گیلان، زیباکنار
0133416

آشنایی با کوه‌های مازندران

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
کوه‌های مازندران

اگر نگاهی به تاریخچه ورزشی استان مازندران بیاندازید، متوجه خواهید شد که اغلب مردم این خطه یا ورزشکار هستند یا به‌ نوعی در این زمینه دستی بر آتش دارند. با دقت به جغرافیای استان مازندران متوجه خواهیم شد که این روحیه جنگنده و ورزشکاری از کجا نشات می‌گیرد. منبع آن دقیقاً طبیعت الهام‌بخش استان مازندران و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده مازندران است که پای مردم را برای کوهنوردی و ورزش‌های طبیعی به دامان طبیعت کشانده است.

کوهستان‌های استان مازندران در نوع خود مثال ندارند و می‌توانند برای یک تفریح مهیج و سالم انتخابی عالی باشند. سفر به کوهستان به‌ خودی خود هیجان و استرسی شیرین به‌ دنبال دارد. اگر اهل کوهنوردی هستید احتمالاً با کوه‌های مازندران آشنایی دارید. اما اگر می‌خواهید با کوه‌های مازندران آشنا شوید و مقدمات یک سفر هیجان‌انگیز به این خطه و کوه‌های استوار آن را فراهم کنید در ادامه با ما همراه باشید تا زیباترین و معروف‌ترین کوه‌های مازندران را به شما معرفی کنیم.

کوه‌های مازندران

حضور ابرهای مه‌گرفته در مسیر،  دشت‌هایی پر از گل‌های رنگارنگ، اسب‌هایی وحشی که در دامنه‌ی کوهستان در حال دویدن هستند و دام‌هایی که گه‌گدار راه خود را از میان بوته‌ها و صخره‌ها باز می‌کنند و دسته‌جمعی به‌ سمت دیگری از کوه می‌روند و ابرهایی که هرچه به‌سمت بالا می‌روید به شما نزدیک‌تر می‌شوند و شبنم لطیفی را بر صورت شما می‌نشانند. همه و همه از جذابیت‌های طی‌کردن مسیر کوه‌های مازندران است.

کوه‌های مازندران یکی از دلایل محکمی است که کوهنوردان حرفه‌ای مقصد اول خود را مازندران انتخاب کنند. کوه‌های مازندران هرکدام در نوع خود نمونه ندارند و منحصربه‌فرد هستند. آب‌وهوای دلچسب در ارتفاعات کوهستان و طبیعتی بکر و یکپارچه که زیر پای شما خودنمایی می‌کند همه و همه از لذت های صعود به قله کوه است. کوه‌های مازندران پر از جاذبه‌های دیدنی است و اگر بخواهید در طول مسیر توقف کنید با هزاران هزار عجایب دیدنی روبه‌رو می‌شوید که لذت مسیر کوهپیمایی را برای شما چند برابر خواهد کرد. رسیدن به قله و تماشای چشم‌انداز بکر و جانانه‌ای که در افق‌های دوردست خودنمایی می‌کند، خبر از انتهای مسیری می‌دهد که با هیجان طی کرده‌اید و اکنون به مرتفع‌ترین نقطه آن رسیده‌اید.

آزادکوه مازندران؛ کوهی سرسخت و تنها

آزادکوه یکی از بلندترین کوه‌های مازندران است و لقب دومین قله بلند از رشته‌کوه‌های البرز را یدک می‌کشد. این کوه در برخی نواحی به رشته‌کوه‌های البرز متصل است و در برخی نواحی می‌توان استقلال آن را مشاهده کرد. ارتفاع این کوه بیش از چهارهزار متر است و برای صعود به آن باید با تجهیزات کافی راهی شد.

نامگذاری این کوه بی‌ارتباط با شرایط جغرافیایی آن نیست. همانطور که گفتیم برخی از نواحی این کوه به‌صورت آزاد و مستقل است و هیچ راهی به قله‌های دور و اطراف خود ندارد. پس بی‌راه نیست که به آن آزادکوه می‌گویند.

حتی اگر یک کوهنورد حرفه‌ای نیستید و می‌خواهید لذت یک صخره‌نوردی ساده و سبک را تجربه کنید می‌توانید راهی آزاد کوه شوید و کمر به طی‌کردن این مسیر تا قله داشته‌باشید. هرچند که رسیدن به قله آزادکوه تنها یک راه ندارد و می‌توانید بین دو راه موجود، یکی را انتخاب کنید.

مسیرهایی که شما را به قله می‌رساند، ممکن است حتی تا دوروز هم به طول بیانجامد، بنابراین خود را برای یک صعود طولانی آماده کنید. دقت کنید که اگر می‌خواهید در طی مسیر استراحت کنید و مدت‌زمانی را به تجدیدقوا اختصاص دهید، بهتر است لوازم موردنیاز برای کمپ‌زدن را به‌ همراه داشته‌ باشید. توصیه ما این است که حتماً یک چادر با خود ببرید. بهترین فصل برای صعود به قله آزادکوه فصل بهار و تابستان است. زیرا هوا کاملاً مساعد و است و با شما یاری خواهد کرد.

کوه وروشت کوهی حفاظت‌شده در مازندران

پیش از هر چیز بگوییم که اگر می‌خواهید راهی کوه وروشت در استان مازندران شوید دریافت مجوز از اداره محیط‌زیست را فراموش نکنید چرا که بدون مجوز اجازه صعود به قله را نخواهید داشت. ارتفاع این کوه نیز بیش از چهارهزار متر است و لقب شمالی‌ترین قله رشته‌کوه‌های البرز را با خود یدک می‌کشد.

شما برای رسیدن به قله وروشت، باید ترکیبی از کوه‌پیمایی و راه‌پیمایی را انتخاب کنید. به این شکل که تا ارتفاع دو هزار و چهارصد متری را باید مستقیماً رو به بالا حرکت کنید و باقی مسیر را با یک شیب ملایم پیاده‌روی نمایید. پس می‌توانید امیدوار باشید که بعد از طی‌کردن مسیرهای طولانی و صعودی به منطقه‌ای مسطح خواهید رسید که طی‌کردن آن آسان‌تر است.

قله وروشت دارای چهار مسیر برای صعود است بنابراین می‌توانید به تناست سختی یا آسانی یکی از مسیرهای پیشنهادی را انتخاب کنید.

کوه دماوند؛ کوهی که به گنبد گیتی معروف است

اشعار کهن فارسی به ما یادآوری می‌کند که دماند همان کوهی است که آن را به دیو سپیدپای دربند تشبیه کرده‌اند. کوهی که آن را به نام گنبد گیتی می‌شناسند و قله‌های سپیدپوش آن از دوردست‌ها نمایان است. مطمئناً تاکنون با این توصیف‌ها متوجه شده‌اید که کوه دماوند بلندترین کوه در ایران است. این کوه در فاصله بین تهران و مازندران قرار دارد، اما مکان دقیق آن، لاریجان در شهرستان آمل مازندران است.

کوه دماوند یکی از منابع الهام بخش برای شاعران و داستان سرایان کهن ایرانی بوده است که در شعرهای خود از دماوند به‌نام اسطوره مقاومت یاد برده‌اند.

گیاهان کمیابی در ارتفاعات کوه دماوند رویش پیدا می‌کنند که مختص همین منطقه اند و در جای دیگری نمی‌توان نمونه آن‌ها را یافت. گیاهانی دارویی که در طب سنتی از آن‌ها با نام گیاهان معجزه گر یاد می‌شود.

مسیر صعود به قله دماوند از شهرستان ورامین تهران آغاز می‌شود. توصیه می‌شود که به‌هیچ‌عنوان تنها به این کوه سفر نکنید و همراه داشته‌باشید. اقامتگاه‌هایی در مسیر قله دماوند وجود دارد که کوهنوردان می‌توانند در آن‌ها به استراحت بپردازند و تجدید قوا کنند.

علم‌کوه مازندران؛ کوهی بی مثال و رویایی

ارتفاع این کوه نزدیک پنج هزار متر است و با لقب آلپ ایران شناخته می‌شود. پس خود را برای یک صعود جانانه و زمان‌بر آماده کنید. این باور در همه کوهنوردان مشترک است که هرچه ارتفاع یک کوه بیشتر باشد لذت صعود به آن نیز افزون خواهد شد. پس اگر عاشق کوه‌های مرتفع هستید علم کوه را انتخاب کنید.

می‌توان از مسیرهای متفاوتی به علم کوه رسید. میزان سختی طی‌کردن این مسیرها با هم متفاوت است بنابراین می‌توانید با توجه به بنیهای که دارید یکی از مسیرها را انتخاب کنید.

علم کوه با دریای خزر، دره چالوس، دره سه هزار و دره‌های الموت و طالقان همسایه است و چشم‌انداز زیبا و بی‌نظیری را در قله‌های مرتفع خود به نمایش می‌گذارد.

مسیر رسیدن به قله علم‌کوه، مسیری زیبا و سرسبز است. هوای مه آلو در ارتفاعات مختلف این کوه آغوش باز می‌کند و ساعاتی شما را در دل خود نگاه می دارد. هرچند که توقع روبه‌رو شدن با ابرها توقع دور از انتظاری در این کوه مرتفع نیست.

شما می‌توانید برای کمپ‌زدن راهی علم‌کوه شوید اما دقت داشته‌ باشید که تجهیزات کافی همراه خود ببرید. همچنین توصیه می‌کنیم که برای رفتن به علم‌کوه فصل‌های بهار و تابستان را انتخاب کنید تا زیبایی‌های این منطقه را بهتر ببینید و لذت بیشتری از صعود نصیب شما شود.

نتیجه‌گیری

مازندران مناطق کوهستانی زیادی دارد که جان می‌دهد برای کوه پیمایی و صعود. هرچند کوه‌هایی در مازندران وجود دارد که افراد مبتدی و تازه‌کار نیز می‌توانند راهی آن شوند و به‌شکل تفریحی کوه‌پیمایی کنند. کوه‌های مازندران اغلب دارای آب‌وهوای ییلاقی هستند و حتی در هوای بهار و تابستان نیز آب‌وهوای سرد و مطبوعی دارند، بنابراین اگر در فصل‌های گرم سال هم راهی کوهستان‌های مازندران شدید لباس گرم و تجهیزات کافی با خود همراه داشته‌باشید.

سرسبزی و طراوت مازندران را می‌توان در یک نگاه کلی از فراز قله این کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده دید و از این شکوه و زیبایی لذت برد. گویی مخملی یکپارچه به رنگ سبز بر زمین پهن کرده‌اند که تابش نور خروشید بر آن، پستی‌بلندی‌های این مخمل لطیف را به زیبایی هرچه بهتر نمایان می‌کند.

کوه‌های مازندران بهانه‌ای هستند برای تفریحی سالم و یک ورزش دسته‌جمعی. دقت کنید که برای زدن به دل کوه‌های مازندران، تجهیزات کافی همراه خود ببرید.

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×