گیلان، زیباکنار
0133416

چرا باید حتماً به املش در شمال ایران سفر کنیم؟

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1397-08-21
املش در شمال

اگر میخواهید آرامش و زیبایی یک طبیعت بکر جنگلی، کوهستانی و تاریخی را همگی با هم تجربه کنید، حتماً به شهرستان املش در شمال ایران سفر کنید. هرچند که املش در فصل بهار بهترین وضعیت جغرافیایی را دارد و فضای سرسبز و دلنشین کوه‌ها و جنگل‌های سرسبز آن لطافتی خاص به روح های لطیف انسان‌ها می‌دهد، اما دیدن آن در فصل زیبای پاییز هم خالی از لطف نیست. بی‌شک دیدن مناظر طبیعی این مکان زیبا، نگاه هر دوست‌دار طبیعتی را به‌شدت مجذوب خود می‌کند.

“اَملَش” شهری واقع در استان گیلان است که در ۱۶ کیلومتری شهرستان‌های رودسر و لنگرود قرار دارد. املش از شمال به رودسر و لنگرود، از جنوب به سیاهکل و رودسر، از شرق به رودسر و از غرب به رودسر و سیاهکل محدود است. فاصله شهر املش تا مرکز استان گیلان، شهر رشت 75 کیلومتر است که از نظر زمانی حدود 1 ساعت و 30 دقیقه فاصله دارد.

تاریخ تمدن املش بر اساس کاوش های باستان‌شناسی به هزاره‌های اول و دوم قبل از میلاد می‌رسد. املش به‌دلیل وجود رودخانه شلمان رود و راکد بودن آب این رودخانه، در گذشته به «ابلش» یا «ام لش» معروف بوده و بعدها به املش تغییر نام داده است.
املش از نظر ژئومورفولوژی و ناهمواری ها به سه منطقه جلگه ای، کوهپایه‌ای و کوهستانی تقسیم شده و بخش جلگهای از آبرفت های رودهای شلمانرود، کیارود و رود کهنه گویه به‌وجود آمده که شهر املش بر مخروط افکنه شلمانرود بنا شده است.

مناطق جلگه‌ای و کوهپایه‌ای دارای آب‌وهوای معتدل خزری و مناطق کوهستانی دارای زمستان‌های سرد و پوشیده از برف، یخبندان و تابستان‌های خنک و ملایم است. مجاورت شهر املش با رودخانه شلمانرود و به‌علت راکد بودن آب این رودخانه باعث گردید تا در گذشته مردم املش عمدتاً در بخش کشاورزی و دامپروری فعالیت داشته‌باشند. محصولات عمده کشاورزی این منطقه برنج، چای، گندم، فندق، مرکبات. گیاهان دارویی، فراورده‌های دامی و عسل و ابریشم هستند. اما قسمت اعظم زمین‌های کشاورزی زیر کشت چای و برنج است و محصولات چای املش حدود ۳۲٪ کل تولید کشور است.

عرضه محصولات به‌دست آمده در روز سه شنبه انجام می‌شود و سه شنبه بازار املش نمونه کاملی از بازارهای سنتی گیلان است که مردم این منطقه با حضور گسترده رونق خاصی به آن می‌بخشند. مردم املش روزهای بازار را “گالش بازار” می‌نامند. این بازار در تمامی طول سال در روزهای سه شنبه برقرار و اگر این روز با مناسبت‌های مذهبی برخورد کند، فقط نیمی از روز در آن به داد و ستد می‌پردازند.
شهر زیبای املش در استان گیلان از لحاظ پوشش گیاهی با توجه به آب‌وهوای مطلوب و معتدل و همچنین واقع شدن در جلگه گیلان از شرایط بسیار مساعدی برخوردار است. پوشش گیاهی املش متشکل از درختان توسکا، افرا، انار ترش، انجیر، ازگیل، فندق، گردو، راش، شرم، بلوط، ممرز، توت، ون و آزاد است. همچنین گیاهان دارویی از قبیل گل بنفشه و ختمی، گل گاوزبان و کود کوتو در اکثر نقاط املش می‌رویند.

علاوه بر این، پرندگان و جانوران پراکنده در این شهرستان عمدتاً روباه، شغال، گرگ، سمور، خرگوش، تیهوو سا، عقاب و انواع گونه‌های پرندگان جلگه‌ای و کوهستانی هستند. همه این ویژگی‌های شهر املش سبب‌شده است که این شهر مکانی بسیار دوست‌داشتنی برای دوست داران طبیعت و همچنین عکاسان باشد تا بتوانند در این طبیعت رویایی عکس‌هایی خاص را ثبت کنند.

سفر به املش در شمال ایران
اگر به این فکر هستید که سفری یک روزه به املش داشته‌باشید، بهتر است زمان برنامه سفرتان را به حداقل 4 روز تغییر دهید! فرقی نمی‌کند دوستدار طبیعت بکر هستید یا عاشق مکان‌های باستانی! املش قطعاً با دیدنی‌های تاریخی و طبیعی اش شما را شگفت‌زده می‌کند. چرا که جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این منطقه بسیار زیاد است. در ادامه تعدادی از مکان‌های زیبا و پرطرفدار تاریخی و طبیعی در محدوده املش استان گیلان معرفی شده‌اند:

1- جاذبه‌های تاریخی و مذهبی املش در شمال

برج تاریخی میل امام، عمارت‌های قدیمی واقع در روستای امام، قلعه شاه نشین گورج، ساختمان قدیمی محمد تقی خان صوفی سیاوش، ساختمان قدیمی عبدالعلی خان صوفی، ساختمان قدیمی گوهرتاج خانم، بقعه تاریخی سرتربت و بقاع چهار تن از سلاطین کیایی، بقعه تاریخی باباجان دره و بقعه آقا سید اسماعیل.

2- جاذبه‌های گردشگری املش:

تالاب زربیجار، چشمه آب معدنی لوزان، غار تلاین، غارتلابن گورج و هفت خم تله سره، غار سیاه استخر، منطقه ییلاقی خصیب دشت، منطقه جنگلی خرما، پارک جنگلی هلو دشت، سه شنبه بازار املش، روستای بلوردکان، روستای تابستان نشین، روستای حسین آباد و روستای زرچاک
بدین ترتیب شهرستان املش با وجود باغات زیبای چای و مناطق ییلاقی خوش آب‌وهوا دارای جاذبه توریستی بوده و هرساله مسافران زیادی را از دیگر شهرهای کشور جذب می‌کند. موقعیت این شهرستان به گونه‌ای است که به‌دلیل مناطق ییلاقی و باغات زیبای چای از جاذبه‌های توریستی داخلی و خارجی بسیاری برخوردار است و بستر مناسب برای توسعه صنعت گردشگری دارد. اما با این وجود در املش هتل جهت اقامت وجود ندارد،اگر قصد سفر به گیلان و املش را دارید و خیلی اهل صرفه‌جویی نیستید، بهتر است در ویلاهای محلی اقامت کنید. در این صورت به ییلاق املش بروید و در خانه‌هایی که جهت اجاره وجود دارد می‌توانید اقامت کنید. اما اگر اهل سفرهای ارزان‌قیمت و ماجراجویانه هم هستید، کمپینگ در این طبیعت زیبا بهترین انتخاب پیش روی شماست.
حالا که تصمیم گرفتید 4 روز را در این طبیعت زیبا سپری کنید، حتماً فرصتی هم برای خرید سوغاتی از این شهر دارید. چادرهای شب بافی، دستباف های پشمی، نازک کاری و خراطی چوب از صنایع‌دستی املش هستند که نظر هر گردشگری را به‌خود جلب می‌کند. ضمن اینکه فندق، گردو، عسل، گل گاو زبان و انواع فرآورده‌های دامی نیز می‌تواند سوغات شما از این منطقه است.

سفر به املش در شمال ایران

و اما یک پیشنهاد هم برای عکاسان طبیعت و منظره داریم که در یک فرصت کوتاه مدت می‌خواهند به املش سفر کنند اما نمی‌دانند کدام منطقه طبیعت بکر و جذاب تری برای عکاسی دارد. در این صورت “روستای تابستان نشین” قطعاً بهترین انتخاب پیش روی شما خواهد بود. روستای تابستان نشین، با طبیعتی بهشت آسا در جنوب شهر املش قرار دارد. ارتفاع روستا از سطح دریا 390 متر و دارای طبیعتی با چشم‌انداز بسیار رویاییست.

روستای تابستان نشین بر خلاف اسمش، منطقه‌ای ییلاقی نبوده و راه دسترسی به این منطقه زیبا و کوهستانی آسان و دارای جاده‌ای آسفالته است و از مرکز شهر املش، فقط حدود 4 تا 7 کیلومتر فاصله دارد. این روستا چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای دارد که بسیار زیباست، باغات چای، صدای بکر طبیعت و آرامشی که در این روستا حکم فرماست دل هر گردشگری را می‌رباید و باعث می‌شود تا دوباره به این روستای زیبا سفر کند.

آخرین توصیه ما در این مقاله برای کسانی است که پس از اقامت 4 روزه خود در جنگل، می‌خواهند دیدن دریای زیبای شمال هم به برنامه سفر خود اضافه کنند. در این صورت این گردشگران می‌توانند برای خرید ویلا زیباکنار به شرکت انبوه‌سازان آرش اعتماد کنند و ادامه سفر خود را در کنار ساحل زیبای این شهر در ویلاهای خود بگذرانند. زیرا فاصله املش تا زیباکنار فقط 63 کیلومتر است که پس از مدتی جنگل گردی، برای رفع خستگی می‌توانید یک ساعت بعد در ویلاهای راحت شرکت انبوه‌سازان آرش اقامت گزینید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×