گیلان، زیباکنار
0133416

بهترین ایده‌های طراحی پنجره‌های ویلا که ساختمان را زیباتر می‌سازند

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
طراحی پنجره‌های ویلا

‌هاقدیمی ها اصطلاحی داشتند که می گفت پنجره‌ها چشمان یک خانه هستند. این افراد شاید از معماری و هنر طراحی چیزی سر در نمی‌آوردند با این حال می‌دانستند که پنجره‌ها اساسی ترین رکن در طراحی نمای ساختمان هستند. در واقع این پنجره‌ها هستند که می‌توانند هم از داخل و هم از بیرون ساختمان چشم‌اندازی جذاب را برای بینندگان خلق کنند. می‌توان با طراحی هنرمندانه و جذاب پنجره‌ها، جلوه‌ای چشم‌نواز به ساختمان یا ویلا بخشید.

ویلایی را تصور کنید که در نمای آن هیچ پنجرهای وجود ندارد. آیا راهی برای مانوردادن طراح در زیباسازی نمای ساختمان وجود دارد؟ بخش زیادی از زیبایی نمای ویلا مربوط به طراحی پنجره‌ها است بنابراین در صورت طراحی اشتباه و غیر اصولی پنجره‌ها می‌توان گفت که نمای ویلا به‌طور کلی زیر سوال خواهد رفت. اما چه ایده‌هایی را می‌توان در طراحی پنجره‌های ویلا پیاده‌سازی کرد تا نمایی جذاب را در نهایت خلق نمود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا جذاب‌ترین ایده ها برای طراحی پنجره در ویلا را با هم بررسی کنیم.

طراحی پنجره در مجاورت درب ورودی

این یکی از ایده‌های جذاب و خلاقانه در طراحی پنجره در نمای ساختمان است. همیشه یک ورودی جذاب می‌تواند اولین تأثیر مثبت را در افرادی که قصد وارد شدن به خانه را دارند ایجاد کند. ورودی ساختمان است که به شما می‌گوید حال و هوای کلی ساختمان یا ویلا چگونه است. هرچند پنجره‌هایی که در جوار درب ورودی تعبیه می‌شوند جنبه نمایشی دارند اما می‌توانند ظاهری گرم و صمیمانه به نمای ویلا بدهند. به‌طور کلی بهتر است که اطراف درب ورودی را با طراحی پنجره و نورپردازی و چراغ‌های نمایشی که در کنار پنجره‌ها نصب می‌شوند پر کرد. اینگونه می‌توان از لحاظ معماری به ورودی ویلا شخصیت داد.

طراحی پنجره‌های خلیجی در ویلا

پنجره‌های خلیجی برای اولین بار در طول دوران تاریخ در قلعه‌های دوران رنسانس انگلیس استفاده می‌شدند. این پنجره‌ها تا به امروز مسیری طولانی را طی کرده‌اند و اکنون در عمارت‌هایی بزرگ و متوسط همچون ویلاها تعبیه می‌شوند.

پنجره‌های خلیجی می‌توانند نسبت به پنجره‌های عادی نور بیشتری را برای ویلا تامین کنند. این پنجره‌ها در سه بخش جداگانه در زوایای خاصی از نما کار گذاشته می‌شوند. در واقع طراحی پنجره‌های خلیجی به گونه‌ای است که هنگام حرکت خورشید در آسمان، فضای داخلی ویلا از نور طبیعی سرشار خواهد شد.

پنجره‌های خلیجی از بیرون دارای نمای جذابی هستند و از درون نیز بسیار کاربردی هستند. این سبک پنجره‌ها می‌توانند تهویه‌ای عالی را برای ساختمان فراهم آورند. می‌توان حول آن‌ها میز غذاخوری برای صرف صبحانه در ساعات اولیه روز یا میز مطالعه‌ای را قرار داد و در طول روز از انوار درخشان خورشید بهره‌مند شد.

طراحی پنجره در شیروانی ویلاهایی به سبک معماری روستیک

اگر ویلای شما به سبک روستیک طراحی شده است، می‌توانید برای زیباسازی نمای آن پنجره‌هایی را در بخش شیروانی تعبیه کنید. با افزودن این پنجره‌ها در نما می‌توانید توجهات را به بخش‌های خاصی از نمای ویلا معطوف کنید. این پنجره‌ها معمولاً دارای ابعاد کوچکی هستند و تعداد آن‌ها به نسبت پنجره‌های عادی بیشتر است. با تعبیه پنجره در نمای روستیک می‌توانید حال‌وهوایی گرم و اصیل به نمای ویلای خود بدهید. دقیقاً همانند خانه‌های روستایی و قدیمی که در مناطق جنگلی و کوهستانی بنا شده‌اند.

تعبیه پنجره‌های سراسر شیشه‌ای در نمای ویلا

این امر در طراحی ویلاهای مدرن به امری متداول تبدیل شده است. در واقع یکی از خصیصه‌های ویلاهای ساحلی و جنگلی مدرن، داشتن پنجره‌های گسترده شیشه‌ای است. یکی از اهداف اصلی تعبیه این پنجره‌ها ایجاد چشم‌اندازی وسیع و زیبا به افق‌های دوردست است.

اما از نمای بیرونی نیز می‌توان جلوه‌ای جذاب و چشم‌نواز را مشاهده کرد. پنجره‌های شیشه‌ای به این دلیل که نور خورشید را منعکس می‌کنند می‌توانند ظاهری درخشان و شیک به ویلای شما بدهند.

اگر تمایل ندارید تا پنجره‌های شیشه‌ای تعبیه‌شده در ویلای شما به‌ شکل یکپارچه از سقف تا کف طراحی شوند، می‌توانید قاب‌های چوبی یا فلزی را در بخش‌های مختلف این پنجره‌ها کارگذاری کنید و با ایجاد جلوه‌ای نامتقارن و هنرمندانه به زیبایی این پنجره‌ها بیافزایید.

طراحی پنجره با اشکالی منحصربه‌فرد و ساختار شکن

پنجره‌های ویلا می‌توانند در اشکال غیر متداول و غیر معمول طراحی شوند. پنجره‌های مربعی شکل و مستطیلی شکل از جمله اشکالی هستند که همواره شاهد آن‌ها در نمای ساختمان‌ها بوده ایم. بنابراین برای اینکه لهجهای خاص به نمای ساختمان خود بدهید و کمی چاشنی خلاقیت را در نمای ویلا افزون کنید، می‌توانید از پنجره‌های دایرهای شکل، لوزی شکل و اشکالی غیر متقارن استفاده کنید.

ساختار شکن بودن در طراحی نما بسیاری از مواقع می‌تواند شما را به‌سمت داشتن نمای ساختمانی هنرمندانه و جذاب هدایت کند. بنابراین می‌توانید به‌جای استفاده از چارچوب‌های قدیمی سراغ اشکال غیر معمول بروید. از منحصربه‌فرد بودن و خاص بودن نترسید. سعی نکنید خود را در چارچوب‌های قدیمی اسیر کنید. دل را به دریا بزنید و طراحی‌های مدرن را امتحان کنید مطمئناً هم از دید شما و هم از دید عابران، نمای ویلای شما نمایی جذاب و خاص خواهد شد.

طراحی پنجره منحنی در نمای ویلا

پنجره‌های منحنی بسته به اینکه چه سبکی از معماری در نمای ساختمان پیاده‌سازی شده است دارای انحنا هستند. در طراحی این پنجره‌ها محاسبات خاصی بایستی صورت پذیرد. در واقع می‌توان این پنجره‌ها را همانند پنجره‌های خلیجی در طراحی دانست با این تفاوت که شیشه‌های این پنجره‌ها دارای انحنا هستند. هرچند استفاده از این نوع شیشه ها در نمای ساختمان‌های کلاسیک چندان متداول نیست اما در نماهای مدرن شاهد استفاده از پنجره‌های منحنی در بخشی از نما هستیم که آن را به نمایی بسیار جذاب و دیدنی تبدیل می‌کند.

تعبیه پنجره‌های ثابت در نمای ویلا

پنجره‌های ثابت در واقع باز نمی‌شوند و همانطور که از اسم شان پیداست ثابت هستند. این پنجره‌ها می‌توانند نور اضافی برای فضای داخلی ساختمان به‌ارمغان آورند و همچنین در مکان‌هایی تعبیه شوند که دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر نیست. به‌عنوان مثال این پنجره‌ها می‌توانند در ارتفاعی بالا از دیوار تعبیه شوند و ا حتی در راه‌پله‌ها تعبیه شوند. چراکه قرار نیست باز و بسته شوند و تنها هدف از تعبیه آن‌ها افزودن زیبایی به نمای ساختمان و فراهم‌آوردن نور کافی برای فضای داخلی بوده است. اغلب طراحان از ایده پنجره‌های ثابت در نمای ویلا استقبال می‌کنند چرا که موجب زیبایی بیشتر نمای ساختمان خواهد شد.

طراحی پنجره به سبک کرکره در نمای ویلا

طراحی پنجره به سبک کرکره یک سبک کاملاً آمریکایی است که توسط جوزف دبلیو واکر از ماساچوست در سال 1900 اختراع شد. این نوع پنجره شامل نوارهای شیشه‌ای نازک و مات است که مانند پرده ونیزی باز و بسته می‌شوند. در واقع نمای این پنجره‌ها همانند کرکره هستند و می‌توانند دقیقاً مانند کرکره باز و بسته شوند. این پنجره‌ها دارای ظاهری جذاب و خلاقانه هستند و نسبت به پنجره‌هایی که به‌طور متداول در نمای ساختمان‌ها تعبیه می‌شوند پنجره‌هایی خاص و شیک به‌حساب می‌آیند.

در طراحی پنجره‌های ویلا به سبک معماری ویلا پایبند باشید

همه ویلاها بدون استثنا در سبک معماری خاصی طراحی شده‌اند. فرقی ندارد که نمای ویلای شما یک نمای رومی، کلاسیک، ایرانی یا مدرن است. در طراحی پنجره‌ها باید به معماری کلی ویلا پایبند بود. این است که می‌تواند نمای ویلای شما را جذاب‌تر نماید. به‌عنوان مثال اگر ویلای شما دارای نمایی کلاسیک است می‌توانید در قاب پنجره‌ها نقش برجسته های ظریف و زیبایی را کارگذاری کنید.

استفاده از سنگ‌های تراشکاری‌شده در حاشیه پنجره‌ها می‌تواند اصالت معماری ویلا را چند برابر نماید و آن را زیباتر جلوه دهد. بنابراین در طراحی پنجره ویلا باید سبک معماری ویلا را مد نظر داشت. استفاده از پنجره‌های شیشه‌ای گسترده در معماری کلاسیک و سنتی به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود چرا که سبک کلی معماری ویلا را زیر سوال می‌برد. بنابراین سعی کنید پنجره‌ها را مطابق با سبک کلی طراحی کنید.

نتیجه‌گیری

پنجره‌ها را می‌توان نقطه کانونی معماری ویلا دانست. آن‌ها می‌توانند به نمای ویلای شما اصالت ببخشند و زیبایی آن را دوچندان کنند. پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه در طراحی پنجره ویلا می‌تواند به شما برای داشتن ویلایی با نمای منحصربه‌فرد و چشم‌نواز کمک کند. بنابراین از ایده‌های جدید نترسید و سراغ آن‌ها بروید.

 

 

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×