گیلان، زیباکنار
0133416

بررسی نکات مربوط به مجوز ساخت استخر در ویلا

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-11-25
ساخت استخر در ویلا

مجوز ساخت استخر در ویلا ؛ آیا ساخت استخر در ویلا مجوز می‌خواهد؟ یکی از سالم‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین تفریحات نزد بسیاری از مردم، شنا و آب تنی است. شناکردن سن و سال خاصی هم ندارد و از بچه‌های کوچک و تا سالمندان می‌توانند شنا کنند و از آن لذت ببرند.

البته گاهی اوقات پیش می‌آید که افراد علاقه ندارند تا در شلوغی محیط استخرهای عمومی حضور پیدا کنند. لذا به‌دنبال راهی برای داشتن یک استخر خصوصی می‌گردند.

استخر در ویلا

ویلاها یکی از اصلی‌ترین مکان‌هایی است که افراد برای تفریح و گردش شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در محیط ویلا‌ها افراد معمولاً اقدام به ساخت استخر به‌صورت سر پوشیده یا رو باز می‌کنند.

به این ترتیب می‌توانند لذت شناکردن در محیط خصوصی خود را تجربه کنند. حال سوالی که پیش می‌آید آن است که آیا برای این کار نیاز به اخذ مجوز ساخت استخر در ویلا است؟

این سوال برای بسیاری از افرادی که قصد دارند در املاک شخصی خود به‌ویژه در ویلاها اقدام به ساخت استخر کنند، در وهله اول پیش می‌آید. در ادامه این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

دریافت مجوز ساخت استخر در ویلا

اگر قرار باشد به این سوال که برای ساخت استخر در ویلای شخصی نیاز به اخذ مجوز است یا خیر، یک پاسخ صریح بدهیم، باید بگوییم، بله. به‌طور کلی در هر شهری برای اخذ مجوز ساخت استخر در ویلا باید به شهرداری آن شهر مراجعه کنید.

البته برای اخذ مجوز ساخت استخر عمومی نیاز به اخذ مجوز از سازمان تربیت بدنی استان محل احداث است ولی متولی استخرهای خصوصی در مناطق مختلف کشور،‌ شهرداری‌ها هستند.

برای تسهیل امور مربوط به فرآیند ساخت استخر در ویلای خود، بهتر است با شرکت‌های پیمانکاری فعال در این زمینه همکاری کنید.

با مراجعه به این شرکت‌ها، کارشناسان متخصص آنها راهنمایی لازم را به شما می‌کنند و مراحل اخذ مجوز را برای شما توضیح می‌دهند. به این ترتیب می‌توانید مراحل اخذ مجوز ساخت استخر را به‌راحتی پشت سر بگذارید.

دریافت مجوز ساخت استخر در ویلا چه ملزوماتی دارد؟

باید در نظر داشته‌باشید که دریافت مجوز ساخت استخر، نیاز به داشتن برخی اسناد و مدارک است. در مراجعه به شهرداری محل باید طرح توجیهی و نقشه ساخت استخر را به‌همراه داشته‌باشید.

این طرح توجیهی و نقشه ساخت باید به تأیید مقام مسئول در شهرداری برسد. در نظر داشته‌باشید که چنانچه کار طراحی نقشه استخر را منطبق با دستورالعمل آیین نامه الزامات عمومی استخر شنا انجام دهید، تصویب و تأیید طرح شما راحت‌تر صورت خواهد پذیرفت.

نکته مهم در زمینه طراحی نقشه استخر آن است که باید موقعیت احداث استخر در ویلای خود را به‌طور دقیق معین کنید.

تغییر موقعیت ساخت استخر پس از اخذ مجوز امکان‌پذیر نیست. به‌همین دلیل باید بهترین مکان برای احداث استخر را در نظر بگیرید که بعداً پشیمان نشوید.

استخرهای رو باز در حیاط ویلا‌ها ساخته می‌شوند. باید توجه کنید که جای احداث استخر مسیر تردد پیاده‌ها و خودروهای سواری را مسدود نکند؛‌ چون این مسئله باعث تحمیل هزینه سنگین برای شما در بعدها خواهد شد. نکته مهم بعدی این است که استخر را تا جایی که می‌توانید از پوشش گیاهی به‌دور نگه‌دارید ؛

مجوز ساخت استخر

چرا که درختان و گیاهان روی محیط استخر سایه می‌اندازند و باعث می‌شوند نور آفتاب به استخر نرسد. به این ترتیب برای گرم کردن آب استخر باید انرژی بیشتری مصرف کنید. از طرفی درختان و گیاهان با ریزش برگ‌هایشان به داخل استخر باعث آلوده شدن آب آن می‌شود.

همچنین در محیط‌های بسیار باز که امکان وزش زیاد باد نیز وجود دارد،‌ نیز نباید برای ساخت استخر در نظر گرفته‌شود. استخر نباید در نزدیکی تأسیسات برقی ویلا ساخته شود.

یکی از دلایل عمده‌ای که برای ساخت استخر در ویلا نیاز به مجوز دارید، آن است که باید شهردای تعیین کند که از نظر مصرف آب منطقه مورد نظر شما،‌ کشش و ظرفیت احداث استخر خانگی را دارد یا خیر.

اگر برای تهیه نقشه به‌سراغ شرکت‌های پیمانکار ساخت استخر بروید، می‌توانید از تجربه آنها برای تعیین محل ساخت استخر،‌ ابعاد و اندازه آن استفاده کنید. همچنین شرکت‌های پیمانکار،‌ کار تهیه و تدوین نقشه را به‌طور کامل انجام می‌دهند و برای اخذ مجوز از شهرداری‌ها کار شما را تسریع می‌کنند.

پس از دریافت مجوز چه مراحلی را برای ساخت استخر در ویلا باید طی کنید؟

پس از دریافت مجوز ساخت استخر در ویلا باید اقدام به ساخت استخر کنید. به‌طور کلی برای احداث استخرهای خانگی در استانداردها سه دسته معرفی شده‌اند:

1- ابعاد 3 متر در 6.1 متر

2- ابعاد 4.6 متر در 9.1 متر

3- ابعاد 6.1 در 12 متر

در ادامه مراحل ساخت استخر پس از طراحی نقشه و اخذ مجوز به‌طور کلی به‌صورت زیر انجام می‌شود:

  1. گودبرداری استخر
  2. مسطح‌کردن کف استخر و شیب‌دادن به آن در صورت لزوم
  3. آرماتوربندی کف استخر
  4. لوله‌کشی تأسیسات استخر
  5. سیم‌کشی برق استخر
  6. بتن‌ریزی کف استخر
  7. آب‌بندی و عایق‌کاری کف و دیواره‌های استخر
  8. نصب سرامیک یا کاشی‌های کف و دیواره‌های استخر

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×