گیلان، زیباکنار
0133416

مقرنس چیست و کاربرد آن در طراحی داخلی ساختمان چگونه است؟

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
مقرنس و کاربرد آن

طراحی داخلی یک ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه برای فضای داخلی و بیرونی یک ساختمان می‌توان کارهای متعددی را انجام داد تا بر زیبایی آن افزود. یکی از این کارهایی که می‌تواند انجام شود، مقرنس کاری است. اما مقرنس چیست و چه کاربردی در طراحی داخلی ساختمان دارد. در این مطلب به موضوع مقرنس و کاربرد آن در طراحی داخلی ساختمان پرداخته شده است.

برای خرید خانه در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

مقرنس و کاربرد آن در طراحی داخلی ساختمان

در ابتدا بدانیم مقرنس چیست؟

مقرنس، عنصری تزیینی در معماری است که برای زیباتر کردن ساختمان‌ها و بناها( به‌ویژه مساجد و قبور) به‌کار می‌رود. می‌دانیم که مقرنس از لحاظ لغوی به معنای شمشیر بر هیئت نردبان ساخته و بنای مدور آهوپی و نردبان پایه و بلند باشند. در کنزالغه عربی، معنای مقرنس، عمارتی است که آن را نقاشی کرده باشند.

همان‌طور که حتی از معنای آن مشخص است، مقرنس برای زینت و زیباتر کردن ساختمان‌ها و بناهاست. مقرنس در واقع برجستگی ها و فرورفتگی های منظم و زیبایی است که روی قاعده‌ای مشخص روی بناها ایجاد می‌شود. مقرنس ها عموماً زیر سقف و در گوشه ها انجام می‌شده است. این عنصر تزیینی می‌تواند در بالای دیوارها، گوشه خانه‌ها و سردها انجام شود. یکی از عناصر اصلی برای تزیین گنبدها و نیم گنبدها مقرنس بوده است و به‌همین دلیل است که بسیاری از مساجد در ایران دارای مقرنس هستند.

اگر به مسجد امام یا مسجد شاه قدیم رفته باشید، حتماً مقرنس های بسیار زیبایی که در آن وجود دارد را دیده‌اید که چشم‌ها را به‌خود خیره می‌کند. این مقرنس ها هنر معماری ایرانی و اسلامی را به رخ می‌کشد. این مقرنس ها در مسجد جامع گلپایگان، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع زواره و دیگر بناهای تاریخی نیز یافت می‌شود.

برای خرید ویلا در متل قو با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

مقرنس کاری

مقرنس کاری در زمان سلجوقیان بسیار رشد کرد و به دیگر کشورها  هم رفت. این هنر پس از سلجوقیان نیز ادامه یافت و توانست باعث ایجاد شاهکارهایی زیبا در معماری شود.

مقرنس، هنری تزیینی است که حتی پیش از اسلام هم بوده است و تحقیقات نشان می‌دهد از آن برای تزیین بناها و ایوان ها استفاده می‌شده است. نکته‌ای که باید توجه داشت که تفاوت زیادی بین مقرنس پیش از اسلام و پس از آن بوده است. هنر مقرنس در دیگر کشورهای اسلامی نیز وجود داشته است و آثار آن را می‌توان در کاخ مشهور الحمرا در گرانادای اسپانیا مشاهده کرد. این کاخ متعلق به‌دوران حضور مسلماًنان در اندلس است.

مقرنس و کاربرد آن از لحاظ شکل به 4 دسته تقسیم می‌شود:

1.مقرنس های جلوآمده:

مصالح این مقرنس ها از خود ساختمان و بنا است. این مقرنس در نهایت سادگی انجام می‌شود. برای این انتهای سطوح خارجی نمای بیرونی ساختمان را تزیین می‌کنند. استحکام این مقرنس ها زیاد است. از نمونه‌های این مقرنس می‌توان به برج طغرل یا گنبد علی در ابرقو اشاره کرد.

2.مقرنس های روی هم قرارگرفته:

همان‌طور که از نامش پیداست این مقرنس ها با استفاده از مصالحی اضافی ساخته می‌شوند و مقرنس هایی هستند که روی هم قرار می‌گیرند. این مقرنس ها هم در فضای بیرونی ساختمان و هم در فضای داخلی به‌کار می‌روند. این مقرنس ها در چند ردیف روی هم ساخته می‌شوند و ثبات خوبی دارند. در سقف بازار کاشان می‌توان این نوع مقرنس را به‌خوبی مشاهده کرد. برای ساختن چنین مقرنس هایی از مصالحی چون گچ، آجر و سنگ استفاده می‌شود.

برای خرید ویلا در لنگرود با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

3.مقرنس های آویزان یا معلق:

این مقرنس ها هم از نامشان پیداست، مقرنس هایی هستند که به‌شکل آویزان از بنا ساخته می‌شوند و به‌همین دلیل دارای ثبات کمی هستند. نمونه آن را می‌توان در مسجد گوهرشاد مشهد به‌خوبی مشاهده کرد.

4.مقرنس های لانه زنبوری:

همان گونه که از نامش هم می‌توان به‌خوبی حدس زد این مقرنس ها شبیه لانه زنبور هستند و مانند کندوهایی دیده می‌شوند که روی هم قرار گرفته‌اند. نمونه‌این مقرنس در ایران بسیار کم است. تنها نمونه آن در کشور در مقبره شیخ عبدالصمد اصفهانی در نطنز اصفهان دیده می‌شود.

مفهوم مقرنس و کاربرد آن در طراحی داخلی ساختمان

تا اینجا دانستید که مقرنس چیست و تاریخچه آن چیست و چه انواعی دارد. اما سوال مهم این است که مقرنس امروزه چه نقشی در ساختمان و فضای داخلی آن دارد.

مقرنس در معماری مدرن هم می‌تواند به‌خوبی به‌کار برود و باعث زیباتر شدن ساختمان شوند. در زیر به کابرد مقرنس در طراحی داخلی ساختمان پرداخته شده است:

1.تزیین کردن ستون های موجود در فضای داخلی :

در بسیاری از خانه‌ها شما ستون هایی را مشاهده می‌کند. مقرنس را می‌توان به‌خوبی در قسمت بالای ستون‌ها و درست زیر سقف اعمال کرد و ستون را به یک اثر هنری زیبا تبدیل کرد.

باید دقت داشته‌باشید که این مقرنس ها باید حتماً توسط افراد ماهر و باتجربه در این زمینه ساخته شود.

2. مقرنس چوبی:

مقرنس ها را می‌توان از چوب هم ساخت  و با آن فضای داخلی یک ساختمان را تزیین کرد. این مقرنس های چوبی را می‌توان را روی پنجره‌ها یا درب ها اعمال کرد و باعث زیباتر شدن فضای داخلی یک ساختمان شد. این مقرنس ها مخصوصاً برای فضای داخلی مساجد یا ارامگاه ها بسیار مناسب است.

برای خرید ویلای تریبلکس در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

3.اعمال مقرنس روی سقف:

از دیگر کاربردهای مقرنس، اعمال آن روی سقف است. سقف های گچی برای این مورد بسیار مناسب هستند و می‌توان به‌خوبی آنها را مقرنس کاری کرد و طرح‌های زیبایی را روی آن پیاده و اجرا کرد. اگر فرد معمار، بتواند مقرنس را به‌خوبی روی سقف داخل خانه پیدا کند مطمئن باشید زیبایی فضای داخلی بسیار بیشتر خواهد شد.

4.زیر سقف ها:

درست زیر سقف‌ها و چسبیده به آن را نیز می‌توان با مقرنس کاری تزیین کرد و با طرح‌های زیبای پای آهویی، دیوار را به یک اثر هنری تبدیل کرد. این یکی دیگر از کاربردهای مقرنس در فضای داخلی ساختمان‌ها است. با گچ و دیگرمصالح می‌توان به‌خوبی مقرنس های زیبایی را بالای دیوارو نزدیک سقف ایجاد کرد.

همان‌طور که می‌بینید، مقرنس ها را می‌توان در جاهای مختلفی در فضای داخلی یک ساختمان به‌کار برد و باعث زیباتر شدن آن شد. یادتان باشد که کارهای مقرنس حتماً باید توسط افراد مجرب و ماهرانجام شود. مقرنس ها دارای ظرافت‌های زیادی است که هر کس نمی‌تواند از عهده انجام آن‌ها بربیاید. مقرنس بیشتر برای ساختمان‌هایی با معماری کلاسیک استفاده می‌شود. البته آن را برای معماری ها و ساختمان‌های مدرن هم می‌توان استفاده کرد. مقرنس هنر زیبای دست معماران ایرانی است که باعث می‌شود تا یک بنای ساده به یک اثر زیبا و چشم‌نواز تبدیل شود.

برای خرید ویلا ترکیه ای در با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

جمع بندی در مورد مقرنس و کاربرد آن

مقرنس، نوعی تزیین در معماری است که در قدیم بیشتر روی مساجد و آرامگاه ها بیشتر به‌کار می رفته است. این کلمه مقرنس در لغت به معنای بنای مدور پای آهویی و بنای تزیین شده است.

مقرنس در واقع برآمدگی ها و فررفتگی هایی است که طبق قاعده و با نظم در کنار هم و روی هم قرار می‌گیرند تا فضای بیرونی یا درونی یک ساختمان را تزیین کنند. انواع مختلفی از مقرنس وجود دارد. انواع مقرنس های جلوآمده انهایی هستند که سطوح خارجی بنا را تزیین می‌کنند و در نهایت سادگی انجام می‌شوند. این مقرنس های روی هم قرار گرفته همان‌طور که از نامش پیداست، آن مقرنس هایی است که روی هم قرار می‌گیرند و با مصالح اضافی مانند سنگ و آجر و گچ به بنای اصلی اضافه می‌شود.

مقرنس های آویزان همان‌طور که از نامشان پیداست مقرنس هایی است که اویزان و معلق هستند و مانند آستالاکتیت استالاگمیت ها از سقف بنا آویزان می‌شوند. در اخر نیز مقرنس های لانه زنبوری هستند که همان‌طور که از نامشان پیداست شبیه کندوهای عسل ساخته می‌شوند.

هرکدام از انواع مقرنس های بالا در آثار تاریخی مشهوری چون مسجد امام، مسجد جامع گلپایگان و یا برج طغرل وجود دارند.

درست است که مقرنس بیشتر متعلق به زمان قدیم است اما برای بناها و خانه‌های امروزی هم می‌توان از ان استفاده کرد. برای فضای داخلی یک ساختمان می‌توان با مقرنس کاری، ستون ها، سقف‌ها و بالای دیوار در زیر سقف را به‌خوبی  تزیین کرد و زیباتر نمود. حتماً کار مقرنس را به افراد ماهر و باتجربه بسپارید چون ظرافت‌های زیادی دارد.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×