گیلان، زیباکنار
0133416

نکات فسخ قرارداد ویلا در شمال

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
فسخ قرارداد ویلا

این امری طبیعی است که بعد از طی‌نمودن فرآیند خرید، از کار خود پشیمان شوید و به هر دلیلی اقدام به پس‌دادن جنس خریداری‌شده نمایید. هرچه حجم خرید شما بزرگ‌تر باشد، احتمال اینکه بخواهید مبلغی که صرف کرده‌اید را پس بگیرید و کالا را پس دهید، بیشتر می‌شود. بنابراین حق و حقوق بیشتری برای خریدار لحاظ خواهد شد. این موضوع در مورد خرید ملک و ویلا نیز صادق است. به‌ همین دلیل در حین تنظیم قرارداد، حق و حقوقی برای خریدار و فروشنده جهت فسخ قرارداد لحاظ خواهد شد. در واقع اگر شما قصد خرید ویلا در شمال را نمودید و به هر دلیل از خرید خود پشمان گشتید، می‌توانید با استناد به‌ شرایط ذکرشده در قرارداد، جهت فسخ آن اقدام کنید.

اما نکات فسخ قرارداد ویلا در شمال چیست و چگونه باید در راستای آن قدم برداشت؟ در ادامه با ما همراه باشید تا زیر و بم های فسخ قرارداد در شمال را به شما بگوییم.

برای فسخ قرارداد، ذکر حق فسخ قرارداد در متن آن ضروری است

اگر به زیروبم‌های فسخ قرارداد خرید ویلا اشراف ندارید، بدانید و آگاه باشید که برای فسخ قرارداد لازم است که حق فسخ در متن قرارداد ذکر شده باشد. در غیر این‌ صورت شما هیچ‌گونه حق و حقوقی بابت فسخ قرارداد نخواهید داشت و نمی‌توانید اعتراض کنید. بنابراین زمانی که در حال منعقد‌نمودن قرارداد هستید باید شرایط خاصی را بابت فسخ قراداد در نظر بگیرید و آن را دقیقاً در متن قرارداد عنوان کنید.

تعیین مدت‌زمان مشخص برای فسخ قرارداد

بسیاری از قرادادهای خرید ویلا بدین گونه اند که برای فسخ قرارداد زمان مشخصی درنظرگرفته می‌شود. بنابراین خریدار و فروشنده تنها در طی مدت‌زمان مشخص‌شده حق دارند تا برای فسخ قرارداد اقدام کنند. چنانچه مدت‌زمان فسخ منقضی شده باشد، شما هیچ‌گونه حق و حقوقی برای فسخ قرارداد نخواهید داشت. بنابراین اگر می‌خواهد برای فسخ قرارداد ویلا اقدام کنید، دقت کنید که تاریخ ذکرشده در قرارداد چه تاریخی است. شما باید پیش از سررسیدن آن تاریخ، اقدام کنید وگرنه امکان فسخ برای شما وجود نخواهد داشت.

آیا برای فسخ قرارداد ویلا در شمال رضایت دو طرف لازم است؟

این موضوع کاملاً به موارد ذکرشده در قرارداد بستگی دارد. اما منطق حکم می‌کند که برای فسخ قراداد نیاز به رضایت دو طرف وجود نداشته باشد. در این صورت فسخ قرارداد بی معنی خواهد شد. تصور کنید شما نیاز به فسخ قرارداد داشته‌باشید درحالی که طرف مقابل به‌عنوان فروشنده رضایت به فسخ نمی‌دهد. بنابراین دیگر فسخ قرارداد به‌کار شما نخواهد آمد. بنابراین شما می‌توانید قرارداد را یک طرفه فسخ کنید.

در واقع فلسفه اصلی برای فسخ قرارداد این است که طرفین بتوانند بدون نیاز به دریافت رضایت از دیگری قرارداد را فسخ کنند. بنابراین نارضایتی طرف مقابل برای فسخ قرارداد اهمیتی ندارد و شما می‌توانید یکطرفه قرارداد ویلای را فسخ کنید.

از اصطلاحاًت و واژه های تخصصی مربوط به فسخ قرارداد آگاه باشید

بسیاری از مواقع ناآگاهی از واژه های تخصصی مربوط به فسخ قرارداد می‌تواند موجب شود تا شما نتوانید قرارداد را فسخ کنید. چنانچه نسبت به این واژه ها و اصطلاحاًت آگاهی کافی ندارید توصیه می‌شود که حتماً از یک کارشناس حقوقی حرفه‌ای در این زمینه یاری بگیرید. این افراد از ریز جزئیات و مو به موی نکات فسخ قرارداد و واژه های تخصصی آن آگاه هستند و به‌خوبی می‌دانند که ذکر شدن هر عبارت یا واژه در قرارداد به چه معنا خواهد بود.

سعی کنید خودتان نیز این واژه ها و عبارات سردرآورید تا به‌نوعی محکم کاری کرده باشید. ذکر یک واژه کوتاه در قرارداد می‌تواند امکان فسخ قرارداد را از شما سلب کند. به‌عنوان مثال عبارتی همچون اسقاط کافه خیارات یعنی شما هیچ‌گونه حق و حقوقی بابت فسخ قرارداد در آینده نخواهید داشت. در واقع حتی حق اعتراض نیز نخواهید داشت.

تعیین مبلغی بابت فسخ قرارداد الزامی است

دقت داشته‌ باشید که برای فسخ قرارداد حتی در زمان تعیین‌شده، باید مبلغی بابت خسارت تعیین شود. در واقع فسخ قرارداد به‌ شکل دل بخواهی ممکن نیست و دو طرف باید ادله محکم بابت این کار داشته‌ باشند. به‌‌عنوان مثال فراترگذاشتن پا از حدوحدود ذکرشده در قرارداد و یا عنوان مسئله‌ای به دروغ، می‌تواند مجوز فسخ قرارداد را به طرف مقابل بدهد. با این حال هرکدام از طرفیت که قصد فسخ قرارداد را دارد، بایستی مبلغی را بابت خسارت پرداخت کنند. چراکه طرف مقابل معامله نیز در این مدت متحمل ضرر و زیان‌هایی شده است.

تخلف و تعدی از موارد ذکرشده در قرارداد می‌تواند مجوز فسخ را از طرف شما صادر کند

نوشتن قرارداد امر بسیار مهم و حساسی است بنابراین باید از یک کارشناس حقوقی حرفه‌ای در این راستا یاری بگیرید. به‌عنوان مثال اگر صاحب ملک در زمان فروش یکی از عیوب ویلا را پنهان کرده باشد و خریدار بعدها متوجه شود که چنین عیبی در ملک وجود دارد این امکان را دارد تا قرارداد ویلا را فسخ کند. اما اگر چنین چیزی در قرارداد ذکر نشده باشد امکان فسخ ساقط خواهد شد. بنابراین چه به‌عنوان خریدار ویلا و چه به‌عنوان فروشنده ویلا باید دقت داشته‌باشید که از حق و حقوق خود نگذرید و برای تعدی از هر موضوعی امکان فسخ را ذکر کنید. اینگونه می‌توانید به‌طور قانونی و بدون دردسر معامله را فسخ کنید.

از یک کارشناس حقوقی در امور خرید ویلا کمک بگیرید

بسیاری از اوقات افرادی را دیده‌ایم که بعد از خرید ویلا متوجه شده‌اند که سر آن‌ها کلاه رفته است و یا مواردی در قرارداد ذکر شده که کاملاً به ضرر و زیان آن‌ها بوده است. اما متاسفانه به‌ علت تنظیم قرارداد به‌ نحوی خاص امکان اعتراض و گرفتن حق و حقوق خود را نداشته‌اند. این موضوع به این دلیل است که افراد عادی از قوانین حقوقی بی‌اطلاع هستند و نمی‌دانند که باید چه حق و حقوقی برای خود قائل شوند. بهره‌گرفتن از یک کارشناس حرفه‌ای در امور خرید ویلا در شمال می‌تواند معامله‌ای قانونی و مستحکم را برای شما ایجاد کند که در صورت بروز هرگونه مشکل امکان پس‌گرفتن حق و حقوق خود و فسخ قرارداد را خواهید داشت.

در صورت عدم پایبندی به تعهدات مالی امکان فسخ قرارداد وجود دارد

چنانچه در پوشش یک خریدار وارد معامله خرید ویلا شده‌اید بدانید که فروشندگان روی زمان‌های پرداخت وجوه بسیار حساس هستند و قطعاً مواردی را برای فسخ قرارداد در صورت عدم پایبندی شما به تعهدات مالی در نظر خواهند گرفت. بنابراین اگر قصد خرید ویلا در شمال را دارید توان مالی خود را به‌خوبی بسنجید و در صورت داشتن شرایط و توان پرداخت اقساط و هزینه‌ها وارد مرحله عقد قرارداد شوید در غیر این‌صورت ممکن است متحمل زیان های سنگینی شوید. همچنین اگر برای خرید ویلا چک می‌دهید دقت داشته‌باشید که در موعد  مقرر حساب شما برای پاس شدن چک پر باشد در غیر این صورت فروشنده حق فسخ قرارداد را خواهد داشت. به‌طور کلی سعی کنید روی مسائل مالی در زمینه خرید ویلا در شمال دقت کافی داشته‌باشید وگرنه شامل بندهای فسخ قرارداد خواهید شد.

در موعد مقرر در دفترخانه حضور داشته‌باشید

برای عقد قرارداد تاریخ مشخصی تعیین خواهد شد که هم فروشنده و هم خریدار باید در دفترخانه حضور پیدا کنند. دقت داشته‌باشید که عدم حضور شما در دفترخانه در آن تاریخ خاص به منزله فسخ قرارداد است بنابراین سعی کنید به‌هیچ‌وجه برای عقد قرارداد دیر نکنید و یا آن تاریخ را به‌هیچ‌عنوان فراموش نکنید. فسخ شدن قرارداد و تعیین تاریخ دوباره برای عقد آن می‌تواند چالش‌های جدیدی را برای شما رقم بزند بنابراین روی زمان بندی و سر وقت حاضر شدن در دفترخانه دقت بالایی به‌خرج دهید.

نتیجه‌گیری

معامله های بزرگ همیشه راه برگشتی را برای شما باز می‌گذارند و این راه بازگشت در قالب فسخ قرارداد مطرح می‌شود. شما می‌توانید در قالب فروشنده یا خریدار ویلا در شمال به هر دلیل اقدام به فسخ قرارداد خرید ویلا نمایید و آن را باطل کنید. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است فروشده یا خریدار را وادار به فسخ قرارداد نماید. در تمامی موارد فسخ، نیاز به پرداخت خسارت نیست. به غیر از مواردی که میزان خسارت در آن ذکر شده باشد. به‌عنوان مثال دیرکرد شما در روز عقد قرارداد در دفترخانه قرارداد ویلا را به‌طور خودکار فسخ خواهد کرد. در حالی که فسخ بی‌دلیل ویلا تنها به این علت که پشیمان گشته‌اید، مطمئناً شما را ملزم به پرداخت خسارت می‌کند.

به‌طور کلی برای خرید ویلا در شمال باید آگاهی کاملی به عبارت و واژه های تخصص قانونی داشته‌باشید. عباراتی که شاید ثقیل و سنگین باشند و تنها از کارشناس حرفه‌ای برآید که معنی آن‌ها را بداند. بنابراین اگر می‌خواهید معامله‌ای پر سود و مطمئن داشته‌باشید بهتر است که از راهنمایی های یک کارشناس حقوقی در کنار خود بهره‌مند شوید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×