گیلان، زیباکنار
0133416

رودبار شهر شکوفه‌های زیتون و باغ‌های پرمحصول زیتون

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1401-09-16
رودبار شهر شکوفه‌های زیتون

رودبار شهر شکوفه‌های زیتون و باغ‌های پرمحصول زیتون است. اگر قصد دارید تا برنامه سفری جذاب برای خود و خانواده خود تدارک ببینید که علاوه بر زیبایی و طبیعت ناب، مسیر دسترسی آن به تهران نیز نزدیک باشد، شهر رودبار را بی‌ هیچ تردیدی انتخاب کنید.  

رودبار شهر شکوفه‌های زیتون کجاست؟

رودبار به شهر شکوفه‌های زیتون و باغ‌های پرمحصول زیتون معروف است. این شهر زیبا که در استان سرسبز گیلان واقع‌ است، سالانه پذیرای تعداد زیادی گردشگر از تمام استان‌های ایران است. جدای از موقعیت استراتژیکی که منطقه رودبار دارد و طبیعت بکر و ییلاقی و آبشارهای زیبا کوچک و بزرگ، بسیاری از گردشگران به‌منظور خرید زیتون با کیفیت یا روغن زیتون خالص و به اصطلاح اصل به این شهرستان سفر می‌کنند.

اقتصاد مردم رودبار

مردم شهرستان رودبار اقتصادشان بر پایه کشاورزی و باغ‌های زیتون است. رودبار در واقع علاوه بر خاک حاصل‌خیز، بارندگی مناسب و فراوانی دارد که کشاورزی را در این منطقه رونق می‌بخشد. مردم رودبار اکثراً دارای باغ‌های زیتون هستند و با فروش زیتون، زیتون پرورده و محصولات دیگر مثل روغن زیتون و ترشیجات محلی، صنایع‌دستی و … امرار معاش می ‌کنند. جدای از تمام این فعالیت‌ها، پرورش دام نیز در این منطقه بزرگ رایج است.

این منطقه هم مانند سایر گوشه‌های استان زیبای گیلان بازار محلی و هفتگی دارد. بازار روز در رستم ‌آباد در روزهای چهارشنبه در جاده رشت به قزوین برپا می‌شود و در این بازار مواد خوراکی، تزیینی و کشاورزی با قیمت بسیار مناسب عرضه می‌شود. عمده‌ این محصولات، محصول خود محلیان است که در این بازار محلی ارائه می‌شود.

محصولات

رودبار نیز مانند شهرهای دیگر گیلان که در صنایع‌دستی زبانزد هستند از تولید کنندگان صنایع‌دستی است و از این قاعده مستثنی نیست. این محصولات صنایع چوبی از حصیر تا سبدهای تزیینی زیبا را شامل می‌شوند و در همه حال توجه گردشگران را به‌ خود جلب می‌کنند. از دیگر محصولات رودبار، صابون محلی است که یکی از سوغات جالب و طبیعی دیگر رودبار است. این صابون‌ها را معمولاً با روغن زیتون اصل می‌سازند و از کیفیت بالایی برخوردارند. مسافران هم وقتی به رودبار سفر می‌‌کنند از زیتون و محصولاتی که با روغن زیتون رودبار ساخته می‌شوند غافل نمی‌شوند و از آن‌ها خرید می‌کنند.

رودبار

البته خوب است که از عسل طبیعی این منطقه نیز غافل نشویم. عسل هم از دیگر محصولات شهر زیبای رودبار است. رودبار به‌ دلیل داشتن جنگل‌های سرسبز و گل‌های فصلی، مکان بسیار مناسب و جذابی برای پرورش کندو عسل است. به همین دلیل هم عسل طبیعی تولیدشده در رودبار بسیار عالی و خوشمزه است. یکی دیگر از صنایع‌دستی معروف رودبار نمدمالی است. محصول نمدمالی در واقع نوعی فرش است کهآن را از پشم می‌بافند.

جاذبه‌های گردشگری

از دیگر جاذبه‌های گردشگری منطقه رودبار که قدمت تاریخی هم دارند می‌توانیم به پل‌های این شهرستان اشاره کنیم. در ابتدای معرفی پل‌ها شایسته است تا پل منجیل را معرفی کنیم. گفته‌ها حاکی از این است که این پل در دوره صفویان ساخته‌ شده و بقایای آن امروزه باقی است.

دیگر پلی که در رودبار معروف است، پل انبوه است. پلی تاریخی بر رودخانه شاهرود که در دوران شاه عباس اول صفوی ساخته‌ شده است. این پل در کنار روستای پل انبوه ساخته‌ شده و از مستحکم‌ترین پل‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود.

خالی از لطف نیست که از امام‌زاده حنیفه نیز چند خطی در این متن یاد کنیم. این امام‌زاده از نوادگان امام موسی کاظم است که در زمان آل بویه در رودبار مدفون شده. مردم محلی به امام‌زاده حنیفه بسیار معتقد هستند.

همانطور که می‌دانید در مناطقی مثل رودبار روستا های زیبایی وجود دارند که هرکدام به‌خودی خود جاذبه‌های گردشگری دارند. در این رابطه ابتدا به روستای جمشیدآباد می‌پردازیم.

در این روستای کوهپایه‌ای انبوه درختان وجود دارد. از آب‌وهوای خوب این منطقه هم غافل نشویم. در روستای جمشید‌اباد رود ها و چشمه‌ هایی خود جوش وجود دارد که تماشای آن ‌ها هر گردشگری را سر ذوق می‌آورد.

شهر تنکابن هم در این منطقه از جمله مناطق بکر و دیدنی و البته همیشه سرسبز است. تتکابن به‌ دلیل نزدیک‌بودن به تهران و قزوین مورد توجه گردشگران تهرانی و قزوینی قرار دارد. گردشگران با سفرکردن به این منطقه زیبا می‌توانند از آب‌وهوای مطبوع و مناظر زیبای آن با فاصله کم از محل زندگی خود لذت ببرند.

سخن آخر

رودبار از نقاط سرسبز ایران است. منطقه‌ای در شمال کشور که در اطرافش کوه‌هایی با مناظر خاص وجود دارد. رود بزرگ سفید رود از میان  رودبار عبور می ‌کند و همین هم باعث‌شده که علاوه بر ایجاد فضا و هوای مطبوع، زیبایی این شهر دو چندان شود. رودبار شهری است که رطوبت زیادی ندارد و این دلیل اصلی سفر گردشگران در فصل تابستان است تا رطوبت زیاد هوا و شرجی‌بودن آن، آن‌ها را آزار ندهد.

همه آنچه در بالا توضیح دادیم دلیل محکمی برای این است تا در اولین فرصت برنامه سفر به رودبار زیبا را با خانواده خود بچینید.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×