گیلان، زیباکنار
0133416

شهر تالش پنجمین شهر بزرگ استان گیلان

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-08-16

تالش پنجمین شهر بزرگ استان گیلان

استان گیلان منطقه‌ای است بسیار زیبا و با دیدنی‌های بسیار ؛امروز میخواهیم شهری با قدمت تاریخی قوم باستانی کادوس را معرفی کنیم شهری از استان گیلان با مردمی میهمان نواز و اصیل ؛شهر تالش

تالش

 

هشتپر یا هشتپر طوالش بعد از انقلاب به‌صورت رسمی و اداری شهر تالش نام گرفت  با آب‌وهوای معتدل خزری

 

تالش
بزرگترین شهر تالش‌نشین ایران،

مرکز شهرستان طوالش با مردمانی از بازماندگان قوم باستانی کادوس است

.بنیان شهر هشتپر با ساخت کاخ اطاقسرا به‌دست سردار امجد به اوایل دوره ناصرالدین شاه که مرکز خانات کرگانرود (تالش مرکزی) بوده‌است استوار و قدمت دارد.

تالش

 

این شهر از قطب‌های گردشگری گیلان و ایران است و سالانه مسافران زیادی را به‌خود جذب می‌کند. اطراف شهر را مزارع برنج و باغ‌های کیوی احاطه کرده‌اند که محصولات آن به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود علاوه بر این تالش دومین تولیدکننده بزرگ ماهیان خاویاری در کشور است که بخش اعظمی از تولیدات آن به خارج از کشور صادر می‌شود

تالش

 

موقعیت شهر تالش:

در فاصله ۱۱۵ کیلومتری رشت و ۴۲۴ کیلومتری تهران قرار دارد ودر فاصله ۵۴ متری از سطح آب‌های آزاد واقع‌شده است.

 

فرهنگ و آداب و رسوم تالش:

زبان مردم این شهر تالشی است و در عروسی ها لباس‌های زیبا و رنگارنگ تالشی برتن می‌کنند و موسیقی تالشی نواخته می‌شود.

گروه های قبیله‌ای مردم تالش هم‌اکنون در کشورآذربایجان و بخش‌هایی از روسیه زندگی می‌کنند. زبان تالشی یکی از قدیمی ترین زبان های ایران (برگرفته از زبان پهلوی قدیم) است که تا به امروز باقی‌مانده و به گویش های تالشی معروف هستند. مردم این شهرستان و جاذبه‌های تالش گیلان با زبان های ترکی آذری، گیلکی، فارسی و تالشی صحبت می‌کنند.

دیدنی‌های تاش:

۱_دریاچه سدخاکی سراگاه یا سه راه گاه: یک دریاچه مصنوعی انسان ساخت است که در بخش شمالی روستای سراگاه قرار دارد. این سد خاکی در میان جنگل‌های منطقه تالش و در کنار زمین‌های کشت برنج و سایر محصولات کشاورزی اهالی روستا واقع‌شده و همین امر زیبایی آن را دوچندان کرده است. دریاچه سراگاه از طریق رودها و چشمه‌های طبیعی که در اطراف آن وجود دارند پرآب می‌شود و در بیشتر مواقع سال آب دارد. نکته جالب توجه آن که از این دریاچه برای پرورش ماهی نیز استفاده می‌شود و فروش ماهی به‌نوعی منبع اصلی در آمد مردم روستا به‌شمار می‌آید.

 

۲_ساحل گیسوم یکی از سواحل معروف گیلان و حتی ایران است که در 17 کیلومتری تالش قرار دارد و به‌دلیل مجاورت با پارک جنگلی گیسوم گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. تصورش را بکنید که بعد از رانندگی در جاده‌ای رویایی با درختان سربه‌فلک‌کشیده، ساحل گیسوم را می‌بینید که همچون مرزی بین جنگل و دریا خودنمایی می‌کند.

 

۳_سورتمه تالش: اگر به‌دنبال یک تفریح هیجانی در دل جنگل‌های انبوه منطقه تالش در شمال ایران هستید ما به شما سورتمه فوق‌العاده تالش را پیشنهاد می‌کنیم. این سورتمه به طول حدودی 1 کیلومتر و با همکاری یک شرکت آلمانی در  منطقه کوهستانی سیاهداران ساخته‌شده و از نظر کیفیت و مهندسی ساخت بسیار قابل توجه است. سورتمه تالش در کنار یک مجموعه به‌نام بام تالش قرار گرفته که به‌شکل یک سکو ساخته‌شده است و اگر روی آن قرار بگیرید چشم‌انداز بسیار زیبایی از منطقه تالش را در زیر پای خود ببنید؛ اما آن چه که بیشتر بازدیدکنندگان را به این منطقه می‌کشاند سورتمه هیجان‌انگیز مجموعه است. این سورتمه از دل جنگل‌های انبوه تالش گذشته و سرعت آن تا 40 کیلومتر هم زیاد می‌شود و به شما یک تجربه بسیار هیجان‌انگیز را هدیه می‌کند.

 

۴_آبشار زمرد: آبشار زمرد در شهرستان تالش و شهر تازه تأسیس حویق واقع‌شده است. این آبشار را با نام آبشارهای دوقلو نیز می‌شناسند چرا که از دو آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است؛ یکی از این دو آبشار سطحی پلکانی دارد و کم‌آب تر است و دومی ارتفاع بیشتری دارد و آب با شدت بیشتری از آن به‌سمت پایین می ریزد. آبشار زیبای زمرد تقریباً در چهارفصل سال خروشان است و آب‌وهوای معتدل و طبیعت فوق‌العاده رویایی آن موجب می‌شود گردشگران زیادی علاقه‌مند سفر به این آبشار باشند همچنین آبگیرهای آبشار زمرد محل زندگی ماهی‌های قزل آلاست و به‌همین خاطر ماهیگیری از تفریحات محبوب این منطقه محسوب می‌شود. به غیر از ماهیگیری، آبتنی هم از تفریحات جذاب سفر به آبشار زمرد است.

 

۵_پارک جنگلی گیسوم: جنگلی در استان گیلان ودر نزدیکی تالش است، جنگلی است که به شما امکان عبور از میان تونل درختان را می‌دهد. امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی برای گردشگران در آن در نظر گرفته‌شده است در نزدیکی ساحل قرار دارد و می‌توانید با سفر به آن با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم از جنگل لذت ببرید و هم گشتی در ساحل داشته‌باشید.

۶_ییلاق سوباتان تالش: زیبایی‌های گیلان تمام نشدنی ست و یکی از تماشایی ترین دیدنی‌هایی که می‌توان سراغ آن را در این خطه سرسبز گرفت، ییلاق سوباتان است. ییلاق سوباتان که از توابع شهرستان تالش محسوب می‌شود در ارتفاعات این شهر قرار دارد و برای طبیعت بکر و دشت‌های سرسبز و پر از گل خود شهره شده است. مردم منطقه، اواخر فروردین تا اوایل تیرماه را در این روستای زیبا و تماشایی می گذرانند و از آب‌وهوا و طبیعت بی‌نظیر ییلاق سوباتان بهره می‌برند. اگر هوس یک ییلاق گردی حسابی کرده‌اید، سوباتان یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست، اینجا علاوه بر گردش در دشت‌های سرسبز و پر گل، می‌توانید از زیبایی‌های دیگر طبیعت منطقه مانند چشمه‌های پرآب و خنک، آبشارهای کوچک و بزرگ، گورستان های تاریخی و …  لذت ببرید.

 

به این شهر خوش و آب‌وهوا سفر کنید و با فرهنگ ایران بیشتر آشنا شوید وتعطیلات رویایی خود را در این شهر پرجاذبه به‌واقعیت تبدیل کنید.و از هوای تازه و بکر این شهر لذت ببرید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×