گیلان، زیباکنار
0133416

تأثیر خشک‌سالی در مهاجرت به شهرهای شمال

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1397-03-21
تأثیر خشک‌سالی در مهاجرت

تأثیر خشک‌سالی در مهاجرت به شهرهای شمال ایران چیست؟

خشک‌سالی و بحران آب

تقریباً می‌توان گفت که سال‌های زیادی است که در رابطه با مسئله بحران آب در ایران اخبار گوناگونی را می شنویم. تأثیر این مسئله در زندگی روزمره افراد به گونه است که بسیاری از افراد تصمیک گرفته به شهرهای شمالی کشور مهاجرت نمایند تا بتوانند جان سالم از این فاجعه به در برند.

در این مقاله می‌خواهیم به تأثیرخشک سالی در مهاجرت به شهرهای شمال بپردازیم. با شرکت انبوه‌سازان آرش سازنده شهرک‌های ویلایی آرش، معتبرترین شرکت در زمینه ساخت ویلا در زیباکنار، ویلا شمال و ویلا گیلان، ویلا انزلی همراه شوید.

بحران آب مهاجرت به شهرهای بزرگ

از گذشته با ما آموخته اند که آب مایه حیات زندگی است و برای ادامه زندگی الزامی. این در حالی است که بدن ما تنها می‌تواند از آب‌های شیرین استفاده کند بنابراین امکان استفاده از آب‌های شور برای ما وجود ندارد چرا که تصفیه آن‌ها رد برخی موارد غیر ممکن است و در بهترین حالت بسیار هزینه بر. و چون تنها 3 درصد از آب جهان شیرین است، باید به فکر روش‌های دیگری برای کنترل مسئله بحران آب بود. چیزی که متاسفانه کشور ما خیلی قوی در رابطه با آن عمل نکرد!

بر اساس اطلاعات که سازمان سر شماری کور در اختیار ما قرار داشده است حدود 350 هزار نفر تنها از شهر تهران در طول سال‌های 1390 تا 1395 به شهرهای شمالی کشور مانند گیلان و مازندران مهاجرت کرده‌اند. این پدیده اصطلاحاً به‌نام مهاجرت معکوس شناخته می‌شود.

چرا که اصولاً زمانی که افراد دست به مهاجرت می‌زند می‌خواهند شرایط زندگی خود را از نظر علمی، اقتصادی، امکانات پزشکی و … بهبود ببخشند. بنابراین تصمیم می‌گیرند که به شهرهای بزرگ مانند تهران نقل مکان کنند چرا که پایتخت است و امکانات ویژه‌ای در اختیار ساکنان خود قرار می‌دهد. اما چیزی که تهران این روزها با آن رو به رو است دقیقاً برعکس این مسئله است. افراد از آن خارج می‌شوند تا زندگی بهتری حداقل از نظر مسئله آب داشته‌باشند.

 

تأثیرخشک سالی در مهاجرت به شهرهای شمال

تأثیر خشک‌سالی در مهاجرت به شهرهای شمال

بر اساس گزارشی که ناسا اعلام کرده است، ایران یک کشور نیمه خشک محسوب می‌شود که سطح آب آن در بسیاری از منطق آن دارای افت شدیدی بوده است و همین مسئله باعث می‌شود ایران از حالت نیمه خشک به‌حالت خشک تبدیل شود.

از طرف دیگر محققان ایرانی اعلام کرده‌اند که تا چند سال آینده میزان اختلاف سطح آب در شهرهای مختلف کشور به‌وضوح مشخص می‌گردد و همین مسئله موجب می‌شود که بسیاری از افراد قصد مهاجرت به شهرهای پر آب مانند شهرهای شمالی کشور را داشته‌باشند.

شهرهای شمالی کشور مانند شهرهای بندر انزلی، زیبا کنار، رشت و …. که بیشترین میزان بارش را به‌خود اختصاص داده‌اند معمولاً اولین گزینه برای مهاجرت افراد است.  چرا که هم می‌توانند از شرایط آب‌وهوایی عالی برخوردار باشند و هم این که امکانات زندگی شهری و موقعیت‌های اقتصادی گوناگونی را در اختیار خواهند داشت.

بر اساس آماری که سازمان‌های جهانی اعلام کرده‌اند، میزان بارش جهانی 800 میلی‌متر است این در حالی است که برای کشور ایران این میزان به 250میلی میتر کاهش می ‌یابد. خبر بدتر این است که با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ایران سرعت تبخیر آب در کشور ما نسبت به سایر کشور ها 4 برابر بیشتر است.

اما این تنها مسئله نیست، چیزی که بیشتر از همه به ما ضربه می‌زند، عدم مصرف درست آب است. در ایران روش‌های بهینه سازی مصرف آب و نگهداری درست از منابع آبی اصلاً به‌درستی اجرا نمی‌شوند.

در حالی که در سایر کشورها برای جلوگیری از تبخیر بیش از اندازه آب در سدها، از توپ های سیاه رنگی در سطح آب استفاده می‌شود تا این سرعت انجام این فرآیند را کاهش دهند. یادر برخی موارد از دوش هایی استفاده می‌کنند که هنگام حمام می‌تواند سرعت آب را کنترل کرده و آب مصرف شده را برای سایر مصارف خانگی تصفیه کرده و استفاده‌کنند.

این در حالی است که بسیاری از کارواش های موجود در ایران برای شستشوی ماشین‌ها از آب تصفیه شده استفاده می‌کنند!

 

تأثیرخشک سالی در مهاجرت به شهرهای شمال

بنابراین راه حل این نیست که به شهرهای شمالی مهاجرت کنیم چرا که با همین الگوی مصرف نادرست آب می‌توانیم آب این منطقه را با وجود بارش‌های بی‌اندازه آن مورد خطر قرار دهیم. نه‌تنها شاهد تأثیرخشک سالی در مهاجرت به شهرهای شمال کشور هستیم بلکه باید با مشکلات زیست‌محیطی دیگری مانند وجود گرد و غبار نیز دست و پنجه نرم کنیم.

به‌عنوان مثال شهرهای جنوبی کشور، به‌دلیل سدهایی که نریکه روی رودهای دجله و فرات برپا کرده است آب کمتری دریافت خواهند کرد و همین مسئله باعث می‌شود باد به‌جای اینکه رطوبت را منتقل کند، گرد و غبار را انتقال دهد. چیزی که برای زندگی بسیاری از افراد در منطق جنوبی مشکل ساز شده است.

پس با توجه به تأثیر خشک‌سالی در مهاجرت به شهرهای شمال، می‌توان شاهد این مسئله بود که به‌ مرور زمان تناسب در ساختار جمعیتی شهرهای شمالی کشور به‌هم ریزد و خود یک مسئله و بحران جدید برای کشور باشد چرا که به دولت با انتقال آب از مازندران به سمنان و یا دریای عمان به شهرهای مرکزی تناسب و نظم طبیعت را به‌هم ریخته است و باید تاوان آن را نیز پرداخت کند.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×