گیلان، زیباکنار
0133416

نکات مهم راه‌اندازی گلخانه در شمال

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
راه‌اندازی گلخانه در شمال

اگر ایده راه‌اندازی گلخانه در شمال به سرتان زده‌است باید گفت که بی‌شک سودی عظیم در راه است. تنها به شرطی که در این مسیر حساب‌شده گام‌بردارید و پیش از هر چیز به فکر فراهم‌کردن سرمایه اولیه و تهیه تجهیزات مورد نیاز باشید. این‌ها لازم و ملزوم یکدیگر هستند، بدون وجود سرمایه اولیه، خرید تجهیزات معنایی ندارد و بدون تجهیزات نیز سرمایه شما به‌ فناخواهدرفت چراکه این تجهیزات گلخانه‌ای هستند که گلخانه شما را سر‌پا نگاه‌خواهندداشت.

سودآوری بالا در راه‌اندازی گلخانه در شمال

شما می‌توانید راه‌اندازی گلخانه در شمال را به منزله ایجاد یک کسب‌وکار جدید و پر سود تلقی کنید. در واقع اگر تازه اقدام به خرید ویلا در شمال نموده‌اید و اخیراً به شمال کشور مهاجرت کرده‌اید و قصد اقامت دائمی در این خطه را دارید می‌توانید به‌عنوان یک حرفه پر سود به آن نگاه کنید. محال است طبق اصول پیش بروید و سود خوبی در این راه نصیب‌تان نشود.

فراموش نکنید که در ماه‌های اول راه‌اندازی گلخانه نباید توقع سودآوری داشته‌باشید چرا که هنوز محصولی در کار نیست. از رشد و پا گرفتن محصولات تان که چند وقتی بگذرد شاهد خواهید بود که چگونه هزینه‌هایی که کرده‌اید به‌سرعت جبران خواهند شد و سود قابل توجهی نصیب‌تان می‌شود.

پس به یاد داشته‌باشید که اولین اصل در اداره گلخانه در شمال، داشتن صبر و حوصله است. بزرگترین شانس شما برای راه‌اندازی گلخانه در شمال این است که آب‌وهوای این خطه به‌شدت برای رشد انواع گیاهان، میوه جات و گل‌ها مناسب است بنابراین بخشی از روند پیشرفت گلخانه را می‌توان به عهده این هوای مطلوب گذاشت.

خرید لامپ رشد گیاه؛ یکی از مهمترین تجهیزات گلخانه‌ای

شمال کشور با آب‌وهوای ابری مطمئناً رنگ نور خورشید را کمتر از سایر خطه‌های کشور به‌خود خواهد دید بنابراین پیش از هر چیز باید فکری به حال تامین نور مورد نیاز برای رشد گیاهان نمایید. لامپ رشد گیاه یکی از اساسی ترین تجهیزات در گلخانه‌ها محسوب می‌شود که می‌توان نور آن را نوری شبیه سازی شده از نور خورشید دانست. در واقع طیف هایی که توسط گیاهان قابل جذب هستند در این لامپ ها تعبیه شده است.

بنابراین می‌توانید با زمان بندی دقیق لامپ های رشد گیاه، نور خورشید را برای گیاهان تان در شمال فراهم آورید.

تعبیه سیستم‌های تهویه و رطوبت‌سنج در گلخانه

هوای بارانی و رطوبت شمال نعمتی قابل ستایش است اما رطوبت بیش از حد می‌تواند قاتل گیاهان باشد بنابراین شما نیاز به سیستم‌های تهویه در گلخانه دارید تا میزان رطوبت را تنظیم کند. تنظیم سطح رطوبت خاک یکی از عوامل مهم در اداره یک گلخانه است. رطوبت بیش از حد می‌تواند زمینه‌ساز برای رشد انواع قارچ های گیاهی و کپک ها بر ساختار گیاهان و مرگ آن‌ها شود. بنابراین برای اینکه سطح رطوبت را به‌طور مداوم کنترل نمایید بهتر است از یک رطوبت سنج نیز در گلخانه استفاده کنید.

چه گیاهانی را می‌توان در گلخانه پرورش داد؟

بهتر است این سوال را اینگونه مطرح کنیم که چه گیاهانی را نمی‌توان در گلخانه پرورش داد. چرا که اغلب گیاهان قابلیت رشد و نمو در محیط گلخانه را دارند. از انواع سبزیجات محلی و غیر محلی گرفته تا میوه‌های بوتهای و صیفی جات و گل‌های رنگارنگ. چنانچه شیوه‌های مراقبتی شما از گیاهان شیوه‌های درست و اصولی باشد می‌توانید گستره عظیمی از گیاهان و میوه ها را در گلخانه خود پرورش دهید.

توت فرنگی، گوجه فرنگی، کاهو، خیار انواع سبزیجات محلی و غیر محلی، گیاهان گل دار، گل‌های زینتی، گیاهان نادر و انواع بوته هایی که محصول به بار می‌آورند می‌تواند برای پرورش در گلخانه عالی باشد.

گلدان‌های پارچه‌ای را جایگزین گلدان‌های پلاستیکی کنید

اگر در مورد کمک به سلامت محیط‌زیست دغدغه مند هستید و می‌خواهید نتیجه بهتری در گلخانه‌تان بگیرید ما به شما توصیه می‌کنیم به‌جای خرید گلدان‌های پلاستیکی، سرامیکی و سنگی از گلدان‌های پارچه‌ای استفاده کنید آن هم به هزار و یک دلیل!

مهمترین دلیل در استفاده از گلدان‌های پارچه‌ای عدم آسیب رسانی به محیط‌زیست است. همه ما به‌خوبی می‌دانیم که گلدان‌های پلاستیکی از مواد نفتی و تجزیه ناپذیر تولید شده‌اند بنابراین تجمع آن‌ها در گلخانه شما نمی‌تواند قدمی در راستای حفاظت از محیط‌زیست باشد. استفاده از گلدان‌های پارچه‌ای بیش از هر چیز برای سلامت گیاهان تان مفید خواهد بود. این گلدان‌ها به‌علت دارا بودن منافذی که در بافت خود دارند به‌خوبی هر چه تمام اکسیژن را به ریشه گیاه می‌رسانند و باعث می‌شود خاک گلدان به‌راحتی نفس بکشد.

همچنین با اسپری‌کردن آب بر بدنه آن‌ها می‌توانید رطوبت خاک را به‌طور مداوم حفظ کنید؛ بدون اینکه نیازی به مصرف بی رویه آب وجود داشته باشد. آب دهی به گلدان‌های پلاستیکی و سنگی به این صورت است که آب برای مدت‌زمانی طولانی در بافت خاک خواهد ماند و این ماندگاری می‌تواند پوسیدگی ریشه را به‌همراه داشته باشد در حالی که در گلدان‌های پارچه‌ای این موضوع به‌هیچ‌عنوان رخ نخواهد داد و سطح رطوبت خاک همواره در سطحی متعادل خواهد بود.

چه کنیم که سوددهی بیشتری از گلخانه خود داشته باشیم؟

هیچ‌گاه تمرکز خود را روی یک محصول خاص نگذارید. همانطور که می‌دانید بسیاری از بذرها فصلی هستند و به‌محض اینکه فصل شان بگذرد شاهد رشد و ثمردهی آن‌ها نخواهیم بود. بنابراین در فصل‌های بی ثمر چه خواهید کرد؟ آیا می‌توان دست روی دست گذاشت تا فصل رشد بذرها برسد؟ این کار به‌شدت اشتباه است. شما باید برنامه‌ریزی دقیقی برای فصل‌های مختلف و کاشت انواع بذرها داشته‌باشید تا بتوانید در تمامی فصل‌های سال محصولات پر باری را برداشت کنید. پس توصیه می‌شود که به‌هیچ‌عنوان بر یک محصول خاص تکیه نکنید. بذرهای فصلی را در فصل‌های مختلف بکارید و در زمان خاص خود برداشت کنید.

مراقب باشید بیماری گیاهان را بین آن‌ها انتقال ندهید

گیاهان می‌توانند دچار آفت، قارچ و انواع بیماری‌های گیاهی شوند بنابراین باید به‌شدت مراقب باشید که بیماری‌های گیاهی را بین آن‌ها منتقل نکنید. اما برای این منظور چه باید کرد؟ زمانی که شما در حال رسیدگی به گیاهانی هستید که دچار بیماری شده‌اند بایستی تمامی تجهیزات تان را بعد از رسیدگی به گیاه ضدعفونی کنید. حتی قیچی باغبانی و بیلچهای که استفاده کرده‌اید را باید به‌خوبی شستشو دهید و با الکل ضدعفونی نمایید تا سایر گیاهان شما دچار آفت و بیماری نشوند. دقت داشته‌باشید که آفات گیاهی به‌راحتی بین گیاهان منتقل می‌شوند بنابراین گیاهانی که در حال بهبود هستند را در محیطی جداگانه قرار دهید.

خرید تجهیزات سرمایشی به‌منظور ایجاد هوای مطبوع برای گیاهان

خیال نکنید که در تابستان هم رطوبت هوا در شمال کار خودش را خواهد کرد و خبری از خشک شدن پی در پی خاک نخواهد بود. شما بایستی حتماً در هوای گرم تابستان از تجهیزات سرمایشی برای گلخانه خود استفاده کنید تا مانع پلاسیده شدن گیاهان و نابودی آن‌ها شوید. هوای گرم می‌تواند قاتل گیاهان شما باشد بنابراین به هر نحوی باید از گرم شدن هوای گلخانه جلوگیری کنید. استفاده از دماسنج در محیط گلخانه می‌تواند به شما در این راستا کمک کند.

خرید پی‌اچ‌متر چهارکاره می‌تواند هزینه شما را کاهش دهد

هزینه‌های تأسیس گلخانه هزینه کمی نیست بنابراین می‌توان به طرق مختلف در صدد کاهش آن‌ها برآمد. شما در محیط گلخانه بایستی به‌طور مداوم فاکتور های مختلف را مورد بررسی قرار دهید و برای بررسی هرکدام از آن‌ها نیاز به یک دستگاه خاص دارید اما می‌توانید برخی از فاکتورها را در قالب یک دستگاه واحد اندازه‌گیری کنید. رطوبت، دما، پی اچ خاک و آب و شدت نور از جمله مواردی هستند که توسط پی اچ متر چهار کاره قابل سنجش هستند.س بنابراین به‌جای اینکه تجهیزات متنوع در محیط گلخانه کار گذاری کنید و اقدام به صرف هزینه‌های بالا نمایید، به این بیندیشید که چگونه می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد.

نتیجه‌گیری برای راه‌اندازی گلخانه در شمال

اگر به تازگی در شمال اقدام به خرید ویلا و اقامت دائمی نموده‌اید و به‌دنبال حرفه‌ای می‌گردید که ریسک بالایی نداشته باشد ما به شما راه‌اندازی گلخانه در شمال را پیشنهاد می‌کنیم. با این کار نه‌تنها چرخه‌های اقتصادی منطقه به رونق می افتد بلکه شما نیز در این مسیر به سوددهی بالایی دست پیدا خواهید کرد. راه‌اندازی گلخانه در شمال از آن دست فعالیت‌هایی است که با داشتن سرمایه اولیه مناسب و پیاده‌سازی اصولی نکات می‌توان به‌سود بالایی رسید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×