گیلان، زیباکنار
0133416

هنگام مسافرت، مراقب حشرات آزاردهنده در شمال باشید

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1400-02-20
حشرات شمال

هنگام مسافرت، حشرات آزاردهنده در شمال را شوخی نگیرید. خطه شمال اگر هزار و یک خوبی و مزیت داشته باشد، تنها بدی آن را شاید بتوان حشرات موذی و آزاردهنده‌ای دانست که حتی در سفر هم شما را رها نخواهند کرد. این حشرات گاهی برای بومیان شمالی هم دردسر ساز می‌شوند. البته شاید بتوان گفت که بومیان بعد از اینهمه سال زندگی در شمال، اکنون دیگر به راه‌های مبارزه با این حشرات و در امان ماندن از شر آن‌ها عادت کرده‌اند و می‌دانند که باید چه کاری انجام دهند. اما برای شما که در سفر هستید شاید روبه‌رو شدن با این حشرات ناشناخته کمی آزادهنده باشد و سفر را به کام شما تلخ نماید.

حشرات آزاردهنده در شمال

بسیار پیش آمده است که افراد از سفر شمال بازگشته اند اما از جوش های قرمز رنگی که بر بدن آن‌ها پدیدار شده ناراضی بوده‌اند. این جوش ها اثرات نیش حشرات موذی شمال است که در فصل بهار و تابستان بیشتر از همیشه در این منطقه ظاهر می‌شوند. در این فصول که زمان برداشت برنج است و هوا هم مرطوب تر از همیشه است، محیط برای رشد و ازدیاد این حشرات بسیار مناسب خواهد بود. به‌طور کلی جنگل‌های شمال به‌دلیل دارا بودن رطوبت و اقلیم سرسبز، محیط‌زیست بسیاری از حشرات و حیوانات است. این حشرات نیز که تعدادی از آن‌ها مختص شمال هستند در مزارع و جنگل‌ها تکثیر می‌شوند.

مطمئناً پیشگیری کردن برای در امان ماندن از شر این حشرات بسیار ساده‌تر از یافتن راهی برای درمان نیش آن هاست. حتی برخی از این حشرات سمی هستند و نیش زدن آن‌ها برابر با ترشح سم و وارد شدن آن به بدن شما از طریق تماس پوستی خواهد بود. بنابراین نیش حشرات شمالی را شوخی نگیرید. در ادامه به معرفی تعدادی از این حشرات و راه‌های در امان ماندن از نیش آن‌ها اشاره خواهیم کرد. بنابراین اگر می‌خواهید از سفر شمال با پوستی سالم به خانه برگردید، در ادامه با ما همراه باشید.

اطلاعات تماس اورژانس محلی را همراه داشته‌باشید

کمپینگ هایی که در شمال صورت می‌پذیرد اغلب در فصل‌هایی چون فصل بهار و تابستان است. در این فصول تعداد حشرات آزاردهنده شمال به اوج خود می‌رسد. اغلب کمپینگ ها نیز در فضای خارج از شهر و روستا و در جنگل‌هایی بکر برپا می‌شود. بنابراین ممکن است با حشراتی ناشناخته روبه‌رو شوید که حامل ویروس هستند و بیماری‌های واگیر دار را منتقل می‌کنند. بنابراین اگر قصد برپایی کمپ در منطقه‌ای را دارید که افراد کمتری در آن زندگی می‌کنند و یا به‌قدری بکر است که پای انسان به آنجا زیاد باز نسده، مراقب حشرات موذی باشید.

داشتن اطلاعات تماس مربوط به یک مرکز فوریت های پزشکی که در نزدیدک نقطه به منطقه کمپ شما واقه شده است می‌تواند بسیار مفید باشد. در صورت مشاهده علائمی از نیش حشرات و یا روبه‌رو شدن با حشراتی که هیچ شناختی از آن‌ها ندارید بهتر است با این مرکز تماس بگیرید.

در سفر به شمال تجهیزات کامل به‌همراه داشته‌باشید

اینکه تجهیزات کاملی را از خانه همراه خود داشته‌باشید می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. در واقع به‌نوعی خود را در برابر نیش حشرات و آزار آن‌ها ایمن خواهید کرد.

آب‌های راکد و گندیده مکان خوبی برای جذب حشرات موذی و رشد آن‌ها است. بنابراین اگر مخزن آب به‌همراه دارید و احساس می‌کنید که در طول سفر این آب راکد مانده و یا گندیده، آب آن را به‌سرعت عوض کنید تا به‌دست خود موجب جذب حشرات موذی نشوید.

اگر در شمال قصد کوهنوردی، طبیعت‌گردی، جنگل پیمایی رو رفتن به مناطق سرسبز را دارید، بدانید که زمین پر است از حشراتی که می‌توانند به‌راحتی از پاچه های شلوار شما وارد شوند و ساق پای شما را زخمی و نیش دار نمایند. بنابراین برای سفر به مناطقی که پر از علف و خسو خاشاک است و باید از درون بوته ها عبور کنید، حتماً شلوار گتر دار بپوشید تا راه ورود حشرات به شلوار تان را ببندید. همچنین سعی داشته‌باشید تا گتر های شلوار تان را به‌طور پیوسته از گل‌های خشک شده تمیز نمایید. این گل‌ها شاید به ظاهر خشک شده باشند اما می‌توانند هنوز حاوی حشراتی موذی باشند که شما از طبیعت به منزل می آورید.

وقتی به منزل برمی‌گردید لباس‌های تان را بتکانید

اگر از طبیعت‌گردی برگشته اید و فصد ورود به منزل را دارید، حتماً لباس‌های خود را در فضای بیرونی آویزان کنید و آن‌ها را برای وارد کردن به خانه بتکانید. در این صورت اگر حشراتی موذی درون لباس شما جای خوش کرده باشند، از لباس تان خارج خواهند شد. اما اگر لباس‌ها را روی هم بیاندازید مطمئناً راه نفوذ آن‌ها به سایر لباس‌ها و حتی رختخواب ها را نیز باز خواهید کرد. بنابراین در این باره به‌شدت مراقب باشید.

ظرف ها را به‌طور پیوسته بشوئید

اگر در منزلی سکونت دارید که درب و پنجره‌هایی باز دارد و یا برای تهویه فضا و لذت‌بردن از هوای مطبوع شمالی درب ها را به‌ویژه در شب باز می گذارید، حتماً توصیه می‌شود که ظرف‌های کثیف درون آشپزخانه یا منزل را بشویید چرا که در صورت کثیف بودن ظرف ها، حشرات در آن تجمع خواهند کرد و موجبات نیش خوردگی شما فراهم خواهد شد. بنابراین به‌هیچ‌عنوان ظرف کثیف درون منزل نگاه ندارید. تجمع حشرات در ظروف نه‌تنها می‌تواند موجب آلوده شدن آن‌ها شود بلکه ممکن است مجبور شوید بخشی از غذایی که هنوز قابل مصرف بود را دور بریزید.

توری پنجره‌ها را بکشید

باز گذاشتن پنجره‌ها آن هم در شب کاری غیر معقول است چرا که راه ورود حشرات را به خانه باز خواهید گذاشت. چنانچه با کشیدن توری و محافظ جلوی ورودی حشرات به خانه را بگیرید بسیار بهتر است تا اینکه راهی برای بیرون کردن آن‌ها پیدا کنید. شما همچنین می‌توانید از قرص های ضد حشره استفاده کنید. این قرص ها درون دستگاهی که به برق متصل می‌شود قرار می‌گیرند و هر حشرهای که در حوالی آن باشد را دفع خواهند کرد. می‌توانید این تجهیز را از خانه با خود به سفر ببرید.

کرم های دفع کننده حشرات انتخاب خوبی هستند

کرم های ضد گزش حشرات می‌توانند انتخاب خوبی برای در امان ماندن از نیش آن‌ها باشند. چنانچه قصد دارید به‌طبیعت‌گردی بپردازید و می‌دانید که ساعت انتخابی شما برابر با ساعت اوج فعالیت حشرات است، حتماً از کرم های ضد گزش استفاده کنید. این کرم ها تا چند ساعت به‌طور تضمینی شما را از نیش حشرات در امان نگاه می‌دارند اما برای بعد از آن باید فکری کنید.

نکات مهمی در هنگام استفاده از کرم های ضد حشرات وجود دارد که عدم رعایت آن‌ها می‌تواند از نیش حشره هم بدتر باشد. این نکات به شرح زیر اند و بهتر است دقیق رعایت شوند:

  • تنها یک لایه سبک از کرم ضد گزش استفاده کنید و به‌هیچ‌وجه کرم را در نواحی چشم و لب ها نزنید.
  • کرم های با دوز بالا برای کودکان مناسب نیستند بنابراین اگر می‌خواهید کودکان‌تان را از گزند نیش حشرات در امان نگاه دارید از کرم های مخصوص کودکان با دوز پایین استفاده کنید.
  • از کرم های عطری به هیچ .جه استفاده نکنید چرا که این کرم ها می‌توانند جاذب حشرات باشند.

لباس‌های پوشیده به تن کنید

لباس‌های پوشیده نه‌تنها شما را از نور آفتاب و آفتاب سوختگی بلکه از نیش حشرات در امان نگاه خواهد داشت. پوشیدن لباس‌های آستین دار و به رنگ تیره می‌تواند شما را از گزند نیش حشرات در امان نگاه دارد.

پا برهنه به‌طبیعت نروید

اگر می‌خواهید طبیعت‌گردی کنید و یا در منطقه‌ای استراحت نمایید، به‌هیچ‌وجه جوراب هایتان را از پا در نیاورید. قدم‌زدن با پای برهنه بر پهنه جنگل و مناطق سرسبز احتمال نیش خوردن پای شما را افزایش خواهد داد. دقت داشته‌باشید که این موضوع تنها به نیش خوردن ساده ختم نمی‌شود بلکه ممکن است حشراتی سمی در محیط باشند که سم آن‌ها از طریق پوست شما جذب شود.

محل گزیدگی را ضدعفونی کنید

بی توجهی به محل گزیده شدن می‌تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد. بنابراین محل گزیدگی را سریعاً با آب و الکل بشویید و در صورت نیاز از کمپرس یخ استفاده کنید. سعی کنید محل گزیدگی به‌هیچ‌وجه مرطوب نشود. بنابراین آن را مدام خشک نگاه دارید.

خارش پوست ممنوع

نقطه گزیده شده را لمس نکنید و به‌هیچ‌عنوان آن را در معرض خارش قرار ندهید. این کار ممکن است موجب گسترش و پخش شدن سم به نقاط دیگر بدن شما شود.

نتیجه‌گیری

با توجه به  موارد ذکر شده برای در امان ماندن از شر نیش حشرات باز هم ممکن است دچار گزیدگی شوید. اگر در جهت رفع آن اقدام کردید و نتیجهای حاص نشد حتماًبه یک مرکز پزشکی مراجعه کنید. چرا که حشرات شمالی می‌توانند ویروسی باشند. بنابراین هرچه سریع‌تر جلوی عواقب آن را بگیرید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×