گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی غذاهای محلی گیلان

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1400-01-16
غذاهای محلی گیلان

شمال کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست. غذاهای شمالی در ایران طرفداران بسیار زیادی دارند. گیلان یکی از شهرهای شمالی در ایران است که غذاهای محلی متنوع و زیادی را دارد.

اگر شما هم مقصد سفر به شمال کشور و خصوصا منطقه گیلان را دارید حتماً غذاهای محلی این منطقه از کشورمان را امتحان کنید. در ادامه مقاله مهم‌ترین غذاهای محلی گیلان را بررسی خواهیم کرد.

در کشور ما ایران فرهنگ‌های محلی مختلفی وجود دارد. از شمال تا جنوب و شرق و غرب کشور ایران دارای فرهنگ و آداب رسوم مختلفی هستند. حتی از نظر غذا نیز قسمت‌های مختلف ایران با هم متفاوت هستند و هر بخش از ایران دارای غذاهایی هستند که تنها مخصوص این منطقه از کشورمان هستند.

استان مازندران

استان مازندران در شرق استان گیلان در ایران است، سواحل جنوبی دریای خزر را گاهی “استان‌های حاصلخیز خزر” می‌نامند. میوه‌جات و به‌ویژه مرکبات، در این منطقه کاشته می‌شود و غذاها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از نظر تاریخی در ایران ، برنج غذایی معمول در استان‌های مازندران و گیلان است که برخلاف پلو/چلو معمولی که در سایر مناطق ایران یافت می‌شود، در این منطقه به سبک پخت کته تهیه می‌شود.

محصولات برنج را غالباٌ در مناطق شیب‌دار رشته‌کوه البرز که بخشی از آن در استان مازندران است، می‌کارند. غذاهای دریایی یک جزء قوی برای غذاهای ساحلی مازندرانی است و در بسیاری از وعده‌های غذایی وجود دارد.

خاویار ایرانی (ḵāvīar) در ظروف گنجانده شده و اغلب با تخم‌مرغ سرو می‌شود. بعضی از آنها شبیه فریتاتا یا املت هستند. بین سال‌های 1400 تا 1870، استان مازندران تنها مکان کشت نیشکر بود و گاهی اوقات آن را با نان و برنج می‌خوردند.

گیاهان محلی و وحشی

برخی از گیاهان محلی و وحشی مورد استفاده در غذاهای مازندرانی عبارتند از: زولنگ، آناریجه، اوجی، سرسم. در خارج از استان مازندران، این گیاهان محلی برای بسیاری از مردم شناخته‌شده نیستند.

برخی تصور می‌کنند که بعضی از غذاهای محلی و گیاهان می‌توانند به‌عنوان داروهای درمانی برای یک بیماری استفاده شوند و در نتیجه، سالانه دانشمندان مختلفی برای تحقیق در مورد این گیاهان وحشی، بومی و غذاهای منطقه‌ای به استان مازندران می‌آیند.

گزنه‌های سوزان در طول بهار در سراسر استان یافت می‌شوند و از آن‌ها سوپ گزنه مازندرانی تهیه می‌شود. می‌گویند گزنه دارای خواص دارویی به‌عنوان مقوی خون و بهبود تب یونجه است.

از سال 2014، جشنواره سبزه در موزه میراث روستایی برگزار می‌شود. تمرکز این جشنواره بر ترویج عبارات فرهنگی سنتی صنایع‌دستی، هنرهای محلی و غذا، از جمله روش طبخ معمولی در گلدان‌های سفالی گاماج است.

غذاهای محلی گیلان

میرزا قاسمی، مرغ ترش و ترشی‌تره و … از غذاهای محلی گیلان هستند. اگر مشتاق خوردن غذاهای محلی گیلانی هستید، بهتر است این نوع غذاها را در خانه بپزید و از طعم بی‌نظیر آنها لذت ببرید.

جالب است بدانید که تعدادی از غذاهای گیلانی مانند مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده و چندین وعده غذایی محلی دیگر به‌عنوان غذاهای ملی ایرانی ثبت‌شده‌اند که این افتخاری برای مردم این منطقه است.  این غذاهای ثبت‌شده، به‌نوعی مارک این استان هستند.

واویشکا

واویشکا یا باویشکا یکی از غذاهای معروف سنتی گیلان است. این غذا نوعی خورشت ساده است که دستورالعملی بسیار آسان برای دنبال‌کردن دارد. می‌توان آن را با گوشت گاو، بره، مرغ و یا جگر به‌علاوه گوجه فرنگی، پیاز و ادویه‌جات معطر تهیه کرد.

تا فراموش نکردم بگویم، واویشکا به معنای واقعی کلمه (سرخ‌شده) است. واویشکا معمولاً با برنج و یا نان محلی سرو می‌شود.

ترشی‌تره

گیلان با بیش از 170نوع غذای محلی و غذایی، پرمصرف‌ترین غذاها و غذاهای پرمصرف در جهان را دارد. روند سنتی پخت این استان شهرت جهانی دارد. به گفته بسیاری از کارشناسان، وجود آب‌وهوای عالی و خاک مناسب، این منطقه را به مکانی مناسب برای کشت و تولید انواع میوه‌ها و سبزیجات تبدیل کرده است.

به‌دلیل تنوع بسیار زیاد مواد غذایی و البته جاذبه‌های خاص گردشگری، این استان همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. گیلان غذاهای محلی زیادی دارد که ترشی‌تره گیلانی یکی از غذاهای سبز است.

مواد تشکیل‌دهنده آن برنج، گیاهان خاص، آرد، سیر، تخم مرغ، آب پرتقال ترش، فلفل، زردچوبه و نمک است. شما می‌توانید این غذا را به‌راحتی در خانه طبخ کنید.

پخت ترشی تره

افزودن آرد در پخت ترشی‌تره اختیاری است. به دلیل اینکه این غذا نباید آبکی باشد، بهتر است برنج یا آرد به آن اضافه کنید. ترجیحاً یکی از این دو مورد را انتخاب کنید که خیلی سفت و خشک نشود.

طعم اصلی ترش این غذا ناشی از آب پرتقال ترش است. اما اگر آب پرتقال ترش در دسترس شما نیست، می‌توانید از آب غوره یا آب لیمو نیز استفاده کنید. میزان طعم ترش این وعده غذایی به ذائقه شما بستگی دارد و می‌توانید آن را کم یا زیاد کنید.

شما همچنین می‌توانید مانند میرزاقاسمی در آخرین مراحل پخت تخم‌مرغ بشکنید و در این حالت هم بزنید، سپس باید سیر را با کمی سبزیجات به غذا اضافه کنید.

اگر از روشی که در اینجا توضیح دادیم استفاده کردهید و تخم مرغ را با سیر و نمک مخلوط کردید، غذا را بچشید و مقدار نمکی  که استفاده می‌کنید دقت کنید تا غذا شور نشود.

اگر سبزیجات محلی گیلانی در دسترس‌تان نیست، می‌توانید آن‌ها را حذف کرده یا از اسفناج به‌طور کامل استفاده کنید، و سپس طعم خاص ترشی‌تره را خواهید داشت. در صورت تمایل ممکن است چند عدد آلو ترش به آن اضافه کنید.

به‌جای آب غوره و آب پرتقال ترش، از آب انار نیز می‌توان استفاده کرد. اما رنگ خورشت تیره می‌شود. برای پوست‌گرفتن سیر، آن را در آب سرد قرار دهید تا پوست به‌راحتی از بین برود و سپس آن را با چاقو یا هر چیز دیگری خرد کنید.

خالواش نوعی سبزیجات معطر سبز و محلی است که باید در سفرهای خود از استان گیلان تهیه کنید. اگر از نعناع خشک و خالواش استفاده می‌کنید، کمی آنها را خیس کنید و سپس با سیر سرخ کنید.

میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یک غذای با گوجه‌فرنگی و بادمجان است و تهیه آن در خانه بسیار آسان است. این یکی از پیش‌غذاهای محبوب است. مخصوصاً در تابستان که می‌توانید بادمجان‌ها و گوجه‌فرنگی‌ها را با بهترین کیفیت پیدا کنید.

با استفاده از بادمجان و گوجه‌فرنگی ایرانی در این دستورالعمل می‌توانید یک ناهار سبک آماده کرده و همراه با برنج ایرانی یا نان میل نمایید. برای تهیه این غذا ابتدا باید بادمجان‌ها را به به حدی که پوست آنها تقریباٌ بسوزد، کباب کنید.

می‌توانید از اجاق گاز یا آتش زغال استفاده کنید، که پیشنهاد ما برای طعم و بوی دودی بیشتر در غذا گزینه دوم است. سپس پوست آن‌ها را گرفته و در یک ظرف بزرگ با گوشتکوب، له می‌کنید تا بافت‌شان از هم جدا شود.

در این مرحله سیرها را رنده کرده و در روغن تفت به همراه زردچوبه تفت میدهید تا با هم یکدست شوند. سپس بادمجان ها را اضافه کرده و زمان میدهیم تا کاملاٌ جا بیفتد.

پوست گوجه‌فرنگی‌ها را گرفته و رنده کرده به مواد داخل تابه اضافه می‌کنید و خوب تفت می‌دهید تا آب اضافه گوجه‌ها برچیده شود و میرزا قاسمی به روغن بیفتد.

در نهایت تخم مرغ و نمک و فلفل را به تابه اضافه می‌کنید و اجازه می‌دهید غذا جا بیفتد و نوش جان کنید.

نتیجه‌گیری

شرکت انبوه‌سازان آرش یکی از شرکت‌های پیشگام در ساخت ویلاهای معمولی فلت و دوبلکس است و انواع ویلاهای دوبلکس و فلت را در مدل‌های مختلف با توجه به نیاز و سلیقه شما طراحی و عرضه می‌کند.

تمامی افرادی که در این شرکت مشغول به‌کار هستند و زبده‌ترین و ماهرترین افراد در زمینه ساخت ویلا هستند.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×