گیلان، زیباکنار
0133416

مزیت‌های منطقه آزاد انزلی و تأثیر آن بر منطقه زیباکنار

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-09-11
مزیت های منطقه ازاد انزلی

مزیت‌های منطقه آزاد انزلی که یکی از مناطق هفت‌گانه آزاد کشور است و رونق اقتصادی زیادی برای ساکنین خود فراهم آورده است. منطقه آزاد مزیت‌های بسیاری دارد که در ادامه این مزیت ها را بر می شمریم و تأثیر این مزایا را بر منطقه ساحلی زیباکنار به‌عنوان عضوی از آن که در فاصله بسیار نزدیکی از محدوده تجاری و گردشگری منطقه آزاد انزلی واقع‌شده است، بررسی می‌کنیم.

مزیت‌های منطقه آزاد انزلی

_ آزادی مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی تا سقف ۱۰۰ درصد.

_ آزادی ورود و خروج سرمایه.

_تضمین کردن سرمایه‌های خارجی و سود حاصل این سرمایه ها.

_ معافیت پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی به جهت واردات مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات یدکی تولید کنندگان منطقه.

_معافیت مالیاتی ۱۵ تا ۲۰ ساله برای شرکت ها.

_معافیت گمرکی برای ورود کالا های ساخته‌شده در منطقه به داخل کشور.

_امکان ترانزیت و صدور مجدد کالا.

_امکان مشارکت سرمایه‌گذار داخلی و خارجی.

_امکان ورود اتباع خارجی از طریق مبادی ورودی و خروجی مجاز، بدون نیاز به صدور روادید.

_اجاره زمین به سرمایه‌گذاران خارجی.

و…

 اما مزایای منطقه آزاد انزلی به مزیت قانونی محدود نمی‌شود. منطقه آزاد تجاری انزلی دارای ویژگی‌ها و مزایای بیشمار دیگرییست که می‌توان آن را در گروه های مزایای جغرافیایی، اقتصادی، عمرانی و زیرساختی و… تقسیم‌بندی کرد که در ادامه آن‌ها را بررسی کرده و تشریح می‌کنیم.

مزیت‌های جغرافیایی منطقه آزاد

_  قرارگرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی شمال_ جنوب، که از آن به‌عنوان کریدور حمل و نقل قرن بیست و یکم آسیا_اروپا یاد می‌شود.

_ موقعیت عالی در ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر و و هم جواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، باکو در آذربایجان و…

موقعیت عالی در ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر و و همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، باکو در آذربایجان و…

_ نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی رشت.

_ نزدیک‌ترین منطقه آزاد به تهران به‌عنوان پایتخت کشور و مناطق و استان‌های صنعتی و پرجمعیت کشور.

نزدیکی به بزرگ ترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر.

و…

مزیت‌های اقتصادی منطقه آزاد انزلی

_ وجود بندرانزلی، با دارا بودن تجهیزات و تأسیسات پیشرفته تخلیه و بارگیری و انبارداری کالا ها از جمله مزیت‌های این منطقه است.

_ ایجاد و راه‌اندازی بندرگاه نوین کاسپین به‌عنوان یک بندر نسل سوم، در آینده‌ای نزدیک با ۲۲ پست اسکله می‌تواند ضمن پاسخگویی به نیازهای بازرگانی، موجب ایجاد مراکز انبارداری، توزیع کالا و گسترش صنایع دریایی شود.

_ اتصال منطقه آزاد انزلی و به خصوص بندرگاه کاسپین به آزاد راه و راه‌آهن ریلی قزوین – رشت – انزلی می‌تواند حمل و نقل منطقه را به بیش از چندین برابر افزایش دهد.

_ شهرک صنعتی انزلی جزو محدوده منطقه آزاد انزلیست که به‌عنوان یکی از مدرن‌ ترین شهرک‌های صنعتی استان محسوب می‌شود.

شهرک صنعتی انزلی با دارا بودن تمامی امکانات آب، برق، تلفن، گاز، زمین و… سرمایه‌گذاران زیادی را به‌خود جذب کرده است. اکنون ۸۸ واحد صنعتی فعال در زمینه های فلزی، غذایی و … در آن مشغول فعالیت اند.

_ فاز تجارت منطقه بستر های لازم از قبیل محوطه‌سازی، برقراری اینترنت پر سرعت، وجود مجتمع‌های تجاری و نمایشگاهی و … را برای سرمایه‌گذاران فراهم نموده است.

_ قبول ضمانت نامه های بانکی بلند مدت جهت ایجاد تسهیلات برای صاحبان کالا و بازرگانان.

_ صدور مجوز فعالیت در منطقه و امکان ثبت شرکت در کمترین زمان ممکن.

_ وجود گمرک انزلی با امکانات و تجهیزات.

_ وجود مجتمع‌های تجاری جهت ارائه محصولات تولیدی صنایع منطقه و عرضه مستقیم محصولات تولید کنندگان.

_ صدور کارت بازرگانی کشوری در منطقه آزاد انزلی.

_ اعمال تخفیفات ویژه انبارداری در این منطقه.

_ وجود طرح ساحلی با کلیه امکانات رفاهی و بهداشتی شامل آلاچیق، وسایل بازی کودکان، طرح شنای بانوان و آقایان و پارگینگ با وسعت ۴ هکتار، که به‌طور رایگان در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

و…

مزیت‌های عمرانی و زیرساختی

_ منطقه آزاد انزلی دارای تمام امکانات زیربنایی شامل آب، برق، تلفن و … بوده که مورد توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجیست.

_ اجرای پروژه‌های زیربنایی مثل اجرای بزرگترین تقاطع غیر همسطح شمال کشور، تصفیه خانه فاضلاب و فضای سبز در منطقه، راه‌اندازی بستر فیبر نوری و برقراری اینترنت پرسرعت در سرتاسر حوزه و … از جمله دستاورد های این منطقه است.

_ اتصال منطقه به آزاد راه قزوین – رشت – انزلی و ظرفیت سازی و گسترش راه‌های ورودی و خروجی منطقه جهت توسعه توان ترانزیتی  نیز از مزایای این منطقه است.

و…

منطقه زیبای زیباکنار در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع‌شده است و با محدوده تجاری و گردشگری آن فاصله چندانی ندارد. از این منظر می‌توان عنوان کرد که منطقه زیباکنار علاوه بر طبیعت بسیار بکر و زیبای خود و برخورداری از نعمت ساحل دریا و همجواری با دریای زیبای خزر، به‌دلیل فاصله اندکی که از مرکز عمده فعالیت‌های منطقه آزاد انزلی دارد، بیش از پیش مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. به‌طوریکه امروزه بسیاری از سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی را دارند، به منطقه زیباکنار نیز بی توجه نیستند و از پتانسیل های زیباکنار برای سرمایه‌گذاری آینده دار غافل نمی‌شوند.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×