گیلان، زیباکنار
0133416

روستای اشکورات سرزمین عجایب

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-08-12
اشکورات

یکی دیگر از روستاهای کوهستانی در استان گیلان که دارای جاذبه‌های هفتگانه است و هر ساله مسافران زیادی را به‌خود جذب می‌کند روستای اشکورات است.

روستای اشکورات کجاست؟

این روستا در نزدیکی و از توابع رودسر است. اشکورات در امتداد سلسله کوه‌های البرز قرار دارد و از جنوبی‌‌ترین نقطه شهرستان رودسر آغاز و تا جنوبی‌‌ترین نقطه شهرستان رامسر ادامه دارد.

محدوده اشکور از جنوب به قزوین از مغرب به املش و رودبار الموت و از شرق به بخش کوهستانی شهرستان رامسر- تنکابن و از شمال به دامنه‌های کوهستانی رحیم آباد و رامسر متصل است.

تقسیمات اشکورات

اشکورات به سه قسمت تقسیم می‌شود:

  • اشکور سفلی
  • اشکور علیا و سیارستاق ییلاقی
  • اشکور شوئیل

اشکور سفلی در حوزهٔ جغرافیایی شهرستان رودسر قرار می‌گیرد و اشکور علیا در حوزه جغرافیای شهرستان رامسر قرار دارد و  دارای یازده آبادی است:

  • تمل
  • سپارده
  • افی
  • نداک
  • نارنه
  • یازن
  • کلایه
  • لج
  • میج
  • کیت
  • جوارده (جواهرده)

روستای کوهستانی یا سرزمین عجایب اشکورات

روستای اشکورات قدمت بسیاری دارد و سبک سنتی خود را حفظ کرده و مسافران می‌توانند در آن با تمام رسم زندگی روستای آشنا شوند. به شما توصیه می‌کنیم که حتماً یک‌بار به این منطقه زیبا و بکر سفر کنید و خاطرات خوبی را در این منطقه داشته‌باشید.

این روستا مناظر فوق‌العاده‌ای برای عکاسی و فیلمبرداری دارد که در هیچ جای دیگر محال است که مانند آن را پیدا کنید.

این منطقه به‌دلیل آب‌وهوای کوهستانی که دارد در فصول پاییز و زمستان بسیار سرد و پربرف است و بهار و تابستانی معدل و خنک دارد. به‌همین دلیل جمعیت این روستا در ایام بهار و تابستان بسیار زیاد می‌شود و همواره توریست زیادی را به‌خود جلب می‌کند.

اشکورات و مراتع دارای چشمه‌های آب معدنی، رودخانه‌ها و آبشارهای زلال و غارهای دیدنی زیادی است که همه ساله مسافران زیادی برای دیدن این مناظر به آنجا می‌آیند.

محصولات این منطقه

یکی از محصولات اصلی این منطقه فندق است و اکثر ساکنان روستای اشکورات به‌کار کشت فندق مشغول هستند و بهترین تولید‌کننده و درجه‌یک‌ترین فندق را می‌توانند در این منطقه پیدا کنید.

در اشکورات گیاهان دارویی بسیاری کاشت می‌شود. کسانی که علاقه‌مند به گیاهان دارویی هستند می‌توانند در دشت‌ها و مراتع این روستا گیاهان داروی از جمله گل گاوزبان را پیدا کرده و با دستان خود آنها را برداشت کنند.

جاذبه‌های اشکورات کدام‌ها هستند؟

اشکورات دارای جاذبه‌های دیدنی فراوانی است که از جمله‌ی آن می‌توان به تالاب صمدآباد، غار واردار در روستای دلیجان، دارگردان رجه، تونل روستای یازن، کوه عروس و داماد و منطقه‌ آسمانرود در نزدیکی روستای مایستان  اشاره کرد. همچنین جاده‌ اشکور به قزوین نیز یکی دیگر از دیدنی‌های معروف اشکور است.

سجد ناصرالحق یا ناصرالکبیر (ع) معروف به آستانه هفت امام در روستای رودبارک یکی ازعجائب هفتگانه اشکورات است. در قرن سوم هجری قمری به دستور ناصرالحق (ناصرالکبیر) ابومحمد حسن معروف به حسن اطروش نوه حسن بن زید در این روستا ساخته‌شده است.

یک غار دیدنی

غار وادار در روستای دلیجان از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. غار وادار با زیبایی خاص خود در امتداد سرچشمه رودخانه آسمانرود قرار دارد. روستای دلیجان نیز در ۴۷ کیلومتری بخش اشکورات و ۶۲ کیلومتری رودسر واقع‌شده است.

در نزدیکی روستای اشکورات روستایی به نتم زیاز وجود دارد. این روستا یک کوه دارد که به آن عروس و داماد می‌گویند و دلیل نامگذاری آن قرارگرفتن سنگی به‌شکل عروس و داماد در بالاترین نقطه کوه است. این نکته از عجایب این روستا برای توریست‌ها است.

چشمه‌ای به‌نام آسمانرود

چشمه آسمانرود به‌دلیل زلال بودن بیش از اندازه به این نام مشهور شده است. در نزدیکی همین چشمه یک تونل زیبا با گیاهان و جود دارد به‌نام تونل یازن که از دیگر عجایب این اشکورات به‌شمار می‌رود.

در شهر رودسر مجموعه‌های رفاهی و اقامتی  زیاد وجود دارد تا مسافران بتوانند در آنجا اقامت داشته‌باشند. همچنین رستوران‌های بی‌نظیری با غذاهای محلی در این شهرستان وجود دارد تا برای شما سفری خاطره انگیز را به‌ارمغان آورد.

در روستای اشکورات نیز مردمانی مهمان‌نواز و مهربان دارد که کلبه‌های روستایی و سنتی خود را در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا بتوانید بیشتر در این روستای زیبا اقامت داشته‌باشید و تمام مناطق تفریحی آن را بگردید.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×