گیلان، زیباکنار
0133416

تفاوت دریای شمال و جنوب ایران چیست؟

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
تفاوت دریای شمال و جنوب

سفر به دریا همیشه خدا سفری دلنشین بوده و هست. کمتر کسی پیدا می‌شود که از سفر به دریا خشنود نشود. اما در این بین می‌توان دید که هرکدام از دریا ها طرفدارن خاص خود را دارند. دریای خزر و خلیج همیشگی فارس در بین مردم دارای محبوبیت هستند. در عین حال که این دو، محبوبیت بالایی دارند تفاوت‌های آن‌ها باعث‌شده است که عده‌ای طرفدار دریای خزر و عده‌ای طرفدار دریای جنوب باشند. در ادامه قصد داریم تفاوت دریای شمال و جنوب را بررسی کنیم. پس اگر برای شما هم سوال است که تفاوت این دریاها در چیست در ادامه با ما همراه شوید.

رنگ آب‌های دریای خزر با خلیج‌فارس متفاوت است اما چرا؟

مطمئناً شما هم حداقل برای یک‌بار به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا رنگ دریای خزر و آب‌های خلیج فارس مانند هم نیست. قصد نداریم بین اون دو تمایز قائل شویم اما اگر بی‌طرفانه به این موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که آب‌های خلیج فارس آب‌هایی زلال و درخشان است که رنگ آبی آن بسیار تابان‌تر از آب‌های خزر است.

آب‌های دریای شمال گاهی اوقات کدر به‌نظر می‌رسند. هرچند که آب دریاها به‌طور کلی شفاف است و هیچ رنگی به‌خودی خود ندارد اما انعکاس نور خورشید و تلفیق آن با آسمان آبی می‌تواند جلوه‌ای درخشان و خوش‌رنگ بر سطح دریا پدید آورد. این رنگ زیبا در خلیج فارس به رنگی شفاف‌تر می‌گراید.

شاید دلیل این موضوع را بتوان با تعداد رودخانه‌هایی که به دریای خزر منتهی می‌شوند توجیه کرد. تعداد این رودخانه‌ها بسیار بیشتر از رودخانه‌هایی است که به خلیج فارس می‌رسند. بنابراین آلودگی‌هایی که رودخانه‌ها با خود همراه دارند به‌مراتب بیشتر است. پس جای سوالی باقی نمی‌ماند که چرا خلیج فارس دارای رنگی شفاف‌تر است.

این شفافیت در جزیره کیش به اوج خود می‌رسد. در این منطقه شاهد آبی درخشان و زلال هستیم که رنگ آن به‌شدت غنی و آبی‌رنگ است. این موضوع به این علت است که جزیره کیش از دهانه رودخانه‌ها فاصله زیادی دارد. ساحل مرجانی کیش و بدون ماسه‌این منطقه نیز تأثیر شگرفی در رنگ درخشان آب‌های خلیج دارد.

دریاچه خزر، دریای عمان و خلیج‌فارس

عنوان این تیتر گویای همه‌چیز است. دریاچه خزر که به اشتباه و یا به اصطلاح به آن دریای خزر می‌گوییم یک دریاچه است. دریای عمان نام دریا را با خود یدک می‌کشد، خلیج فارس هم که یک خلیج است.

دریاچه خزر هیچ‌گونه مجرای خروجی ندارد و محدود می‌شود به کشورهایی که دورتادور آن را احاطه کرده‌اند. اما خلیج فارس و دریای عمان مهمترین دریاهای ایران به‌حساب می‌آیند که با سایر آب‌های آزاد جهان در ارتباط هستند. پس این یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دریای شمال و دریای جنوب در ایران است. این تفاوت باعث‌شده است تا نوع ماهیان و جانورانی که در این آب ها زندگی می‌کنند نیز با هم تفاوت داشته باشد.

آب دریای شمال به اندازه دریای جنوب شور نیست

ساحل دریای شمال و جنوب

آب دریای شمال به اندازه دریای جنوب شور نیست بنابراین مکان مناسب‌تری برای رشد باکتری‌ها است. همچنین کودهای کشاورزی که به دریاچه خزر منتهی می‌شوند در نهایت وارد آب‌های دریای شمال خواهند شد. بنابراین می‌توان گفت که آلودگی‌های صنعتی دریای شمال بسیار بیشتر از دریای جنوب است. وجود نمک کمتر و کودهای کشاورزی سرازیر شده به دریای شمال موجب آلودگی بیشتر این آب‌ها شده است.

در واقع شوری بیشتر آب‌های  به‌دلیل وجود نمک های محلول بیشتر در آب این دریا است. همین موضوع موجب‌شده است تا میزان رسوبات دریایی در دریای جنوب بیشتر از شمال باشد. این موضوع با شفافیت آب‌های دریای جنوب بی ارتباط نیست.

پوشش‌های گیاهی و گونه‌های جانوری و آبزی در دریای شمال و جنوب با هم متفاوت‌اند

یکی از تفاوت‌های اصلی بین دریای شمال و جنوب نوع گونه‌های حیوانی و گیاهی است که در حوالی این دریا به حیات ادامه می‌دهند. دلیل اصلی این موضوع نیز آب‌وهوایی است که در دریای شمال و جنوب حاکم است.

میزان گرما و رطوبت در دریای جنوب بیشتر از دریای شمال است

طبیعتاً میزان شدت تابش نور خورشید در دریای جنوب بسیار قوی‌تر از دریای شمال است. دریای شمال در بسیاری از اوقات سال روزهای ابری و خنکی را تجربه می‌کند در حالی که دریای جنوب اکثراً هوای گرمی دارد به حدی که تابستان‌های آن مجالی برای نفس‌کشیدن به شما نخواهد داد. بنابراین طبیعی است که میزان رطوبت هوا در این منطقه بیشتر باشد.

میزان بخارات آب در هوا ناشی از تبخیر آب دریا در دریای جنوب بیشتر است. میزان تبخیر موجب‌شده تا هوایی به‌شدت شرجی و البته گرم در این منطقه به‌وجود بیاید. توصیه می‌کنیم که اگر قصد سفر به دریای جنوب را دارید فصل‌هایی همچون زمستان و پاییز را انتخاب کنید تا از هوای مطبوع دریای جنوب بهره‌مند شود. در غیر این‌صورت تابستان‌های گرم و شرجی در دریای جنوب در انتظار شماست.

دریای شمال نیز هوایی شرجی دارد اما به‌واسطه ابری بودن هوای شمال و آب‌وهوای خنکی که از طریق کوهستان‌های این منطقه حاصل می‌شود تعادل بی‌نظیری در هوای این منطقه پدید آمده است. از این روز افرادی که تحمل هوای گرم و شرجی را ندارند برای سفر دریای شمال را انتخاب می‌کنند.

<strong>ماهی‌های دریای شمال با ماهی دریای جنوب چه تفاوتی دارند؟

اگر تا به حال ماهی‌های دریای جنوب و ماهی‌های دریای شمال را مزه کرده باشید می‌دانید که این ماهی‌ها از لحاظ طعم و مزه با هم متفاوت‌اند. بنابراین یکی از تفاوت‌های دریای جنوب و دریای شمال انواع ماهی‌هایی است که در این دریاها موجود هستند.

ماهی‌های دریای شمال دارای میزان بیشتری استخوان هستند اما ماهی‌های دریای جنوب گوشت بیشتری دارند و استخوان‌های کمتری را در خود جای داده‌اند.

اما در مورد سلامت ماهی‌های شمال و ماهی جنوب چه می‌توان گفت؟ آیا سلامت این ماهی‌ها با هم متفاوت است؟ به‌طور کلی می‌توان گفت که میزان جیوه در ماهی‌های جنوب بیشتر است چرا که فاضلاب‌های صنعتی در حجم بیشتری وارد دریای جنوب می‌شود. از طرفی دریای شمال نیز بستر پسماندهای کشاورزی و کودهایی است که کشاورزان برای کشت و کار خود استفاده می‌کنند. در حالی که استفاده از ماهی‌های شمال و جنوب هیچ ممنوعیتی ندارد اما می‌توان گفت که ماهی‌های دریای شمال ماهی‌های سالم‌تری هستند.

اکسیژن موجود در آب‌های دریای شمال بیشتر از آب‌های دریای جنوب است

باید گفت که عمق خلیج فارس چیزی حدود پنجاه تا شصت متر است اما این عمق در دریای خزر بیش از هزار متر است. بنابراین تفاوت قابل توجهی بین عمق دریای جنوب و دریای شمال وجود دارد. زمانی که عمق دریا کمتر باشد به مراتب دمای آب بالا خواهد رفت اما در دریای شمال به‌دلیل عمق کمتری که وجود دارد دمای کمتری نیز برقرار است. طبیعی است که به‌دلیل سرد بودن آب در دریای شمال ذرات آب متراکم‌تر خواهند بود و اکسیژن محلول در آب‌های سرد بسیار بیشتر از آب‌های گرم است. پس طبیعی است که آب‌های دریای شمال اکسیژن بیشتری داشته‌باشند. این موضوع عملاً به‌شرایط آب‌وهوایی و جغرافیایی و عمق این دریا باز می‌گردد.

ماهی‌هایی که در دریای خزر زندگی می‌کنند از این بابت سازگاری بیشتری با محیط خود دارند و به‌عنوان بهترین ماهی‌های دنیا شناخته می‌شوند. بهترین خاویار جهان را می‌توان متعلق به دریای خزر دانست.

نتیجه‌گیری درباره تفاوت دریای شمال و جنوب

دریای شمال و دریای جنوب در عین تفاوت‌هایی که دارند هرکدام جذابینت های بی‌نظیر خود را دارا هستند. به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان یکی از آن‌ها را بر دیگری برتر دانست. دریای جنوب با درخشش بی پایان خود و آفتابی همیشه تابان و از آن سمت دریای شمال با آب‌های زلال و آرام خود می‌توانند زیباترین اوقات را برای شما بسازند.

اگر به قصد تفریح می‌خواهید راهی دریا شوید می‌توانید دریای شمال یا دریای جنوب را از بابت تفریحات ساحلی خاصی که در آن‌ها برپا است انتخاب کنید. هرچند که عمده‌این تفریحات به‌هم شباهت دارند اما ممکن است برخی تفریحات دریای جنوب را نتوانید در دریای شمال پیدا کنید و بالعکس. بنابراین پیش از اینکه راهی دریا شوید در این باره پرس‌وجو کنید.

به‌دلیل شدت آب‌وهوای شرجی و مرطوب در سواحل دریای جنوب این دریا برای سفر در فصل‌هایی ماند پاییز و تابستان بسیار عالی است. اما می‌توانید به دریای شمال در فصل تابستان نیز سفر کنید. بهترین زمان برای سفر به دریای شمال بهار است. زمستان‌های شمال برعکس دریای جنوب بسیار سرد است. بنابراین با توجه به اینکه کدام دریا را به‌عنوان مقصد در پیش گرفته‌اید باید پوشش مناسبی همراه داشته‌باشید.

اگر به این نتیجه رسیدید که دریای شمال (خزر) برای شما بهتر است، به فکر خرید ویلا نیز باشید. ما به شما بهترین ویلاهای انزلی، زیباکنار و گیلان را پیشنهاد می‌کنیم. در صورتی که پرسشی در این رابطه دارید، با همکاران ما در شرکت آرش تماس بگیرید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×