گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی مکان‌های تاریخی و موزه‌های رشت

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-02-29
مکان های تاریخی و موزه های رشت

شهر رشت

کلانشهر زیبای رشت یکی از شهرهای معروف و زیبای شمالی ایران است که مرکز استان گیلان است. شهر رشت، به شهر باران معروف است. مرکزیت این شهر در زیباترین و دلکش‌ترین استان ایران، یعنی گیلان، خود به‌تنهایی نشان‌دهنده زیبایی و اهمیت استراتژیک این شهر است.

در این مقاله قصد داریم تا مکان‌های تاریخی و دیدنی شهر جذاب رشت را به شما معرفی کنیم. متن ما را دنبال کنید.

موزه رشت یا خانه‌ی میرزا حسین‌خان کسمایی

موزه رشت را در دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی در خانه‌ای که سالیان قبل به شاعر و روزنامه‌نگار آزادی‌خواه دوران مشروطیت و نهضت جنگل، که میرزاحسین‌خان کسمایی نام داشت، تأسیس کردند. تأسیس این موزه در منزل این مرد بزرگ در سال ۱۳۴۹ رخ داد.

همانطور که گفته شد این موزه در دو بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی فعالیت می‌کند. بخش اول یعنی بخش مردم‌شناسی این موزه به نمایش مجسمه‌هایی اختصاص دارد که سبک زندگی مردمان این خطه را به نمایش گذاشته‌‌اند.

بخش دوم، بخش باستان‌شناسی است که در زیرزمین قرار گرفته. در این قسمت از موزه رشت پیکان‌هایی سنگی، که قدمت آن به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد، به‌چشم می‌خورد.

جدای از این پیکان‌ها، آثار دیدنی دیگری همچون: ظروف سفالی، اشیای زینتی مثل دستبند و گوشواره، خنجر و شمشیر و… نیز وجود دارد. این موزه در لوکیشن خیابان طالقانی رشت واقع است.

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

باغ محتشم رشت، پارکی معروف در بین مردم شهراست که همه آن را می‌شناسند. این باغ بزرگ در واقع قدیمی‌ترین پارک شهر رشت است که قدمتش به‌دوران ناصرالدین شاه قاجار بازمی‌گردد.

در قسمت جنوبی باغ محتشم رشت، عمارت کلاه فرنگی قرار دارد که از جمله آثار به‌جا مانده از دوران قاجار به‌حساب می‌آید. در دوران قاجار که این بنا ساخته‌شده بود، رفت‌وآمد به این بخش از شهر رشت اندک بوده. همین آرامش و خلوت در کنار اهمیت رشت باعث‌شده بود تا حکمرانان و میهمانان شان برای گذراندن اوقات در گرمای تابستان به این منطقه بیایند.

این عمارت را کلاه فرنگی نامیدند، چون طبقه بالایی عمارت، شباهت به کلاه سیلندری (فرنگی) دارد. این عمارت در شهر رشت در سال ۷۴ به میراث فرهنگی گیلان واگذار شده و در سال ۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت‌ رسید.

همچنین آرامگاه هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه نیز از سال 1401 پس از درگذشت این شاعر بزرگ معاصر ایرانی، در ضلع غربی باغ محتشم قرار دارد.

خانه و آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی

میرزا کوچک‌خان، سردار جنگل بود که در سال ۱۲۷۵ در خانه‌ای زیبا در محله استادسرای شهر رشت دیده به جهان گشود. خانه میرزا، مرد بزرگ تاریخ، برای ۸۵ سال از سکنه خالی بود و تقریباً به یک مخروبه تبدیل شده بود. اما این بنا را در سال ۱۳۸۲ با کمک‌های مردمی بازسازی کرده و به‌همان صورتی که سالیان پیش بوده بازگرداندند.

امروزه خانه میرزا کوچک‌خان، پذیرای مسافران و گردشگران عزیز است. این خانه همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ باز است. همچنین روزهای جمعه‌ از ساعت ۱۰صبح تا ۱۷عصر می‌توانید از این مکان بازدید کنید.

آرامگاه این مرد بزرگ و مشهور نیز در جنوب رشت و در میان بقعه گورستان سلیمان داراب قرار دارد.

موزه میراث روستایی رشت

یکی از جالب‌ترین مکان‌های تاریخی و دیدنی شهر رشت، موزه ‌ی میراث روستایی گیلان است. این موزه در فضای باز قرار دارد و در این مکان منزل‌های سنتی و معماری مناطق مختلف استان گیلان را در کنار هم قرار داده‌اند. در این مکان که در ۱۸ کیلومتری جنوب رشت واقع‌ است، تا به حال 7 روستا را به طور کامل بازسازی کرده‌اند!

در سفر به هر شهری از جمله تفریحات و حتی لازمات این است که، از اماکن تاریخی شهر دیدن‌کنید و با فرهنگ و تاریخ آن آشنا شوید. هنگام سفر به شهر زیبای رشت نیز این مکان‌های تاریخی را فراموش نکنید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×