گیلان، زیباکنار
0133416

راهنمای سفر به ترکمن‌صحرا

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1400-02-25
سفر به ترکمن صحرا

با شنیدن نام ترکمن‌صحرا ممکن است به یاد صحرایی وسیع و فراخ بیافتید که خبری از آبادی در آن نیست. اما صحرای ترکمن از آن دست صحراهایی است که سرتاسر با دشت‌های پرگل، چمنزارهای مخملین، آثار تاریخی ارزشمند، آبشارهای بکر و کوهستان‌های پرصلابت پوشیده است. اسب‌هایی وحشی و جسور در میانه دشت‌های آن آزادانه و رها در حال دویدن هستند و الحق که چه زیبا به نمادی از اصالت و صلابت ترکمن‌صحرا تبدیل شده‌اند. اگر قصد سفر به ترکمن‌صحرا را دارید حتماً راهنمای سفر به ترکمن‌صحرا با دقت مطالعه کنید تا قبل از سفر با اطلاعات کامل عازم شوید.

ترکمن‌صحرا در کدام استان است؟

ترکمن‌صحرا فقط یک صحرای ساده نیست. این منطقه که در استان گلستان واقع‌ است، شامل بخش‌های بندرترکمن، گنبد، آق قلا، کلاله‌، داشلی برون و مراوه تپه است. بنابراین صحبت از یک استان است نه یک صحرای خالی. حتی قهارترین طبیعت‌گردان نیز نمی‌توانند در طی چند روز از تمام جاذبه‌های دیدنی‌ ترکمن‌صحرا دیدن کنند. پس اگر مدت‌زمان محدودی دارید، در بین دریایی از دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ترکمن‌صحرا باید گزیده انتخاب کنید.

این منطقه رویایی و زیبا که تاکنون از آن غافل بوده‌اید از غرب با دریای خزر، از شمال با کشور ترکمنستان و از جنوب با جنگل‌های انبوه و سرسبز دامنه‌های البزر هم‌جوار است. مسیرهای دسترسی به ترکمن‌صحرا بسیار متنوع‌اند، اما شک نکنید که هر مسیری را برای حرکت انتخاب کنید، قطعاً شگفتی‌های آن شما را حیرت‌زده خواهد کرد. به‌ نحوی که بی‌شک در طی مسیر چندین و چند بار هوس پیاده‌شدن و عکاسی به سرتان خواهد زد.

مناظری که در ترکمن‌صحرا شاهد خواهید بود دست کمی از طبیعت گیلان و مازندارن ندارد و شاید چندین پله بکرتر از آن‌ها باشد. بنابراین اگر عاشق سفری دل‌پذیر و آشنایی با فرهنگ و تاریخ مردمانی دوست‌داشتنی در خطه شمال هستید، بار و بندیل خود را ببندید که راهی سفری جذاب به ترکمن‌صحرا هستیم.

 فصل مناسب برای سفر به ترکمن‌صحرا

اگر می‌خواهید طبیعت زیبای ترکمن‌صحرا را در اوج بلوغ و زیبایی خود ببینید، توصیه می‌کنیم که فصل بهشتی بهار را برای سفر به این منطقه خوش آب‌وهوا انتخاب کنید.

از آنجایی که ترکمن صحرا منطقه‌ای کوهستانی است، در فصل‌های پاییز و زمستان باید انتظار هوایی بسیار سرد را داشته‌ باشید. بنابراین سفر در بهار بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود. می‌توانید هوای پاک ترکمن‌صحرا که آغشته به بوی گل‌های شقایق و چمنزارهای تازه در دامنه‌ی کوهستان است را استشمام نمایید و ریه‌های خود را از این هوای پاک پر کنید.

ترکمن‌صحرا منطقه‌ای وسیع است که سراسر آن از پوشش‌های گیاهی و گل‌های خوش‌عطر و بو پوشیده است. بنابراین فصل بهار، اوایل تابستان و یا اوایل پاییز که هوا رو به‌ سمت خنک‌شدن می‌رود، بهترین فصل‌ها برای سفر به این صحرای اعجاب‌آور و بی‌نظیر است.

آب‌وهوای این منطقه نسبت به آب‌وهوای مناطق شمالی دیگر همچون مازندران و گیلان کمی متفاوت است. آفتاب درخشان حتی در فصل بهار و اوایل پاییز نیز در آسمان نیلگون ترکمن‌صحرا خودنمایی می‌کند. بنابراین به خیال هوای ابری و مه‌گرفته نباشید و حتماً عینک آفتابی، کلاه نقاب‌دار و کرم ضدآفتاب همراه خود ببرید تا لذت سفر را بیشتر و بهتر بچشید.

تماشای اسب‌های پرصلابت

ترکمن‌صحرا این منطقه تاریخی که پیشینه‌ای غنی و کهن در پس خود پنهان کرده، در اسب‌هایی وحشی با یال‌های رها در باد خلاصه می‌شود که رهایی و شکوه آن‌ها زمان دویدن در دشت‌های فراخ و سرسبز ترکمن صحرا هر چه بیشتر نمایان می‌شود. اسب‌های ترکمن یکی از برترین و اصیل‌ترین نژادهای اسب در جهان محسوب می‌شوند که استقامت و شجاعت آن‌ها نه‌ تنها در مشرق زمین بلکه در تمام دنیا شهره است.

این اسب‌ها در تاریخ پرشکوه ایران نیز نامی ماندگار از خود به یادگار گذاشته‌اند. همین اسب‌های یاغی و دلیر بودند که موجب پیروزی داریوش کبیر در جنگ‌های متعدد شدند.

ترکمن‌صحرا مهد اصیل سوارکاری در ایران است. شما می‌توانید این تفریح هیجان‌انگیز را در دشت‌های سرسبز و چمن‌زارهای آن تجربه کنید. بازدید از مراکز پرورش اسب یکی از علاقمندی‌های افرادی است که عاشق حیوانات علی‌الخصوص اسب‌های وحشی و رهای این خطه هستند. بنابراین اگر به ترکمن صحرا سفر کردید بازدید از این اسب‌های زیبا را از دست ندهید.

غذاهای محلی ترکمن‌صحرا

فرهنگ و اصالت غنی مردم ترکمن‌صحرا در خوراکی‌های محلی این منطقه نیز نمود پیدا کرده است. از این فرهنگ غنی و منحصربه‌فرد، چیزی جز غذاهایی اصیل و خوش‌طعم و عطر را نمی‌توان انتظار داشت.

برخی از غذاهای ترکمن صحرا معروف‌تر هستند. اگر پای شما به این منطقه دوست‌داشتنی باز شد، حیف است که بدون چشیدنشان از ترکمن‌صحرا خداحافظی کنید. اما ما به شما خواهیم گفت که کدام یک محبوبیت بیشتری دارند.

چکدرمه یکی از غذاهای خوشمزه که توصیه می‌کنیم بدون تست‌کردن آن، ترکمن صحرا را ترک نکنید. به شما قول می‌دهیم که با یک‌بار چشیدنش، دفعات بعدی به شوق آن به ترکمن‌صحرا بیایید. این غذا ترکیبی از گوشت و گوجه‌فرنگی و برنج و پیاز و روغن حیوانی است. همین مواد اولیه ساده، معجونی بی‌نظیر با طعمی خاص می‌سازد که اگر اهل رژیم هستید مجبور به شکستن آن خواهید شد.

آش‌ها :

آش‌های مختلفی در این منطقه طبخ می‌کنند که خوردن‌شان، آن هم در فصل بهار و در دشت‌های سرسبز و پرگل صفای دیگری دارد. اگر اهل شیرینی‌جات هستید می‌توانید طعم جدید شیرینی‌های خانگی محصول زنان هنرمند ترکمن‌صحرا را امتحان کنید. بدون شک مقداری از آن‌ها را با خود خواهید برد.

غذاهایی چون اکمک، قایش، انواع بورک، آش خمیر، ماش‌پلو، باسترمه، آش ماست، هلی آش، پلا ترشی، مانتی و بیشمه تنها تعداد محدودی از غذاهای خوشمزه ترکمن‌صحرا هستند که می‌توانند در روزهای مخالف سفر نوش جان کنید. توصیه می‌کنیم به‌ جای خوردن غذاهای تکراری و روزمره این‌ طعم‌های جدید و هیجان‌انگیز را تجربه کنید تا عاشق آن‌ها شوید.

از ترکمن‌صحرا چه چیز سوغاتی ببریم؟

ترکمن صحرا دارای زنان و مردانی هنرمند و سخت‌کوش است که در کنار کشاورزی و دامداری، به تولید صنایع‌دستی نیز مشغول‌اند. در واقع بخش اعظمی از اقتصاد این سرزمین بر پایه فروش صنایع‌دستی زیبا و هنرمدانه آن می چرخد. از جمله منحصربه‌فردترین صنایع‌دستی این منطقه می‌توان به گلیم‌های سنتی با نقش‌های اصیل و زیبا، پشتی‌های دستباف، نمد، سوزن‌دوزی‌های ظریف و هنرمندانه، انواع زیورآلات چوبی، کیف‌های سنتی و روسری‌های ابریشم با طرح‌های پرنقش‌ونگار اشاره کرد که همگی محصول هنر اهالی ترکمن‌صحرا هستند.

بهترین مکان برای خرید سوغاتی از ترکمن‌صحرا، بازارهای محلی این منطقه است که حتی گشت‌وگذار در آن‌ها نیز حس و حال خوبی به شما منتقل خواهد کرد. شما می‌توانید علاوه بر خرید صنایع‌دستی در بازارهای محلی به خرید محصولات طبیعی و خوراکی‌های سنتی این منطقه نیز بپردازید. اما بازاهای محلی آن کجاست؟ در ادامه خواهیم گفت.

بازارهای محلی ترکمن صحرا 

  • بازار اینچه برون: اینچه برون منطقه‌ای مرزی است که در شمال غربی شهر گنبد قرار دارد و می‌توانید انواع صنایع‌دستی ایران و ترکمنستان را در آن خریداری کنید.
  • بازار روس‌های گنبد: اگر خوش نقش‌ونگارترین پارچه‌ها و روسری‌های ترکمنی را می‌خواهید، این بازار انتخابی عالی است.
  • بازار اسکله بندرترکمن: در این بازار همیشه رونق زیادی برپاست. این بازار که دارای چندین دهنه است در نزدیکی ساحل است و محصولات فراوانی برای فروش دارد.
  • چهارشنبه بازار گمیشان: اگر به‌ دنبال انواع صنایع‌دستی هنرمندانه می‌گردید، سری به چهارشنبه بازار گمیشان بزنید.
  • پنج‌شنبه بازار آق قلا: آیا به‌ دنبال فرش‌های اصیل و دستباف ترکمنی هستید؟ بازار آق قلا مرکز فرش‌های سنتی ترکمنی است.

اقامتگاه‌های ترکمن‌صحرا کجاست؟

ترکمن‌صحرا پهنه وسیعی دارد و نمی‌توان آن را یکی دو روزه گشت. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اقدام به اجاره ویلا و اقامتگاه بومگردی در آنجا نمایید. در اطراف کلاله، آق قلا و گرگان کلبه‌های جنگلی زیبایی قرار دارد که می‌توانید برای اقامت شبانه انتخاب کنید. اگر اهل ماجراجویی و کمپینگ در مکان‌های باز هستید نیز دشت زیبای خالدنبی می‌تواند انتخابی عالی برای اقامت شبانه شما باشد.

نتیجه‌گیری

ترکمن‌صحرا یعنی تاریخ غنی، یعنی جاذبه‌های شگفت‌انگیز، یعنی مردان و زنان هنرمندی که با هنر دست خود پیشینه قوی و اصیل ایرانی را حفظ کرده‌اند. اگر می‌خواهید به خطه شمال سفری کنید که تاکنون تجربه نکرده‌اید، ترکمن‌صحرا با مردمان دلنشین و مهمان‌نواز خود آماده پذیرایی از شماست.

 

 

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×