب هستند. بخشی از جنگل‌های استان گیلان، جنگل‌های هیرکانی هستند که از اهمیت زیادی برخوردار هستند.  در این مطلب شما با این جنگل‌ها آشنا خواهید شد که در استان گیلان قرار دارد و از مهم‌ترین جنگل‌ها در ایران و نیز در جهان هستند.

برای خرید ویلا دوبلکس شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

جنگل‌های هیرکانی چیستند؟

جنگل‌های هیرکانی بازمانده قدیمی ترین جنگل‌های جهان هستند و می‌توان آنها را مادر جنگل‌ها نامید. این جنگل‌ها که از عصر یخبندان جان سالم به در برده‌اند و  به ما رسیده‌اند دارای پوشش گیاهی کم نظیری هستند و به‌همین دلیل در چرخه طبیعت  و محیط‌زیست از اهمیت زیادی برخودار است. این جنگل‌ها دارای گونه‌های منحصربه‌فردی درون خود هستند. از میان درختان موجود در این جنگل‌ها می‌توان به بلوط، افرا، بارانک، سرخدار و دیگر موارد اشاره کرد.

برای ویلا داخل شهرک شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

جنگل هیرکانی در واقع به جنگل‌های جنگل‌های مختلط حاشیه جنوبی دریای مازندران و کناره شمالی البرز می‌گویند که جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان ذخیره گاه ژنی دنیا، زیست بوم صدها گونه پرنده و ده ها جانور است که پلنگ ایرانی یکی از آنها است.  تنوع زیستی در این جنگل‌های زیبا و سرسبز قدیمی واقعاً بی‌نظیر است. جالب است بدانید خیلی از گونه‌های گیاهی و جانوری این زیست بوم قدیمی و زیبا از بین رفته‌اند و به‌همین دلیل خیلی از مناطق موجود در جنگل‌های هیرکانی جزء مناطق محافظت‌شده محسوب می‌شوند.

اهمیت این جنگل ها

جنگل‌های هیرکانی به‌دلیل اهمیت بالایشان به‌ثبت یونسکو رسیده‌اند. در ایران نیز 12 نقطه از جنگل‌های استان‌های شمالی به‌عنوان جنگل‌های هیرکانی به‌ثبت یونسکو رسیده‌اند. 3 نقطه از این‌ها در گلستان، 3 نقطه در گیلان و 6 نقطه در مازندران است. این 12 نقطه مساحت 310 هزار هکتاری را شامل می‌شوند.

اکثریت جنگل‌های هیرکانی در استان‌های شمالی کشور ما ایران قرار دارند و بخش کوچکی نیز در کشور آذربایجان قرار دارد. واژه هیرکان تلفظ یونانی نام گرگان است. جنگل‌های هیرکانی جدای از این که متعلق به ایران هستند، ثروتی جهانی است و همگان باید از آن محافظت کنند.

برای خرید ویلا شمال قسطی با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

جنگل‌های هیرکانی گیلان

همان‌طور که گفته شد استان گیلان یکی از استان‌هایی است که بخش قابل توجهی از جنگل‌ها را در دل خود دارد و این خود یکی از جذابیت‌های این استان زیبا است. بخشی از این جنگل‌های چند میلیون ساله به‌دلیل اهمیت زیادی که دارند در گیلان، تحت حفاظت قرار دارند و جزء جنگل‌ها و مناطق محافظت‌شده محسوب می‌شوند.

مناطق مشرف به جنگل‌های هیرکانی

در زیر به مناطقی  پرداخته شده است که می‌توان در آن جنگل‌های هیرکانی را پیدا کرد:

برای خرید ویلا اقساطی شمال در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

منطقه محافظت‌شده لیسار:

منطقه محافظت‌شده لیسار در شهرستان تالش و در بخش شمالی آن قرار دارد و ترکیبی از ساحل و جنگل و کوهستان است. جنگل‌های این منطقه از نوع جنگل‌های پهن برگ هیرکانی هستند. شما در این منطقه می‌توانید تنوع جانداران و گیاهان و درختان را به‌خوبی مشاهده کنید و از مناظر زیبای آن لذت ببرید. لیسار به معنای محل درخت نارون است. پوشش گیاهی این منطقه شامل درختان و گیاهانی مانند راش، ممرز، افرا، توسکا، صنوبر ،انار وحشی، گوجه جنگلی تمشک، لیلکی، گزنه، نی و دیگر موارد می‌شود.

برای ویلا جنگلی شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

 این منطقه بیش از 30 هزار هکتار وسعت دارد و تحت حفاظت قرار گرفته است تا بیش از این به جنگل آن آسیب وارد نشود.

پناهگاه حیات وحش سلکه:

از دیگر جاهایی که می‌توان در آن جنگل‌های هیرکانی را مشاهده کرد، پناهگاه حیات وحش سلکه است. این پناهگاه که مساحتی 360 هکتاری دارد از جاهای دیدنی صومعه‌سرای گیلان است و دارای زیستگاه طبیعی و بی‌نظیر برای جانوران وحشی است.

منطقه محافظت‌شده سیاه کشیم گیلان:

یکی دیگر از جاهای دیگر در استان زیبای گیلان که در آن جنگل‌های هیرکانی وجود دارد، منطقه محافظت‌شده سیاه کشیم گیلان است. این منطقه محافظت‌شده دارای پوشش گیاهی متنوعی است و زیست بوم انواع پرندگان و جانوران است. این منطقه از جاهای دیدنی صومعه‌سرا محسوب می‌شود و در جنوب غربی تالاب انزلی و در اطراف صومعه‌سرا قرار گرفته است. شما در این منطقه می‌توانید درختان جنگل‌های هیرکانی را مشاهده کنید. بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل بهار است.

گشت رودخان فومن:

یکی دیگر از مناطق حفاظت‌شده دارای جنگل، منطقه محافظت‌شده گشت روخان فومن است که از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان محسوب می‌شود. این منطقه زیبا دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی است و در آن می‌توان مناظر زیبا و جذابی را مشاهده کرد. گردشگران زیادی هر ساله از این منطقه دیدن می‌کنند و جنگل هیرکانی موجود در آن را از نزدیک می‌بینند. در بالا چند منطقه از استان گیلان که در آن بتوان جنگل هیرکانی را تماشا کرد آورده شد. اگر به استان زیبای گیلان رفتید حتماً از جنگل‌های زیبا و درختان کهنسال و مرتفع آن دیدن‌کنید.

برای پیش‌فروش ویلا در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

به جز گیلان، استان‌های گیلان و مازندران نیز دارای مناطقی هستند که در آنها جنگل‌های هیرکانی به‌خوبی قابل دسترسی هستند و می‌توان از نزدیک از این گنج طبیعی دیدن کرد. متاسفانه امروزه برای منافع شخصی حتی به این جنگل‌ها نیز دست اندازی می‌شود که باید جلوی آنها گرفته‌شود. نباید اجازه داد تا این گنج ملی و جهانی بر اثر منافع اشخاص خسارت و آسیب ببیند.

اگر به‌دنبال خرید ویلا در استان‌های شمالی کشور هستید، انبوه‌سازان آرش بهترین پیشنهادها را برای شما دارند. با ما تماس بگیرید و برای ویلادار شدن خود قدم بزرگی بردارید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×