گیلان، زیباکنار
0133416

ساخت استخر در ویلا چگونه انجام می‌شود؟

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-11-25
ساخت استخر در ویلا

ساخت استخر در ویلا چگونه انجام می‌شود؟ شاید آن چیزی که یک ویلا را در مقایسه با سایر ساختمان‌ها و خانه‌ها متمایز می‌کند، یک استخر سرپوشیده یا سرباز است که از استانداردهای کافی برخوردار باشد.

آن چیزی که در خصوص کاربری ویلاها مسلم است،‌ این نکته است که یک ویلا به‌عنوان محل تفریح و استراحت برای افراد به‌شمار می‌رود.

لذا ساخت استخر در ویلا چیزی فراتر از یک انتخاب است. استخر فقط کاربری تفریحی به‌همراه ندارد، بلکه اگر در طراحی آن برخی نکات رعایت شود،‌ قطعاً در زیباسازی محیط ویلا نیز بسیار اثرگذار خواهد بود.

دسته‌بندی انواع استخرها در ویلا

بسته به مکان، هزینه و نوع کاربری مورد نظر در ساخت استخر در ویلا، می‌توان استخرها را در چند گروه دسته‌بندی نمود. برخی از این انواع استخرها عبارتند از:

استخر بلوکی

همان‌طور که از نام این استخرها مشخص است، دیواره این استخرها از بلوک بتون ساخته می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود که عمر مصالح به‌کار رفته در ساخت ویلا، افزایش پیدا کند.

استخر بلندمرتبه

اگر قصد دارید تا با صرف بودجه معین و نسبتاً کمی یک استخر خوب در ویلای خود بسیازید،‌ بهترین گزینه برای شما استخرهای بلندمرتبه هستند. چون اغلب سازه این نوع استخرها از پیش‌ساخته‌شده است و خیلی سریع و آسان نصب می‌شوند.

استخر بتونی

این استخرها از گذشته بسیار مورد استفاده بوده‌اند و دیواره آنها روکش بتونی دارد. البته این نوع استخرها هزینه تمام‌شده بیشتری در مقایسه با استخرهای بلندمرتبه دارند.

استخر شنا

برای ساخت این دسته از استخرها باید کار خاک‌برداری اصولی انجام شود و همچنین بسیاری از قواعدی که در ساخت یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این استخرها باید پیاده‌سازی شوند.

مراحل ساخت استخر در ویلا چگونه است؟

در این قسمت در خصوص نکات اجرایی ساخت استخر در ویلا مطالبی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. به‌طور کلی مراحل ساخت یک استخر به شرح زیر است:‌

طراحی اولیه استخر

ابتدا باید یک طرح اولیه از استخری که بنا به ساخت آن دارید،‌ تهیه کنید. برای این منظور می‌توانید با مهندسین مشاور متخصص در زمینه اجرای استخرها مشورت کنید. نکته مهم در این مرحله آن است که فضای مورد نظر برای احداث استخر را به‌طور دقیق تعیین کنید،‌ ابعاد استخر را معین کرده و میزان بودجه‌ای که قرار است صرف ساخت آن کنید را نیز تخمین بزنید.

مجوز برای ساخت استخر در ویلا

حالا باید با در دست داشتن طرح ساخت استخر خود، به یکی از دو اداره شهرداری یا تربیت‌بدنی شهر خود مراجعه کنید. برای استخرهای داخل ساختمان باید ازشهرداری و برای استخرهایی که در حیاط می‌سازید باید از اداره تربیت بدنی مجوز اخذ کنید.

شروع کار ساخت استخر

حالا نوبت به خاک‌برداری می‌رسد. خاک‌برداری بر پایه دو اصل صورت می‌گیرد؛ یکی این که عمق استخر مورد نظر شما چه میزان است و دیگری این که چه نوع استخری قرار است احداث شود. نقشه ساخت استخر در اجرای فوندانسیون استخر باید به‌دقت اجرا شود.

تنظیم کف استخر

حالا کار خاک‌برداری به اتمام رسیده است، کف استخر اولین ناحیه‌ای است که باید برای آماده‌سازی بقیه مراحل کار،‌ مهیا گردد. همانطور که می‌دانید، ممکن است بخواهید استخر را در شیب‌های مختلف تنظیم کنید. در این مرحله باید این نکات اجرایی را پیاده‌سازی کنید. برای این منظور غلطک مکانیکی بهترین وسیله است. ابتدا به کمک غلطک کار صافکاری انجام‌شده و در مرحله بعد، شیب مورد نظر در بخش‌های مختلف اعمال می‌شوند.

بنای ساختمان استخر

اکنون نوبت آرماتور بندی است. کار آرماتور بندی یکی از حساس‌ترین مراحل ساخت استخر در ویلا است. چرا که میزان مقاومت بنای استخر به‌دقت و درستی اجرای این مرحله بستگی دارد. آرماتور بندی در احداث ساختمان‌ها نیز انجام می‌شود. به این ترتیب که به کمک میله‌هایی با قطرهای مختلف شبکه‌بندی در قسمت کف و دیواره استخر ایجاد می‌شود.

تعبیه خطوط لوله در استخر

قبل از بکار بردن مصالح در ساخت استخر باید کار لوله‌کشی آن به‌دقت انجام شود. کار لوله‌کشی باید به‌صورت کامل و دقیق انجام شود؛ چون جبران این نقیصه در ادامه کار تقریباً امکان‌پذیر نیست و یا هزینه زیادی روی دست شما خواهد گذاشت.

تعبیه سیستم روشنایی استخر

بکارگیری سیستم روشنایی برای استخر، کار ضروری نیست. اما هم جنبه زیبایی کار را افزایش می‌دهد و هم برای استفاده از استخر در شب کار شما را راحت‌تر می‌کند. اما اگر قرار است از این ویژگی در استخر خود استفاده کنید، زمان اعمال آن قبل از بتن‌ریزی در کف استخر است.

بتن‌ریزی در کف استخر

حالا نوبت به بتن‌ریزی رسیده است. به کمک بتن باید شبکه ایجاد شده در هنگام آرماتور بندی را به‌طور کامل پوشش دهید. البته در نظر داشته‌باشید که شیب استخر که در مراحل ابتدایی طراحی و اعمال کردید را در این مرحله بر هم نزنید.

بنای دیوارهای استخر

آخرین مرحله در ساخت استخر در ویلا،‌ احداث دیوارهای آن است. در دسته‌بندی ابتدایی که در خصوص استخرها ارائه کردیم، گفتیم که می‌توان از مصالح مختلفی برای این کار استفاده کرد.

آب بندی استخر

استخر شما قرار است برای مدت زیادی مملو از آب باشد. لذا نفوذناپذیری بدنه استخر در برابر آب یک اصل اساسی و غیر قابل اجتناب است. البته آب‌بندی در استحکام استخر نیز تأثیر بسزایی دارد. عمده مصالحی که برای آب بندی استخر استفاده می‌شود، عبارتند از: سیمان سفید، چسب بتن و پودر سنگ.

کاشی یا سرامیک کاری در استخر

پس از اینکه استخر تست آب‌بندی را با موفقیت پشت سر گذاشت،‌ می‌توانید از کاشی یا سرامیک مورد علاقه خود برای پوشش  کف و دیواره‌های استخر استفاده کنید. حتماً می‌دانید که اگر نمای زیبایی برای استخر خود ایجاد کنید،‌ جذابیت آن چندین برابر خواهد شد و لحظات بسیاری خوشی را برای‌تان به‌ارمغان خواهد آورد.

حالا کار ساخت استخر در ویلا به پایان رسیده است، وقت آن است که استخر خود را از آب پر کنید. برای جریان دادن به آب استخر هم باید از یک موتورخانه خوب استفاده کنید و همچنین تعدادی پمپ بسته به ابعاد استخر در قسمت‌های مختلف آن تعبیه کنید.

اکنون می‌توانید لذت شناکردن در استخر ویلای خود را تجربه کنید و لحظات خوشی را برای خود و خانواده‌تان به‌ارمغان بیاورید. ما در شرکت آرش، ویلاهای بسیاری دارای استخر در زیباکنار، گیلان و شمال کشور داریم.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×