گیلان، زیباکنار
0133416

انواع چای لاهیجان گنجینه بزرگ این شهر

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
چای گنجینه بزرگ لاهیجان

چای یکی از مهم‌ترین نوشیدنی های کشور است. خیلی از ما در اوقات استراحت، برای رفع خستگی خود چای می نوشیم و چای نوشیدنی محبوب خیلی از ماست. امروزه در کشور هم چای خارجی وجود دارد و هم چای داخلی. چاهای ایرانی خود جزء بهترین چای ها در دنیا محسوب می‌شوند. شهرهای متعددی در کشور وجود دارند که به کشت و پرورش چای مشغول هستند. در این میان شهرهای شمالی خاص هستند؛ چون چای آنها خوش طعم تر و بهتر است. یکی از شهرهایی که چای آن در ایران بسیار شهرت دارد لاهیجان است. در این مقاله به انواع چای لاهیجان پرداخته شده است.

برای اجاره ویلا در لاهیجان با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

چای لاهیجان

چای یکی از محبوبترین و مهم‌ترین نوشیدنی ها در کشور ایران است. خیلی‌ها نمی‌توانند بدون چای زندگی کنند. چای در همه جای کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف آن‌ها به‌صورت روزانه و به میزان زیادی است. برای تامین نیاز چای مردم، این محصول هم از کشورهای خارجی مانند چین، هند و کشورهای عربی وارد می‌شود و هم در داخل کشت می‌شود. چای ایرانی بدون شک یکی از بهترین چای ها در دنیاست اما چون تبلیغات خاصی برای آن وجود ندارد خیلی‌ها چای خارجی را ترجیح می‌دهند.

یکی از شهرهایی که در تولید چای شهرت زیادی دارد و در واقع از اولین ها در کشت چای در کشور بوده است، شهر لاهیجان است که در استان گیلان قرار دارد. چای لاهیجان به‌دلیل ویژگی‌هایی که دارد محبوبیت و شهرت زیادی بین ایرانی‌ها دارد و در واقع یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های شهر و منطقه لاهیجان محسوب می‌شود.

تاریخچه چای لاهیجان

اما چای در لاهیجان اولین بار در چه سالی کشت شد و چه اتفاقی افتاد که چای لاهیجان در کشور شهرت پیدا کرد؟

چای  اولین بار در کشور چین مورد استفاده قرار می گرفت و پس از آن به کشورهای اروپایی و دیگر کشورها راه پیدا کرد. چای مصرفی کشور تا سال‌های زیادی وارد می‌شد و در ایران چای کشت نمی‌شد. چند بار افرادی سعی کردند تا در ایران به کشت چای بپردازند اما موفق نشدند کار خود را پیش ببرند. یکی از افرادی که این کار را انجام داد اما نتوانست در کشت چای به موفقیتی دست یابد شخصی به‌نام حاج محمد اصفهانی بود.

برای خرید ویلا در ماسال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

سرانجام در سال 1279 هجری شمی، فردی به‌نام محمدمیرزای چایکار که به کاشف السلطنه شهرت داشت توانست کشت چای در ایران را شروع کند. او خود تاجر چای بود و به‌خوبی با این محصول اشنا بود. او  توانست با زحمت زیاد، تعداد زیادی بذر و چندین نهال را از هند به ایران انتقال دهد. از آنجا که شهرهای شمالی به آب‌وهوای هند نزدیکی بیشتری داشتند او شهرهای شمالی را برای کشت چای انتخاب نمود.

احداث باغ چای

او باغ چای را در لاهیجان و کلارآباد احداث کرد. خیلی‌ها با این کارهای او مخالف بودند اما علی رغم آزار و اذیت هایی که وجود داشت،  کاشف السلطنه توانست کار خود را پیش ببرد و دیگران را نیز با خود همراه کند. تلاش‌های او به ثمر نشت و چای بالاخره در ایران تولید شد. آرام آرام، کار کشت چای از لاهیجان به دیگر نقاط گیلان نیز رفت. حالا دیگر در کشور چای ایرانی شناخته‌شده بود و خیلی‌ها می‌دانستند که لاهیجان، در واقع اولین شهر و منطقه‌ای است که در آن چای کشت شده است.

از آنجا بود که چای لاهیجان شهرت یافت و کاشف السلطنه نیز به پدر چای ایران شهرت یافت. از همان سالها تا امروز، کار کشت چای در لاهیجان ادامه داشته است و هم‌چنان چای لاهیجان یکی از بهترین چای های ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. امروزه در منطقه لاهیجان، هکتارها زمین زیر کشت چای می‌رود و پس از برداشت به دیگر نقاط کشور و خارج از کشور ارسال می‌شود.

برای خرید ویلا در لنگرود با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

چرا چای لاهیجان؟

اما چرا چای لاهیجان اینقدر طرفدار دارد؟ دلیل محبوبیت این چای چیست؟ چرا چای لاهیجان، چای گنجینه بزرگ لاهیجان است؟ در زیر به این سوالات جواب داده شده است:

خالص بودن: خیلی از چای ها( مخصوصاً چای های خارجی) دارای اسانس و مواد اضافی دیگری هستند که می‌توانند دارای ضرر باشند. چای لاهیجان  خالص است و به‌همین دلیل پر از مواد طبیعی سالم و مفید برای بدن انسان است. خلوص چای لاهیجان یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن است. در واقع خالص بودن یکی از مهم‌ترین شاخصه های چای ایرانی است.

کیفیت چای: چای لاهیجان به‌دلیل آن که به بهترین شکل کشت می‌شود و در پرورش آن هم کار به‌شکل درستی پیش می‌رود، دارای کیفیت بسیار خوبی است. مطمئن باشید کیفیت چای لاهیجان از خیلی از چای های مشهور خارجی بیشتر است. متاسفانه اما برای چای ایرانی تبلیغات مناسبی صورت نگرفته است و به‌همین دلیل خیلی از مردم چای های خارجی عطردار و اسانس دار را ترجیح می‌دهند.

خوش طعم و خوشبو بودن :

یکی دیگر از ویژگی‌های چایی که در لاهیجان کشت می‌شود این است که این محصول دارای عطر و طعم مناسبی است. زمانی که شما چای لاهیجان را می نوشید می فهمید که طعم و مزه واقعی چای چیست چون هیچ اسانسی ندارد و شما در حال نوشیدن چای واقعی هستید. چای لاهیجان داری مزه و طعم مناسبی است و این یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باعث‌شده است این چای در ایران محبوبیت زیادی داشته باشد.

برای خرید ویلا شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

داشتن تنوع:

اگر فکر کرده‌اید که در لاهیجان فقط یک نوع چای وجود دارد پس در اشتباه هستید. در لاهیجان، چای های مختلفی وجود دارد و این یکی دیگر از دلایل شهرت این چای است. شما می‌توانید بر حسب سلیقه خود هرکدام را که خواستید انتخاب کنید. در زیر به این چای ها پرداخته شده است:

انواع چای لاهیجان

چای دستی:

یکی از انواع چای در لاهیجان، چای دستی است. همانطور که از نامش پیداست این چای با دست به‌وجود می‌آید. برای این کار برگ سبز چای را پس از چیدن می‌گذارند تا خشک شود و سپس آن را با دست مالش می‌دهند تا شیره آن اندکی خارج شود. پس از مدتی مالش آن را حرارت می‌دهند تا خشک شود. چای دستی لاهیجان دارای طعمی تلخ اما لذتبخش است، دیردم است اما عطر تند و قوی دارد. با نوشیدن این چای انرژی بگیرید و سیستم بدن خود را قوی تر کنید.

چای سرگل:

محبوبترین چای لاهیجان، چای سرگل است. گیاه این چای دارای دو برگ و یک غنچه بالای بوته است. این چای فقط در بهار برداشت می‌شود و جزء بهترین چای های سیاه محسوب می‌شود. چای سرگل لاهیجان بسیار محبوب است ومشتریان فراوانی دارد. این چای دارای عطری بسیار خوب، طعمی خوب و تلخی اندک است و برای همین است که محبوبیت دارد. در هنگام خرید این چای دقت کنید که این چای را با چای های دیگر مخلوط نکرده باشند چون با این کار از کیفیت آن کم خواهد شد.

چای ممتاز:

چای ممتاز لاهیجان دارای عطر و طعم ملایمی است و مزه تلخ نرمالی دارد. این چای از چای هایی است که مصرف آن در کشور زیاد است. با خوردن این چای می‌توانید کلسترول خون خود را پایین بیاورید، آرامش پیدا کنید و خستگی را از تن خود بیرون کنید.

برای خرید ویلا ترکیه ای در با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

چای قلم:

از دیگر چای های موجود در لاهیجان، چای قلم است.این نوع چای دارای برگ‌های درشتی است و به‌راحتی قابل تشخیص است. چای دیردمی است، طعم تلخ و گسی دارد و رایحه و عطر مطبوعی دارد.

انواع دیگری از چای نیز در لاهیجان وجود دارد که می‌توان به چای باروتی( کله مورچه ای)، چای چوب و چای شکسته اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

در هنگام خستگی، هیچ چیزی مانند یک فنجان چای به انسان انرژی نمی‌دهد. چای از نوشیدنی هایی است که فواید زیادی دارد و در عین حال ضرری هم ندارد( در صورتی که در نوشیدن آن افراط نشود). چای یکی از محبوبترین نوشیدنی ها در جهان و ایران است و خیلی‌ها مرتب و روزانه چای می نوشند.

در ایران هم چای خارجی وجود دارد و هم چای داخلی. در شهرهای متعددی در کشور عزیزمان ایران، چای کشت می‌شود. شهرهای شمالی در کشت چای شهرت بیشتری دارند. یکی از مشهورترین چای ها در ایران، چای لاهیجان است. لاهیجان شهر وشهرستانی در استان گیلان است. مهم‌ترین سوغاتی لاهیجان را می‌توان چای دانست.

چای اولین بار توسط کاشف السلطنه( پدر چای ایران) در لاهیجان کشت شد و به‌همین دلیل است که لاهیجان منشا چای در ایران است. محصول چای لاهیجان دارای خلوص بالایی است، عطر و طعم مناسبی دارد، کیفیت خوبی دارد و دارای تنوع است. محصول چای سرگل محبوبترین چای لاهیجان است چون عطر  و طعم بهتری دارد و تلخی کمتری دارد. چای های ممتاز، دستی، قلم و دیگر موارد هم چای های خوش طعم و مناسبی هستند که می‌توان در لاهیجان پیدا کرد.

برای فروش ویلا در رشت با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×