گیلان، زیباکنار
0133416

راهکارهایی برای گرم نگه‌داشتن ویلا

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
گرم نگه‌داشتن ویلا

اگر می خواهید هزینه هنگفتی بابت گرم نگه‌داشتن ویلا ندهید و درعین‌حال از گرمای دلچسب آنجا لذت ببرید باید راهکارهای آن را به‌خوبی بدانید.

لذت نوشیدن یک فنجان قهوه داغ در حالی که از پنجره‌های وسیع ویلا به منظره برگریزان‌های پاییزی خیره شده‌اید لزوماً با پرداخت هزینه‌های هنگفت انرژی همراه نیست. راه‌های زیادی برای گرم نگه‌داشتن ویلا وجود دارد. تصور نکنید که بالا بردن شعله های آتش و زبانه کشیدن بیش از حد آن‌ها تنها راهی ست که می‌تواند ویلای شما را گرم نگه دارد. اگر می‌خواهید هزینه هنگفتی بابت این موضوع پرداخت نکنید و در عین حال از گرمای دلچسب و شیرین ویلا لذت ببرید در ادامه با ما همراه باشید تا راهکارهایی برای گرم نگه‌داشتن ویلا به شما ارائه دهیم.

استفاده از شیشه‌های دوجداره برای پنجره‌های ویلا

یکی از بدیهی‌ترین راهکارهایی که می‌توان به‌واسطه آن از هدر رفت گرمای ویلا جلوگیری کرد استفاده از شیشه‌های دوجداره در پنجره‌های ویلا است. شیشه‌های دوجداره با ساختار خاص خود امکان هدر رفت انرژی گرمایی داخل ویلا را از بین می‌برند و انرژی را درون ویلا به دام می اندازند. بنابراین به میزان کمتری نیاز به روشن‌کردن و بالا بردن درجه‌ی وسایل گرمایشی وجود خواهد داشت.

از پرده‌های ضخیم استفاده کنید

پرده ها همیشه جنبه زیباسازی اتاق نشیمن را ندارند بلکه می‌توانند ابزار بسیار خوبی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی باشند. استفاده از پرده‌های ضخیم در ویلا آن هم در فصل‌های سرد سال همچون پاییز و زمستان اجازه فرار انرژی را نخواهد داد. بنابراین به میزان کمتری شاهد سرد شدن محیط داخلی ویلا خواهید بود. بنابراین با فرا رسیدن فصل‌های سرد اقدام به تعویض پرده‌های نازک تابستانی با پرده‌های ضخیم نمایید. بعد از استفاده از پرده‌های ضخیم خواهید دید که این پرده‌ها تا چه میزان تأثیرگذار بوده‌اند. توصیه می‌شود در فصل‌های سرد سال از پرده‌های پشمی و پنبه‌ای برای پنجره‌ها استفاده کنید.

استفاده از قالی‌های ضخیم و گرم در کف ویلا

یکی از راه‌هایی که شاید چندان به‌چشم نیاید اما سرمای زیاد را با خود به محیط ویلا وارد می‌کند کفپوش ویلا است. اگر کف ویلای شما دارای کفپوش پارکت، سنگ یا سرامیک است سعی کنید بخش‌هایی که فاقد موکت یا قالیچه است را با استفاده از روفرشی های ضخیم یا قالیچه‌های کوچک بپوشانید. چنانچه به قالیچه و روفرشی دسترسی ندارید نهایت کار مفید که می‌توانید انجام دهید تا سرمای کمتری از کف ویلا به محیط ویلا انتقال پیدا کند پهن کردن لحاف های ضخیم در بخش‌هایی است که سرمای بیشتری را منتقل می‌کنند. همین یکی راهکار ساده می‌تواند محیط ویلای شما را به‌سرعت و به‌سادگی گرم کند.

هرچه درز در پنجره‌ها می‌بینید بپوشانید

در روزهای سرد سال کافی ست تا در کنار پنجره و در تراس بایستید تا متوجه سوز سرمای عجیبی شوید که از درز درب و پنجره وارد می‌شود. جال اینجاست که حتی با بسته بودن درب و پنجره‌ها هم این سوز راه خود را پیدا می‌کند و وارد ویلا می‌شود. حتی ممکن است پنجره‌های دوجداره داشته‌باشید و باز هم متوجه این سوز سرما شوید. بنابراین دست به‌کار شوید و اقدام به درزگیری درب و پنجره‌های نمایید. پوشاندن درزهای پنجره‌های و درب ها می‌تواند تا حد زیادی جلوی هدر رفت انرژی و ورود هوای سرد به ویلا را بگیرد.

کانال کولر را چک کنید

دقت داشته‌باشید که در فصل‌های سرد سال کانال کولر باید بسته باشد. هرگونه منفذ و راه ورود و خروج جریان هوا می‌تواند موجب هدر رفت انرژی شود.

لزومی به استفاده از تمامی اتاق‌های ویلا نیست

اگر ویلای شما نسبتاً بزرگ و است و تعداد اتاق‌های زیادی دارد لزومی نیست تا از تمامی اتاق‌های آن استفاده کنید و درب تمامی اتاق‌ها را باز بگذارید. اینگونه انرژی گرمایی باید در فضای بزرگتری پخش شود بنابراین احتمال اینکه ویلا به اندازه کافی گرم نشود وجود دارد. پس سعی کنید از اتاق‌های ویلا استفاده بهینه داشته‌باشید و اگر کار شما با یک اتاق هم راه می افتد درب سایر اتاق‌ها را ببندید و از همان یک اتاق استفاده کنید.

بخور گرم معجزه می‌کند

برای گرم کردن ویلا نیازی نیست تا شعله شومینه را تا حد اعلای خود بالا ببرید تا زبانه های آتش به سقف آن برخورد کند. اینگونه باید هزینه سرسام‌آوری بابت مصرف انرژی پرداخت کنید. در عوض می‌توانید از دستگاه بخور گرم استفاده کنید. این کار باعث می‌شود هوای گرم و مرطوب ماندگاری بیشتری در فضا داشته باشد و بخارات آب گرم برای مدت‌ها در فضای ویلا باقی بماند. چنانچه دستگاه بخور گرم ندارید نگران نباشید چرا که می‌توانید از یک کتری آب جوش برای این کار استفاده کنید.

از فر برای آشپزی استفاده کنید

با یک تیر دو نشان بزنید! چرا که نه؟! فصل‌های سرد سال بهترین زمان برای استفاده از فر و تهیه کیک و شیرینی های خوش طعم است. بنابراین می‌تواند از فر برای پخت غذا و شیرینی استفاده کنید. اما بعد از اینکه کارتان با فر به اتمام رسید می‌تواند درب فر را باز بگذارید تا گرمای آن هوای ویلای را گرم کند. فصل‌های سرد سال بهترین زمان برای استفاده از فر و پخت انواع شیرینی ها و کیک های خوشمزه هستند. شما می‌توانید کیک خانگی خود را همراه یک فنجان چای یا قهوه تازه میل نمایید و مناظر زیبای بیرون را تماشا کنید.

اگر پنجره‌های نور گیر دارید پرده‌ها را در طول روز بکشید

اگر پنجره‌هایی دارید که نور ملایم و مایل زمستانی از آن‌ها به درون ویلا می تابد بهتر است در طول روز پرده‌های پنجره‌ها را بکشید و اجازه دهید ویلا با استفاده از نور طبیعی خورشید گرم شود. گاهی اوقات تابش نور خورشید از پس شیشه‌های ویلا می‌تواند گرمای دلچسب و جذابی را وارد محیط ویلای شما کند.

اطراف وسایل گرمایشی را خلوت کنید

یکی از به اشتباهتی که ممکن است افراد مرتکب شوند این است که در فصل زمستان بعد از روشن‌کردن شوفاژ یا شومینه اطراف آن را خالی نمی‌کنند. وجود مبلمان، میز و یا سایر تجهیزات در کنار تجهیزات گرمایشی باعث می‌شود تا تمام انرژی گرمایشی توسط این تجهیزات جذب شود و بخش اندکی از آن روانه محیط ویلا شود. وجود وسیله‌های اضافی در اطراف تجهیزات گرمایشی می‌تواند موجب بازگشت جریان هوای گرم به‌سمت تجهیزات گرمایشی شود و یا موجب شود انرژی گرمایی جذب وسایل خانه شود. بهترین کار برای گرم نگه‌داشتن ویلا این است که اطراف تجهیزات گرمایشی را خلوت کنید.

راه انداختن یک کرسی با رعایت نکات ایمنی

همه ما به‌خوبی می‌دانیم که سبک زندگی‌های امروزی از سبک‌های قدیمی و سنتی فاصله زیادی گرفته است. شاید اصلاً دلیل اینکه گرمای سابق را در خانه‌های خود حس نمی‌کنیم همین باشد که دیگر مانند سابق دور هم جمع نمی‌شویم. اما ما می‌خواهیم شما را به این سنت دیرینه و جذاب دعوت کنیم و به شما بگویی که می‌توانید با رعایت نکات ایمنی یک کرسی برای روزهای سرد در ویلای خود برپا کنید. جمع شدن اهل خانه دور کرسی و سپری‌کردن اوقات شیرین در کنار هم جسم و جان شما را گرم خواهد کرد هم دل های شما را به‌وجود یکدیگر گرم می‌کند.

فضای خالی سقف را عایق کاری نمایید

هر چه که باعث ورود هوای سرد به داخل ویلا می‌شود را شناسایی کنید و سعی در بهبود شرایط آن داشته‌باشید. اگر سقف ویلای شما به گونه‌ای است که موجب هدر رفت گرما می‌شود به‌ویژه در قسمت شیروانی، سعی در عایق کاری آن داشته‌باشید. بنابراین انرژی گرمایی دیگر راهی برای فرار نخواهد داشت.

با روشن‌کردن شمع فضا را گرم و شاعرانه کنید!

شاید باور نکنید اما شمع ها می‌توانند انرژی گرمایی بی‌نظیری تولید کنند. نکته مهم در روشن‌کردن شمع دقت به نکات ایمنی و محل قرار دادن آن است. کافی ست چند شمع در اتاق روشن کنید تا متوجه شوید که فضای اتاق با چه سرعتی گرم خواهد شد. البته دقت داشته‌باشید که نباید توقع گرمای شومینه را از شمع داشت! اما در نوع خود گرمای دلچسبی تولید می‌کند.

به‌جای بالا بردن شعله شومینه از پتوی گرم استفاده کنید

زمانی که می‌خواهید به تماشای تلویزیون بپردازید و یا مطالعه کنید می‌توانید از پتوهای گرم و نرم استفاده کنید و آن‌ها را دور خود بپیچید تا احساس گرما کنید. استفاده از پتوهای ضخیم باعث می‌شود تا گرمای بدن شما در پتو حبس شود و شما برای مدت طولانی احساس گرما کنید بنابراین نیازی به روشن‌کردن بیش از حد تجهیزات گرمایشی نخواهید داشت.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید برای گرم نگه‌داشتن ویلا لزوماً احتیاجی به پرداخت هزینه‌های هنگفت بابت مصرف انرژی نیست. شما می‌توانید با راهکارهای ساده و جذاب محیط ویلای خود را گرم نگه دارید و در عین حال در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی کنید.

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×