گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی غوره‌مسما گیلانی

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-12-12
غوره مسما گیلانی

از دیگر خورش‌های خوشمزه که توسط مردم گیلان‌زمین تهیه می‌شود، خورش غوره مسما گیلانی است که طعم بی‌نظیری دارد. این خورشت که از ترکیب غوره، بادمجان و مرغ تهیه می‌شود طعم متفاوتی دارد.

با شروع فصل تابستان و همچنین شروع  و آمدن بادمجان‌های تازه و غوره پیشنهاد می‌شود که این غذا را حتماً تهیه و آن را امتحان کنید.

تهیه غوره‌مسما گیلانی

برای تهیه این غذا هم می‌توانید از مرغ استفاده کنید و هم از گوشت که این کاملاً بستگی به ذائقه شما دارد که از گوشت سفید استفاده می‌کنید یا گوشت قرمز را انتخاب کنید.

غوره در واقع میوه نارس انگور است. این میوه ترش‌مزه است و معمولاً برای طعم دادن به غذا استفاده می‌شود. در فصل تابستان که فصل انگور و غوره است غوره ها را آبگیری کرده و از آنها آبغوره به‌دست می‌آورند که آن هم در غذا ها کاربرد دارد. این عصاره طعم ترش و ملسی به غذا و سالاد می‌دهد که این طعم هم بسته به نوع غوره دارد.

غوره فواید بسیار زیادی دارد. کمر و پا را تسکین دهد. کاهش دهنده حرارت خون و صفرا است. همچنین کسانی که زمان غذا خوردنشان طولانیست بهتر است بین غذا غوره بخورند تا به هضم بهتر غذا کمک کند. آب غوره برای لاغر شدن بسیار مفید است. همچنین در درمان بیماری اسکوربوت که بر اثر کمبود ویتامین C به‌وجود می‌آید، اهمیت دارد.

 طرز تهیه اول

مواد لازم تهیه غوره مسما گیلانی

  • مرغ: ۵۰۰ گرم
  • بادمجان: ۶ عدد
  • گوجه: ۳ عدد
  • غوره: ۱ لیوان
  • پیاز: ۱ عدد درشت
  • رب: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل به‌مقدار لازم

دستور طبخ غوره مسما

مرغ‌ها را به‌خوبی سرخ می‌کنیم تا کاملاً طلایی شوند و خامی شان از بین برود. رب را با مرغ تفت می‌دهیم و بعد دو لیوان آب روی آن می‌ریزیم تا نم‌نم بپذد.

پیازها را سرخ می‌کنیم و زمانی که طلایی شد غوره‌ها را به آن اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا رنگ غوره‌ها تغییر کرده یا باز شود و زمانی که مرغ‌ها نیم‌پز شدند روی مرغ‌ها می‌ریزیم و می‌گذاریم تا با حرارت جا بیفتد.

حال سراغ بادمجان ها می رویم و آن‌ها را خرد کرده و سرخ می‌کنیم. پس از ان گوجه ها را به‌صورت حلقه‌ای برش زده و کمی تفت می‌دهیم .

در ۱۰ دقیقه پایانی پخت مرغ، بادمجان ها و گوجه‌ها را روی مرغ‌ها می‌چینیم تا مزه‌ها به‌خورد هم بروند. البته تا حدی که بافتش حفظ شود و در غذا له نشود.

 طرز تهیه دوم

مواد لازم جهت پخت

  • مرغ به‌مقدار لازم برای غوره مسما گیلانی
  • پیاز سرخ‌شده ٦قاشق
  • غوره خورشى بى‌دانه نصف لیوان
  • رب دو قاشق
  • نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین
  • نعناع خشک به میزان لازم
  • بادمجان و گوجه یک عدد

دستور طبخ غوره مسما به روش دوم

به مرغ زردچوبه و نمک بزنید و در مقدارى روغن سرخ کنید. مرغ که به‌خوبی سرخ شد رب را اضافه مى‌کنیم و در همان روغن تفت مى‌دهیم تا خوشرنگ شود. بعد پیاز سرخ‌شده را به‌همراه نعناع‌خشک اضافه کرده و کمی تفت مى‌دهیم.

در این مرحله غوره ها را اضافه مى کنیم و تفت مى دهیم.  سه‌لیوان آب به‌غذا اضافه مى‌کنیم و منتظر می‌شویم تا زمانی‌که محتویات جوش آمده سپس کمى دارچین و نمک و فلفل اضافه مى‌کنیم. در این زمان شعله حرارت را کم‌کرده تا پخته‌شود و جابیفتد.

روی بادمجان ها  نمک بریزید بعد از  چنددقیقه آبکشى کنید. بادمجان‌ها را  سرخ کنید و بعد از آن نیز گوجه را سرخ کنید. وقتى خورشت جا افتاد بادمجان و گوجه را اضافه کنید. بگذارید تا غذا به اصطلاح یک قل بخورد تا مزه خورشت به خورد مواد برود.

اگر از این غذای خوشمزه خوشتان آمد به فکر خرید ویلا در زیباکنار هم باشید!

 نکته‌های پخت غوره‌مسما گیلانی

  1. به‌جای بادمجان از کدو خورشی هم می‌توانید استفاده کنید.
  2. اصل این خورشت با مرغ درست می‌شود در اصل هم بهتراست که از گوشت قرمز استفاده نشود.
  3. اگر دوست دارید روغن کمتری در غذا استفاده شود می‌توانید گوجه ها را سرخ نکنید و همین طور بادمجان‌ها را با روغن بسیار کم‌آب پز کنید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×