گیلان، زیباکنار
0133416

سند شورایی چیست و چرا تا این اندازه اهمیت دارد؟

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
سند شورایی چیست

سند شورایی چیست و چرا تا این اندازه اهمیت دارد؟ یکی از مهم‌ترین چیزهایی که برای خرید زمین در شمال باید مورد بررسی قرار گیرد سند زمین موردنظر و اعتبار آن است. ممکن است برای خرید زمین یا ملکی در شمال قدم بردارید و متوجه شوید که زمین مورد‌نظر دارای سند شورایی است در حالی که تا به حال چیزی درباره سند شورایی نشنیده‌اید.

اینگونه ملک‌ها در شمال فراوان هستند. به این جهت که سند شورایی اغلب مربوط به روستاها و بخش‌های کوچک در شمال می‌شود و آنچه که در شمال فراوان است، روستاها و بخش‌های کوچک هستند.

اگر قصد خرید زمین در شمال را دارید ممکن است زمینی موردپسندتان قرار گیرد که دارای سند شورایی است. بنابراین اگر می‌خواهید از زیر و بم ماجرای خرید زمین با سند شورایی مطلع شوید و بی‌گدار به آب نزنید در ادامه با ما همراه باشید.

برای خرید ویلا دوبلکس شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

سند شورایی چیست؟

در همین ابتدای کار بگوییم که نباید از سند شورایی توقع اعتبار یک سند قطعی و رسمی را داشته‌ باشید. اما چرا؟ به این جهت که اسناد شورایی با هم‌فکری و مشورت اعضای شورا در یک محله یا منطقه مکتوب و صادر می‌شود.

سند شورایی به این معناست که اعضای شورای یک منطقه با گردهم‌آمدن، تصمیم به مرزبندی یک قطعه زمین گرفته‌اند و برای آن زمین سند صادر نموده‌اند. این نوع سند مربوط به‌دوران‌های گذشته می‌شود که برای تعیین مرزبندی زمین‌ها ارگان یا سازمان خاصی وجود نداشت.

هرچند که هنوز هم ممکن است در برخی مناطق سند شورایی صادر شود. در نهایت سند تهیه‌شده به مهر و امضای رئیس شورای محله می‌رسد و صادر می‌گردد. در سند شورایی اطلاعات زیادی نوشته می‌شود. اما شاید جای مهم‌ترین اطلاعات در آن خالی باشد. از این رو نمی‌توان به آن استناد دقیق نمود.

برای خرید ویلا اقساطی شمال در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

کاربری زمین در سند شورایی مشخصی نیست

مهم‌ترین نقصی که سند شورایی دارد این است که کاربری زمین در آن به‌ طور قطعی مشخص نیست. به‌‌عنوان مثال اگر یک زمین از نظر شهرداری و ارگان‌های مربوطه دارای کاربری کشاورزی باشد ممکن است در سند شورایی کاربری زمین، مسکونی اعلام شده باشد.

چنانچه شما دست به خرید این زمین بزنید ممکن است بعدها زمانی که می‌خواهید سند شورایی را به سند قطعی تبدیل کنید و یا اقدام به ساخت‌وساز در زمین موردنظرتان نمایید متوجه شوید که زمین خریداری‌شده دارای کاربری کشاورزی است و امکان ساخت‌وساز در آن وجود ندارد.

بنابراین به احتمال زیاد بخش زیادی از سرمایه‌تان را در این راه از دست خواهید داد. از این رو می‌گوییم که سند شورایی را نباید معیار و ملاک خرید زمین قرار داد. کاربری عنوان‌شده در سند شورایی به معنای این است که شورای همان محله تصمیم به تعیین کاربری زمین به صلاحدید اعضای شورا نموده است. در حالی که از دید ارگان‌های رسمی، تشخیص و صلاحدید اعضای شورا اشتباه بوده.

برای پیش‌فروش ویلا در شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

ممکن است مرزبندی‌های زمین در سند شورایی دقیق و درست نباشد

از آنجایی که سند شورایی یک سند قطعی نیست و اغلب در دهکده‌های کوچک شمال به‌ چشم می‌خورد، بنابراین احتمال اینکه مرزبندی زمین اشتباه باشد بسیار زیاد است. به‌‌عنوان مثال ممکن است درون سند شورایی متراژ زمین با یک عدد مشخص شده باشد که با متراژ واقعی زمین در مغایرت باشد.

همچنین مرزبندی‌های زمین ممکن است با مرزبندی های اعلام‌شده در سند در مغایرت باشد. بنابراین نمی‌توان از این جهت به سند شورایی اعتماد کرد و آن را مستند دانست.

برای ویلا جنگلی شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

اوقافی‌بودن ملک در سند شورایی مشخصی نیست

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شما در خرید زمین با سند شورایی این است که اعتبار ملک در آن مشخص نیست.  به‌‌عنوان مثال در سند شورایی هیچ اثری از اینکه ملک موردنظر اوقافی هست یا خیر دیده نمی‌شود.

بنابراین ممکن است ملکی که شما قصد خرید آن را دارید، اوقافی باشد، بدون اینکه حتی سر سوزنی از این موضوع خبر داشته‌ باشید. خرید و فروش ملک اوقافی نیز باطل است و اگر این موضوع را ندانید در دردسر بدی خواهید افتاد.

برای خرید ویلا شمال قسطی با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

ارثی‌بودن ملک و تعداد شرکا از طریق سند شورایی قابل تشخیص نیست

ارثی‌بودن ملک و تعداد شرکایی که در فروش ملک سهیم هستند نیز در سند شورایی ذکر نخواهد شد. بنابراین ممکن است دست به خرید ملکی بزنید که چند نفر در آن سهیم هستند. چنانچه تمام افراد سهیم در ملک در زمان فروش ملک حضور نداشته‌ باشند و رضایت هم نداشته‌ باشند، بعدها با دردسرهای زیادی مواجه خواهید شد.

چراکه مطمئناً مدعیانی پیدا خواهند شد که نه شما توان اثبات عدم‌وجود آن‌ها را دارید و نه آن‌ها از حرف و ادعای خود کوتاه می‌آیند. بنابراین بدانید که سند شورایی چنین مشکلاتی را نیز به‌همراه خود دارد.

برای ویلا داخل شهرک شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

جهت خرید زمین با سند شورایی استعلامات لازم را در ابتدا دریافت کنید

اگر قصد دارید زمینی با سند شورایی را دارید، بدانید که پیش از خرید زمین باید استعلامات لازم را از شهرداری، اتحادیه املاک و ارگان‌های مربوطه دریافت کنید. ابتدا باید بدانید سند شورایی چیست.  بنابراین می‌توانید با خیال آسوده دست به خرید زمین با سند شورایی بزنید.

در حالی که از کاربری آن آگاهی کامل دارید. بهتر است به‌ هنگام خرید زمین با سند شورایی دقت عمل و حساسیت بالایی به‌ خرج دهید تا از ضررهای مالی جبران‌ناپذیر جلوگیری کنید.

چنانچه هدف شما کشت‌وکار و یا ساخت‌وساز در یک زمین است باید از شهرداری و یا اداره کشاورزی استعلام‌های لازم را بگیرید. هرچند که تبدیل سند شورایی به سند رسمی و قطعی نیازمند به پرداخت هزینه و صرف زمان بالا است. اما در ابتدای کار خیال‌تان از بابت کاربری زمین راحت خواهد شد.

برای خرید ویلا ساحلی شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

خریدوفروش زمین با سند شورایی ممنوع!

اگر برای سرمایه‌تان ارزش قائل هستید و نمی‌خواهید آن را هدر دهید باید با آگاهی کامل در این راستا قدم بردارید. تا اینجای کار متوجه شدیم که سند شورایی اعتبارهای لازم را ندارد و ممکن است مربوط به یک زمین اوقافی باشد و یا اصلاً کاربری زمین آنچه که در سند ذکر شده نباشد.

بنابراین خرید زمینی که در مورد آن اطلاعات دقیق ندارید و ممکن است به شما ضرر وارد کند آیا کار صحیحی است؟  قاعدتاً خیر. اما برای خرید زمینی که دارای سند شورایی است چه باید کرد؟ در ادامه خواهیم گفت.

برای خرید ویلا ارزان شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

از فروشنده بخواهید سند شورایی را به سند رسمی و قطعی تبدیل کند

اگر یک زمین را در منطقه‌ای نشان کرده‌اید اما زمین موردنظر دارای سند شورایی است باید از فروشنده زمین بخواهید تا سند شورایی خود را به سند قطعی و رسمی تبدیل کند تا شما نیز از بابت خرید خود اطمینان داشته‌ باشید. در واقع باید از طریق سازمان ثبت اسناد اقداماتی صورت بگیرد تا پروسه تبدیل سند آغاز شود.

برای خرید ویلا سنددار شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

چگونه می‌توان سند شورایی را به سند رسمی و قطعی تبدیل کرد؟

همانطور که گفته شد برای تبدیل سند شورایی به سند رسمی و قطعی باید به سازمان ثبت اسناد مراجعه شود. صاحب زمین باید مدارک هویتی خود را به‌طور کامل همراه داشته باشد. مدارکی همچون کارت ملی، شناسنامه و همچنین سند شورایی ملک.

در این مرحله باید یک فرم توسط صاحب زمین پر شود و درخواستی مبنی بر تبدیل سند شورایی به سند رسمی داده شود. بعد از طی‌شدن مراحل لازم و بازدیدهایی که از زمین صورت می‌گیرد در صورت موافقت اداره مربوطه، زمین شما دارای سند تک‌برگ رسمی‌خواهد شد.

خرید و فروش زمین‌هایی که داری سند تک‌برگ رسمی هستند با اعتبار و اطمینان بالایی انجام می‌شود بنابراین از هر بابت اطمینان خاطر خواهید داشت.

برای خرید ویلا سند شش‌دانگ شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

دریافت مشاوره از کارشناسان حرفه‌ای ب ه‌هنگام خرید زمین با سند شورایی

از آنجایی که سند شورایی اعتبار و رسمیت سند قطعی را ندارد اطلاعات زیادی در آن از قلم می‌افتد. به‌عنوان مثال تشخیص اعتبار هویتی فروشنده و قانونی‌بودن فرآیند خرید و فروش زمین چیزی نیست که شما بتوانید به‌تنهایی آن را بررسی کنید و از پیچ‌وخم‌های آن عبور کنید.

بنابراین به‌ هنگام خرید زمین با سند شورایی باید از کارشناسان حرفه‌ای و کاربلد در این حوزه راهنمایی بگیرید تا شما را در این مسیر هدایت کنند. این افراد یدی طولا در این حرفه دارند و بارها و بارها با موارد مشابه روبه‌رو شده‌اند. بنابراین به‌ راحتی می‌توانند کیس شما را نیز مدیریت کنند و به شما یک مشاوره اساسی در این زمینه بدهند.

نتیجه‌گیری

چنانچه قصد خرید زمین در شمال را دارید، باید به نوع سند آن دقت بالایی داشته‌ باشید. سند شورایی چیست؟ سند شورایی، سندی است که بسیاری از زمین‌های شمالی این نوع سند را به‌ خود اختصاص داده‌اند که البته دارای اعتبار کافی نیست.

خرید و فروش زمین با سند شورایی یک ریسک بسیار بزرگ است. چراکه مرزبندی‌های دقیق زمین، نوع کاربری زمین، متراژ دقیق زمین و بسیاری از مشخصات مهم دیگر همچون موروثی‌بودن زمین در سند ذکر نمی‌شود.

بنابراین ممکن است بعد از خرید زمین با سند شورایی به مشکل بر بخورید. پیش از خرید زمین با سند شورایی بهتر است با مشاورین حرفه‌ای مشورت کنید و از آن‌ها راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید تا بتوانید با گام‌هایی محکم و قوی برای سرمایه‌گذاری قدم بردارید.

 

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×