گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی مریان منطقه‌ای تاریخی و توریستی

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-09-18
منطقه ی توریستی مریان

از مریان منطقه‌ای تاریخی تاکنون چه چیزی شنیده‌اید؟ این منطقه و آق‌اولر در ۲۲ کیلومتری ارتفاعات غرب تالش، یکی از پدیده‌های تاریخی و طبیعی این منطقه‌اند. مریان روستایی است تاریخی در جنگل‌های کوهستانی تالش با آب‌وهوایی بی‌نظیر که تابستان‌های خنک و زیبایی‌های طبیعت بهارش، شکوه طبیعت شگفت گیلان را نمایان می‌کند.

این منطقه دارای جنگل‌های بی‌نظیر و چشم‌نواز است که در ایام بهار و تابستان سبز و در پاییز مانند یک تابلوی نقاشی، نارنجی و قرمز و هزار رنگ است. هم‌زمان با وزش بادهای پاییزی برگ‌های سرخ و زرد و قهوه‌ای این درختان در هوا به رقص درمی‌آیند و سیمای زیبای طبیعت تالش را تزیین می‌کنند.

مریان منطقه‌ای تاریخی و دیدنی

در سال‌های گذشته برگزاری هر ساله جشنواره سوارکاری و کشتی ویژه مردان، از برنامه‌های عادی و مرسوم این روستا بوده است. اما سالیانی‌ است که احداث ویلاهای مدرن و لاکچری، آن روستای باستانی را به شهرک جدید و نو چهره‌ای تبدیل کرده و دیگر این برنامه‌ها را شاهد نیستیم.

با وجود این که چهره مریان امروز جدید و مدرن و تبدیل به یک شهرک کوهستانی مانند آلپ شده، ولی از زیبایی‌های طبیعی آن ذره‌ای کاسته نشده است. حتی اگر از مراسم قدیم و آداب آن اثری نباشد، مریان جدید نیز دیدنی و جذاب است. در اینجا هنوز هم می‌شود به‌ هنگام غروب از دوردست‌ها گوش به نوای دل‌نواز و جذاب نی چوپانان کوهستان‌های تالش سپرد.

مریان هم در کنار آق‌اولر قرار دارد. چند سال قبل، باستان‌شناسان با جست‌وجو و کندوکاوش در گورستان باستانی این منطقه، آثار باستانی ۳۵۰۰ ساله را کشف کردند. این چنین شد که اهمیت این منطقه بیشتر و بیشتر شد. همچنین باستان‌شناسان با به‌دست‌آوردن اشیا در این منطقه به این نتیجه رسیدند که ساکنان قدیمی آق‌اولر و مناطق اطراف آن به زندگی پس از مرگ باور داشته‌اند. این گورستان‌ها بخش بزرگی از خاک این دو روستا را دربردارند.

کاخ سردار امجد

کاخ‌های ییلاقی سردار امجد که محل استقرار خان و خاندان و نزدیکان و نظامیان و اصطبل کاخ بوده، بخش‌های مختلف این مجموعه را تشکیل داده‌اند. مجموعه‌ای که در یک مقطع زمانی مرکز قدرت در منطقه بوده است. بخش دیگری از این بنا را تا حدودی تعمیر و مرمت کرده‌اند.

الان از این کاخ به‌عنوان پایگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استفاده می‌شود. علاوه بر گورستان و کاخ می‌توانید در روستای آق‌اولر از حسینیه و مسجد شیرخان و قبر پیرعلی که مردم آن را شفادهنده می‌دانند هم بازدید داشته‌ باشید.

سنن و معماری

این مابین هم البته می‌توانید به برگزاری مراسمی همچون روز سلطان، دروزه، ۴۵ نوروز، پنجک، مراسم بندآوردن باران و کوبیدن بر ظرف مسی برای جلوگیری از ماه‌گرفتگی و خورشیدگرفتگی اشاره کرد. این مراسمات همه از مراسم خاص و سنن دیرین این روستا است.

سقف چوبی خانه‌ها، لته‌کوبی است. همچنین برای جلوگیری از نفوذ سرما، درهای ورودی و پنجره‌ها کوچک هستند. یک حمام قدیمی هم از دوره‌های گذشته در مریان باقی‌مانده که برای تاریخ این بنا دو نظریه وجود دارد. برخی آن را به اواخر دوره صفویه و برخی دیگر حمام را متعلق به‌دوران قاجار می‌دانند.

مسیر مریان

اگر شما تمایل دارید که به مریان سفر کنید، پس از طی‌کردن خیابان‌های زیبای تالش در منتهی‌الیه شمال شهر و عبور از روی پلی که بر روی رودخانه گرگان رود است، بعد از گذر از چند محله سرانجام به مریان می‌رسید. این مسیر تماماً آسفالته و مانند تمام جاده‌های کوهستانی پر پیچ‌وخم و سربالایی است که گاه این سربالایی‌ها به سراشیبی نسبتاً تندی تبدیل می‌شود.

در مسیر راه رود در سمت چپ جاده قرار دارد. این رود با عبور خود از بستر دره‌های پر پیچ‌وخم کوه‌های تالش، به زیبایی و لطافت ذاتی طبیعت شمال جلوه‌ای بدیع داده و با سروصدا به‌سمت دریا می‌رود.

سخن آخر

مریان و آق‌اولر فقط گوشه‌ای از زیبایی‌های طبیعی کوهستان‌های تالش است. کافی است از شهر تالش به‌سمت مریان به مدت‌زمان یک ساعت در دل جنگل‌ها و کوهستان‌های بی‌نظیر تالش با آرامش رانندگی کنید. ضمن دیدن زیبایی جنگل‌های رنگارنگ، مناظر دل‌نواز مریان و آق‌اولر را نیز نظاره‌گر باشید و روح خود را دوباره متولد کنید.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×