گیلان، زیباکنار
0133416

منطقه‌ آزاد کاسپین کجاست؟

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-11-16

منطقه‌ آزاد کاسپین کجاست؟ یکی از اصلی‌ترین مناطق آزاد در نیمه شمالی کشور ایران، منطقه‌ آزاد کاسپین است.

این منطقه در شهر بندر انزلی و در استان سرسبز گیلان واقع است. اگر می‌خواهید بدانید موقعیت دقیق منطقه آزاد کاسپین کجاست، باید بگوییم که در منطقه زیباکنار قرار گرفته‌است. در ادامه مقاله درخصوص اینکه منطقه آزاد کاسپین کجا قرار گرفته و چه امکاناتی در آن موجود است، توضیحاتی را ارائه می‌کنیم. با ما همراه باشید.

موقعیت قرارگیری منطقه آزاد کاسپین کجاست؟

منطقه آزاد کاسپین از در ابتدای کار دولت نهم در اواخر سال 1384 به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد. وسعت این منطقه آزاد در ابتدای تأسیس به بیش از 3200 هکتار از اراضی استان گیلان و شهر بندر انزلی می‌رسید.

به‌طور کلی فلسفله ایجاد مناطق آزاد در کشور، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی به‌منظور توسعه،‌ عمران، آبادانی و اشتغال‌زایی در کشور است. منطقه آزاد کاسپین نیز از این قضیه مستثنی نیست و با هدف توسعه زیر ساخت‌های اقتصادی کشور به‌ویژه در شهرهای شمالی ایجاد شده‌است.

در گذر زمان و به‌دلیل توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تفریحی در این منطقه، اراضی آن گسترش پیدا کرد. به‌طوری که 6200 هکتار به اراضی اولیه اضافه شد. به این ترتیب امکان فعالیت‌های اقتصادی بیش از پیش در اینجا مهیا گردید. نزدیکی این منطقه آزاد به مرکز استان گیلان، یعنی شهر رشت، باعث مورد توجه قرارگرفتن این ناحیه بیش از گذشته شده‌است.

امکانات تجاری واقع در منطقه آزاد کاسپین

از جمله امکانات منطقه آزاد کاسپین می‌توان به 25 پست ترمینال کانتینری، سه پست ترمینال نفتی و بزرگ‌ترین و مجهزترین بندر کشور در ساحل دریای خزر اشاره نمود.

این امکانات موجب توجه ویژه سرمایه‌گذاران،‌ صادرکنندگان و واردکنندگان به منطقه آزاد کاسپین شد. خیلی زود این منطقه رشد کرد. بسیاری از تجار فعالیت‌های اقتصادی خود را به این منطقه منتقل کردند.

جذابیت مناطق آزاد به‌دلیل معافیت‌های مالیاتی و عدم پرداخت حقوق گمرکی برای بسیاری از سرمایه‌گذران اقتصادی اثرگذار است. شاید در ابتدای راه‌اندازی این منطقه، کمتر کسی می‌دانست منطقه آزاد کاسپین کجاست ولی رفته رفته و خیلی زود پیشرفت بسیار قابل توجهی نمود. به‌طوری که عوامل مجموعه تصمیم به توسعه اراضی آن گرفتند.

برخی از مهمترین مزیت‌های فعالیت تجاری در منطقه آزاد کاسپین عبارتند از:

1- کالاهایی که در این منطقه ساخته می‌شوند، از هرگونه حق گمرکی برای انتقال کالای خود به داخل کشور و یا صادرات آن معاف هستند.

2- وارد کردن قطعات یدکی خودرو در این منطقه از پرداخت سود بازرگانی و حق گمرکی نیز معاف است.

3- کسب‌وکارهای فعال در این منطقه به مدت 15 سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

4- فرصت‌های بکر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی روی طرح‌های اشتغال زایی

5- ورود و خروج سرمایه در این منطقه بسیار راحت‌تر صورت می‌پذیرد.

بخش‌های تفریحی و گردشگری منطقه آزاد کاسپین کجاست؟

مزیت‌ها و جاذبه‌های اقتصادی که در بالا ذکر کردیم، پای بسیاری از کسب‌وکارهای خرد را نیز به این منطقه باز کرده‌است. شاید گل سر سبد پاساژ‌ها و مجتمع‌های تجاری در این منطقه، مجتمع ونوس باشد. این مجتمع در چند طبقه و با تنوعی از کسب‌وکارهای تجاری مختلف در خدمت گردشگرانی است که این منطقه را به‌عنوان مقصد گردش خود انتخاب کرده‌اند.

برخی از مهم‌ترین امکانات تفریحی این منطقه عبارتند از:

تجربه سفر دریایی دلپذیر

نمی‌شود که کسی به شمال کشور سفر کند و به ساحل دریای خزر نرود. در ناحیه ساحلی منطقه آزاد کاسپین، تعداد زیادی آلاچیق برای استراحت توریست‌ها مستقر شده‌است. همچنین یک اسکله به‌نام اسکله مارینای انزلی در ساحل آن ساخته‌شده‌است که قایق‌ها و اتوبوس‌های تفریحی می‌توانند در کنار آن پهلو بگیرند و همچنین رستوران‌های دریایی نیز در این اسکله احداث شده‌است که پذیرای مسافران است.

در اسکله مارینا، بیش از 350 قایق تفریحی می‌تواند پهلو بگیرد. در مناطق شمالی،‌کمتر جایی را می‌توانید پیدا کنید که بتوان با اتوبوس دریایی به دل دریای خزر زد. این امکان در منطقه آزاد کاسپین برای شما فراهم است.

تجربه‌سرعت با پیست کارتینگ منطقه آزاد کاسپین

علاقه‌مندان به ماشین‌های فرمول یک و پیست کارتینگ، عاشقان سرعت و هیجان، می‌توانند این منطقه را برای گردش خود انتخاب کنند. این منطقه دارای یک پیست کارتینگ استاندارد و پر از پیچ و خم است که می‌تواند تجربه سوار شدن ماشین‌های مخصوص این پیست را برای همیشه در یاد و خاطر شما نگه خواهد داشت. این مجموعه برای افراد از یازده سال به بالا ماشین‌های مخصوص دارد که می‌توانند از آنها لذت ببرند.

آکواریومی به بزرگی دریا

یک مجموعه در منطقه آزاد تجاری کاسپین احداث شده است که در آن بزرگ‌ترین آکواریوم شمال کشور قرار دارد. انواع موجودات و ماهی‌های دریایی و تزئینی در این آکواریوم در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد. این آکواریوم دارای مساحت به بزرگی 10000 متر مربع است. برای ساخت این آکواریوم بیش از 30 میلیون یورو توسط یک سرمایه‌گذاری ترکیه‌ای هزینه شده است.

سایر امکانات تفریحی و رفاهی منطقه آزاد کاسپین کجاست؟

اگر می‌خواهید بدانید سایر امکانات رفاهی منطقه آزاد کاسپین کجا قرار گرفته‌اند، باید به شما عرض کنیم که برخی از این امکانات رفاهی دیگر عبارتند از:

1- سالن سینما چند بعدی

2- سالن بولینگ

3- شهربازی سر پوشیده

4- تفریحاتی مانند اسکی روی آب

5- سالن‌های متعدد ورزشی

فاصله نزدیک این منطقه به شهر رشت (حدود 40 کیلومتر) باعث‌شده است که بسیاری از مردم این شهر، تعطیلات آخر هفته خود را در منطقه آزاد کاسپین سپری کنند. چیزی که شاید در ابتدای تأسیس این منطقه کمتر کسی به آن فکر می‌کرد به‌وجود‌آمدن مشکل کمبود جای پارک در ایام تعطیل در این منطقه بود. به‌طوری که مسئولان این منطقه مجبور به اختصاص فضاهای جدید به‌عنوان پارکینگ در این منطقه شدند.

مناطق آزاد در طول سالیان مختلف در کشور هم از نظر تعداد و هم از نظر کیفیت افزایش پیدا کرده‌اند. البته باید اذعان کرد که تجربه احداث این مناطق در کل کشور به یک شکل نبوده است.

برخی از مناطق آزاد به دلایل مختلفی از جمله دور بودن از مناطق شهری و برخی مسائل دیگر، نتوانستند چندان توفیقاتی را به‌دست بیاورند. اما منطقه آزاد کاسپین بدون شک یکی از موفق‌ترین مناطق آزاد در سطح کشور است. الگوی احداث و توسعه منطقه آزاد کاسپین قابل پیاده‌سازی در سایر نقاط کشور است.

اگر می‌خواهید بدانید منطقه آزاد کاسپین کجاست و چه مشخصاتی دارد، حتماً یکبار به آنجا سفر کنید. قطعاً لذت خواهید برد.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×