گیلان، زیباکنار
0133416

انواع قرنیز برای دکوراسیون داخلی ویلا و یک طراحی حرفه‌ای

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-17
قرنیز برای دکوراسیون داخلی ویلا

قرنیزها یکی از اجزای مهم در دکوراسیون داخلی منزل هستند. قرنیز ها شاید در نگاه اول به‌چشم نیایند و جزء کوچکی محسوب شوند اما با حذف همین جزء کوچک خواهید دید که زیبایی دکوراسیون داخلی منزل و ویلا  شما تا چه حد کاهش پیدا خواهد کرد و نبود قرنیز ها توی ذوق خواهد زد. البته که نقش قرنیزها تنها زیبایی بخشیدن به اتاق نیست و می‌توان آن‌ها را محافظی برای دیوارها دانست که از نفوذ رطوبت به کف و برخورد اجسام به دیوار جلوگیری می‌کنند اما یکی از نقش های مهم آن را می‌توان زیبایی بخشیدن به نمای داخلی ویلاها دانست.

اما این قرنیز چیست که از ویژگی‌های آن در زیبایی اتاق و کاربردهای خاص آن حرف می زنیم؟ قرنیز چیزی نیست جز یک نوار ساده باریک که از جنس های مختلف تهیه می‌شود و در کناره های دیوار تعبیه می‌شود.

ضخامت قرنیزهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و هرکدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. برخی از قرنیز ها همچون قرنیزهای چوبی دارای ابزار کاری های ظریفی هستند و می‌توان روی سطح آن‌ها نقش برجسته هایی را مشاهده کرد و برخی از قرنیزها همچون قرنیزهای سنگی ممکن است یک نوار ساده باریک از سنگ باشند که در طرح و رنگ‌های خاص تولید می‌شوند. در واقع انتخاب نوع قرنیز در طراحی داخلی ویلای شما بستگی به چیدمان و دکوراسیون دارد. اما به‌طور عمده می‌توان گفت که نوع قرنیز انتخابی برای ویلاهای شمال باید دارای مقاومت کافی در برابر رطوبت و پوسیدگی باشد چرا که اغلب محیط‌های شمالی محیط‌هایی مرطوب هستند.

قرنیزها چه کاربردی در ویلا دارند؟

زیبایی بخشیدن به دکوراسیون داخلی ویلا

یکی از اولین و ابتدایی ترین کاربردهای قرنیز در ویلا زیبایی بخشیدن به دکوراسیون داخلی ویلا است. ممکن است تصور کنید نقش این نوارهای باریک و ساده مگر چه نقش پررنگی می‌تواند باشد که آن‌ها را جزئیی از زیبایی دکوراسیون داخلی به‌حساب آوریم؟ اما باید گفت که همین نوارها اگر در حاشیه دیوارها حضور نداشته‌باشند نمای بسیار بدی در اتاق به‌وجود خواهد آمد. گویی که واقعاً یک چیز کم است. همچنین می‌توان با انتخاب اصولی و هنرمندانه قرنیز در نمای داخلی ساختمان زیبایی بیشتری به فضا بخشید.

جلوگیری از برخورد اجسام و زخمی‌شدن دیوارها

کاربرد مهم دیگری که در مورد قرنیزها می‌توان به آن اشاره کرد جلوگیری از برخورد اجسام و زخمی‌شدن دیوارها است. همانطور که می‌دانید تجهیزات و وسایل خانه در حاشیه دیوارها و چسبیده به آن قرار می‌گیرند. تجهیزاتی همچون مبل، بوفه، میز تلویزیون و گلدان‌ها اغلب در حاشیه اتاق و چسبیده به دیوارها قرار داده می‌شوند. بنابراین باید محافظی برای دیوارها در نظر گرفت تا از برخورد این اجسام به‌طور مستقیم به دیوار جلوگیری نماید. قرنیز همان محافظی است که اجازه نمی‌دهد تجهیزات بیش از حد مشخصی به دیوارها نزدیک شوند. بنابراین از تماس مستقیم آن‌ها با دیوارها جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از شوره‌زدن دیوارها در ناحیه کف

از طرفی دیوارها به‌ویژه در ویلاهای شمالی مستعد جذب رطوبت و نم هستند و این رطوبت به‌سادگی از کف منزل قابل جذب شدن است. دیوارها دارای بافت خشکی هستند و رطوبت موجود در کف به‌راحتی توسط آن‌ها جذب می‌شود بنابراین در صورت عدم وجود قرنیز شاهد شوره‌زدن دیوارها در ناحیه کف و همچنین بلند شدن رنگ دیوارها خواهیم بود.

محافظی عالی برای پوشاندن کابلها، لوله‌ها و سیم ها

امروزه روز کاربرد قرنیز ها بسیار فراتر از این موارد رفته و می‌توان آن‌ها را محافظی عالی برای پوشاندن کابلها، لوله‌ها و سیم ها دانست. به‌ویژه در منازلی که کفپوش آن‌ها کفپوش پارکت و لمینت است. کفپوش‌های پارکت و لمینت ممکن است دچار انبساط شوند به‌همین منظور در زمان تعبیه آن‌ها در کف، حدود یک سانتی متر فاصله درنظرگرفته می‌شود. این فاصله چیزی ست که بسیار توی ذوق خواهد زد. در واقع همین فاصله یک سانتی می‌تواند زیبایی اتاق شما را تحت تأثیر قرار دهد. اما قرنیز می‌تواند این فاصله را تحت پوشش قرار دهد و با ظاهر شیک خود دکوراسیون داخلی ویلا را شیک‌تر از آنچه که هست نمایش دهد. بنابراین کاربردهای زیاد همین نوار ساده و باریک را دست کم نگیرید.

مرز بین کار گذاری قرنیز و عدم استفاده از آن مرزی ست که می‌تواند نمای داخلی ویلای شما را زیر سوال ببرد. بنابراین با به‌کار گیری آن دکوراسیون داخلی ویلا را زیباتر کنید و از سلامت آن محافظت نمایید. اما قرنیزها دارای چه انواعی هستند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا انواع قرنیز برای دکوراسیون داخلی ویلا را معرفی کنیم.

قرنیزهای سنگی برای دکوراسیون داخلی ویلا

نوع سنگی قرنیز، نوعی ست که از گذشته‌های دور مورد استفاده بوده است. در واقع شاید بتوان انواع دیگر قرنیز را انواع جدیدی دانست که به‌مرور زمان توسط طراحان و تولیدکنندگان به این دسته‌بندی افزوده شده‌اند اما نوع سنگی قرنیز را در خانه‌های بسیار قدیمی نیز شاهد خواهید بود. جنس این قرنیزها از سنگ‌های مرمر، تراورتن، سرامیک و سنگ‌های مصنوعی است.

قرنیزهای سنگی معمولاً دارای طرح و نقش های زیبایی روی خود هستند که این طرح و نقش ها می‌تواند طبیعی باشد یا توسط دست روی سنگ‌ها ایجاد شده باشد. بنابراین یکی از دلایل محبوبیت قرنیز سنگی، همین طرح و نقش هایی است که به‌طور تصادفی روی سطح آن‌ها پدید آمده و بدون وجود الگویی خاص در طرح و نقشه نمای ابر و بادی جذابی را در حاشیه دیوارها ایجاد کرده است.

یکی از خوبی‌های قرنیز سنگی این است که تنوع رنگی بالایی را به‌خود اختصاص می‌دهد. شما می‌توانید انواع سفید، طوسی، یشمی و زرد کهربایی را در قرنیزهای سنگی یافت کنید. قرنیز سنگی به‌دلیل مقاومت بالا در برابر پوسیدگی می‌تواند انتخاب مناسبی برای ویلاهای شمالی باشد. اما به‌دلیل اینکه دارای فضای خالی درون خود نیست شاید انتخاب مناسبی برای پوشش دادن کابل ها نیست. بنابراین این شما هستید که با توجه به نوع دکوراسیون داخلی ویلای خود می‌توانید قرنیز سنگی را برای آن برگزینید یا که این کار را انجام ندهید.

تراشکاری روی قرنیز

به‌طور کلی تراشکاری های زیبا و جذابی روی قرنیزهای سنگی پیاده‌سازی می‌شود و علاوه بر ظاهری مسطح و ساده می‌توانید انواع نقش برجسته آن را نیز برای دکوراسیون داخلی خود انتخاب کنید. با این حال پیشنهاد ما این است که اگر دکوراسیون داخلی شما دارای نمایی کلاسیک است، از قرنیزهای سنگی و شیک با نقش های تراشکاری شده استفاده کنید تا به زیبایی و شکوه دکوراسیون داخلی ویلای خود بیافزایید.

قرنیز ام دی اف برای دکوراسیون داخلی ویلا

یکی از موارد قابل توجه در مورد قرنیزهای ام دی اف این است که رویه آن‌ها ضد خش بوده و در برابر ضربه و خراش مقاوم است. ارتفاع قرنیزهای ام دی اف در بازه مناسبی قرار دارد. شما می‌توانید قرنیز های ام دف را در ارتفاع 7 سانتی متری تا 15 سانتیمتری تهیه کنید. این موضوع کاملاً بستگی به نوع دکوراسیون شما دارد. به‌طور کلی توصیه می‌شود که اگر کف پوش ویلای شما از سنگ و سرامیک است از قرنیز ام دی اف نازک تر استفاده کنید. همچنین اگر کف پوش پارکت و لمینت را برگزیده اید می‌توانید قرنیزهای ام دی اف ضخیم تری را برگزینید.

نکته مهم و قابل توجه در مورد قرنیز ام دی اف این است که اگر ویلای شما در منطقه‌ای واقع‌شده است که گرد و خاک زیادی توسط باد وارد ویلا می‌شود، بهتر است از نوع قرنیز ام دی اف استفاده کنید چرا که تمیزکاری آن به‌واسطه روکش پی وی سی بسیار راحت تراز سایر انواع قرنیز است.

قرنیز چوبی در دکوراسیون داخلی ویلا

قرنیز های چوبی پا به پای قرنیز های سنگی در ساختمان‌های قدیمی مورد استفاده بودند. در واقع قرنیزهای چوبی نیز مانند قرنیزهای سنگی دارای پیشینه‌ای دور و دراز هستند. برای آن هایی که از کف پوش چوبی یا پارکت در ویلای خود استفاده نموده‌اند استفاده از قرنیز چوبی می‌تواند ایده خوبی باشد چرا که هماهنگی و یکپارچگی را در کف ویلا به‌ارمغان می‌آورد و چشم‌انداز زیباتری ایجاد می‌کند. شما می‌توانید از انواع قرنیز چوبی ساده، خام، رنگ شده یت دارای نقش برجسته استفاده کنید. این موضوع کاملاً بستگی به دکوراسیون داخلی ویلای شما دارد.

نکته جالب توجه در مورد قرنیز چوبی این است که می‌توان نمونه‌هایی از قرنیز چوبی را در برخی ویلا در حاشیه سقف نیز مشاهده کرد. این کار باعث ایجاد چشم‌اندازی زیبا می‌شود.

قرنیز پی وی سی در دکوراسیون داخلی ویلا

قرنیزهای پی وی سی دارای قیمت مناسبی هستند چرا که عموماً از چند لایه پلاستیک فشرده تهیه شده‌اند. آن‌ها بسیار سبک بوده و قابل شستشو هستند. اگر دیوارهای ویلای شما دارای انحنا است می‌توانید از قرنیزهای پی وی سی استفاده کنید چرا که در این بخش‌ها به‌راحتی نصب می‌شوند. خاصیت ضد باکتریال و ضد قارچی قرنیزهای پی وی سی آن را به انتخابی مطمئن برای ویلاهای شمالی تبدیل کرده است.

نتیجه‌گیری

در انتخاب نوع قرنیز برای دکوراسیون داخلی ویلای خود بهتر است قبل از هر چیزی دکوراسیون داخلی ویلای خود را به‌خوبی بررسی کنید. به‌عنوان مثال دقت داشته‌باشید که اگر کف پوش های شما چوبی هستند و دارای رنگ روشن هستند، رنگ قرنیزها را روشن‌تر از کفپوش انتخاب نکنید و آن‌ها را کمی تیره تر برگزینید. رعایت همین نکات و اصول ساده می‌تواند دکوراسیون داخلی ویلای شما را حرفه‌ای تر سازد.

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×