گیلان، زیباکنار
0133416

تعریف خانه ویلایی

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-01-09
تعریف خانه ویلایی

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که خانه ویلایی تنها منحصر به شمال کشور است در حالی که این تفکر درست نیست. بد نیست بدانید بیشتر خانه‌هایی که در مناطق شمالی ایران ساخته می‌شوند، از نوع ویلایی است. دلیل این موضوع شرایط بارانی و مرطوب‌بودن منطقه است. با شرکت انبوه‌سازان آرش سازنده شهرک‌های ویلایی آرش، معتبرترین شرکت در زمینه ساخت ویلا در زیباکنار، ویلا شمال و ویلا گیلان، ویلا انزلی همراه شوید.

تعریف اصولی یک خانه ویلایی چیست؟

ویلا در اصل به هر ساختمانی اطلاق می‌شود که از چهارطرف به‌بیرون دید و یا نما داشته باشد. معمولاً در مناطق شهری به‌دلیل تجمع ساخت و درهم‌تنیده‌شدن ساختمان‌ها، امکان داشتن یک خانه ویلایی کمتر است. هرچند به‌برخی از خانه‌های حیاط‌دار در شهرهای بزرگ هم خانه ویلایی اطلاق می‌شود ولی تعریف درست ویلا، خانه‌هایی است که از هر چهارطرف آزاد باشد و نمای بیرونی داشته باشد.

عمدتاًدر مناطقی همچون مناطق ییلاقی، مناطق ساحلی در شمال کشور قابلیت ساخت ویلا وجود دارد. تعریف دیگر از ویلا را می‌توان به‌این شکل گفت که ویلا، خانه‌ای است که در اطراف شهرها و نه مرکزیت آن‌ها، ساخته می‌شود.

این خانه‌ها، عمدتاًسبک رومی و یا ایتالیایی دارند. بناهای ساخته‌شده به‌نام ویلا بناهایی هستند که در مناطق وسیعی که اطراف آن آزاد است ساخته می‌شوند. به‌همین‌خاطر، فضای اطراف آن‌ها شامل باغ‌ها، دشت‌ها و یا برخی از مناطق خاص و ترجیحاً در اطراف آن سرسبزی و چشم‌اندازهای زیبا وجود دارد. خود ساختمان ویلا نیز دارای شرایط معماری منحصربه‌فرد خود است.

فلسفه معماری رومی خانه‌های ویلایی

دلیل اینکه معماری ویلاها را معماری رومی و یا ایتالیایی می‌دانند تاریخچه ساخت این ویلاها است. این نوع ساخت خانه و یا شروع ساخت ویلا در ابتدا در روم باستان مرسوم شد. در این دوره افراد متمول و ثروتمند به‌سمت این رفتند که خانه‌های خود را در باغ‌ها و دارایی‌های خود بسازند. به‌دلیل اینکه روم و یا ایتالیا رطوبت و بارندگی زیادی به دلایل شرایط اقلیمی داشت این نوع سبک ساخت خانه را در پیش گرفتند. البته ابتدا این نوع ساختمان حالت کاخ‌مانند داشتند و کمتر در ابعاد کوچک دیده‌می‌شدند. با فروپاشی امپراطوری روم و زیادتر شدن جمعیت ساکن در مناطق پرباران، سبک نوین ویلاسازی در این مناطق در ابعاد کوچکتر شکل گرفت.

در بسیاری از شهرهای قرون وسطی‌ای اروپا ویلاهای کاخ مانند زیادی بر جای مانده که به‌عنوان موزه و یا کلیسا این روزها استفاده می‌شود.

این نگرش در ایرانی‌ها به‌این شکل به‌وجود آمد که خانه‌های ویلایی، املاکی هستند که ضمن بازبودن چهارسمت آنها، دارای سقف شیب‌دار با نمای زیبا هم هستند. در صورتی‌که شیب‌داربودن سقف ویلاها، به‌دلیل بارندگی زیاد در آن مناطق بود.

شمال ایران شرایط بارانی زیادی و مناطق بکر و باغات گسترده‌ای داشت. هرچند مشخص نیست دقیقاً از چه زمانی، ولی استفاده از این سبک خانه‌ساختن در این منطقه از کشور از همه‌نظر مقبول به‌نظر می‌آید. شرایط آب‌وهوایی شمال ایران با شرایط اروپا و ایتالیا نزدیکی بیشتری دارد. هرچند هرچه شهرسازی در مناطق شمالی بیشتر شد، اغلب ویلاهای شمال را در حاشیه‌ها و اطراف شهرها می‌بینیم.

طراحی نمای ویلا

در طراحی نمای ویلا از تجهیزات و مصالح متفاوتی استفاده می‌شود. یکی از مرسوم‌ترین راه‌های طراحی نمای ویلا در شمال ایران استفاده از نمای آجری است. نماهای آجری عایق نیستند. نه از نظر عایق رطوبتی شرایط مناسبی دارند و نه از نظر عایق صدا و حرارتی. از این رو تقریباً جزو دسته قدیمی در طراحی ویلا در شمال ایران شناخته می‌شوند زیرا نه‌تنها عایق خوبی نیستند بلکه هدر رفت فراوانی از انرژی را دارند.

در حال حاضر معماران و افراد با تجربه کمتر و یا افرادی که تنها به‌دنبال استفاده  شخصی خودشان هستند بدون اطلاع از این ضوابط اقدام به طراحی نما با آجر می‌کنند. زیرا نمای آجری به دلایل مختلفی از نظر اقتصادی برای افراد در ابتدای راه مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

آسیب استفاده از مصالح غیراستاندارد

در نظر داشته‌باشید این یک سود موقتی و زود گذر است. نمای آجری از خاک رس ساخته‌می‌شود و به‌همین دلیل، آب و رطوبت به‌راحتی در آن رخنه می‌کند. در نتیجه، چنین مصالحی طول عمر کمی در مناطق شمالی دارد. از نقاط ضعف دیگر نمای آجری نداشتن قابلیت برای تنوع زیاد است. در هر صورت اگر به‌دنبال ساخت ویلا در شمال و یا خرید ویلا در شمال هستید حتماً دور نمای آجری را خط بکشید.

لزوم یک طراحی خوب نمای داخلی و خارجی

یک طراحی خوب نما داخلی و خارجی برای ویلا اهمیت زیادی دارد. نمای داخلی و خارجی یک ساختمان و یا ویلا نشان‌دهنده شخصیت و روحیات افراد داخل آن ویلا است. به‌همین دلیل باید تمامی شرایط طراحی خوب و زیبا در آن در نظر گرفته‌شود. استفاده از یک طرح عمری و زیبا که بتواند همه خواسته‌های افراد را در ویلا پوشش دهد کاری بس دشوار و شاید غیر ممکن باشد زیرا حتی در یک خانواده دو نفر این دو نفر در همه ابعاد هم سلیقه نیستند.

در طراحی ویلا نظرات به‌همین دلیل متفاوت است. یکی به‌سمت سایت‌های اینترنتی و پیدا کردن نمای محبوب خود می‌رود و دیگری با تخصص خاص به‌دنبال گرایشان سلیقه‌ای خودش است به‌همین دلیل عمدتاًنتیجه خوبی به‌همراه ندارد.

طراحی به تناسب شرایط اقلیمی

اما در طراحی ویلا این اما و اگرها جوابگو نیست. باید دید در شرایط آب‌وهوایی منطقه به‌عنوان مثال در شرایط آب‌وهوایی زیبا کنار چه نوع مصالحی برای استفاده دز طراحی نما ارزش و مقاومت بیشتری دارند. نحوه طراحی ویلا باید به چه شکل باشد تا بتوان با کمترین میزان هدر رفت منابع و انرژی ویلا را گرم و یا خنک کرد. و مهم تری از همه چگونه می‌تواند با حداکثری بهره‌وری از نور محیط نماهای عالی برای ویلا در نظر گرفت.

شرکت مهندسی و معتبر انبوه‌سازان آرش کارآمدترین و مجرب‌ترین اساتید و کارشناسان طراحی و ساخت ویلا در ایران و شمال کشور را به‌خدمت گرفته است. این مجموعه در ساخت ویلاهای شهرکی و شهرک‌های ساحلی و انواع ویلاهای دیگر خود بهترین نماها را با قابل‌ترین مصالح و امکانات می‌سازد.

شرکت هلدینگ آرش با توجه به‌دقیق‌ترین اطلاعات روز دنیا در خصوص طراحی خانه ویلایی، نسبت به ساخت ویلا اقدام کرده است. این کار، متناسب با شرایط آب‌و‌هوایی زیباکنار، انزلی و گیلان مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین ویلاهای ساحلی را ساخته است.

ویژگی‌های اساسی معماری یک ویلا

اینکه بخواهیم یک معماری و یا ویژگی کلی را برای معماری ویلاها بیاوریم قطعاً به‌بیراهه رفته‌ایم. ویلا هم همانند سایر خانه‌ها و آپارتمان‌ها بسته به‌سلیقه صاحب ویلا و معمار تفاوت ساختاری و معماری دارد. این یک اصل برای تنوع و داشتن زندگی زیباتر هستیم و این تنها یکی از راه‌های فرار از یکنواختی زندگی است.

قاعده اول: محوطه باز

اما در هر صورت قاعده‌های کلی برای معماری ویلاها وجود دارد. اصلی‌ترین این قاعده‌ها این است که ویلا در یک محوطه باز و وسیع ساخته‌می‌شود. هرچند این روزها به‌دلیل داشتن مشتری زیاد و جمعیت روبه‌افزایش، متراژ کلی زمین‌ها کمتر شده‌است.

قاعده دوم: فضای سبز

قاعده دوم این است که در این زمین سرسبزی و نماهای زیادی به‌صورت طبیعی وجود داشته باشد. منظور از طبیعی این نیست که صرفاً درختان کهن و یا دریا حتماً باید در نمای ویلا وجود داشته باشد. منظور این است که اگر گیاه طبیعی و سبزی در اطراف آن هست که استاندارد است. در صورتی که فضا فاقد این امکان باشد لازم است با کاشت درختان و گل‌ها و دادن نمای طبیعی اطراف ویلا دارای نمای زیبا باشد.

قاعده سوم: برجک مرکزی

قاعده عمومی دیگر در طراحی و معماری ویلاها اضافه کردن یک برجک مرکزی در بنای خود است. این برجک معمولاً از تمامی قسمت‌ها ویلا بلندتر است و به‌عنوان نقطه کانونی بنا و یا ویلا شناخته می‌شود.

آیا شما هم به‌دنبال خرید ویلا در شمال هستید و قصد دارید سرمایه خود را با کمترین ریسک تبدیل به ویلا در بهترین مناطق شمال کشور کنید؟ بی تردید شرکت انبوه‌سازان آرش با طیف گسترده انواع ویلا و باغ ویلا و با توع قیمت و شرایط خرید بهترین انتخاب خواهد بود.

با ما (شرکت انبوه‌سازان آرش) تماس بگیرید و از آخرین شرایط خرید و فروش ویلا در شمال کشور با شرایط مختلف آگاهی یابید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×