گیلان، زیباکنار
0133416

همه‌چیز درباره مبایعه‌نامه ویلا

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
مبایعه‌نامه ویلا

وقتی صحبت از مبایعه‌نامه ویلا می‌شود عده‌ای به اشتباه تصور می‌کنند که در حال حرف‌زدن از قولنامه هستیم. آن‌ها این دو را یکی می‌کنند و می‌گویند مبایعه‌نامه که همان قولنامه است دیگر! در حالی که مبایعه‌نامه و قولنامه با یکدیگر بسیار تفاوت دارند و تبعات و ارزش حقوقی آن‌ها نیز بسیار متفاوت است.

به‌همین دلیل همواره تاکید می‌کنیم که برای انجام معاملات ویلا در کنار خود از کارشناسان حرفه‌ای کمک بگیرید تا در طی اجرا و تنظیم قرادادهای مختلف دچار سردرگمی و اشتباه نشوید. در ادامه با ما همراه باشید تا همه‌چیز را در مورد مبایعه نامه بررسی کنیم.

برای خرید خانه ویلایی در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

مبایعه‌نامه ویلا چیست؟

مبایعه‌نامه ویلا به‌عبارت ساده به قراردادی گفته می‌شود در طی آن انجام آن فروشنده، خریدار و شاهد در یک دفتر رسمی حضور دارند. این سند در حضور شاهد ویلا به خریدار به فروش می‌رسد و پول دریافت می‌شود. اطلاعات دقیقی باید در مبایعه ذکر شود تا ارزش حقوقی مبایعه‌نامه حفظ گردد.

در مبایعه‌نامه باید موارد زیر ذکر شوند:

  • مشخصات کامل خریدار و فروشنده
  • موضوع معامله که همان خرید ویلا است
  • جزئیات دقیق معامله
  • قیمتی که خریدار و فروشنده ویلا بر آن به توافق رسیده‌اند
  • شرایط انتقال سند ویلا
  • شرایط تسلیم و تحویل معامله
  • شرایط و آثار قرارداد
  • تعهدات خریدار و فروشنده ویلا
  • شروط ضمن عقد
  • جریمه‌هایی که در صورت عدم پایبندی به تعهدات باید پرداخت شود
  • امضای طرفین و شاهد و مسئول

در این صورت است که مبایعه‌نامه ویلا از ارزش حقوقی برخوردار خواهد بود.

آیا قصد خرید خانه ویلایی در شمال را دارید؟ با هلدینگ آرش در ارتباط باشید.

مراحل امضای مبایعه نامه ویلا چگونه است؟

بعد از اینکه توافق‌های لازم بین خریدار و فروشنده صورت گرفت و شرایط معامله تعیین شد باید به یک دفتر معاملات املاک معتبر مراجعه کنید تا قرارداد را منعقد نموده و آن را برای شما به‌ثبت برساند.

بنابراین دفتر معاملات املاک شرایط و جزئیات قرارداد شما را در سامانه ثبت می‌کند و در این مرحله شما باید منتظر تاییدیه بمانید. زمانی که تاییدیه مبایعه نامه ویلا صادر شد یک پیامک حاوی کد رهگیری برای خریدار و فروشنده ویلا صادر می‌شود که در آن یک کد 13 رقمی وجود دارد.

شما با استعلام این کد در سامانه می‌توانید جزئیات دقیق ویلا و ملک خریداری شده از جمله میزان بدهی به شهرداری و غیره را مشاهده کنید.

سامانه املاک متن مبایعه نامه را برای بنگاه ارسال خواهد کرد که سه نسخه از آن باید به امضای خریدار و فروشنده ویلا برسد. دقت داشته‌باشید که این برگه ها باید حاوی کد رهگیری 13 رقمی و هولوگرام باشند تا از جعل اسناد جلوگیری شود. پیش از اینکه مبایعه نامه را به امضا برسانید.

چه در جایگاه خریدار و چه در جایگاه فروشنده باید تمامی بندها و موارد ذکر شده در مبایعه نامه را به‌طور دقیق مطالعه کنید. در واقع تمامی بندهای موجود در مبایعه نامه همان شرایطی ست که پیش‌تر نسبت به اجرای آن‌ها تعهدات لازم را داده بودید و اکنون با امضای رسمی مبایعه نامه باید تعهدات خود را عملی کنید.

یکی از نسخه به فروشنده ویلا، یکی از نسخه‌ها به خریدار ویلا و نسخه دیگر نیز تحویل بنگاه معاملات املاک خواهد شد تا بایگانی شود و در صورت نیاز به آن مراجعه گردد. این نسخه از مبایعه‌نامه که نزد بنگاه معاملات املاک قرار می‌گیرد باید به مدت حداقل پنج سال نگهداری شود.

برای خرید ویلا در محمود آباد با مشاوران ما تماس بگیرید.

تفاوت قولنامه با مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه و قولنامه به‌هیچ‌عنوان یکسان نیستند و ارزش حقوقی آن‌ها کاملاً با هم متفاوت است بنابراین به‌هنگام خرید ویلا به این نکته دقت داشته‌باشید اما فرق این دو در چیست؟

ارزش قولنامه در سطح بسیار پایین‌تری از مبایعه‌نامه قرار دارد. قولنامه زمانی تنظیم می‌شود که طرفین یعنی خریدار و فروشنده ویلا شرایطی را پیش خود تعیین می‌کنند. طرفین طبق قول و قرارهایی که گذاشته‌اند تصمیم می‌گیرند زمانی به دفتر املاک مراجعه کنند و قرارداد اصلی را امضا کنند.

قولنامه از ارزش قضایی برخوردار نیست و صرفاً بین خریدار و فروشنده بسته می‌شود در حالی که مبایعه نامه ویلا قرارداد اصلی است که با امضای آن در واقع فرآیند خرید و فروش ویلا به‌طور رسمی و قطعی صورت می‌پذیرد.

شرایط پرداخت را در مبایعه نامه ذکر کنید

دقت داشته‌باشید که شرایط پرداخت باید به‌طور کامل در مبایعه نامه ذکر شود. به‌عنوان مثال اگر در جایگاه خریدار قصد دارید هزینه خرید ویلا را در قالب چک به فروشنده پرداخت کنید بایستی جزئیات آن در مبایعه نامه ذکر شود که شامل تعداد و مبلغ چک ها در تاریخ های مشخص است.

برای خرید ویلا در کلاچای با هلدینگ آرش در ارتباط باشید.

شرایط فسخ مبایعه نامه چگونه است؟

اولین و مهمترین شرطی که برای فسخ مبایعه نامه بایستی رعایت شود رضایت طرفین است در واقع در صورتی که یکی از طرفین در مورد فسخ مبایعه نامه رضایت کامل نداشته باشد امکان فسخ وجود نخواهد داشت. مبایعه نامه شامل تمامی جزئیات دقیق است که در بالا نیز به آن‌ها اشاره شد. بنابراین در صورتی که این جزئیات دارای اشکال باشند نیز امکان فسخ مبایعه نامه وجود دارد.

به‌عنوان مثال اشتباه بودن اطلاعات هویتی، انجام ندادن تعهداتی که باید به آن‌ها پایبند باشید، عدم پرداخت به موقع هزینه از طرف خریدار، فریب‌دادن فروشنده در مشخصات ویلا و سایر مواردی که خریدار از آن آگاهی ندارد و وجود ایراد در مبایعه‌نامه می‌تواند از جمله دلایلی باشد که امکان فسخ مبایعه نامه را ایجاد می‌کند.

البته لازم به ذکر است که شرایط فسخ مبایعه نامه در قالب متن مبایعه نامه آورده می‌شود. بنابراین اگر شرایط برای فسخ طبق شرایطی که در مبایعه نامه آورده شده برقرار باشد نیز امکان فسخ به‌راحتی وجود دارد.

برای خرید ویلا در خزرشهر بابلسر با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری درباره مبایعه‌نامه ویلا

چناچه قصد خرید ویلا را دارید و از پیچ و خم های حقوقی آن آگاه نیستید سعی کنید در کنار خود یک کارشناس حقوقی حرفه‌ای داشته‌باشید تا شما را در این مسیر هدایت کند. خرید ویلا ملزم به پرداخت هزینه بالایی است بنابراین در تنظیم مبایعه نامه دقت کافی داشته‌باشید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×