گیلان، زیباکنار
0133416

دشت‌ناز مازندران پناهگاه حیوانات محافظت‌شده

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
دشت ناز

استان مازندران دارای طبیعت بکر و زیبایی است و در آن جاذبه‌های متعددی وجود دارد. یکی از این جاذبه‌ها دشت ناز است که پناهگاهی برای حیوانات محافظت‌شده است. در این مطلب به این موضوع پرداخته شده است.

برای خرید ویلا در سوادکوه با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

دشت ناز کجاست؟

در میان دشت‌های سرسبز و خرم استان مازندران، دشتی زیبا و دیدنی به نام «دشت ناز» قرار دارد. این دشت در شهرستان میانرود و در فاصله ۲۹ کیلومتری شمال شهر ساری واقع شده است.

دشت ناز با وسعت ۵۶ هکتار، پناهگاه حیوانات حفاظت‌شده و کمیاب بسیاری از جمله گوزن زرد ایرانی، آهو، مرال، قوچ، میش، و پرندگانی چون قرقاول، کبک، غاز، و اردک است.

این دشت در گذشته متعلق به رضاشاه پهلوی بود. پس از او، محمدرضاشاه پهلوی دستور داد تا این منطقه برای حفاظت از گونه‌های جانوری آن توسعه یابد. در همین دوران بود که دشت ناز به‌عنوان پناهگاه حیوانات به‌ثبت رسید.

دشت ناز در سال ۱۳۴۶ به‌عنوان یک منطقه حفاظت‌شده و در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان پناهگاه حیوانات ثبت گردید. این دشت امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان مازندران است.

برای خرید ویلا گیلان با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

پس از آن شما مسافتی حدود 10 کیلومتر در جاده ساری به‌سمت گوهرباران برانید تا به چهارراه شهر سورک برسید. پس از آن با رفتن به‌سمت چپ و عبور از شرکت نکاچوب، روستای اسلام آباد به منطقه شهریار کنده خواهید رسید که پناهگاه دشت ناز در آنجا قرار دارد. در واقع آدرس دشت ناز این گونه خواهد بود: مازندران، ساری، جاده پنبه چوله، شهر نکا، روستای اسلام آباد، منطقه شهریار کنده

جاذبه‌های پناهگاه دشت‌ناز مازندران

اما این پناهگاه به چه دلیل مشهور شده است؟ در زیر به جاذبه‌های این پناه گاه پرداخته شده است:

1. پوشش گیاهی متنوع و بی‌نظیر

یکی از جذابیت‌های این پناهگاه، پوشش گیاهی بی‌نظیر آن است. در این دشت شما می‌توانید انواع درختان و گونه‌های گیاهی را مشاهده کنید. درختان راش، توسکا، ممرز، بلوط و دیگر موارد به‌خوبی در این دشت وجود دارند و منظره‌های زیبایی را آفریده‌اند.

دشت ناز مازندارن در واقع بخش مهمی از جنگل‌های هیرکانی است که قدمت آن به هزاران سال برمی‌گردد. این جنگل‌های طبیعی در فهرست میراث جهانی هم به‌ثبت رسیده‌اند. صدها گونه گیاهی در این منطقه وجود دارند و همین تاییدکننده پوشش گیاهی وسیع و بی‌نظیر آن است.

برای فروش ویلا در رشت با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

شما در این پناهگاه زیبا می‌توانید درختان زیبا و پوشش‌های زیبا و بی‌نظیری را مشاهده کنید. مجموع این موارد در کنار هم محلی مناسب را برای حیوانات پدید آورده‌اند. مطمئن باشید که از دیدن منظره‌های زیبای این پناهگاه لذت خواهید برد و در شگفتی فرو خواهید رفت.

2. حیات وحش زیبا

شهرت دشت ناز به این دلیل است که پناهگاه حیوانات مختلفی است و گونه‌های جانوری مهمی در آن وجود دارند. برای همین است که منطقه‌ای محافظت‌شده است. همچنین به‌دلیل آن که اکوسیستم مناسب ودر عین حال متنوع و گسترده‌ای دارد می‌تواند میزبان حیوانات گوناگونی باشد. این حیوانات شامل گوزن زرد، مرال، شوکا، گربه جنگلی، قرقاول و دیگر انواع پرندگان است.

مشهورترین حیوان محافظت‌شده در این دشت، گوزن زرد است که از آن به‌خوبی در دشت ناز محافظت می‌شود تا در معرض انقراض قرار نگیرد. این پناهگاه مهم‌ترین مکان تکثیر گوزن زرد در کشور است. گوزن زرد ایرانی که گونه کمیابی است، بدنی به طول 120 تا 200 سانت است، ارتفاعی بین 85 تا 100 سانتی متر دارد و وزن 45 تا 130 کیلوگرم دارد.

گوزن ایرانی را می‌توان از روی خال های سفیدی که در پشت و پهلوی خود دارد از سایر گوزن های بومی مانند شوکا و مرال تشخیص داد. در واقع دشت ناز یکی از مناطق مهم برای محافظت از گوزن ها است. عکاسان زیادی هر ساله به این منطقه می‌روند تا بتوانند از این گوزن ها عکس بگیرند.

برای خرید ویلا در صومعه‌سرا با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

در دشت ناز، پرندگان نیز به‌خوبی حضور دارند. اگر به این پناهگاه زیبا بروید می‌توانید پرنده های مختلفی مانند کبوتر جنگلی، عقاب دشتی، چرخ ریسک دم بلند و سارگپه جنگلی را ببینید.

3. ارتفاعات زیبا

از دیگر جاذبه‌های این پناهگاه، ارتفاعات زیبایی است که دارد. تپه‌ها وارتفاعات زیبایی وجود دارد که می‌توان از آنها بالا رفت تا مناظر دلنشینی را مشاهده کرد. همان‌طور که می‌بینید این پناهگاه حیات وحش دارای جذابیت‌های متعددی است که البته حیات وحش آن مهم‌ترین جذابیتش است. بسیاری به‌دلیل دیدن گونه‌های جانوری مخصوصاً گوزن است که از این پناهگاه دیدن می‌کنند.

برای خرید ویلا در تالش با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

متاسفانه امروزه خیلی از گونه‌های جانوری در معرض انقراض قرار گرفته‌اند. به‌همین‌خاطر مناطقی مانند دشت ناز مازندران واقعاً راه حلی عالی برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند است. اگر می‌خواهید به این منطقه سفر کنید باید بدانید که امکانات خوبی در نزدیکی این پناهگاه وجود دارد و  از این لحاظ مشکلی وجود ندارد. در نزدیکی منطقه محافظت‌شده دشت ناز، رستوران‌ها، هتل ها  و دیگر امکانات به‌خوبی برای بازدیدکنندگان از پناهگاه حیات وحش جنگلی وجود دارد.

بهترین زمان برای بازدید از دشت ناز مازندران، فصل‌های بهار و تابستان است که هم هوا بهتر است و هم‌زمان مناسبی برای دیدن حیوانات است. مازندران استانی زیبا و دیدنی است که دارای جاذبه‌های فرواوانی است. داشتن یک ویلا در استان مازندران یا دیگر استان‌های شمالی برای خیلی‌ها بسیار جذاب است. اگر به خرید ویلا در استان‌های شمالی علاقه دارید، مجموعه انبوه‌سازان آرش می‌تواند کمک بزرگی برای محقق‌شدن هدف شما باشد.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×