گیلان، زیباکنار
0133416

مراحل بازسازی کلبه‌های چوبی قدیمی

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
کلبه های چوبی قدیمی

کلبه‌های چوبی مورد علاقه خیلی از افراد است و افراد زیادی دوست دارند تا برای خود کلبهای چوبی و زیبا در فضایی زیبا و دلنشین داشته‌باشند تا بتوانند اوقات خود را با آرامش در آن سپری کنند. کلبه‌های چوبی قدیمی اما حتماً باید بازسازی شوند چون اگر این کار صورت نگیرید ممکن است ریزش کنند و از بین بروند. بازسازی کلبه‌های چوبی قدیمی دارای اصول و مراحلی است که باید طی شود. در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است.

برای خرید ویلا در سعادت آباد نور با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

کلبه‌های چوبی قدیمی

کلبه‌های چوبی می‌توانند برای افراد جذابیت زیادی داشته باشد. این کلبه‌ها در ایران چندان زیاد نیستند اما به‌هرحال مزیت‌های خودشان را دارند. کلبه‌ها محلی دنج و راحت برای گذراندن اوقات هستند، ظاهری زیبا و جذاب دارند، در هنگام گرما تهویه خوب و مناسبی دارند و نیز رطوبت را در داخل خود حفظ می‌کنند.

این کلبه‌ها اما در برابر رطوبت آسیب‌پذیر هستند، محیط خوبی را در کنار اکسیژن و آب برای رشد قارچ و کپک فراهم می‌کنند و عمر کمتری از خانه‌های سنگی دارند.

باید نسبت به این کلبه‌ها مواظبت کرد و نسبت به ایمنی آنها مراقب بود. زمانی که این کلبه‌ها قدمت زیادی پیدا کنند و کهنه شوند، حتماً باید برای بازسازی آنها اقدام کرد و دوباره آنها را محکم و مقاوم کرد و فضای آن را برای ساکنین بهتر کرد.

مراحل بازسازی کلبه‌های چوبی قدیمی

اما برای بازسازی کلبه‌های چوبی قدیاست چه کرد؟ برای این کار مطمئناً باید دارای تجربه و مهارت بود. کار بازسازی یک کلبه که از چوب ساخته‌شده است حتماً باید توسط افراد متخصص در این کار صورت گیرد.

در هر صورت این کار به نیاز به طی شدن مراحلی دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

1. تعیین نقشه بازسازی و تعیین نیازها:

در مرحله اول شما باید یک نقشه کلی را برای بازسازی و مرمت خانه‌های چوبی خود تعیین کنید. یعنی شما باید دقیقاً بدانید که می‌خواهید چه کار کنید، از چه مصالحی می‌خواهید استفاده کنید و چه تجهیزاتی را می‌خواهید برای بازسازی استفاده کنید. شما هم باید نقشه و هم نیازها را تعیین کنید.

برای خرید ویلا شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

2. برآورد هزینه‌ها:

پس از انجام مرحله قبل شما باید اقدام به برآورد هزینه‌ها کنید. به‌خوبی و با توجه به قیمت‌های روز هزینه‌ها را محاسبه کنید تا برآوردی از هزینه کلی باسازی کلبه چوبی قدیمی داشته‌باشید.

3. تعمیر و تقویت فونداسیون کلبه چوبی:

در مرحله اول عملی بازسازی یک کلبه چوبی شما باید به‌سراغ فونداسیون یا پایه کلبه چوبی خود بروید. این اولین کار عملی است که باید انجام شود. فونداسیون مهم‌ترین بخش هر خانه است. برای کلبه‌های چوبی، این فونداسیون اهمیت زیادی دارد چون از چوب است و در معرض رطوبت و هوا و دیگر چیزها قرار دارد. البته برخی کلبه‌ها نیز دارای پایه های بنتی و سنگی هستند.

شما باید به‌خوبی این فونداسیون را بررسی کنید و اگر نیاز به تعمیر دارد آن را تعمیر کنید و اگر نیاز به تقویت دارد آن را تقویت کنید. اگر چوب یا بتون فونداسیون دچار خوردگی  و آسیب زیادی شده است باید تعویض شود. اگر هم آسیب زیاد نیست باید کار ترمیم و رفع عیب آن را انجام دهید. می‌توان کار تقویت ومرمت فونداسیون را با تزریق مواد مناسب برای چوب و تزریق ملات برای بتن انجام داد.

این کارها توسط متخصص و کارشناس تشخیص داده می‌شود و او می‌داند که باید چه کرد.

برای خرید ویلا در سیاهکل با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

4. ستون‌ها و دیواره ها:

پس از فونداسیون کلبه چوبی شما باید نسبت به  تقویت و ترمیم ستون‌ها و دیواره های کلبه چوبی اقدام کنید. ستون یک کلبه چوبی از اهمیت زیادی برخوردار است چون وزن کلبه چوبی روی آن قرار دارد. ستون‌ها باید در صورتی که دارای عیبی هستند ترمیم شوند و بعد از آن با تزریق مواد مناسب و نیز مستحکم کردن اتصالات، آنان را تقویت کرد. اسکلت کلبه چوبی باید در هر صورت محکم و مناسب باشد. ستون یک کلبه چوبی می‌توانند چوبی یا فلزی باشد.

دیواره های کلبه‌های چوبی مطمئناً از چوب ساخته‌شده‌اند. دیواره ها را باید به‌خوبی بررسی کرد و اگر آسیبی در آنها وجود دارد باید برطرف کرد. این عیب ها می‌تواند شامل رنگ‌پریدگی، ترک، خوردگی و دیگر چیزها باشد. برای رنگ‌پریدگی شما باید با رنگ زدن و جلا دادن به دیواره ها رونق و جلوه‌ای تازه بدهید. برای ترک ها و خوردگی ها نیز باید کارهای ترمیمی مانند تزریق مواد انجام دهید. یادتان باشد که دیواره ها در ظاهر کلبه‌ها بسیار تأثیر دارند بنابراین رنگ‌آمیزی آن را با دقت انجام دهید و نمای بیرونی دیواره ها را نیز به‌دقت بررسی کنید تا مشکلی در آنها وجود نداشته باشد.

برای خرید ویلا شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

5. سقف کلبه چوبی:

پس از آن که فونداسیون و ستون های یک کلبه چوبی به‌خوبی ترمیم و تقویت شد، نوبت آن است که به‌سراغ سقف کلبه چوبی بروید. سقف کلبه چوبی باید به‌خوبی در ابتدا بررسی شود. هم چوب‌های به‌کار رفته در ساخت سقف باید به‌خوبی بررسی شوند وهم پوشش سقف باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

در چوب‌های موجود در سقف اگر مشکلی مشاهده کردید حتماً آن را ترمیم کنید و اگر نیاز باشد آن قسمت‌هایی که بسیار آسیب دیده‌اند را تعویض نمایید. پس از آن به‌سراغ پوشش و عایق روی سقف بروید. اگر نیاز باشد باید آن را ترمیم کنید یا به‌طور کل آن را تعویض کنید و پوشش مناسبی را روی سقف چوبی بگذارید. امروزه پوشش سقف های متنوعی برای کلبه‌ها و خانه‌های چوبی وجود دارد که می‌توان به‌خوبی از آنها استفاده کرد و هم ظاهر کلبه را زیبا و جذاب کرد و هم از فضای داخلی کلبه در برابر گرمای بیش از حد و رطوبت و باران محافظت کرد.

6. کف کلبه چوبی

یکی از قسمت‌های مهم در بازسازی کلبه چوبی، کف کلبه چوبی است. شما پس از دیواره ها باید به‌سراغ کف کلبه چوبی بروید. کف چوبی باید سالم و محکم و در عین حال زیبا باشدو امروزه پوشش‌های چوبی متنوعی وجود دارد که می‌تواند به‌خوبی کف کلبه شما را بپوشاند.اگر کلبه قدیمی است که باید تمام کف برداشته شود و پوشش نو برای آن استفاده شود.

 اگر فقط نیاز به ترمیم است، شما می‌توانید با رفع قسمت‌های خراب کف چوبی کلبه کار بازسازی را پیش ببرید.

برای خرید ویلا در صومعه‌سرا با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

7. نوسازی داخلی

پس از آن که کف کلبه چوبی را بررسی کردید و کار بازسازی و ترمیم آن‌ها را انجام دادید، نوبت آن است که به‌سراغ درب و پنجره‌ها، کابینت‌ها و دیگر قسمت‌ها بروید تا بتوانید کار نوسازی و بازسازی کلبه چوبی خود را تمام کنید. اگر درب و پنجره‌های کلبه قدیمی است آنها را تعویض کنید و درب و پنجره‌های مناسب امروزی و مدرن را برای کلبه چوبی نصب کنید.

کابینت‌های قدیمی را تعویض کنید یا اگر عیبی در آنها وجود دارد آنها را رفع کنید. آشپزخانه بخش مهمی در خانه است پس به‌خوبی به آن رسیدگی کنید.  سرویس بهداشتی و حمام را نیز به‌خوبی نوسازی کنید چون با رطوبت سروکار دارند و مهم هستند.

یادتان باشد که در طول همه این مراحل، حواستان به تعمیر و بازسازی سیم‌کشی ها و ارتباطات نیز باشد. در آخر این که این مطلب فقط برای راهنمایی شما جهت دانستن مراحل بازسازی کلبه‌های چوبی بود. مراحل حتماً بر اساس مطلب بالا نباید باشد و افراد مختلف می‌توانند این مراحل را با ترتیب های مختلف انجام دهند. برای مثال ممکن است یک نفر کار ترمیم را از دیواره ها یا از سقف شروع کند. تمام مراحل بالا باید توسط افراد متخصص و باتجربه در بازسازی خانه‌های چوبی انجام شود. البته برخی کارها مانند رنگزنی یا رفع برخی مشکلات کوچک را خود شما هم می‌توانید انجام دهید اما کار کلی بازسازی تخصصی است و نیاز به مهارت دارد.

برای خرید ویلای تریبلکس در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری

بازسازی یک کلبه چوبی قدیمی کاری است که هر چه زودتر باید انجام شود چون هر چقدر این کار به تاخیر بیفتد هم مشکلات و خرابی های کلبه بیشتر خواهد شد و هم هزینه بازسازی آن بیشتر خواهد بود.

برای بازسازی یک کلبه چوبی قدیمی باید مراحلی را سپری کرد. در ابتدا شما نیاز به تعیین یک نقشه کلی و برآورد هزینه‌ها و تجهیزات دارد. پس از آن باید کار بازسازی را طبق مراحلی مشخص جلو بروید. در ابتدا باید فونداسیون کلبه بازسازی و ترمیم شود، سپس باید به‌سراغ ستون‌ها و دیواره ها رفت، پس از آن سقف باید ترمیم یا تعویض شود و پس از آن نیز کف ساختمان تعویض شود( یا ترمیم). در اخرین مرحله نیز باید نوسازی داخلی صورت گیرد و درب و پنجره و کابینت و دیگر چیزها نو شوند تا کلبهای زیبا و دلچسب داشته‌باشید.

دقت کنید که مراحل بالا همگی باید توسط افراد متخصص در باسازی خانه‌های چوبی انجام شود و شما اگر مهارتی در این کار ندارید از انجام این کار خودداری کنید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×