گیلان، زیباکنار
0133416

دره چاکرود گیلان و طبیعت هیجان‌انگیز آن

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1397-09-04
دره چاکرود گیلان

همه ما می‌دانیم که بسیاری از مناطق زیبا و بکری که در ایران وجود دارد، نیاز به داشتن دانش و توانایی بدنی خاصی است که معمولاً مشمول صخره نوردان و کوهنوردان می‌شود. اگر شما در زمره این افراد هستید، معرفی دره چاکرود هدیه ما به شما برای داشتن لحظاتی هیجان‌انگیز در این طبیعت فوق‌العاده و بکر است.

دره چاکرود استان گیلان

دره چاکرود در استان گیلان است و از بالادست رحیم‌آباد (66 کیلومتری رحیم آباد) و از حوالی منطقه‌ای به‌نام طیولا آغاز و و به‌سمت دریای خزر سرازیر می‌شود. این دره یکی از زیباترین دره‌های ایران و شامل یک دره اصلی و دو دره فرعی است. این دره زیبا پر از درختان انجیر، فندق و بوته های تمشک است.

آن‌جا می‌توان به صدای جوش و خروش آب گوش سپرد و درد و دل‌های جیرجیرک ها را هم شنید. قبل از سفر به این منطقه جذاب باید بدانید که دانستن فنون و مهارت صخره‌نوردی و مجهز بودن به وسایل لازم و مطمئن برای این کار الزامی است.

مشخصات این تنگه خاص

تنگه چاکرود طول بسیاری دارد اما طول بخشی که بتوان به آن سفر کرد خیلی هم زیاد نیست. این تنگه یکی از مقاصدی است که دل هر صخره‌نوردی را می‌رباید و وسوسه سفر را در او ایجاد می‌کند. دانش و توان صخره‌نوردی، لازمه رسیدن به انتهای این تنگه و حوضچه‌های پر آب آن است. همین موضوع باعث می‌شود که بتوانید، خاص ترین لحظات زندگیتان را در آن رقم بزنید.

در این دره، زیبایی‌های فراوانی وجود دارند اما اگر احتیاط نکنید خطرهایی هم تهدیدتان خواهد کرد. به‌عنوان مثال، در بعضی از نقاط این دره، قلوه‌سنگ‌هایی است که بر اثر سقوط از ارتفاع تنگه، درگوشه کنار دره گیر افتاده‌اند. البته همین‌ها پلی زیبا را به‌وجود آورده‌اند که دو سوی دره را به‌هم وصل می‌کند. به‌یاد داشته باشید عبور از روی این پل می‌تواند خطرناک باشد.

مسیر رسیدن به دره

شاید لازم شود برای رفتن از قسمتی به قسمت دیگر دره به‌جای عبور از روی پل، در آب رودخانه و حوضچه ها شناکنید یا پرشی جانانه از صخره‌ای به صخره دیگر داشته‌باشید. بعد از این کارهای محیرالعقولی که انجام دادید احتمالاً نیاز به استراحت خواهید داشت و در مکان‌های مناسبی که آنجا وجود دارد می‌توانید بساط پیک نیک را بر پا کنید تا خستگی تان بر طرف شود و حسابی کیف کنید.

این دره دارای آبشارها و حوضچه های متعددی است که بر زیبایی آن می‌افزاید. چاکرود مقصدی بکر و کمتر شناخته‌شده است که می‌تواند به‌عنوان بهشتی برای صخره‌نوردان در نظر گرفته‌شود. ورود به دره چاکرود به معنای ورود به دنیای سحرانگیز آبشارها و حوضچه هاست که جانتان را تازه می‌کنند. آبشارهای بسیاری در این دره در حال سقوط هستند که اکثر آن‌ها در حدود ۶ متر ارتفاع دارند اما آبشاری در دره فرعی وجود دارد که ۳۰ متر است.

ابزارهای لازم برای مسیر هیجان‌انگیز شما

برای پیمایش این دره باید از این آبشارها عبور کنید و به‌همین دلیل گاهی ممکن است نیاز به پرش‌هایی از این آبشارها داشته‌باشید. ضمن اینکه دره چاکرود مکان بسیار مناسبی برای عکاسان هم است. ثبت مناظر کمتر دیده و شناخته‌شده از زوایای مختلف و در زمان‌های گوناگون هر عکاسی را وسوسه می‌کند تا برای یک‌بار هم که شده به تماشای این دره جادویی برود.

برای بازدید از این منطقه زیبا و بکر همانطور که چند بار اشاره شد، باید دانش و توان صخره‌نوردی داشته‌باشید. بنابراین نیاز به لوازم صخره‌نوردی دارید که حداقل آنها عبارتند از:

  • ۲ حلقه طناب ۳۵ متر
  • یک حلقه طناب ۵۰ متری دره نوردی
  • یک حلقه طناب ۳۰ متری
  • ابزار فرود به تعداد نفرات
  • هارنس
  • کلاه
  • جلیقه نجات
  • چند کارابین پیچ اضافه برای کارگاه زدن

به کارگاه‌های پوسیده اطمینان نکنید و حتماً پشتیبان بگیرید. در صورت امکان، تسمه اضافه و امکانات ایجاد کارگاه جدید برای اطمینان خاطر به‌همراه داشته‌باشید.

علاوه بر فرود با طناب در برخی نقاط به‌ویژه در انتهای دره، موانعی وجود دارند که باید دست به سنگ و بدون ابزار آن‌ ها را پشت سر گذاشت و بنابراین داشتن تجربه پیمایش به‌صورت دست به سنگ و عدم ترس از ارتفاع امری ضروری است. وجود چند حوضچه عمیق باعث‌شده که پیمایش بخش قابل توجهی از دره تنها از طریق شنا ممکن باشد. به‌راحتی می‌توان در این دره شنا کرد اما اگر رکاب‌زن خوبی نیستید، داشتن جلیقه نیز ضروری است.

داشتن تجهیزات مناسب و اضافی

همچنین در این سفر در کنار تجهیزات صخره‌نوردی، داشتن کفش و لباس مناسب را فراموش نکنید. کفش ساق بلند، یا حتماً جوراب بپوشید تا در میان بوته ها زخمی نشوید. اگر در تابستان به این منطقه سفر می‌کنید، حتماً کیسه خواب، بیواک و پُلار به‌همراه داشته‌باشید. با توجه به اینکه در فصل پاییز و زمستان با بارندگی مواجه شوید، میزان آب دره افزایش یابد که در این صورت خطراتی جدی شما را تهدید می‌کنند.

با توجه به اینکه در منطقه اطراف دره چاکرود مغازه‌ای نیست، در طول مسیر آب قابل خوردن وجود ندارد. پس حتماً مواد غذایی و میزان آب مورد نیاز خود را به‌همراه داشته‌باشید. در پایان مسیر، یک چشمه در انتهای دره وجود دارد که می‌توانید آب مورد نیاز برای طی نمودن مسیر بازگشت خود را از آنجا تامین کنید.
حال اگر با این توضیحات، برای دیدن این دره بکر و هیجان‌انگیز نفستان به‌شماره افتاده، باید به فکر محل اقامت خود هم باشید. برای اقامت می‌توانید از اقامتگاه‌های محلی و حتی خانه‌های محلی اطراف استفاده کنید.

همراهی با مجموعه آرش در مسیر دره چاکرود

اما قطعاً برای روحیه ماجراجوی شما کمپینگ در طبیعت بهترین گزینه برای اقامت لذت‌بخش و بدون هزینه شماست. البته اگر شما هم جزء خریداران ویلا زیباکنار از شرکت معتبر انبوه‌سازان آرش باشید، می‌توانید برای اقامت طولانی‌تر خود و همچنین لذت‌بردن از طبیعت زیباکنار ، اقامتی آرام و دلپذیر را در ویلاهای این مجموعه تجربه کنید.

ضمن اینکه در بازدید از دره چاکرود می‌توانید از دیگر جلوه‌های زیبا در اطراف آن مانند:

  • منطقه تفریحی سموش
  • روستای پلام
  • آب معدنی سجیران
  • استخر سنگی وَفَر

نیز دیدن‌کنید. علاوه بر این، دیدن دوشنبه بازارهای رحیم آباد هم خالی از لطف نیست. چرا که بخش رحیم آباد از نظر توپوگرافی دارای سه ویژگی جلگه، جنگلی و کوهستانی است.

قسمت شمالی بخش رحیم آباد جلگه‌ای و قسمت جنوبی آن کوهستانی است و محصولات عمده آن در جلگه‌ها برنج و چای و در کوهستان‌ها فندق، گیاهان دارویی، عسل، گندم، جو، حبوبات، محصولات جالیزی و میوه‌های بومی بویژه در فصل برداشت است. کشاورزان و تولید کنندگان انواع محصولات بومى خود را در فصول مختلف سال براى فروش به بازار می‌آورند.

یکی دیگر از ویژگی‌های دوشنبه بازار رحیم آباد، فروش دام است که مورد استقبال خاص خریداران قرار گرفته است. به‌طوری که همیشه بخش فروش دام از شلوغ‌ترین قسمت‌های این بازار است.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×