گیلان، زیباکنار
0133416

نقاط مثبت ویلاهای حیاط­‌دار چیست؟

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-12-05
نقاط مثبت ویلاهای حیاط­دار

نقاط مثبت ویلاهای حیاط­‌دار چیست؟ انسان امروزی در فضای محصور آپارتمان و منازل کوچک، گمشده­ای دارد؛ این گمشده، ارتباط انسان با طبیعت است.

زندگی در آپارتمان­های محصور، با محیط بسته و کوچک فاقد معیارهای یک فضای مناسب برای زندگی استاندارد است. سفر و اقامت در مکانی دور از خانه، برای انسان همیشه راهی برای فرار از روزمرگی­ها، شلوغی و خستگی­های روزهای کاری بوده است. اقامت در محیطی نزدیک به‌طبیعت مانند ویلا به‌عنوان قطعه­ای از طبیعت می­تواند اثر این مشکلات را کمرنگ کند. نقاط مثبت ویلاهای حیاط‌­دار فراوان است. حیاط هر ویلا روح طبیعی آن قطعه از طبیعت را به زندگی انسان وارد می­کند.

نقاط مثبت ویلاهای حیاط‌­دار

به‌طور کلی می­توان گفت بخش اصلی هر ویلا حیاط آن است. در معماری قدیمی ایرانی حیاط نقش مهمی در معماری بازی می­کرده است. ویلاها معمولاً زیربنای بزرگی داشته و قسمتی از زیربنا در آن به حیاط اختصاص پیدا می­کند. در طراحی و نقشه­‌کشی برای ویلا، حیاط بخشی مهم است زیرا هدف اصلی ساخت ویلا ارتباط بیشتر با محیط طبیعی است. نقاط مثبت ویلاهای حیاط‌­دار فراوان است که بعضی از آنها را با هم بررسی می­کنیم:

·         نور

با وجود حیاط در ویلا می­توان از نور طبیعی برای روشنایی داخل ویلا استفاده کرد. نور به‌عنوان اصلی­ترین عنصر در طراحی داخلی برای هر فضایی الزامی است.  نور طبیعی که از سمت حیاط وارد ویلا می­شود، فضای ویلا را به‌صورت طبیعی گرم و روشن خواهد کرد. به‌همین ترتیب در ماه­های خنک­تر سال نیز گرمای آفتاب مستقیماً روی دمای داخلی موثر است. این مزیت فقط مخصوص حیاط جنوبی نیست. می‌توان با طراحی حیاط از سمت شمال نیز نور شمالی را وارد ویلا کرد.

·         جریان هوا

طراحی حیاط برای ویلا به معنای تنفس و جریان هوای تازه برای فضای داخلی ویلا است. یکی از دلایل اصلی که مردم در ایران ویلا می­خرند، استفاده از هوای پاک و بکر و بدون آلودگی طبیعت است. ممکن است در مورد تهویه جریان متقاطع چیزی شنیده باشید. در این روش، با ایجاد پنجره­هایی برای ورود جریان هوا و نسیم به خانه، تهویه انجام می­شود. اما تهویه جریان متقاطع وقتی جواب می­دهد که پنجره­هایی در دو طرف اتاق داشته‌باشید.

·         ایجاد ارتباط بین فضای داخلی و محیط طبیعی

یکی از بزرگ­ترین مزایایی که برای طراحی حیاط برای ویلا وجود دارد، ایجاد یک اتصال بین محیط داخلی و خارج ویلا است. با افزودن درها و پنجره­های کشویی یا پنجره­های شیشه­ای سرتاسری، می­توان فضایی ایجاد کرد که در آن، محیط طبیعی بیرون با داخل خانه پیوند خورده است.  تراس یا ایوان نیز که یک محیط مسقف اما متصل به حیاط ویلا است، برای ایجاد این ارتباط، بسیار کاربردی است.

·         ایجاد فضایی برای محوطه‌سازی

در نظر گرفتن حیاط برای باغ یا ویلا، فضایی برای محوطه‌سازی به‌وجود می­آورد که به زیبایی ویلا می­افزاید. محوطه‌سازی ویلا شامل کاشت گل و گیاه، ایجاد آبنما، کاشت چمن، سنگفرش و دیگر امکاانات برای ایجاد فضایی هر چه زیباتر در محوطه بیرونی ویلا است.

·         ایجاد حریم خصوصی برای تفریح در فضای باز

یکی دیگر از نقاط مثبت ویلاهای حیاط­دار ایجاد حریم خصوصی بزرگ است. با ساخت و طراحی یک حیاط دلباز برای ویلا، شما صاحب یک فضای خصوصی بزرگ خواهید شد که برای تفریح در فضای باز بسیار مناسب است. اگر بخواهید به هر دلیلی فضای خصوصی داشته‌باشید و در عین حال از هوای آزاد هم استفاده کنید، حیاط ویلا، بهترین مکان است.

·         ایجاد ارزش افزوده

طراحی و محوطه‌سازی ویلا نقش اساسی در ارزش ویلا دارد. صرف هزینه برای حیاط ویلا نوعی سرمایه‌گذاری برای آن به‌شمار می­رود و مزایای زیادی دارد. با محوطه‌سازی در حیاط و با صرف هزینه­ای نه‌چندان زیاد، ارزش ویلا و محبوبیت آن را پیش مشتریان احتمالی بالا خواهید برد. اگر وقتی قصد فروش ویلایتان را داشته‌باشید، یک حیاط شیک و مدرن برای ویلا نوعی تبلیغ و برگ برنده محسوب می­شود.

 امکانات ویلاهای حیاط­‌دار

ویلاهای تفریحی معمولاً امکاناتی برای تفریح در فضای بیرونی دارند، این امکانات اقامت در ویلا را برای همه دلچسب­تر خواهد کرد.

·         فضای سبز:

فضای سبز اصلی­ترین و مهم­ترین بخش طراحی شده در حیاط ویلا است. هنگام ورود به ویلا اولین چیزی که بیشتر از همه جلب توجه می­کند، فضای سبز ویلا است. ممکن است که نگهداری همیشگی از گل و گیاه و درخت در حیاط ویلا کمی سخت باشد اما این منظره زیبا حتماً به این زحمت می­ارزد. استفاده از گل­ها و درختان و گیاهان بومی همان منطقه زیبایی حیاط ویلا را دو چندان می­کند. در طراحی حیاط ویلا بهتر است از گیاهان و درختانی استفاده شود که در چهارفصل سال سبز باشند.

·         ایوان یا پاسیو:

فضای پاسیو یا ایوان یکی از اساسی­ترین بخش­هایی یک ویلاست زیرا نقطه اتصال فضای درونی و بیرونی به یکدیگر است. پاسیو با قرارگرفتن امکاناتی مانند سکو برای نشستن، شومینه و باربیکیو می­تواند اوقات خوشی را در هوای آزاد و لی در فضایی مسقف، برای ساکنین در ویلا رقم بزند.

·         سنگ­کاری و کف­سازی:

برای ایجاد نمایی زیبا، از سنگ، بتن و موزاییک­های مختلف برای کف‌سازی ویلا استفاده می­شود. به‌دلیل اینکه مساحت حیاط ویلا معمولاً زیاد است، سعی می­شود تا مصالح مربوط به کف‌سازی مقرون‌به‌صرفه باشد.

·         استخر و امکانات ورزشی:

امکانات ورزشی مانند استخر از نقاط مثبت ویلاهای حیاط­دار هستند. در صورت بزرگ بودن زیربنا و تعریف حیات پشتی برای ویلا، استخرها برای داشتن فضای خصوصی بیشتر، در این مکان قرار می­گیرند.

·         آلاچیق و آبنما

شنیدن صدای شرشر آب مانند هر صدای طبیعی دیگری باعث آرامش انسان می­شود. آبنما به خصوص در فصول گرم سال در پایین آوردن دمای هوای اطراف آن موثر است. گفته می­شود شنیدن صدای آب و تماشای گیاهان، می­تواند فشارخون انسان را کاهش دهد. بعد از ساخت و ایجاد همه این امکانات در ویلا باید جایی داشته باشیم که بنشینیم و از زیبایی­های حیاط ویلا استفاده کنیم. آلاچیق و مبلمان خارجی ویلا نیز باید متناسب با شرایط آب‌وهوایی انتخاب شده و یا از جنسی باشند که در مقابل شرایط مختلف دوام داشته‌باشند.

به یاد داشته‌باشید آنچه ارزش ویلا را بالا می­برد اندازه زیر بنای حیاط نیست. استفاده صحیح از همه فضاها و طراحی درست همه المان­ها نیز در ایجاد یک تجربه دلپذیر از سکونت در ویلا نقش اساسی دارد.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×