گیلان، زیباکنار
0133416

معروف‌ترین غذاهای گیاهی استان گیلان

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-05-11
غذاهای گیاهی استان گیلان

مسلماً تعریف غذاهای گیاهی استان گیلانی را از اطرافیان خود بسیار شنیده‌اید. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌هایی که گیلان بعد از منظره و طبیعت بکر خود دارد، غذاهای خوشمزه‌ای است که همیشه بسیاری از توریست‌ها سال‌هاست که طرفدار آن شده‌اند.

همچنین لازم به ذکر است که تنوع غذایی گیلان بعد از ایتالیا رتبه دوم را کسب کرده است. همین امر سبب محبوبیت این تنوع غذایی در سطح جهان شده است که سازمان یونسکو این تنوع غذایی را به‌ثبت رسانده است. معروف‌ترین غذاهای گیاهی استان گیلان موضوع مورد نظر است.

مروری بر غذاهای گیاهی استان گیلان

با تمام این ویژگی‌های مثبت در غذا گیلانی، می‌توانید متوجه اهمیت این تنوع شوید. در این مقاله قصد داریم که به معروف‌ترین غذاهای گیاهی استان گیلان بپردازیم.با میرزاقاسمی و باقالاقاتوق که آشنا هستید، بنابرای برای شروع از غذاهای جدید تری شروع می‌کنیم که شاید زیاد اسم آن‌ها را نشنیده باشید. با ما همراه باشید.

1. دل دکونه یا بادمجان شکم‌پر

اکثر غذاهای گیلانی با بادمجان و یا با گردو یا با اشپل درست می‌شود. یکی دیگر از غذاهای معروفی که در گیلان بین مردم بسیار طرفدار دارد دل دکونه است. این غذا هم با بادمجان درست می‌شود.

موادی که در این غذا استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • بادمجان و گونه
  • پیاز رنده‌شده
  • گردوی ساییده‌شده
  • 1 قاشق رب انار ترش
  • سبزیجاتی مانند نعناع، جعفری، چوچاق و کوت کوتو

تمامی این مواد با یک دیگر مخلوط می‌شود.

بادمجان‌ها از وسط برش می‌خورند و سرخ می‌شوند و سپس این مواد داخل آن اضافه می‌گردد و ده‌دقیقه بر روی شعله گرم قرار می‌گیرد. گوجه‌ها هم داخلش خالی می‌شود و درون تابه پخته می‌شود.

2. املت گیلانی

یکی دیگر از غذاهای گیلانی که بسیار طرفدار دارد، پنیربرشته و یا املت گیلانی است. این غذا از مواد زیر تهیه می‌شود:

  • پنیر
  • تخم‌مرغ
  • روغن
  • سیر
  • شوید خشک
  • زردچوبه
  • نمک
  • فلفل

3. ورقه گیلانی یا بادمجان ورقه

این غذا هم با بادمجان درست می‌شود که برخی از گیلانی‌ها به آن کوکوی بادمجان هم می‌گویند. این غذا با بادمجان، روغن، تخم‌مرغ، نمک و فلفل و زردچوبه درست می‌شود و می‌تواند بسیار به دهان شما خوش‌طعم باشد.

برای خرید ویلا ارزان شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

4. کوکوی اشپل

یکی از غذاهای گیلانی بسیار معروفی است که با تخم‌مرغ است و ترکیب این غذا با تخم ماهی و یا همان اشپل و سیر رنده شده، زعفران، پیاز، تخم مرغ و ادویه است. این‌ها را در تابه سرخ می‌کنند و همراه با برنج میل می‌نمایند.

5. اشپل شور

از جمله دیگر غذاهایی که گیلانی‌ها آن را دوست دارند اشپل شور است که با نمک و اشپل آن را درست می‌کنند. این غذا هم با تمام سادگی خودش بسیار خوشمزه است.

اگر تا حالا اشپل نخورده‌اید می‌توانید در گیلان آن را تجربه کنید چرا که غذاهای بسیاری وجود دارد که با اشپل درست می‌شود.

6. اشپل لقمه

غذایی که گیلانی‎ها آن را بسیار دوست دارند و همیشه در سفره‌های غذاهای آنان وجود دارد، اشپل لقمه است. این خوراک در مراسمات مختلف گیلانی هم بر سفره‌های مردم نمایان می‌گردد.

برای خرید ویلا ساحلی شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

این غذا طعم و عطر نونی را دار که از سبزیجات و مواد بسیار خوشمزه‌ای ساخته می‌شود. اشپل لقمه در حقیقت از موادی چون، اشپل، برنج، گردو، پیاز، سیر، رب انار، سبزی های معطر نعنا، پونه، تره، تخم مرغ، نمک و فلفل و روغن و نان و گلپر تهیه می‌شود.

این غذا ظاهری شبیه سمبوسه دارد و بسیار مجلسی و زیبا و خوشمزه است می‌توانید در مراسماتی از آن استفاده کنید.

7. سرابیج یا سیرواویج

واویج به معنی تفت‌دادن است و سیر واویج یعنی سیر سرخ‌شده. این غذا مانند میرزا قاسمی در گیلان بسیار طرفدار دارد و غذای معروفی است، یکی از وعده‌های غذایی هر گیلانی در روز در کنار دیگر غذاها به‌شمار می‌رود.

این غذا بسیار خاصیت دارد و بسیار ظاهر جذابی دارد و طعم سیر زیر دندان‌ها بسیار دلنشین است. گیلانی‌ها واقعاً مردمانی هنرمند هستند که توانسته‌اند این مواد را با یکدیگر ترکیب کنند و غذایی فوق‌العاده بسازند.

برای ویلا داخل شهرک شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

موادی که این غذا را تشکیل می‌دهد عبارت اند از: زرد چوبه، برگ سیر، تخم مرغ، فلفل، نمک. این غذا در عین سادگی بسیار فوق‌العاده است و با برنج سرو می‌گردد.

8. سیر قلیه

یکی دیگر از غذاهای محبوب گیلانی که می‌تواند بسیار توجه شما را به‌خود جلب کند، سیر قلیه است. این غذا البته کمی گیاهی و کمی گوشتی است. در حقیقت برای طرز تهیه آن نیاز به گوشت اردک یا مرغ است.

در این مقاله می‌خواستیم درباره غذاهای گیاهی گیلان صحبت کنیم اما این یک مورد را از دلمان نیامد نام نبریم. این غذا هم بسیار بین گیلانی‌ها معروف است و از تخم مرغ یا اردک، گوشت مرغ یا اردک، لپه، پیاز، فلفل، نمک و زردچوبه درست می‌شود.

9. شش انداز

یکی از غذاهای بسیار معروف و فوق‌العاده گیلانی که بسیار طرفدار دارد، شش انداز است. همانطور که از نامش پیدا است باید 6 مواد در آن انداخته شود.

این غذا با بادمجان درست می‌شود و شما نیاز به بادمجان، رب انار، پیاز، سیر،گردو، سیب زمینی نگینی دارید. این غذا بسیار خوشمزه و ساده است و زیاد وقت شما را برای طبخ نمی‌گیرد.

می‌توانید به‌راحتی این غذا را درست کنید در وعده‌های اصلی و یا در عصرانه از آن استفاده کنید. این غذا با نان بسیار می‌‌چسبد. البته با برنج هم سرو می‌شود.

برای خرید ویلا شمال قسطی با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

10. باقالاقاتوق یکی دیگر از غذاهای گیاهی گیلان

یکی از معروف‌ترین غذاهای گیلانی که مطمئناً بسیاری از افراد خارج از گیلان این غذا را می‌شناسند، باقالاقاتوق یا باقالی‌قاتوق است. برای تهیه این غذای فوق‌العاده نیاز به تخم مرغ، باقالی، شوید، نمک و زردچوبه دارید.

این غذا هم مانند سیرواویج غذایی کنار دیگر غذاها محسوب می‌شود و بسیار مفید است و  در بسیاری از مراسمات گیلانی در کنار دیگر غذاها و یا ترشیجات وجود دارد. همچنین این غذای مطلوب، به کاهش چربی خون کمک می‌کند.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×