گیلان، زیباکنار
0133416

دشت النزه منطقه‌ای رویایی از شاندرمن

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-09-30
ییلاق النزه

دشت النزه منطقه‌ای رویایی از شاندرمن

استان گیلان بیشترین مناطق سرسبز و کمتر شناخته‌شده ایران را در خودش جای داده است. ییلاق النزه در منطقه مرکزی ییلاقات شاندرمن هم یکی از آنهاست که خیلی بکرتر از ماسال است. شهر شاندرمن یکی از بخش‌های شهرستان ماسال است که در استان گیلان قرار دارد. مطمئناً نام ماسال را شنیده‌اید. بخش شاندرمن نیز مانند  ماسال دارای مسیر های زیبا و دوست‌داشتنی است.

 یکی از زیباترین و بکرترین جاهای دیدنی گیلان در ماسال و در بین کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده شاندرمن ، ییلاق النزه یا دشت النزه است که  در فاصله ی  60 کیلومتری از آن ییلاقی بسیار زیبا و بکر در ارتفاع هزار و پانصد متری و در نزدیکی حد شرقی استان اردبیل قرار دارد. در کنار این ییلاق آبشاری با بیش از 15 متر ارتفاع به اسم واشیار قرار دارد.

زندگی هنوز به روایت طبیعت در النزه در جریان است. گواه آن هم صدای پرندگان و گوسفندان و صدای آب  و گله اسب‌های وحشی است. همگی این‌ها بکر بودن و آرامش این دشت را به تصویر می‌کشند و شاید برایتان تداعی نیز کنند. در اینجا برای گرمایش از بخاری های هیزمی استفاده می‌کنند . این مسیر از جمله مسیر های مهم زندگی مردمان عشایر است.

درختان گلابی و آلوچه وحشی و چشمه‌های بی شمار آب‌وهوایی ییلاقی و مطبوع به دشت النزه بخشیده اند و شبها ستارگان آسمان برایتان جلوه بازی می‌کنند. آسمان شب این ییــلاق در صورت عدم وجود مه  بسیار زیباست.

ساکنین این منطقه عموماًٌ بومی بوده و به‌شکل اجدادی در این خطه زندگی می‌کنند. خانه‌های ساخته‌شده در دشت‌النزه با تخته و چوب ساخته‌شده و سقف آن‌ها شیروانی حلبی یا لت است.

ابتدا برای ورود به منطقه ییلاقی دشت النزه باید وارد شهر شاندرمن و وارد مسیر ییلاقی آن شد. آغاز جاده بسیار خوب و آسفالته است اما با گذر چندی از مسیر متوجه نامناسب بودن جاده خواهید شد. در برخی از نقاط آن جاده خاکی می‌شود و همین مورد باعث طولانی‌تر شدن مسیر خواهد شد.مسیر زیبا و بکر این دشت زیبا می بایست با ماشین‌های مخصوص کوهستان طی شود.

 

ییلاق النزه

 

شما بعد از رسیدن به دشت النزه با منطقه‌ای بکر و زیبا که  با کوه‌های زیبا احاطه‌شده است مواجه خواهید شد. دشتی سرسبز و پهناور که از همه طرف با کوه‌های سرسبز احاطه‌شده است.

 فصول گرم سال بهترین زمان مراجعه به النزه است. در زمستان و پاییز این منطقه بسیار صعب‌العبور خواهد بود و یخبندان نیز خواهد شد.

اگر علاقه‌مند به زندگی در مکانی هستید که سبک ان هنوز سنتی باقی‌مانده باشد النزه درست ترین انتخاب برای شماست. با توجه نوع اقلیم و آب‌وهوای کوهستانی در ییــلاقات شاندرمن شب‌ها حتی در تابستان هم سرد است.

ایـن ییـلاق در یکـی از مسیر های مـهم زندگــی عشایــر مردمـان این منطقه واقع‌شده است. آب‌وهوای ییلاقی و مطبوع در فصل بهار و تابستان، طبیعتی بکـر در میان جنگل‌های انبـوه و سر به فلک رسیده درختـان راش و چشمه‌های متعدد جـاری در دشت این ییلاق نوید تجربه‌طبیعتی بـکر و منحصر بفرد را به هـر بیننده‌ای می‌دهد.

 برای گرمایش در این منطقه از بخاری هیزمی استفاده میشود. همچنین گـــاهی اوقـات هم برای پخت غذا و یا دم کردن چای نیز از این بخاری ها استفاده می‌شود.  در منطقه دشت النزه، خانه‌های ییلاقی برای گذران تابستان احداث شده است.

ییلاق النزه چشمه‌های فراوان دارد که به گفته خیلی‌ها بیشترین تعداد چشمه را در کل ییلاقات ماسال و شاندرمن دارد. دشت النزه خیلی بزرگ و سرسبز است و از هر طرف کوه‌ها احاطه‌اش کرده‌اند. در فاصله نزدیک به ۳ کیلومتـری ییلاق النزه آبشار واشیار واقع‌شده است.

در مقابل این دشت زیبا بنای تاریخی امامزاده ابراهیم النزه واقع‌شده است و درخت تنومند ۲۰۰ ساله که قدمت بالای این منطقه را نشان می‌دهد و مردم نذورات خود را بر این درخت آویزان میکنند.  روبه‌روی این بقعه چشمه زیبا و بزرگی دیده می‌شود که در کنار درختان ولیک سرخ و سیاه، گلابی وحشی، گردو، آلوچه وحشی زیبایی وصف‌ناپذیری به منطقه بخشیده است.

بی‌شک اگر تمایل به زندگی چند روزه در مکانی را دارید که جدای این همه زیبایی کوه و دشت و آبشار در کنار هم، سبک زندگی روستایی و سنتی را در ان تجربه کنید و شلوغی و ازدحام بی‌اندازه شهرهای بزرگ را فراموش کنید و به آرامش برسید النزه را انتخاب کنید. 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×