گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی مکان‌های دیدنی رودسر

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1400-01-16
جاهای دیدنی رودسر

با توجه به قدمت و اهمیت رودسر از نظر جاذبه‌های طبیعی و آب‌وهوای مناسب در ادامه مقاله قصد داریم تا مناطق دیدنی رودسر را بررسی کنیم اگر شما هم قصد سفر به شمال کشور را دارید در ادامه مقاله همراه ما باشید و با مکان‌های دیدنی رودسر آشنا شوید.

رودسر  یکی دیگر از شهرهای زیبا و خوش آب‌وهوای شمال کشور است که در نزدیکی دریای‌خزر قرار دارداین دریاچه بر روی یک دشت ساحلی سبز با اقلیم معتدل، ۱۰ کیلومتری تهران واقع‌شده‌است.جلال‌آباد روستایی در نزدیکی رودسر است که هر ساله بسیار مورد توجه مسافران قرار دارد. اقتصاد این شهر براساس ماهیگیری و کشاورزی است.

محصولات اصلی رودسر برنج، چای، مرکبات و ابریشم هستند. واژه رودسر از کلمه ” رود “، ” کلمه فارسی برای رودخانه ” و ” سار ” به‌عنوان زبان فارسی استفاده می‌شود.با توجه به اسناد معتبر تاریخی، نام باستانی خسرو پرویز در شهر کوچکی واقع‌شده‌است. به عبارت دیگر، این شهر دارای بازار پررونق و مسجد بزرگی در سال قمری است. بعدها این شهر به دلایل نامعلومی از بین رفت و در طول سال‌ها توسط سید رضا کیا بازسازی شد.در اوایل دهه ۱۹۷۰ توسط نیروهای روسیه اشغال شد.

 

پل خشتی تمیجان

پل خشتی تمیجان در فاصله 6 کیلومتری  رودسر و در جنوب غربی رودسر بر روی رودخانه تمیجان واقع‌شده است و مربوط به‌دوره صفویه است. زیربنا از آجر ساخته‌شده، کف آن از سنگ و دارای چهار طاق نما است. طول آن 60 متر وعرض آن 5 متر است. چند اتاق در داخل پل وجود دارد، تا بتواند مسافران را پناه دهد. در گذشته این اتاق‌ها به‌نوعی مسارخانه بین راهی تلقی می‌شدند و مسافران برای استراحت در آن اقامت می‌کردند. در لبه‌های پل جان‌پناهی به ارتفاع 50 سانتی‌متر ساخته‌شده تا خطر سقوط عابرین از پل به به حداقل حد ممکن برسد و افراد ترسی برای رد شدن از روی پل و دیدن رودخانه نداشته‌باشند.

ساحل رودسر

ساحل رودسر یک ساحل شنی است و یکی از مهم‌ترین مراکز والیبال ساحلی در ایران است. این ساحل ساحلی بزرگ با امکانات نسبتاً خوبی برای لذت‌بردن از دریا، شنا و ساحل و تفریح آب است. تأسیسات آب در ساحل شامل غرفه‌های غذایی، اقامت موقت ساحل، کافی‌شاپ و رستوران، دادگاه بسکتبال، قایق کرایه‌ای، و موتور سیکلت است. برای تفریح، می‌توانیم به سواری با اسب، اسکی جت و یا سواری با همان تیوب در دریا اشاره کنیم. اگر به‌دنبال ساحل بین سواحل رودسر هستید که امکانات رفاهی و امکانات تفریحی خوبی دارد، بهتر است ساحل رودسر را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کنید

ساحل رامدشت

نام رامدشت به این دلیل نامگذاری شده‌است که در گذشته مکانی برای رام کردن اسب‌های وحشی بود. ساحل رامدشت ساحلی زیبا با دریا در یک طرف و مزارع برنج در طرف دیگر است. رامدشت پر از صدف کوچک و بزرگ است که می‌توانید یک کیسه صدف کوچک و بزرگ را به محل اقامت خود در هنگام سفر به آنجا ببرید. رامدشت، به‌دلیل اینکه از لحاظ امکانات کمی ضعیف‌تر از ساحل رودسر است، جمعیت کوچک‌تری دارد و این ساحل رامدشت ساحلی نسبتاً آرام بین سواحل رودسر ساخته‌است. بنابراین اگر به‌دنبال یک ساحل آرام هستید که بیشتر از دریا و زیبایی‌های آن لذت ببرید، ساحل رامدشت انتخاب خوبی برای شما است.

 

شایان‌ذکر است که یک استخر ۹۰۰۰ متر مربع در رامدشت وجود دارد که مملو از انواع ماهی‌های شمالی است و یک نمای تماشایی دارد. این استخر در شهر قرار دارد و زمانی که به ساحل رامدشت می‌روید، می‌توانید از آن بازدید کنید.

سرولات

روستای سرولات در ۳۷ کیلومتری رودسر و  در بخش جنوبی آن  واقع‌شده‌است و تابستان دلپذیری در نزدیکی دریا است. سه طرف این روستا توسط کوه‌ها احاطه‌شده‌اند و بخش شمالی آن دریای زیبای دریای‌خزر است. علاوه بر جنگل و دریا، رودخانه آچی رود نیز در این منطقه قرار دارد و به زیبایی این منطقه افزوده‌است.

سجیران

ییک دیگر از جاذبه‌های دیدنی در رودسر سجیران است. یک روستای سبز در فاصله ۴۴ کیلومتری رودسر واقع‌شده است. یک دشت بزرگ و سرسبز، یک غار باستانی، یک آبشار ۶۰ متری و یک چشمه آب‌معدنی معدنی از جاذبه‌های توریستی هستند که می‌توانید در هنگام سفر به سجیران از آن دیدن‌کنید.

اگر قصد سفر به سجیران را دارید حتماً از چشمه آب‌معدنی سجیران دیدن کرده و آب آن را بنوشید. آب این  چشمه در بهار چنان خوب است که اگر آب بنوشید، می‌توانید ۳ لیتر آن را در حدود ۱۵ دقیقه بنوشید. همچنین گفته می‌شود که آب این  چشمه دربهار برای درمان سنگ‌های کلیه و بیماری‌های پوستی، به‌ویژه قارچ روی انگشتان و دیگر قسمت‌های بدن، به‌خاطر ترکیبات آن مفید است.

جالب است بدانید براساس مطالعات انجام‌شده آب این چشمه توانسته است برخی از سنگ‌های کلیه را کتمر از یک روز از بین ببرد. نکته جالب دیگر در مورد آب این چشمه این است که: برخی از گردشگران آب این چشمه را با آن‌ها به محل سکونت خود می‌برند تا از خواص التیام آن استفاده‌کنند، اما به گفته کارشناسان، آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی آب چشمه پس از ترک محیط بهار. آن از دست می‌رود و برخی از ویژگی‌های آن را از دست می‌دهد. پس به یاد داشته‌باشید اگر می‌خواهید از ویژگی‌های آب چشمه آب‌گرم استفاده کنید، آب کافی بنوشید و با آن چای و غذا تهیه کنید.

قلعه گردن تول لات

قلعه گردن تول لات در ارتفاعات رحیم آباد در رودسر در زمان سلجوقیان  ساخته‌شده‌است. مساحت این قلعه حدود دو هکتار است و ارتفاع دیوارها به ۸۰ متر می‌رسد. این قلعه از ترکیبی از ملات و سنگ ساخته‌شده‌است و مشرف به رودخانه پلرود است. متاسفانه، بیشتر این قلعه در زمین‌لرزه سال 1369 تخریب شد، با این حال چیزی از عظمت این قلعه کم نشد و قلعه همچنان مستحکم پابرجا است. قلعه گردن تول لاتدر ۲۷ کیلومتری بعد از رودسر و نزدیک آزارکی واقع‌شده‌است. از آنجا که این بنای تاریخی در مسیر سجیران قرار دارد، می‌توانید به‌هنگام رفتن یا بازگشت از سجیران از این بنای باشکوه نیز دیدن‌کنید.

مناظر رودسر در این شهر به این مواردی که اشاره کردیم ختم نمی شون این شهر زیبا دارای جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز است. از جمله‌این جاذبه‌ها عبارتند از: آبشار میلاش، روستای ابیانه، دره سفید، بازار، روستا، کوی و محله، هر یک از آن‌ها منحصربه‌فرد و تماشایی است. به‌عنوان مثال، آبشار میلاش یک آبشار زیبا در منطقه رودسر از روستا است که از یک صخره با فشار زیاد پایین آمده‌است و واقعاً تماشایی است.

رودسر در گذر تاریخ

مقدسی قدیمی‌ترین مورخ کشور ما در شهر دوشنبه، حسام را با یک بازار خوب توصیف کرد که در نزدیکی مسجد حاکم واقع‌شده‌است. وی افزود که یک رودخانه از میان شهر عشق‌آباد عبور می‌کند و یک پل با قایق دارد. در نیمه دوم قرن سوم هجری بدون شناخت خلیفه بغداد و نادیده گرفتن او دولت مستقلی در این منطقه به‌شمار می‌رفت.

مستوفی یکی از مستوفی نیز در این شهر دیدن می‌کند: ” حسام در نزدیکی دریا قرار دارد و بندر کشتی‌ها از گرگان، طبرستان و شیروان است. یکی از ساکنان شهر رودسر به شرح زیر است: ” مردم رودسر به‌خاطر طبیعت و علاقه مردم به اسلام شناخته‌شده‌اند. قایق‌ها (قایق‌های بزرگ و قایق‌های کوچک) تقریباً به ساحل می‌آیند و ماهی نمک‌سود، ماهی دودی و همچنین شکر، پارچه و روغن را از بندر انزلی به رودسر می‌آورند.

تجارت برنج با روسیه توسط مسلماًنان باکو به‌طور رودسر انجام می‌شود. اما اگر می‌خواهیم نگاهی کوتاه به تاریخ رودسر بکنیم، باید از دوره رضاشاه که پس از رسیدن به قدرت مناطق شمالی ایران هستیم شروع کنیم. آن‌ها بازسازی شدند، یک مثال واضح که در ساختمان شهرداری قدیم و ساختمان‌های قدیمی میدان شهری دیده می‌شود. این آثار در دوران سلطنت پسرش محمد رضا حفظ شد و پس از انقلاب اسلامی احیا شدند.

چهره های مهم رودسر

یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های فرهنگی و فرهنگی این شهر, وجود یک دانشمند بزرگ از جمله امام فخر رازی (اهل‌سنت) است. در کتاب جغرافیای گیلان, نوشته م. ما در لاهیجان می‌خوانیم: یک دانشمند بزرگ از رودسر (حسام) از جمله امام فخر رازی و پدرش تشکیل شد.

یکی از چهره‌های برجسته سیاسی این شهر محمد حسن یونس, نماینده وزیر و مسئول هماهنگی کمیته‌های رسیدگی به تخلفات اداری در این شهر است. معمار معروف این شهر، استاد عزت دسترنج و وان معروف رودسر معروف به دسترنج است که یکی از ابداعات او است. ساخت این حمام از ۱۳۱۵ تا ۱۳۲۵ ادامه داشت، زیرا در آن زمان به مقام استادی نرسیده بود. طراحی آن توسطخسرو علی نژاد طراحی شد (که همچنین یکی از معماران به‌نام رودسر) است. بسیاری از ساکنان رودسر در کلاچی و املش و دیگر بخش‌های شهر واقع زندگی میکنند. اما اکنون با فرسایش ساختمان حمام در طی سال‌ها، بقایای کمی از آن باقی مانده‌است.

 

نتیجه‌گیری

شهر رودسر یکی از شهرهای مهم در شمال کشور ایران است و دارای جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی است و هرساله تعداد زیادی گردشگر برای دیدن بناها و آثار طبیعی این شهر به شمال ایران سفر می‌کنند.

شرکت انبوه‌سازان آرش به مدیریت و سرمایه‌گذاری امین و آرش تقی پور دهکاء بیش از ۱۵ سال است که در حوزه ساخت‌وساز شهرک‌های ویلایی در حوزه منطقه آزاد انزلی مشغول به فعالیت است. مرکز اصلی شرکت ساختمانی انبوه‌سازان آرش منطقه آزاد انزلی در زیباکنار بعد از صدا و سیما شهرک آرش ۲ میباشد. اگر شما هم قصد ساخت‌وساز یا خرید ویلا در شمال کشور را دارید شرکت انبوه‌سازان آرش انتخاب مناسبی برای شما است

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×