گیلان، زیباکنار
0133416

دریاچه لفور مازندران کجاست؟

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
دریاچه لفور مازندران

از دور دست ها که به دریاچه لفور مازندران نزدیک می‌شویم چیزی جز انعکاس نور خورشید بر پهنه آن و تلالو نور سبز رنگی را نخواهیم دید که حاصل انعکاس شاخ و برگ در هم تنیده و انبوه درختانی است که دور تا دور این دریاچه زیبا و رویایی را محاصره کرده‌اند. گه‌گداری می‌توان دسته‌ای از دام‌ها را دید که حول دریاچه حرکت می‌کنند و کلبه‌هایی چوبی که در غروب منظره محو محو تر خواهند شد. اینجا دریاچه لفور است. دریاچهای در قلب مازندران که در جنگل‌هایی به قدمت چهل میلیون سال مخفی شده است. اگر شما هم دل توی دل تان نیست که با دریاچه لفور و زیبایی‌های آن بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

دریاچه لفور کجاست؟

بی‌شک اگر نام لفور را نشنیده باشید نام سوادکوه بارها به گوش شما خورده است. همان منطقه‌ای که پل تاریخی و پرصلابت ورسک در آن واقع‌شده است. سوادکوه یکی از مناطق مازندران است که پیشینه آن همچون سایر مناطق این استان پیشینه‌ای غنی است. جنگل‌های لفور در این شهر ییلاقی و زیبا واقع‌شده‌اند؛ همان جنگل‌هایی که به قدمت چهل میلیون سال است که استوار و راسخ بر پهنه این استان زیبا جای خوش کرده‌اند. سواد کوه را اگر الماس مازندران بدانیم جنگل‌های لفور را باید برق این الماس دانست.

بدون شک اگر راهی دریاچه لفور شوید به سرتان خواهد زد که چند روزی را در حوالی این دریاچه زیبا و رویایی کمپ بزنید. مگر می‌شود دریاچهای به این وسعت و زیبایی پیدا کرد که طلوع و غروب خورشید بر پهنه آن یادآور شکوه و بی کرانگی دریا باشد؟

مسیر دریاچه لفور

تا اینجای کار متوجه شده‌اید که برای رسیدن به دریاچه لفور باید به مقصد سوادکوه چمدان ببندید. اما برای اینکه مسیر دقیق این دریاچه را دریابید و احیانا اگر اهل استفاده از مپ هستید بدانید که در کدام نقطه از پهنه مازندران باید به‌دنبال دریاچه لفور باشید، باید گفت که این دریاچه در تلاقی سه رودخانه قرار گرفته است. رودخانه‌هایی با نام‌های کار سنگ رود، اسکلیم و آذر رود. این دریاچه زیبا و شگفت‌انگیز در ارتفاع بیش از هفتاد متری یک تپه قرار دارد. شگفت‌انگیز نیست؟! اینکه برای رسیدن به دریاچه لفور باید مسیر یک تپه را بگیرید و بالا بروید! هر چه نباشد پا به منطقه‌ای ییلاقی گذاشته‌اید پس خود را برای این ماجراجویی ها آماده کنید.

پس حالا که تا اینجا آمده‌اید و زحمت بالا آمدن از تپه را به‌خود داده‌اید، نباید لذت آرام گرفتن در زیر سایه های پهناور درختان راش، آب تنی در آب خنک و زلال دریاچه، قایق‌سواری و لذت ماهیگیری را از دست بدهید که قطعاً حسرتی بزرگ بر دل شما خواهد گذاشت.

طعم خوش غذاهای شمالی را در رستوران ماهی لفور بچشید

بدون شک قدم‌زدن حوالی دریاچهای مه گرفته که دورتادور آن چشم‌اندازهایی زیبا از کوهستان‌های پرصلابت جنگل‌های لفور به‌چشم می‌خورد و به تماشا نشستن مرغابی هایی که بر پهنه دریاچه حرکت می‌کنند شما را سر ذوق خواهد آورد. پس اکنون که حال و هوای دلتان با حال و هوای این منطقه یکی شده است و سر ذوق آمده‌اید بد نیست چرخی در حوالی دریاچه بزنید. حوالی دریاچه لفور پر از رستوران‌های محلی با غذاهای خوش طعم و لذیذ شمالی است.

مردمان روستای لفور به‌قدری مهربان و مهمان‌نواز اند که شما را برای ماندن چند روزه در این روستا مجاب خواهند کرد. مگر می‌شود در کنار چنین مردمی در این طبیعت بکر و دیدنی بود و از طعم خوش زندگی لذت نبرد؟

رستوران‌های دنج و خلوتی در حوالی دریاچه لفور وجود دارند که محبوب‌ترین آن‌ها رستوران ماهی لفور است. در واقع تعداد زیادی از گردشگرانی که به این منطقه می‌آیند راهی این رستوران می‌شوند بس که طعم  عطر غذاهایش دلنشین است.

شما نیز می‌توانید در منوی رستوران ماهی لفور انواع و اقسام کباب ها و ماهی‌های مخصوص شمال را یافت کنید و سفارش دهید. لذت چشیدن غذاهای خوش طعم محلی در رستورانی دنج حوالی دریاچه لفور همیشه در خاطر شما ثبت خواهد شد.

آیا می‌توان شب را در منطقه لفور اقامت داشت؟

چرا که نه؟! چه جایی بهتر از دریاچه لفور که در آن اقامت داشته‌باشید و سفر خود را هر چه زیباتر و رویایی تر سازید؟

اگر می‌خواهید در حوالی دریاچه لفور اقامت داشته‌باشید می‌توانید کلبه‌های بوم‌گردی و اقامتگاه‌های محلی را انتخاب کنید. اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیادی در این حوالی وجود دارد که می‌توانند برای شما تجربه‌ای شیرین و هیجان‌انگیز به‌ارمغان آورند. بیدار شدن در هوای مه گرفته و خنک لفور در قلب روزهای تابستانی نعمتی است که به شما ارزانی داشته خواهد شد.

چنانچه قصد داشته‌باشید در حوالی دریاچه لفور کمپ بزنید نیز این امکان برای شما مهیاست با این حال بهتر است نکات ایمنی را به‌دقت رعایت کنید تا هیچ خطری شما و خانواده‌تان را تهدید نکند. با این حال توصیه ما به شما اقامت در خانه‌های بوم‌گردی لفور است.

بهترین زمان برای سفر به دریاچه لفور کی است؟

اگر سودای سفر به دریاچه لفور را دارید کمی امان دهید تا فصل بهار و تابستان فرا رسد. نگران نباشید در لفور خبری از هوای شرجی و آزاردهنده نیست. هرآنچه که در لفور حس خواهید کرد هوای تازه و خنک است و نسیم‌های مطبوع کوهستانی که گاه و بیگاه نوازشگر جسم و جان شما خواهد بود.

چشم‌اندازهای دریاچه لفور گویی یک بوم نقاشی مخملین است که زیبایی آن شما را مسحور خواهد کرد. بهار و تابستان لفور را به‌هیچ‌وجه نباید از دست بدهید. حتی در پاییز نیز می‌توانید راهی لفور شوید و رقص زیبای برگ و باد را در سمفونی باران‌های لطیف و شاعرانه پاییز به نظاره بنشینید. هیچ زمانی برای سفر به لفور زمان نامناسبی نیست به غیر از زمستان‌های برفی که تمام منظره سفید پوش خواهد شد و احتمالاً نظاره‌گر یخبندان در حوالی دریاچه خواهید بود.

برای یک طبیعت گرد حرفه‌ای حتی اوج یخبندان های زمستان هم لذت‌بخش است اما ما به‌هیچ‌وجه به شما توصیه نمی‌کنیم که در برف و بوران راهی این منطقه شوید. هر چه نباشد لفور منطقه‌ای ییلاقی است و زمستان‌های آن کاملاً قابل پیش بینی ست.

جهت رسیدن به دریاچه لفور خود را برای یک پیاده‌روی جانانه آماده کنید

اگر مقصدتان یک راست دریاچه لفور است خود را برای یک پیاده‌روی سربالایی و طولانی مدت آماده کنید. همانطور که گفتیم دریاچه لفور در ارتفاع 72 متری از یک تپه واقع‌شده است و برای رسیدن به آن باید دل به مسیری طولانی آن هم با پای پیاده بسپارید. تقریباً می‌توان گفت که هشتاد درصد از مسیر شما به‌صورت پیاده طی خواهد شد. پس فراموش نکنید که کفش مناسب به پا داشته‌باشید. قرار نیست وفتی به دریاچه رسیدید از درد پا و آسیب‌هایی که به پایتان بابت کفش نامناسب وارد شده دائما یک جا بنشینید و تکان نخورید!

به‌همراه داشتن عینک آفتابی، لباس سبک، کفش مناسب، کلاه و عصای کوهنوردی می‌تواند این مسیر را برای شما ساده‌تر کند. بنابراین بی گدار به آب نزنید و بدون تجهیزات راهی دریاچه لفور نشوید.

اطراف دریاچه لفور چه جاذبه‌های گردشگری وجود دارد؟

شما این همه راه تا دریاچه لفور نیامده اید که گشتی دور این دریاچه بزنید و برگردید. پس دست به‌کار شوید و راهی جاذبه‌های گردشگری اطراف دریاچه لفور شوید. بعد از اینکه یک دل سیر در حوالی دریاچه لفور وقت گذراندید و قایق‌سواری و ماهیگیری را امتحان کردید و ناهار خوشمزه‌ای در رستوران‌های محلی نوش جان کردید وقت آن است که راهی جاذبه‌های گردشگری اطراف شوید.

دریاچه شورمست، سد سنبل رود، آبشار تزر و رودخانه‌های متعددی که در قلب جنگل‌های لفور در مسیر شما خواهد بود می‌توانند جاذبه‌های دیدنی شگفت‌انگیز و زیبایی باشند که ارزش وقت گذاشتن و گردشگری را خواهند داشت. اگر اهل آبشار و جاذبه‌های دیدنی متفاوت تری هستید باید به قلب جنگل‌های لفور بزنید و راهی آبشار آهکی اسکلیم شوید. مطمئن باشید که با پا گذاشتن به دریاچه لفور، مسیرتان به مناطق دیدنی اطراف یکی پس از دیگری باز خواهد شد.

نتیجه‌گیری

سفر به مناطق ییلاقی آن هم در روزهای بلند و گرم تابستان همیشه جذاب است. روزهایی که شاید در سطح دریا به سختی سپری شود اما در مناطق ییلاقی و خنک می‌تواند به گونه‌ای جادویی سپری شود. هوای خنک و مطبوعی که در حوالی دریاچه لفور وجود دارد به‌لطف ییلاقی بودن منطقه سوادکوه است. این دریاچه جان می‌دهد برای آب تنی های تابستانی. لذت خوابیدن زیر سایه درختان بلند قامت افرا و راش در دریاچه لفور قابل قیاس با هیچ لذتی نیست. پس اگر شما هم عاشق مناطق ییلاقی و خنک هستید می‌توانید راهی این دریاچه شوید و خاطراتی رویایی را برای همیشه در ذهن و خاطر خود به‌ثبت برسانید.

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×