گیلان، زیباکنار
0133416

رشته خوشکار نوعی دسر و شیرینی سنتی گیلانیان

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-01-24
رشته خوشکار

رشته خوشکار، نوعی دسر و شیرینی سنتی گیلانیان

رشته‌خشکار ( به زبان گیلکی Rashtè Khoushkaar تلفظ می‌شود ) نوعی  دسر و شیرینی سنتی گیلانیان است. بیشترین زمان استفاده از این شیرینی در ماه رمضان و به‌نوعی شیرینی ویژهٔ ماه رمضان نیز شناخته می‌شود. در استان زیبای گیلان و به‌ویژه شهرستان رشت این شیرینی را برای افطار تهیه و آماده می‌ کنند. به‌عبارتی تمام طرفداران این شیرینی آن را با نام رشته خوشکار رشت می‌شناسند. در تهران و برخی استان‌های دیگر در مراکزی خاص به‌ویژه در ماه رمضان این شیرینی تهیه می‌شود.

محتویات اصلی رشته خوشکار: آرد برنج، مغز گردو،  شکر و هل و دارچین است. رشته ‌خشکار را بر سینی که از جنس مس با خلوص بالاست آماده می‌کنند. البته این سینی باید داغ باشد. پس از خرید یا پخت اولیه، مشتری باید آن را در خانه با کمی کره یا روغن تفت بدهد و بعد از آن رشته خوشکار های سرخ شده را در شربتی درست شده از آب، شکر، دارچین و هل ( که شربتی شبیه به شربت زولبیا و بامیه است ) قرار داده و پس از جذب شیرینی و شیرین شدن، به طبع مزاج شما، این شیرینی سنتی و جذاب برای مصرف آماده است.

رشته شامل آرد برنج است که با وسایلی خاص و به وسیله سینی مسی گرم و شانه مخصوص این کار، که از برنج ساخته میشود و به قیف یا شانه مخصوص رشته ریزی معروف است، تهیه می‌شود. خشکار علاوه بر این دارای محتویاتی داخلی است که در داخل شکم آن در هنگام تهیه قرار داده می‌شود.

در ادامه این متن قصد بیان روش تهیه رشته خشکار به‌صورت مختصرا را داریم تا این شیرینی سنتی استان گیلان را بتوانید خودتان به‌راحتی آماده کنید.

 مواد اولیه:

  • آرد برنج : 2 پیمانه
  • آب : 4 پیمانه
  • شانه رشته ( شانه فلزی یا پلاستیکی ) : 1 عدد
  • روغن مایع
  • دارچین : 1 قاشق مرباخوری
  • شکر : 1 و نیم پیمانه
  • مغز گردوی خرد شده : 100 گرم
  • مغز هل ساییده شده : به مقدار لازم
  • شربت: ترکیبی از آب، شکر و دارچین و زعفران

طرز تهیه رشته خشکار سنتی :

ابتدا آرد برنج را با آب به‌خوبی مخلوط می‌کنیم تا مایعی با غلظت مناسب برای رشته خشکار به‌دست بیاورید.

حال مقداری از مایع رشته را در شانه مخصوص تهیه خشکار ریخته و در این مرحله تابه یا سینی مسی بزرگمان را روی شعله اجاق گاز قرار می دهیم. کمی زمان داده و اجازه می‌دهیم تا توسط حرارت به‌طور متوسط گرم شود. قبل از ریختن مواد روی سینی توسط وسیلهای بُرس مانند و یا پارچه تمیزی، کف سینی را خیلی کم روغن مالی می‌کنیم.

شانه مخصوص خشکار را روی سینی آورده و به یک باره و به‌سرعت آن را اول در سمت بالا و پایین و پس از پوشش سینی، آن را به‌سمت طرفین حرکت می‌دهیم تا خطوط تبدیل به پارچه‌ای توری مانند شوند.

حال صبر می‌کنیم و پس از گذشت حدوداً 10 ثانیه آن را بر می داریم و به‌سرعت گوشه های رشته خوشکار را تا می‌کنیم. یک طرف رشته خوشکار را به‌صورت مستطیل تا زده و در این مرحله مواد خشکار( که ترکیبی از مواد شکر، دارچین و مغز گردو و… است ) را رویش ریخته و طرف دیگر آن را روی مواد اورده تا به‌شکل یک مستطیل شکم پر درآید.

 رشته خشکارهای آماده شده از مرحله اول را در تابهای با روغن مایع سرخ و بنا به مزاج برشته می‌کنیم. سپس، در مایع شربت از قبل آماده شده، می خوابانیم. حالا می‌توانید آن را به‌طور دلخواه در ظرفی بچینید، تزیین کنید و بر سر سفره قرار دهید.

این دسر خوشمزه و جذاب طرفداران بسیاری دارد. اما فراموش نکنید که دسری شیرین و به‌علت دارا بودن گردو پرکالری است. رشته‌خشکار به‌دلیل برخورداری از گلوکز و پروتئین گیاهی موجود در مغز گردو بسیار نیرو بخش است. پس در مصرف آن افراط نکنید. این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید و همراه با چای تازه دم نوش جان کرده و لذت ببرید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×