گیلان، زیباکنار
0133416

از محدوده منطقه آزاد انزلی چه می‌دانید؟

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-11-16
محدوده منطقه آزاد انزلی

از محدوده منطقه آزاد انزلی چه می‌دانید؟ در کشور ما چند منطقه آزاد وجود دارد که منطقه آزادی تجاری و صنعتی انزلی یکی از مهم‌ترین آنها در نیمه شمالی کشور به‌حساب می‌آید.

حتی زمانی به این منطقه دروازه ایران به سوی اروپا لقب داده شد. منطقه آزاد انزلی در مجاورت ساحل دریای خزر در استان گیلان و شهر بندر انزلی واقع است. در ادامه در خصوص محدوده منطقه آزاد انزلی مطالبی را مرور می‌کنیم.

محدوده منطقه آزاد انزلی در استان گیلان

منطقه آزاد انزلی در اواخر سال 1384 تأسیس شد. البته ماجرا به‌همین سادگی نیست. بلکه تاریخ تصویب ایجاد این منطقه آزاد به سال 1375 بر می‌گردد. ابتدا مسئولان استانی اقدام به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بندر انزلی نمودند. رفته رفته با پیشرفت امور در سال 1382 منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی به تصویب رسید و در سال 84 به‌طور رسمی افتتاح شد.

محدوده منطقه آزاد انزلی در ابتدای تأسیس چیزی در حدود 3200 هکتار از اراضی بندر انزلی را شامل می‌شد. همچنین تا حدود دو کیلومتر از عمق دریای خزر نیز در محدوده این منطقه می‌گنجد. با گسترش فعالیت‌های اقتصادی از نوع تجاری و صنعتی در این منطقه، در سال 93 در حدود 5409 هکتار به این اراضی افزوده شد. البته این اضافه‌شدن زمین باعث شد تا محدوده منطقه آزاد انزلی از شهر بندر انزلی بیرون بزند و بخشی از شهرهای آستانه اشرفیه را نیز در بر بگیرد. البته پس از مدتی اراضی از آستانه اشرفیه که به این محدوده افزوده شده بود، حذف شد.

این منطقه آزاد از غربی به محدوده روستای طالب آباد در گیلان می‌رسد. همچنین از سمت شرق پایان این منطقه در مجاورت روستای چپرپرد است که در نزدیکی زیباکنار واقع‌شده است.

محدوده منطقه آزاد انزلی به سه قسمت کلی تقسیم شده‌است

منطقه آزاد انزلی به سه قسمت کلی تقسیم می‌شود که عبارت است از:‌

1- فاز تجاری منطقه که اصطلاحاً به‌عنوان ناحیه گلشن شناخته می‌شود. این منطقه شامل اراضی طبیعی،‌ مناطق مسکونی،‌ امکان تفریجی، توریستی و تجاری منطقه است.

2- فاز صنعتی شامل شهرک صنعتی منطقه آزاد انزلی است.  بخشی از اراضی ملی نیز در این منطقه واقع است.

3- فاز بندری که در مجاورت ساحل دریای خزر قرار دارد. کار تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی و وارداتی در منطقه آزاد تجاری انزلی، در این ناحیه انجام می‌شود.

مهم‌ترین مراکز تجاری منطقه آزاد انزلی

مراکز خرید و بازارهای تجاری متنوعی در این منطقه احداث شده‌است. برخی از آنها جنبه سنتی دارد و تعدادی نیز به‌صورت کاملاً مدرن و بروز هستند. اگر بخواهیم برخی از مهم‌ترین بازارها و مراکز تجاری را برشماریم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بازار کاسپین انزلی

اگر نگوییم بازار کاسپین بهترین مرکز تجاری این منطقه است، باید بگوییم که در ردیف بهترین مراکز تجاری آن قطعاً قرار می‌گیرد. به‌طوری که اگر از کسانی که یک‌بار به این منطقه رفتند، در خصوص مراکز تجاری بپرسید،‌ قطعاً نام بازار کاسپین را بسیار خواهید شنید.

بیشترین وسایلی که در این بازار می‌توانید خرید کنید،‌ پوشاک و لوازم تزئینی است. ضمنا توجه‌داشته‌باشید که این بازار در مجاورت ساحل دریای خزر قرار دارد. لذا خرید از این مرکزهم فال است و هم تماشا. لذت خرید در کنار بهره‌مندی از مناظر دلنشین ساحلی را می‌توانید در این منطقه تجربه کنید. عمده محصولات خارجی موجود در این مرکز خرید، مربوط به کشور روسیه است.

پاساژ ونوس

یکی دیگر از مراکز تجاری پر طرفدار در محدوده منطقه آزاد انزلی پاساژ ونوس است. بر خلا مرکز خرید کاسپین، در این مرکز تنوع محصولات عرضه شده بسیار زیاد است. معماری این بازار بسیار مدرن و چشم‌نواز است و ظاهری متفاوت از سایر مراکز تجاری مستقر در منطقه دارد. این ظاهر زیبا مانند یک آهن ربا هر رهگذری را که از کنار آن عبور می‌کند نیز به‌خود جلب می‌نماید.

بازار آسیای میانه

نام دیگر این بازار، بازار ساحلی انزلی است. دلیل نامگذاری این بازار،‌ محصولاتی است که در آن عرضه می‌شود. عمده محصولات عرضه شده در این بازار مربوط به منطقه آسیای میانه است. محصولاتی از قبیل لوازم آرایشی بهداشتی، پوشاک و لوازم تزئینی در این بازار عرضه می‌شود.

مرکز تفریحی هپی مارت

این مرکز تجاری نیز در کنار ساحل دریای خزر قرار دارد. در این مرکز تجاری رستوران‌ و کافی‌شاپ‌های مختلفی وجود دارد که در کنار خرید می‌توانید از آنها نیز بهره‌مند شوید. این مرکز به تازگی احداث و بهره‌برداری شده است و معماری به روزی نیز در ساخت آن استفاده شده است.

بازار گیلار انزلی

سه بازار قبلی به‌دلیل شهرت زیادی که دارند، عمدتاًشلوغ و پر رفت‌وآمد هستند. اگر از جمله کسانی هستید که به خرید در یک محیط آرام و به‌دور از هیاهو علاقه دارید،‌ پیشنهاد ما به شما بازار گیلار است. یک نکته مثبت دیگر در خصوص این بازار آن است که بسیاری از اقلام با قیمت پایین‌تری نسبت به سایر بازارها در آن عرضه می‌شود.

شنبه بازار انزلی

شنبه بازار یک بازار سنتی در است که در بسیاری از شهرهای کشور برپا می‌شود. در محدوده منطقه آزاد انزلی نیز این بازار در روزهای شنبه به‌صورت سنتی دایر است و بیش از نیم قرن قدمت دارد. ویژگی اصلی این بازار قیمت‌های مناسب و مقرون‌به‌صرفه محصولاتی است که در آن عرضه می‌شود. عمده محصولاتی که در این بازار عرضه می‌شود نیز مرکبات،‌ صیفی‌‌جات، محصولات کشاورزی، مرغ کشتار روز و محصولات محلی از قبیل رب انار، زیتون و روغن زیتون است. یک دسته دیگر از محصولاتی که در بازار عرضه می‌شود، صنایع‌دستی کار دست مردم محلی آنجا است.

بازار کپورچال

بسیاری از زنان روستایی فعال در این منطقه در بازار کپورچال محصولات خود را عرضه می‌کنند. این بازار هر هفته در روزهای دوشنبه برپا می‌شود و به‌همین دلیل به آن دوشنبه بازار نیز گفته می‌شود. شاید تنها وجه تمایز این بازار با شنبه بازار انزلی، فروش ماهی و میگو صید روز باشد.

در محدوده منطقه آزاد انزلی هم می‌توانید به‌دنبال یک تجربه گردشگری توأم با خرید با قیمت اقتصادی را تجربه کنید. حتی اگر شده برای یکبار به این منطقه سفر کنید. قطعاً از این سفر پشیمان نخواهید شد. خاطرات خوبی نیز از آنجا برای شما رقم خواهد برد.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×