گیلان، زیباکنار
0133416

موزه میراث روستایی گیلان یکی از جالب‌ترین دیدنی‌های رشت

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
موزه میراث روستایی گیلان

در موزه میراث روستایی گیلان می‌توانید با فرهنگ، هنر، تاریخ و سنت‌ها، سبک پوشش و انواع خوراکی‌های محلی در این استان آشنایی پیدا کنید. میراث‌های معنوی مهم‌ترین میراث‌هایی هستند که از گذشتگان برای ما به‌جای مانده است.

میراثی که در آن می‌توان به عمق تاریخ، فرهنگ و هنر ایران در روزگاران گذشته پی برد و اصالت آن را کشف کرد. میراثی که نباید اجازه دهیم دستخوش نامردی‌های زمانه شود و با دوران و عصر امروز که عصر تکنولوژی و یاغی‌گری‌های مدرن است در هم بیامیزد. موزه میراث روستایی گیلان یکی از مکان‌های جذاب در استان گیلان است که با هدف حفاظت از این میراث ارزشمند بنا شده.

در موزه میراث روستایی گیلان چه چیز وجود دارد؟

در این موزه زیبا می‌توانید با فرهنگ، هنر، تاریخ و سنت ها، سبک زندگی، سبک پوشش و انواع خوراکی‌های محلی در استان گیلان آشنایی پیدا کنید.

تعداد مجموعه‌های مسکونی حاضر در این موزه به 28 مجموعه می‌رسد و برخی از قسمت‌های آن مانند شالیزارها، بازسازی شده‌اند. مطمئناً سپری‌کردن اوقات در این موزه برای شما بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز خواهد بود چرا که در آن می‌توانید به قلب تاریخ گیلان و روزگاران گذشته سفر کنید و سوار شدن بر ماشین زمان را تجربه کنید.

برای خرید ویلا دوبلکس شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

قدمت موزه میراث روستایی گیلان

قدمت این موزه چندان زیاد نیست و شاید تنها چند سال از زمان احداث آن گذشته باشد اما تاریخی که در قلب آن جریان دارد به صدها سال پیش باز می‌گردد. زمین این موزه دارای وسعتی برابر با 263 هکتار است و در جنگل‌های سراوان قرار دارد.

شما می‌توانید در این موزه یا بهتر بگوییم اکوموزه سبک زندگی روستایی و سنتی مردمان گیلان را از نزدیک لمس کنید. این موزه زیبا که شکل و شمایل ظاهری آن هیچ شباهتی به موزه‌های حفاظت‌شده ندارد در هشتاد کیلومتری جاده قدیم تهران-رشت واقع‌شده است.

برای خرید ویلا اقساطی شمال در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

سرنخ احداث موزه میراث روستایی گیلان به کجا باز می‌گردد؟

اولین سرنخ احداث این اکوموزه باز می‌گردد به سال 1369 زمانی که زلزله فاجعه بار گیلان رخ داد. در این دوران بود که دکتر طالقانی به این فکر افتاد تا از میراث ارزشمند و تاریخ گیلان پاسداری نماید و آن را در قالب یک اکو موزه به نمایش در آورد.

بنابراین استارت احداث موزه میراث روستایی گیلان در این سال‌ها کلید خورد و بعد از ده سال این موزه زیبا و اصیل به بهره‌برداری رسید. امید است که این موزه سال‌های سال پابرجا باقی بماند و برای نسل‌های آینده داستان‌هایی از روزگاران پرصلابت و با شکوه گیلان داشته باشد.

برای پیش‌فروش ویلا در شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

لذت بازدید از موزه میراث روستایی گیلان در قلب جنگل‌های سراوان

بازدید از موزه‌ها ممکن است به‌طور عمده برای همگان چندان جذاب نباشد. بازدیدهای طولانی از آثار تاریخی در فضاهای امنیتی کم‌نور و بسته ممکن است بعد از چندساعت شما را علیرغم علاقه زیادی که به موزه گردی دارید خسته کند و ترجیح دهید کمی هم در فضای بیرون موزه پرسه بزنید.

اما موزه میراث روستایی گیلان داستانش فرق دارد چرا که در قلب جنگل‌های سرسبز سراوان واقع‌شده و بازدید از آن یعنی یک طبیعت‌گردی اساسی. در واقع شما هم می‌توانید از موزه و آثار آن دیدن‌کنید و هم در فضای خانه‌های روستایی و طبیعت زیبا و بکر جنگل سراوان اوقات تان را سپری کنید.

برای ویلا جنگلی شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

خانه‌های روستایی با قدمت بالا در موزه میراث روستایی گیلان

یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های موزه میراث روستایی گیلان خانه‌های روستایی گیلان است که برخی از آن‌ها قدمتی برابر با 180 سال دارند و به این منطقه آورده شده‌اند.

بازدید از این خانه‌ها می‌تواند خاطرات کهن و نوستالژیک را زنده کند. آشنایی با سبک زندگی روستایی و تماشای زنانی که با لباس‌های محلی در حال پخت نان هستند از جذابیت‌های دیگر این موزه است.

برای خرید ویلا شمال قسطی با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

خرید صنایع‌دستی اصیل گیلان

اگر نمی‌خواهید دست خالی از این موزه بیرون بروید می‌توانید به غرفه‌های صنایع‌دستی گیلان مراجعه کنید و علاوه بر بازدید از این صنایع‌دستی زیبا و اصیل اقدام به خرید آن‌ها نمایید.

صنایع‌دستی زیبایی که بسیاری از آن‌ها با حصیر و سفال و چوب درست شده و اصالت و هنر ایرانیان را از گذشته تا به امروز به نمایش می‌کشد. به‌راستی که در چنین فضایی انسان به اصالت خویش و فرزند این دیار بودن افتخار می‌کند.

برای ویلا داخل شهرک شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

چشیدن طعم خوش خوراکی‌های سنتی گیلان

مگر می‌شود به گیلان سفر کرد و از خیر خوراکی‌های خوش عطر و طعم محی آن که بویش تا هفت خانه آن طرف تر را پر می‌کند گذشت؟ در موزه میراث روستایی گیلان می‌توانید سری به غرفه خوراکی‌های محلی بزنید و با انواع غذاهای سنتی گیلان آشنایی پیدا کنید. علاوه بر این می‌توانید طرز طبخ این خوراکی ها را نیز مشاهده کنید و جویای آن شوید.

اگر دل تان برای چشیدن طعم خوراکی‌های محلی گیلان آن هم خوراکی‌های تازه از تنور در آمده طاقت ندارد می‌توانید در همین مکان این خوراکی‌های خوش طعم را میل کنید و از طعم خوش آن لذت ببرید.

برای خرید ویلا ساحلی شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

عکاسی با لباس‌های سنتی و محلی

حیف است تا موزه میراث روستایی گیلان بیایید و لباس‌های سنتی گیلان را نپوسید. باید یک‌بار خودتان را در این لباس‌ها ببینید تا متوجه شکوه و عظمت آن‌ها شوید. لباس‌هایی که هنوز هم در گوشه گوشه گیلان شاهد این هستیم که مردان و زنان اصیل گیلانی این لباس‌ها را به تن دارند و مایه فخر و مباهات ایران هستند.

شما می‌توانید در عین حال که این لباس‌های زیبا و پرصلابت را به تن دارید چرخی در خانه باغ‌های روستا بزنید و خود را در روزگارانی تصور کنید که تنها در قصه ها شنیده‌ایم و در کتاب‌های کهن خوانده‌ایم. به‌راستی که زندگی در دل تاریخ و حسی که از آن به انسان منتقل می‌شود عجیب است و هیجان‌انگیز.

برای خرید ویلا ارزان شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

جاذبه‌های زیبا در موزه میراث روستایی گیلان

ممکن است تا اینجای کار تصور کرده باشید که موزه میراث روستایی گیلان تنها از خانه‌های روستایی تشکیل شده اما اینطور نیست. این موزه زیبا و نوستالژیک دارای شالیزارهای خوش عطر برنج، باغ‌های چای، باغ‌های توت، باغچه‌های سبزی، کوره های زغال، قهوه خانه و نارنجستان هایی است که عطر بهارنارنج آن در فصل بهار شما را سر مست خواهد کرد.

برای خرید ویلا سنددار شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

<h3>چه ساعاتی می‌توان از موزه میراث روستایی گیلان بازدید کرد؟

اگر در فصل‌هایی همچون بهار و تابستان راهی موزه میراث روستایی گیلان شده‌اید بهتر است برنامه‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که در حد فاصل 9 صبح تا 6 بعد از ظهر به این موزه زیبا برسید. در فصل‌های پاییز و زمستان نیز موزه میراث روستایی گیلان کمی زودتر تعطیل می‌شود و می‌توانید از ساعت 9 صبح تا 4.5 عصر به این موزه زیبا سر بزنید.

آشنایی با مشاهیر گیلان

بخش مهمی از تاریخ ما توسط مشاهیر ایرانی و به‌ویژه مشاهیر گیلانی رقم خورده است بنابراین خوب است بدانیم که این شماهیر چه کسانی بوده‌اند و چه افتخاراتی برای ایران به‌ارمغان آورده اند. در بخشی از موزه میراث روستایی گیلان می‌توانید مجسمه مشاهیر ارزشمند گیلانی را مشاهده کنید و کمی با زندگانی آن‌ها آشنایی پیدا کنید.

برای خرید ویلا سند شش‌دانگ شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

برگزاری مراسم های اصیل ایرانی

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های موزه میراث روستایی گیلان این است که مراسم های اصیل ایرانی همچون عید باستانی نوروز، شب یلدا، چهارشنبه سوری، جشن خرمن و جشن‌های اصیل و باستانی در آن برگزار می‌شود. همچنین بازی‌های سنتی گیلان که دیگر این روزها رنگ و رخ باخته روحشان در این موزه باستانی زنده نگه داشته می‌شود. شما می‌توانید در این مراسم ها شرکت کنید و با آداب و سنن قدیمی این مرز و بوم آشنا تر شوید.

نتیجه‌گیری درباره موزه میراث روستایی گیلان

شنیدن نام موزه مطمئناً همه ما را به یاد اشیاء عتیقه و قدیمی‌خواهد انداخت که از روزگاران گذشته به‌جای مانده‌اند. اشیاء سنگی، سفالی، دست نوشته ها و یا ظروفی که قدمت آن‌ها به هزاران سال گذشته باز می‌گردد.

فراموش نکنید که ارزشمندترین یادگارهای تاریخ فرهنگ و اصالت ماست. فرهنگی و تاریخی که باید سعی در زنده نگه‌داشتن آن داشته باشیم و اجازه ندهیم که رنگ و رخ ببازد.

گیلان یکی از مناطقی ست که در ایران روزگاران پر تب‌وتابی به‌خود دیده و فرهنگ و تاریخی بسیار غنی دارد. بازدید از جای‌جای استان گیلان و آشنا شدن با این فرهنگ و تاریخ غنی که درآمیخته با هنر این مرزوبوم است برابر با ورق‌زدن صفحه‌هایی از یک کتاب تاریخ قطور محسوب می‌شود. این کتاب تاریخ همان موزه میراث روستایی گیلان است که در آن می‌توانید یادگارانی از فرهنگ و سنت اصیل گیلان را مشاهده کنید.

از خانه‌های روستایی قدیمی و سبک زندگی در روزگاران گذشته گرفته تا سبک پوشش و فرهنگ و خوراکی‌های محلی و آشنا شدن با مشاهیر گیلانی. این موزه که در جنگل‌های سراوان قرار دارد یکی از ارزشمندترین موزه‌های استان گیلان است و توصیه می‌کنیم در سفرهای خود سری به آن بزنید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×