گیلان، زیباکنار
0133416

مراحل و نکات فنی ساخت ویلا در شمال

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1396-12-26
نکات فنی ساخت ویلا

مراحل و نکات فنی ساخت ویلا با توجه به نوع منطقه باید در انتخاب طراحی و مصالح دقت کرد. شمال کشور و سواحل دریای خزر جزو مناطق معتدل و مرطوب است. بیشترین موردی که در ساخت ویلا در شمال باید مورد توجه قرار گیرد نوع پوشش سقف­ها، قطر سقف­ها و دیوارها و در طرح و فضاهای داخلی و نمای ویلا است. پوشش دیوارها در شمال معمولاً با مصالح سنگی و ملات ساروج و سقف‌ها به‌صورت شیروانی ساخته می­شود. سقف شیروانی در شمال به‌دلیل بارندگی زیاد است که وظیفه دفع سریع آب باران بر روی سقف‌ها را بر عهده دارد. اما جدا از مسائل فنی که باید در طرح ویلا در نظر گرفت، بحث زیبایی شناسی ویلا ست که سقف های شیروانی به‌دلیل تنوع در رنگ و اجرا تأثیر بسیاری در زیبایی ویلا دارند.

نکات فنی ساخت ویلا

درنظر داشتن تراکم

برای ساخت ویلا شمال باید در نظر داشته‌باشید که تراکمی که شهرداری برای شهر درنظرگرفته 50 درصد و برای حومه شهر 30 درصد می­باشد. یعنی مالک در شهر فقط حق ساخت و تراکم 50 درصد متراژ زمین و در مناطق حومه شهر 30 درصد را دارد. مثلا اگر زمینی به متراژ 500 متر دارید فقط می‌توانید 250 متر مربع در شهر و 150 مترمربع در حومه شهر را زیربنای ویلا قرار دهید و بقیه حتماً باید برای محوطه و فضای سبز بکار برود. این قانون برای زمین­های ساحلی و یا زمین جنگلی که در حومه و بیرون شهر هستند فرقی ندارد. با این مطلب از وب‌سایت شرکت انبوه‌سازان آرش سازنده شهرک‌های ویلایی آرش همراه باشید تا با مراحل مختلف ساخت ویلا در شمال بیشتر آشنا شوید.

مراحل ساخت ویلا در شمال

مرحله نقشه برداری زمین

با توجه به موقعیت مکانی زمین و جهت­های جغرافیایی نقشه برداری زمین انجام می­گیرد. شمال، جنوب، شرق و غرب و ابعاد زمین مشخص می­شود.

مرحله طراحی نقشه ویلا

با سلیقه کارفرما و با مشورت و نظارت مهندس ناظر نقشه ویلا طراحی می­شود. در این نقشه تعداد اتاق خواب­ها، محل آشپزخانه و … مشخص می­شود  و روی نقشه می­آید.

مرحله محاسبات نقشه

مهندس طراحی و برآورد، هزینه ویلا و محاسبات سازه ویلا و نوع اسکلت (بتنی، فلزی) تعداد و مقدار میله گردهای کاربردی در ویلا و محاسبات کلی تا اتمام کار ساخت ویلا را برآورد می­کند و حدود هزینه کل به‌دست می­آید.

مرحله رنگ ریزی و اجرای نقشه در زمین

این مرحله توسط مهندس ناظر و عوامل و پرسنل صورت میگیرد و حدود و طول و عرض نقشه ویلا در زمین اجرا و رنگ ریزی انجام می­گیرد یعنی نقشه روی زمین اجرا می­شود، خط های نقشه بر روی زمین با گچ علامت­گذاری می­شود.

مرحله پی کنی ویلا

کارگران و عوامل پیمانکار ویلا محل رنگ­ریزی شده در مرحله قبلی را با ابعاد و عمق مشخص معین می­کنند تا برای اجرای فنداسیون توسط اسکلت­کار یا همان آلماتور بند ویلا آماده گردد.

 مرحله اجرای فنداسیون ویلا

اسکلت کار یا همان آلماتوربند با استفاده از نقشه محاسباتی، اسکلت­کاری را انجام می­دهد، مثلا طبق عرف عرض پی ویلا 90 سانتیمتر و ارتفاع 60 سانتیمتر که بسته عرض طبقات، محاسبه و اجرا می­شود. در این مرحله اسکلت ها نصب  می­شوند.

مرحله اجرای اسکلت و ستون‌ها و سقف ها

این مرحله را اسکلت کار انجام میدهد و مهندس بر کار نظارت می­کند. اسکلت­های کارشده در مرحله قبل را بتن‌ریزی می­کنند.

مراحل و نکات فنی ساخت ویلا در شمال

مرحله دیوارچینی و سفت کاری

بنا و کارگران، ما بین اسکلت و ستون های ویلا را با بلوک و آجر پر می­کنند، که به مرحله سفت کاری ویلا شهرت دارد. سفت کاری ویلا شامل دیوار چینی و تقسیمات داخل ویلا که قسمت‌های پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه و … را از هم جدا می­کند.

مرحله سربندی ویلا

جوشکار، کار سقف بندی را انجام می­دهد که با نظارت مهندس شیب سقف محاسبه می­شود. برای زیبایی نمای ویلا، سقف­های شیب‌دار با شیب تند و یا شکستگی زیاد در سقف ویلا و سربندی را به‌کار می­برند.

مرحله نازک کاری ویلا

در ابتدا فرم ها، پنجره‌ها، چهارچوب ها، تعمیرات سیاه دیوارها و سقفها انجام می­شود. سپس طبق نقشه مهندس برقکشی ساختمان انجام می­شود و لوله‌کشی و عبور لوله‌های سرد و گرم و شوفاژ به سرویس ها و آشپزخانه و اتاق‌ها انجام ­می­شود.

مرحله عایق کاری ویلا

عایق کار، عایق کاری آشپزخانه و سرویس ها و کف ویلا با استفاده از ایزوگام را انجام می­دهد. این کار به‌علت وجود رطوبت در شمال انجام می­گیرد. عایق کار با منبعی ایزوگام را داغ کرده به‌صورتی که قیر آن نرم شود و به کف بچسبد.

مرحله کاشی کاری

دیوارهای سرویس و آشپزخانه کاشی­کاری می­شود، که همزمان در همین مرحله سقف ویلا را  بسته به‌سلیقه کارفرما و یا صاحب ویلا می‌توان از چوب روس، لمبه، کناف یا سقف کاذب سرویسها ( میله گرد، راویز ) انجام داد .

مرحله سفید کاری

بنا با استفاده از پودر سنگ و سیمان سفید، دیوار‌های از قبل تعمیر شده توسط بنا با سیمان سیاه را سفید کاری می­کند.

مرحله کف‌سازی ویلا

بسته به‌سلیقه کارفرما مصالح می‌تواند شامل سرامیک، سنگ، یا لمینت و یا پارکت باشد که در کف ویلا به‌کار می­رود. برای کاهش در هزینه‌ها از سرامیک در کف ویلا استفاده می­­شود. ولی اگر کارفرما زیبایی کف را مد نظر دارد، بهتر است برای کف سالن ویلا و یا اتاق خواب لمینت و یا پارکت استفاده شود.

مرحله نصب لوازم

در این مرحله تجهیزاتی از قبیل شومینه در داخل ویلا و کلید و پریزها و چراغها و لوستر و شیرآلات و توالت فرنگی، توالت ابرانی، روشویی، کمد دیواری و کابینت آشپزخانه ویلا  نصب می­شود. و سپس دربها و پنجره‌ها و شیشه‌های پنجره‌های ویلا داخلی و بیرونی ویلا و یا ساختمان نصب می­شود.  و حالا نوبت نصب پله بیرونی ویلا و یا ساختمان است.

مرحله نقاشی کردن ویلا

بسته به‌نظر و سلیقه کارفرما، نقاشی ساختمان انجام می­شود. نقاش با هنر نقاشی و خلاقیت خود داخل و بیرون ویلا را با نظارت مهندس، نقاشی می­کند.

البته مراحلی که در بالا ذکر شدند بیشتر نگاهی موردی به ساخت ویلا دارند و باید در نظر گرفت که ویلاهایی که به‌صورت شهرک ویلایی و دهکده ویلایی در شمال ساخته می‌شوند از نظر مدیریت پروژه پیچیدگی های خاص خود را دارند و با توجه برنامه‌ریزی های تیم‌های مهندسی قوی و متخصص مراحل کار آنها پیش می‌رود. برای دریافت مشاوره های بیشتر در زمینه ساخت ویلا و سرمایه‌گذاری در زمینه خرید و فروش ویلا در شمال با کارشناسان ما در تماس باشید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×